beantwoord

Solaredge heeft geen internet verbinding

• 27 juli 2019
  • 51 reacties
  • 1684 keer bekeken

Ben van Ziggo overgestapt naar TELFORT. De omvormer levert stroom terug en werkt wat dat betreft perfect. Alleen een probleem met verbinding van omvormer met internet (is met draad verbonden met modem, EXPEDIA BOX). Na een periode van drie weken heeft alles goed gewerkt maar laatste tijd probleem dat er geen verbinding met internet wordt gemaakt.

Nu twee maal monteur van KPN langs geweest, maar deze mogen het modem niet aanpassen. Volgens hen genereerd modem steeds ander IP adres en werkt de omvormer met vast IP- adres.

Wie heeft p[lossing voor dit probleem (ik ben geen techneut)??

Alvatrs bedankt,

Admin: adres gegevens verplaatst naar profielpagina en titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 31 juli 2019, 13:54

Ik lees dat er veel gestest is, eigenlijk alles is doorlopen, maar zonder succes helaas. Eigenlijk zou een ander modem wellicht de oplossing kunnen zijn. Bij hoge uitzondering heb ik het dan ook voor elkaar gekregen om deze te versturen om te testen. We zijn dan ook erg benieuwd hoe dat gaat met het nieuwe modem. Wij horen dat graag.
Bekijk reactie

51 reacties

Reputatie 8
Is er in de omvormer zelf een vast IP-adres ingesteld, of staat die op "DHCP"?
(Automatisch een IP adres verkrijgen vanuit een router die IP-adressen uitdeelt).

Je zou een vast IP-adres kunnen instellen in de Experia Box.
  • Welk type Experia Box?
  • Welke merk en type omvormer (+ module die met internet contact maakt)?
Naam + adres gegevens in een openbaar forumbericht is niet handig m.b.t. privacy.
Heb melding gemaakt of dat kan worden verwijderd. Even afwachten wanneer webcare die melding opmerkt (weekend).
De box is EXPEDIA V 10 A, De Solarage is Solaredge SE 7K. Module weet ik niet (maar waar kan ik dat vinden?). Hoe nu verder??
Reputatie 8
Ik heb een prachtige uitleg gevonden op YouTube, om je internetverbinding te testen:
Dat geldt voor KPN, maar is in basis hetzelfde als voor Telfort:
https://www.youtube.com/watch?v=j2IHms4rOdY

Apart in het filmpje (2016) was dat KPN daar bepaalde poorten blokkeert bij KPN zelf, die ze op verzoek hebben gedeblokkeerd. In het kader van netneutraiteit mogen er in basis helemaal geen poorten worden geblokkeerd. (Eerst maar een testen, of dat het geval zou zijn).

Mocht je de etnernet verbinding via een "Powerline" hebben aangesloten kijk deze:
https://www.youtube.com/watch?v=tcM_Q34Cbg8
probleem zat ook in de kabel dus deel van probleem nu opgelost. Telfort kan/wil poorten 22221 en 22222 niet openzetten hoe zou ik dat zelf
kunnen doen?
Reputatie 8
Badge +17
Uitgaand wordt er niets geblokkeerd door Telfort/KPN.

Ik heb ook een SolarEdge omvormer en die registreert zich gewoon op het monitoring portal van SolarEdge.

Ik vermoed dat er nóg iets mis is met je kabel en/of modem.

Nog even verder zoeken, dus!
Reputatie 8
Telfort kan/wil poorten 22221 en 22222 niet openzetten hoe zou ik dat zelf kunnen doen?
Gaven de uitkomsten van die testprocedure dan aan dat die poorten werden geblokkeerd, vergelijkbaar zoals in het filmpje werden aangetoond? Of is het een aanname door onbekendheid van de materie en omdat ik het wat uitvoeriger vermeld in mijn vorige reactie??

Er zit wel 3 jaar tussen, met de situatie toen het filmje is geplaatst (waarbij het filmpje ook nog ouder kan zijn, dan de plaatsing op YouTube), en de datum nu.

Een goede interpretatie van die cijfertjes in die test is wel essentieel wat er fout is.

Uitgaand wordt er niets geblokkeerd door Telfort/KPN.
Dat ligt eraan welke modem/router je hebt. Geregeld komen toch fouten aan het licht betreffende de werking van bepaalde type modem/routers.
Bijv. van een een Experia Box V10 wordt het "NFS" protocol al dan niet bewust geblokkeerd. (Bevinding bij iemand die dat protocol gebruikt en met twee verschillende V10 exemplaren getest).
Een Experia Box V8 geeft in ieder geval geen blokkering op het "NFS" protocol.
Spontaan (zonder enige wijziging) werkt het weer. Is al paar keer eerder gebeurd maar na verloop van dagen ging het weer mis. Dus nu maar even afwachten tot het weer mis gaat.
Reputatie 8
Heb je wel een andere kabel nu in gebruik,
omdat je eerder aangaf dat daar een deel van het probleem lag?

