beantwoord

Solar Edge heeft 2.4GHz nodig om uit te lezen

• 7 oktober 2019
  • 28 reacties
  • 522 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Vandaag hebben ze bij ons op zolder een SolarEdge omvormer gehangen i.v.m. zonnepanelen. Nu kan deze SolarEdge alleen maar 2.4GHz aan. Maar mijn Experiabox V10A heeft geen onderscheid in SSID v.w.b. 2.4GHz of 5GHz. Hoe kan ik er toch voor zorgen dat ik op zolder een 2.4GHz signaal krijg zodat de SolarEdge gekoppeld kan worden en ik deze dan kan gaan uitlezen.

In afwachting van een reactie.

Gr.
Leon
icon

Beste antwoord door leon.vandeweem 18 oktober 2019, 15:58

Goedemiddag @Bart - Telfort ,

Ze hebben op afstand (zowel de monteur als Solar Edge ) gekeken in de omvormer. En de reden waarom de monteur niet in de omvormer kwam is dat deze in een update bleef hangen. Ze hebben nu alles op afstand in orde gemaakt en hij zit nu dus op mijn Wifi netwerk. 

Al met al goed gekomen.

Gr.

Leon

Bekijk reactie

28 reacties

Kan je de SolarEdge ook bedraad aansluiten?
Dan is het beste een utp kabel naar boven te trekken.
Ook voor een access point zal je een kabel naar boven (in de buurt van de SolarEdge) moeten trekken.
Reputatie 8
Badge +19
Als de SolarEdge alleen een wifi van 2,4 Ghz heeft dan zal hij deze toch ook zonder probleem moeten kunnen vinden op de V10a..?
Reputatie 1
Badge +1
Hoi. Bedraad is wel mogelijk, maar heb geen mogelijlheid om een kabel te trekken. Vandaar mijn vraag. Zou een wifi repeater met een LAN aansluiting ook een mogelijkheid kunnen zijn?

Gr. Leon
Hoi. Bedraad is wel mogelijk, maar heb geen mogelijlheid om een kabel te trekken. Vandaar mijn vraag. Zou een wifi repeater met een LAN aansluiting ook een mogelijkheid kunnen zijn?

Gr. Leon

Jazeker. Maar die repeater moet toch in de buurt van de omvormer komen.
Misschien kan je er 1 van iemand lenen om te kijken of je een stabiele verbinding krijgt.

@Enterprise
Ik ga er vanuit dat de afstand modem/SolarEdge te groot is voor een voldoende signaal.
Reputatie 8
Afstand is zeker kritisch. Maar zou het in eerste instantie gewoon eens proberen.
2.4 GHz komt in signaal mogelijk wat verder dan de 5 GHz band (die toch niet wordt benut).

Als het WiFi signaal door de SolarEdge wordt opgepikt is dat al snel voldoende voor data doorgifte.
De data-doorgifte bij omvormers is zodanig minimaal, dat je met erg weinig WiFi snelheid wat er op die afstand nog overblijft, dat mogelijk toch al voldoende is.

Werkt het niet met WiFi, en doortrekken van een UTP-kabel is moeilijk te realiseren, zou men nog met een powerline setje aan de gang kunnen. Wel opletten op welke stroomgroep je de adapter bestemd op zolder combineert met de adapter bij de meterkast, nabij de Experia Box.

Eerder is er echter al een probleem gemeld in de combinatie van een Experia Box V10A in samenwerking met een SolarEdge omvormer. En dat gewoon met een bekabelde verbinding.

Zie eindconclusie van het onderwerp < HIER > en reacties wat eraan vooraf ging.
Hoop dat je niet tegen dezelfde problemen aanloopt.
Mogelijk met net een ander (nieuwer ?) model SolarEdge omvormer is het beter op te lossen?
(Ingave van een vast IP-adres in de omvormer zelf).

Om te testen zou ik eerst eens een lange UTP-kabel, gewoon langs de trap naar boven leggen. (Eventueel even langs een balustrade of leuning e.d. zodat je niet over de draad struikelt).
Werkt het NIET met kabel omdat je tegen dezelfde problemen aanloopt als in het andere onderwerp, zou uitwisseling met een Experia V10 (zonder "A") een oplossing kunnen zijn.
(Die heeft bovendien te scheiden WiFi bands voor 2.4 GHz en 5 GHz met aparte SSID's).
Reputatie 8
Badge +17

Waarschijnlijk één van bovenstaande SolarEdge omvormers? Maar heb je daar ook zo'n WiFi antenne bij?
Als je die niet hebt kan je de WiFi alleen gebruiken als de omvormer (bijna) naast de modem hangt, omdat de WiFi van de SolarEdge dan alleen gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld de 1e configuratie met de SetApp op een smartphone als je ernaast staat.

Die antenne moet in de omvormer aangesloten worden, dus het is aan te raden om dat te (laten) doen als de omvormer UIT staat. Maar is gemakkelijk zelf te doen. De antenne zélf kan je onderaan of bovenop de omvormer schuiven, aan de achterkant waar de koelvin zit. zie deze handleiding.

