Slechte ervaringen met de Experia Box V8

• 27 maart 2020
  • 19 reacties
  • 616 keer bekeken

Reputatie 1

Enige tijd geleden is door KPN besloten om Telfort abonnees onder de hoede van KPN te gaan brengen. Er zou niet veranderen, werd ons beloofd.

Na twee jaar probleemloos (!) gewerkt te hebben met de Telfort Glazvezel all-in-one aansluiting met een eigen router (ASUS RT-N66U) werden we een week of twee geleden verrast met de melding op onze TV dat er werd overgegaan op een andere techniek om het TV signaal aan te bieden. Er zou gebruik gemaakt gaan worden van “Mac Encapsulated Routing”, iets wat mijn router volgens mij helaas niet ondersteunt. Als ik niets zou doen, zou het doorgeven van het TV signaal stoppen met werken. Wat eigenlijk meteen al gebeurde, want door die melding konden wij geen TV meer kijken. Het enige wat we zagen was de melding dat deze verandering aanstaande was, en de Amino TV boxjes reageerden verder nergens meer op.

Dus, ik werd gedwongen mijn Experia V8 box weer uit de kast te halen, af te stoffen en aan te sluiten. Vanaf dat moment heb ik niets anders ervaren dan storingen. Het internet signaal valt regelmatig weg, meestal ‘s nachts rond 3 uur. Dit haalt mijn VPN verbindngen onderuit, en ik moet ze nu regelmatig herstarten. Ook merk ik dat de ingestelde port-forwarding soms gewoon stopt met werken. Op mijn NAS draait een Calender process (CalDav), en we gebruiken port forwarding om het verkeer wat van het internet komt (vanaf onze mobieltjes) naar de CalDav server te sturen. We ervaren nu regelmatig dat de poorten niet meer geforward worden. Als ik in mijn LAN kijk, zie ik dat de CalDav poort gewoon actief is op mijn NAS, maar op onze telefoons zien we dat de synchronisatie van onze agenda’s foutcodes geeft. Ik reset de Experia en alles werkt weer.

Ook de TV amino boxjes vertonen raar gedrag. Soms bevriezen de telfort menu’s, of ze worden maar half weergegeven en sommige functies werken niet meer.

Kortom, niks dan narigheid.

Ik heb met deze problemen aangeklopt bij Telfort Klantenservice, maar ze kunnen (of willen) mij daar niet bij helpen. Het zou aan mijn eigen instellingen liggen, en het feit dat deze problemen alleen maar optreden sinds dat ik de experiabox weer gebruik was voor hen niet overtuigend genoeg om te denken dat het aan de experiabox zou liggen. (AL de eerder beschreven verstoringen worden overigens verholpen door de experia box te herstarten!).

Ze zijn bereid een nieuwe Experiabox 10A toe te sturen als ik mijn contract verleng met minstens een jaar. Dat ben ik dus niet van plan.

Heeft iemand tips? Kan ik mijn RT-N66U die een Tomato v1.28 bios draait zo configureren dat Mac Encapsulated Routing kan worden gebruikt. Of een tip welke router dat wel zou kunnen, zodat ik deze kan aanschaffen ter vervanging voor de experia?

19 reacties

Asus instelling kan ik je niet mee op weg helpen, geen flauw idee of die dat kan.

Andere router, Hoor goede verhalen over de Fritzbox 7590 waar al met de nieuwste firmware een standaard Telfort profiel voorhanden is.

Andere mogelijkheid, een switch, de Experia alleen de TV laten afhandelen en de Asus de rest.

Reputatie 8
Badge +16

Je zou dit topic op tweakers eens door moeten spitten https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/51140931#51140931

Mogelijk kom je daar verder 

Reputatie 1

Asus instelling kan ik je niet mee op weg helpen, geen flauw idee of die dat kan.

Andere router, Hoor goede verhalen over de Fritzbox 7590 waar al met de nieuwste firmware een standaard Telfort profiel voorhanden is.

Andere mogelijkheid, een switch, de Experia alleen de TV laten afhandelen en de Asus de rest.

Bedankt voor de reactie!

Zal een naar een Fritzbox kijken. Over de switch optie: Dan moet die experia nog steeds aan het glasvezel komen, dus fungeren als 1ste toegangs apparaat. Het internet verkeer kan ik inderdaad doorsturen naar de ASUS. Dat doe ik nu dus al. Grootste probleem is die storingen in Port Forwarding en de onverwacht disconnects van het Internet. Dat zit me nu dwars, dus die experia moet er echt zsm weer uit.

Reputatie 1

Je zou dit topic op tweakers eens door moeten spitten https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/51140931#51140931

Mogelijk kom je daar verder 

Helaas. Geen Merlin support meer voor RT-N66U.

