beantwoord

"Smart"deurbel installeren? "Kan IP adres niet vinden" of "het duurt te lang"

• 4 mei 2020
  • 8 reacties
  • 295 keer bekeken

Hoi! Zaterdag een deurbel/camera ontvangen. EKEN V7. Het lukt mij niet om hem te installeren.

Geeft aan dat hij het IP adres niet kan vinden of dat het te lang duurt.

Kanalen 1 t/m 13 geprobeerd en weer op automatisch gezet. Bandbreedte van 20 naar 20/40 gezet.

Modem, deurbel en telefoon (uit/aan) gereset.

HELP, wie weet een oplossing??

Please niet al te technisch worden. 

Dank jullie wel.

icon

Beste antwoord door Eus77 9 mei 2020, 10:40

Beste Fred, 

Ik denk dat je beter iemand bij je thuis kan vragen die een beetje handig is met apps en wifi koppelen. 

IP4/IP6, 2,4ghz/5ghz is niet zo belangrijk met een wifi deurbel. De deurbel heeft standaard een 2,4ghz ontvanger. De meest voorkomende routers hebben beiden WiFi netwerken of alleen 2,4ghz. Dus maak je daar niet druk om.

Het enige wat met andere netwerken kan gebeuren is dat het jouw nodige signaal wegdrukt, dus zwakker wordt. De sterkte zender wint zeg maar. Misschien dat daarom wordt gevraagd om de 5ghz uit te zetten als je die hebt maar mijn ervaring is, dat dit niet nodig is. 

Koppel je deurbel binnen in de buurt van de router. Je kan hem daarna monteren op het kozijn of waar dan ook. 

Je weet dan zeker dat hij binnen werkt. Werkt het buiten niet dan is het signaal gewoon te zwak en zal je iets aan de locatie van je router moeten doen of een losse router, of versterker erbij moeten plaatsen. Dan ligt het dus niet aan je deurbel. 

Ga niet teveel in je router aanpassen. De bel zou namelijk plug en play moeten zijn. Ik begrijp uit je vraagstelling dat je geen ict kenner bent. Blijf er dan ook echt vanaf want anders heb je straks misschien met geen een component verbinding. 

Ik heb zelf een visto deurbel. Die is wel een stuk duurder maar ook plug en play. Aangezien ik met regelmaat dergelijke producten, visto, ring, dahua, doorbird, Hyundai heb gekoppeld is het voor mij een eitje. Maar het is ook een eitje zolang je maar verbinding met je WiFi kan maken. Dus dat de componenten het WiFi signaal kunnen zien. 

Vraag dus iemand in je omgeving om je te helpen. Iemand die heel handig is met Android of IOS (apple) toestellen, die thuis zelf wifi (gast-) netwerken heeft gemaakt. Iemand die deze basis dingen kan, kan jou vast helpen. 

Een installateur vraagt snel gemiddeld 3 uur arbeid incl montage en reiskosten. Maar dan werkt het wel. Echter zal een installateur niet graag komen als het product niet bij hem is gekocht. Dit omdat hij dan ook wordt gebeld als het een keer niet werkt. 

Wil je het alsnog helemaal zelf proberen. Zet dan beiden producten terug in fabrieksinstelling en begin opnieuw. Want als je iets verkeerd hebt aangeklikt kan het zomaar zijn dat het helemaal niet meer gaat lukken. 

Belangrijkste tip als je dingen snel vergeet:

Schrijf op wat je hebt gedaan en maak foto's of screenshots van iedere stap die je hebt gedaan. Dan kan je het altijd terug vinden. 

Maar vraag het iemand om het voor je te doen. Dat geeft ook rust. 

Bekijk reactie

8 reacties

Ik moet nog een goede handleiding vinden eerst dit de Eken krijgt wel een goed Wifi signaal de bel verbind enkel via 2,4 ghz wifi dat is ook van belang.

Komt de foutmelding over het ip adres uit de bijbehorende app? Hulp bieden zonder technisch worden zal mogelijk lastig zijn.

Reputatie 1

Zoals ik in de handleiding kan achterhalen moet het niet zo spannend zijn. 