Met die antenne kan je ervanuit gaan dat je zonder problemen de omvomer aan je modem kan koppelen op het 2,4GHz WiFi-signaal van de modem.
Reputatie 1
Badge +1
Het probleem ligt hem in het feit dat de omvormer ingesteld dient te worden door de installateur. En dit dient te gebeuren door zijn smartphone. Nu kiest zijn smartphone automatisch een 5GHz netwerk waardoor hij de omvormer niet kan instellen. Vandaar dat ik boven een 2.4GHz net werk wil hebben zodat hij de omvormer kan instellen en ik dus een en ander kan uitlezen.

Maar omdat de omvormer op zolder hangt en ik geen loze leiding en heb naar de zolder kan ik helaas niet bedraad aanleggen. Vandaar de repeater met LAN of inderdaad via het stroomnetwerk. Indien dit allemaal mogelijk is.

Gr. Leon
De 5Ghz wel te bereiken bij de omvormer en de 2.4 niet, dat kan bijna niet 2.4 draagt veel verder dan de 5 band, dus die instalateur moet dan voor een goede methode zorgen, een extra versterker of wat dan ook zal dan ook niet werken.

En is op de V10a het 5Ghz gedeelte niet los uit te zetten, dan moet die wel de 2.4 gebruiken.
Reputatie 1
Badge +1
Kan ik anders ten tijde van de installatie ook de 5GHz tuidelijk uitzetten in de Experiabox V10a? Zo ja hoe doe ik dit dan? Als dan de omvormer aangelsoten is, kan ik de 5GHz weer aanzetten.

Hoor graag even.

Gr. Leon
Ik heb geen experia om te kijken, maar je moet dan even inloggen met de gegevens achterop het modem en dan bij de instellingen kijken of je 1 band apart kan uitschakelen.
Reputatie 3
Badge
Het zijn beide (omvormer en mobiel) toch alleen WiFi clients, wat maakt het dan uit met welke frequentie ze verbinden, ze hebben allebei verbinding met hetzelfde netwerk en krijgen een ip-adres van dezelfde router in dezelfde range, ze moeten dus prima met elkaar kunnen communiceren over het netwerk.
Reputatie 8
Als het alle twee WiFi Clients zijn, maakt het inderdaad niet uit.

Weet echter niet hoe de omvormer wordt ingesteld? Het zou best kunnen dat die tijdelijk als WiFi hotspot werkt, waarmee je eerst een één op één verbinding zou moeten maken met de smartphone?
Na het instellen (en herstart) van de omvormer zou die dan als WiFi Client verder kunnen gaan.
Zo werkt dat bijv. bij een Goodwe omvormer.

Maar kan bij een Solar Edge anders zijn.
Om welk model/type gaat het? Zodat we ergens de handleiding ervan kunnen raadplegen.
Reputatie 1
Badge +1
Het zijn beide (omvormer en mobiel) toch alleen WiFi clients, wat maakt het dan uit met welke frequentie ze verbinden, ze hebben allebei verbinding met hetzelfde netwerk en krijgen een ip-adres van dezelfde router in dezelfde range, ze moeten dus prima met elkaar kunnen communiceren over het netwerk.

Het probleem ligt hem niet in het feit dat er geen communicatie plaats vindt, maar hij dient de omvormer in te stellen via zijn smartphone en deze pakt dan het beste netwerk en dus in dat geval 5GHz. Dit wordt dan schijnbaar gecommuniceerd via de telefoon naar de omvormer. Echter de omvormer kan alleen maar communiceren op 2.4GHz.

Vandaar dus mijn andere vraag of dat ik ten tijde van het instellen de 5GHz kan uitzetten maar dat wel de 2.4GHz gehandhaaft blijft.

Gr. leon
Reputatie 8
Dat wordt nu net verteld. Als het alle twee om WiFi Clients zou gaan, maakt het niet uit of het ene apparaat op 2,4 GHz werkt, en de ander op 5 GHz.
Als voorbeeld: Ik kan hier met mijn oude smartphone die alleen 2,4 GHz heeft, gewoon contact maken met een Chromecast die expliciet op 5 GHz is afgestemd. Of bijv. een connectie leggen met een NAS, die weer bekabeld is aangesloten.

Maar zoals aangehaald, het zou best kunnen dat betreffende de omvormer er tijdelijk even een WiFi hotspot wordt gebruikt, om het een en ander in te stellen?

Heb hier even de V10A aangekoppeld, en bekeken wat je met WiFi kunt instellen.
  • Voor het hoofd WiFi netwerk kun je slechts één gezamenlijk SSID instellen.
  • Je kunt de 2.4 en 5 GHz netwerken echter wel apart in- of uitschakelen.
  • Voor het WiFi gastnetwerk kun je wel twee aparte SSID's instellen voor 2.4 en 5 GHz.
  • In- of uitschakeling van de WiFi netwerken is gekoppeld aan die van het hoofd netwerk. Dus als men bijv. de 5 GHz band uitschakelt, geldt dat tevens voor het gast WiFi netwerk.
Reputatie 3
Badge
Zelfs als de omvormer tijdelijk WiFi AP is dan zou die sowieso een ander SSID moeten hebben (anders verstoor je het normale WiFi netwerk) en zend hij alleen 2,4 GHZ uit dus kan die telefoon daar prima mee connecten.
Reputatie 8
Badge +17
Die installateur snapt er geen drol van.