Daarmee is het probleem mogelijk al opgelost? Een actief werkende doorgifte van data naar de server werkt alleen "overdag" als de zonnepanelen stroom afgeven.
Reputatie 8
Badge +17
Spontaan (zonder enige wijziging) werkt het weer. Is al paar keer eerder gebeurd maar na verloop van dagen ging het weer mis. Dus nu maar even afwachten tot het weer mis gaat.
Er zijn wereldwijd 4 "clusters" van servers voor het monitoring portal ingericht. Ik heb nog niet meegemaakt dat die servers niet bereikbaar zijn.

Die poorten 22221 en 22222 zijn uitgaande poorten en hoeven niet door Telfort/KPN opengezet te worden.
geen andere kabels
Reputatie 8
Als je eerder met die test reeds een melding kreeg van een probleem met een kabel, zou ik die in ieder geval toch uitwisselen. (Wel een kwalitatief goede kabel gebruiken. Is met koperen kerndraden, en niet "aluminium" me een dun laagje koper eroverheen wat tegenwoordig ook nogal eens voorkomt).
Volgens mij een goede kabel, heeft meer als een jaar goed gefunctioneerd.
Reputatie 8
Dat meer als een jaar geen problemen zegt helemaal niets.
Kan net op een "kantelpunt" zitten dat iets wel blijft werken of niet?
(Juist bij mogelijk slechte kwaliteit kabel zal dat "te verwachten" een keer verkeerd gaan).

Jij bent toch zelf hier het onderwerp begonnen dat je problemen had.
Zoiets komt niet uit de lucht vallen.

Die test die je maakte gaf niet voor niets aan, dat o.a. in die kabel een probleem zat.
Kun je die uitkomst ervan wel negeren. Maar zo werkt het natuurlijk niet.
Waarom volg je de aanbevelingen van die test dan niet op?
Of blijf je eerst wachten totdat het probleem weer opnieuw de kop opsteekt?
Reputatie 8
Badge +17
Geen CCA "Copper Cladded Aluminium" type kabels gebruiken
Die zijn goedkoper, maar slechter.
En geen na verloop van tijd "gewoon" stuk...
Vraagje, waar kan ik die kabel het best kopen.
is https://www.netwerkkabel.eu/nl/cat6-s-ftp-pimf-lsoh-blauw-3-meter.html dit de kabel die je bedoeld??
Reputatie 8
Badge +17
Kabeltje.com

Dit is een cca kabel:
https://www.kabeltje.com/cat5e-sf-utp-netwerkkabel-rj45-8-8-male-rj45-8-8-male-3-00-m-blauw
Die wil je dus niet

Dit is een goeie kabel:
https://www.kabeltje.com/ftp-cat-5e-netwerk-kabel-3-00-m-geel
ok, bedankt. Nog een vraagje: hoe herken je een goede internet kabel??
Reputatie 8
Badge +17
Zie https://www.redlink.nl/blog/waar-staan-ccs-en-cca-kabels-voor/

Google: "hoe herken ik cca kabel"
Bedankt Kees-Jan, in neem aan dat Babylonia het met je eens is. zal van de week kabel bestellen. Als er een betere en duurdere variant is hoor ik het graag
Reputatie 8
is https://www.netwerkkabel.eu/nl/cat6-s-ftp-pimf-lsoh-blauw-3-meter.html dit de kabel die je bedoeld??
Ik weet niet of 3 meter lang genoeg is. Maar de genoemde kabel voldoet op zichzelf wel aan de juiste "kwaliteit" specificaties. Bij verder doorklikken van de specificaties van die kabel:

Binnenste geleider 4x2xAWG 27/7 koper

Maar er zit dan toch weer een discrepantie in de specificaties:

"AWG28" wat eerder wordt genoemd (--wat op zichzelf dunnere kerndraden inhoudt--),
is iets anders dan AWG 27. Hoe "hoger" dat nummer, hoe dunner de draden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

Nu zal dat op kortere lengtes niet zoveel uitmaken. Die "AWG" normen zijn met name bedoeld voor "lange" lentges bekabeling, met een "gegarandeerde" doorvoer op 100 meter.

In mijn eerder reactie had ik reeds via een hyperlink de volgende kabels als suggestie aangereikt. Ook daar zou je een kabel van kunnen betrekken in de juiste lengte.
Heel erg bedankt Kees-Jan en Babylonia voor jullie goede ondersteuning en adviezen. Laat weten of het allemaal met nieuwe kab0nel is opgelost (en ja 3 meter is voldoende).
Reputatie 8
Badge +17
Hangt jouw SolarEdge omvormer in je meterkast? Of heb je een switch in de buurt van de omvormer? (Zoals ik)

Gewoon interesse...
hangt in de garage en tegen de meterkast aan.in meterkast veel stoppen (18) en alleen een Expediabox voor internet met 3 aansluitingen (een voor telefoon, een voor omvormer en een voor alarm installatie)
Reputatie 8
Badge +12
Hoi @zonnepanelen, ik zie dat je al heel erg goed bent geholpen met jouw vraag. Dank heren. Ik begrijp dat een nieuwe kabel het beste is. We horen graag van je of het probleem nog weer voorkomt met de nieuwe kabel.

Reageer