De app geeft exact aan wat je zou moeten doen om de deurbel te koppelen met je wifi netwerk. 

Als je eigen wifi netwerk niet wordt gezien dan staat je WIFI router te ver weg of wordt het signaal teveel geblokt door muren e.d. ( ja dat kan ook als je router in de meterkast naast de voordeur staat, zet hem dan eens een meter lager of even buiten de meterkast op een krukje en probeer het nog eens). 

Je kan dan wel kanalen gaan wijzigen maar dat heeft vrij weinig effect. 

Ik kan uit je vraag niet opmerken of de deurbel al met je wifi netwerk is gekoppeld. 

Als dat ook al niet lukt dan kan het zijn dat het wifi bereik niet bij de deurbel komt of dat de WIFI ontvanger van de deurbel te zwak is om het signaal nog op te pakken. 

Probeer dan eerst de deurbel binnen, in de buurt van je WIFI router, te koppelen met WIFI. 

Heel eerlijk is dit wel een typische vraagstelling waarvan veel installatiebedrijven problemen te horen krijgen. Het is niet zomaar dat slimme deurbellen als Ring, Visto, Doorbird, etc. ook door installatiebedrijven worden verkocht en worden aangeboden met installatie. 

Daarnaast komt er dus iets extra's bij je netwerk, dat nog buiten hangt ook, wat zeker met een goed wachtwoord dient te worden beveiligd anders heb je straks misschien wel iemand anders op je netwerk zitten. 

Er komen misschien ook steeds meer IOT (internet of things) componenten bij zoals slimme lampen, slimme thermostaat, etc. wat dus vrijwel altijd aan je WIFI netwerk wordt gekoppeld. Hou er dan ook rekening mee dat hoe meer actieve componenten op je WIFI netwerk is aangesloten hoe trager en en meer vervuild je bandbreedte wordt. Je moet die bandbreedte namelijk delen met alle componenten die op dat moment data aan het verbruiken zijn. 

Dus heb je veel WIFI componenten dan kan dat ook een probleem veroorzaken als dat niet goed in je router is geregeld. 

Mijn advies, maak twee WIFI netwerken.

1 netwerk voor je mobile telefoons, (spel)computers, en TV als die via WIFI is gekoppeld, maar die zou ik bekabelen. 

1 netwerk voor 'slimme app’ producten. 

Ik heb dat je nu iets wijzer bent geworden. 

Reputatie 1

Ik moet nog een goede handleiding vinden eerst dit de Eken krijgt wel een goed Wifi signaal de bel verbind enkel via 2,4 ghz wifi dat is ook van belang.

Komt de foutmelding over het ip adres uit de bijbehorende app? Hulp bieden zonder technisch worden zal mogelijk lastig zijn.

eens zonder technisch te worden is bijna niet te doen.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Bronco Billie, zo te zien hebben Galdor en Eus je al op weg geholpen met hun reacties. Is het daarmee nog gelukt om jouw deurbel/camera te verbinden?

Goedemorgen Jasper, 

Dank voor je reactie en fijn dat je nog even reageert. Helaas werkt het nog niet. 

Ik kreeg gisteren van iemand de volgende reactie toegestuurd:

"Dag Fred heeft je internetprovider het ip protocol al aangepast naar ipv4? De Eken kan niet met ipv6 omgaan. En heb je al eens de 5ghz wifi uitgezet in het modem?". 

Welke stap moet ik nu nemen?

Ik wil het zelf wel proberen maar kan mijn concentratie niet lang vast houden. Onderweg in het proces ben ik rustig is staat iets anders in te stellen of te proberen. Hierdoor raak ik dan van slag en vergeet wat ik eerder gedaan heb. 

Wellicht kun jij wat voor me betekenen of heb je advies? 

Met vriendelijke groet, 

Fred

De Telfort routers werken enkel met IPv4 dat mag geen probleem zijn. Het 5 ghz deel uitzetten is een optie naar mijn mening zou dat niet uit moeten maken.