Hij heeft (als het goed is) de SetApp op zijn SmartPhone. Daarmee kan hij de QRcode op de omvormer scannen.
Als hij de omvormer instelt, dan moet hij de omvormer in de "Commisioning" status zetten. De omvormer zendt dan een WiFi signaal uit waarmee de SetApp een connectie maakt. Als er connectie is, kan de installateur, als hij naast de omvormer staat, de instellingen (respectievelijk: firmware update, land, taal en pairing met de poweroptimizers en WiFi instellingen) doen. Als dát klaar is, maakt de omvormer een verbinding via WiFi met jouw modem.

De installateur maakt dus helemaal géén enkele verbinding met jouw modem. En dat hij 5GHz WiFi nodig heeft is dus klinkklare onzin!

Zie: filmpje 1, filmpje 2 of filmpje 3.

Overigens, je kan zélf ook een SetApp account aanmaken bij SolarEdge en de Setapp-app installeren op je smartphone. Dan kan je dit allemaal zélf doen en komt er geen installateur aan te pas.

Bovendien, je kan ook een webpagina op de omvormer openen waar dezelfde functionalteit beschikbaar is zodat je niet eens de SetApp instructie nodig hebt...

het is écht geen rocket-science hoor...
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @leon.vandeweem, de omvormer voor de zonnepanelen moeten worden ingesteld begrijp ik. Hier is al veel over gerept met flink wat bruikbare informatie volgens mij. Komen jij en de installateur hier zo verder mee?
Reputatie 1
Badge +1
Hoi @leon.vandeweem, de omvormer voor de zonnepanelen moeten worden ingesteld begrijp ik. Hier is al veel over gerept met flink wat bruikbare informatie volgens mij. Komen jij en de installateur hier zo verder mee?

Hoi Bart, installateur komt zaterdag terug. Dus dan weet ik of dat een en ander gaat werken.

Gr. Leon
Reputatie 1

Hoi @leon.vandeweem, de omvormer voor de zonnepanelen moeten worden ingesteld begrijp ik. Hier is al veel over gerept met flink wat bruikbare informatie volgens mij. Komen jij en de installateur hier zo verder mee?Hoi Bart, installateur komt zaterdag terug. Dus dan weet ik of dat een en ander gaat werken.

Gr. Leon

Hallo Leon,

De Omvormer kan ook worden ingesteld dmv van een laptop of een vaste computer door even een UTP kabel aan te sluiten.
De meeste installateurs weten dat niet omdat ze alleen uitleg hebben gehad om de omvormer in te stelen dmv een app op de telefoon.

Je komt als je met een laptop er naar toe gaat in een web menu uit. Je hoeft geen inlognaam en ww in te voeren.
Je kan hier alles doen wat je normaal gesproken met de APP ook kan doen. Je kunt in de Experia box kijken wat voor IP je omvormer heeft gehad. Het MacAdress zal naar alle waarschijnlijkheid met 88 beginnen.

Success

Reputatie 8
Badge +17
Bovendien, je kan ook een webpagina op de omvormer openen waar dezelfde functionalteit beschikbaar is zodat je niet eens de SetApp instructie nodig hebt...
@GodZZila : Dat zeg ik... 😋
Reputatie 8
Badge +11
Volgens mij komt dat helemaal goed @leon.vandeweem. Maar we horen morgen uiteraard nog graag even weer van je.
Reputatie 8
Badge +11

Is het de monteur gelukt afgelopen zaterdag?

Reputatie 1
Badge +1

Hoi @Bart - Telfort , 

Het is hem ook niet gelukt, Maar op een of andere manier krijgen we wel de informatie binnen om een en ander uit te kunnen lezen in de app. Dus ga er even vanuit dat het goed gekomen is.

Kan dus wat mij betreft een slotje op.

Gr.

Leon

Reputatie 8

Zomaar op de “bonnefooi” toch een connectie met het portal, zonder te weten wat er is ingesteld, zou ik eerlijk niet veilig vinden. De kans dat een ander de data kan opvangen of anderszins verkeerd gebruik / hack van buitenaf is daarmee niet ondenkbeeldig.

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-hacken/

https://www.want.nl/zonnepanelen-hack/

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hacken-van-zonnepanelen-kan-leiden-tot-europese-stroomstoring/

https://www.ad.nl/gouda/telefoon-gehackt-via-zonnepaneel-rekening-van-7000-euro~a76f8239/?referrer=https://www.google.com/

Reputatie 8
Badge +11

Dat is wel apart. Het lukte hem niet, maar toch krijg je wel de gegevens. Toch lijkt het niet helemaal veilig zoals Babylonia aangeeft. Wellicht moet je ze er toch nog eens iemand naar laten kijken. 

Reageer