In je eerste bericht noem je het niet krijgen van een IP adres of te lang duren kan je dat verder toelichten waar en wanneer dat gebeurd?

Als ik het zo lees zou het zichzelf moeten wijzen zolang je rustig stap voor stap te werk gaat.

Reputatie 8
Badge +11

Mijn mogelijkheden hiervoor zijn beperkt, wij leveren zulke apparatuur zelf niet waardoor we er geen volledig inzicht in hebben. We kunnen dan de handleiding nalezen zoals Eus77 ook al voor je heeft gedaan, vandaar de vraag of je zijn stappen al had kunnen doen.

Jouw verbinding maakt geen gebruik van IPv6, je hebt een IPv4 adres dus dat zit in ieder geval goed. Het modem wat je van ons hebt is de Experia Box V8, die heeft geen WiFi 5 GHz netwerk, alleen 2.4 GHz. Daar hoef je ook niets aan te doen dus :slight_smile:

Welke stap je nu moet nemen is voor mij lastig om te zeggen, de handleiding geeft niet veel duidelijkheid over wat de foutmelding precies betekent. Misschien dat het WiFi wachtwoord een typefoutje had waardoor er geen verbinding kon worden gemaakt?

Reputatie 1

Beste Fred, 

Ik denk dat je beter iemand bij je thuis kan vragen die een beetje handig is met apps en wifi koppelen. 

IP4/IP6, 2,4ghz/5ghz is niet zo belangrijk met een wifi deurbel. De deurbel heeft standaard een 2,4ghz ontvanger. De meest voorkomende routers hebben beiden WiFi netwerken of alleen 2,4ghz. Dus maak je daar niet druk om.

Het enige wat met andere netwerken kan gebeuren is dat het jouw nodige signaal wegdrukt, dus zwakker wordt. De sterkte zender wint zeg maar. Misschien dat daarom wordt gevraagd om de 5ghz uit te zetten als je die hebt maar mijn ervaring is, dat dit niet nodig is. 

Koppel je deurbel binnen in de buurt van de router. Je kan hem daarna monteren op het kozijn of waar dan ook. 

Je weet dan zeker dat hij binnen werkt. Werkt het buiten niet dan is het signaal gewoon te zwak en zal je iets aan de locatie van je router moeten doen of een losse router, of versterker erbij moeten plaatsen. Dan ligt het dus niet aan je deurbel. 

Ga niet teveel in je router aanpassen. De bel zou namelijk plug en play moeten zijn. Ik begrijp uit je vraagstelling dat je geen ict kenner bent. Blijf er dan ook echt vanaf want anders heb je straks misschien met geen een component verbinding. 

Ik heb zelf een visto deurbel. Die is wel een stuk duurder maar ook plug en play. Aangezien ik met regelmaat dergelijke producten, visto, ring, dahua, doorbird, Hyundai heb gekoppeld is het voor mij een eitje. Maar het is ook een eitje zolang je maar verbinding met je WiFi kan maken. Dus dat de componenten het WiFi signaal kunnen zien. 

Vraag dus iemand in je omgeving om je te helpen. Iemand die heel handig is met Android of IOS (apple) toestellen, die thuis zelf wifi (gast-) netwerken heeft gemaakt. Iemand die deze basis dingen kan, kan jou vast helpen. 

Een installateur vraagt snel gemiddeld 3 uur arbeid incl montage en reiskosten. Maar dan werkt het wel. Echter zal een installateur niet graag komen als het product niet bij hem is gekocht. Dit omdat hij dan ook wordt gebeld als het een keer niet werkt. 

Wil je het alsnog helemaal zelf proberen. Zet dan beiden producten terug in fabrieksinstelling en begin opnieuw. Want als je iets verkeerd hebt aangeklikt kan het zomaar zijn dat het helemaal niet meer gaat lukken. 

Belangrijkste tip als je dingen snel vergeet:

Schrijf op wat je hebt gedaan en maak foto's of screenshots van iedere stap die je hebt gedaan. Dan kan je het altijd terug vinden. 

Maar vraag het iemand om het voor je te doen. Dat geeft ook rust. 

Reageer