Reputatie 8

Ook de TV amino boxjes vertonen raar gedrag. Soms bevriezen de telfort menu’s, of ze worden maar half weergegeven en sommige functies werken niet meer

Die boxjes hoor je eigenlijk ook helemaal niet te gebruiken?  Dat zijn boxjes die bij een oudere glasvezelpropositie horen. Die zullen beslist niet goed meer werken op de nu door KPN/Telfort gebruikte netwerkstructuur. Hadden al lang uitgewisseld moeten zijn voor Arcadyan of Arris boxjes.

Dus dat is het eerste wat je met Telfort zou moeten regelen. Uitwisselen van die TV-boxjes.

Omdat het in de huidige netwerkstructuur / diensten niet de juiste boxjes zijn, zou het best kunnen dat daarmee andere connecties binnen je thuisnetwerk daarmee worden verstoord?

Normaal geven ingestelde port forwardings in een Experia Box V8 geen storingen. Heb de V8 hier lange tijd gebruikt als eerste router in een NAT achter NAT set-up, naar een 2e router.
Geen problemen met port forwarders ten aanzien van VPN-verbindingen, NFS, WebDAV, NAS etc….

De Experia Box V8 is alleen niet geschikt voor het gebruik van alternatieve VOIP-diensten op achterliggende VOIP-apparatuur. Dat is te onstabiel. Audio van gesprekken wordt afgebroken.
(Vandaar dat ik daarvoor al langere tijd de V10 heb aangesloten. Die onderbreekt het niet).

Voor wat betreft het onderwerp op tweakers, heb het niet helemaal doorgenomen. Dateert van 2017 en verder. Vraag me af of het nog aan de nu jongst veranderde situatie voldoet?
Sinds kort is de firmware en structuur zodanig veranderd, dat enkel “routed mode IPTV” kan worden gebruikt. De meeste routers hebben geen mogelijkheid om dat in te stellen.

Nu dat het modembeleid door KPN net is vrij gegeven, geeft men uitgebreide informatie op hun website, waar “eigen keus” aan modem/routers aan moeten voldoen. Zie met name de specificaties m.b.t. routed mode IPTV. Onder verschillende uitklap menu’s weergegeven.

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Reputatie 1

Ook de TV amino boxjes vertonen raar gedrag. Soms bevriezen de telfort menu’s, of ze worden maar half weergegeven en sommige functies werken niet meer

…….

Nu dat het modembeleid door KPN net is vrij gegeven, geeft men uitgebreide informatie op hun website, waar “eigen keus” aan modem/routers aan moeten voldoen. Zie met name de specificaties m.b.t. routed mode IPTV. Onder verschillende uitklap menu’s weergegeven.

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Excuses, ik bedoelde Arcadyan boxjes.

Kpn heeft weliswaar het modembeleid aangepast en de instellingen vrijgegeven, telfort is hier nog niet zo scheutig mee. Met  name de SIP/Voip gegevens worden (nog) niet gedeeld. De Kpn gegevens in de verstrekte  helpen me wel om een goede vervanging te zoeken voor de experia v8.

Ver voor KPN hiermee kwam publiceerde Telfort al de modem/router instellingen.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

Het enige nieuwe is de sip/voip tool mogelijk wordt deze voor Telfort klanten na de migratie ook beschikbaar, het is vrij begrijpelijk dat voor die paar weken of maanden dit niet bij Telfort beschikbaar komt.

Tevens word er meer uitleg gegeven zoals het glasvezel deel handig voor klanten die een router direct op een ftu willen aansluiten. Wat deels terecht wordt afgeraden om zelf te doen.

Reputatie 8
Badge +16

Ze zijn bereid een nieuwe Experiabox 10A toe te sturen als ik mijn contract verleng met minstens een jaar. Dat ben ik dus niet van plan.

Op zich nog niet eens een slecht idee. Met een verlenging kun je over het algemeen ook nog wel een korting bedingen.

Overigens is de V10A dan misschien niet meteen het modem waar je op zit te wachten als je nogal wat wilt configureren… de V10 is dan net iets prettiger in gebruik.

Reputatie 8

Excuses, ik bedoelde Arcadyan boxjes.

Dan is het inderdaad wel vreemd dat je daar nu met aansluiting van de Experia Box V8 daar zoveel problemen mee ondervindt?  Omdat je die modem/router erg lang in de kast opgeborgen hebt gehad, zou het ook kunnen dat er nog een wat oude firmwareversie actief is?

Reset de modem/router dan beter een keer, of zelfs nog een keer tegelijkertijd stroom uitzetten.
Power aan, en reset tegelijkertijd, met omgevouwen paperclip 10 seconden vasthouden. Mocht er een latere firmwareversie zijn (hoewel de laatste al enkele jaren oud is), wordt er die dan alsnog in gepusht. (Blauwe led-lampje gaat dan aan, niet meteen, kan wat later zijn).

Bij aansluiten van Arcadyan TV-ontvangers ook die een volledige reset + inladen firmware.
Met de volgende methode:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tv-ontvanger.htm

Vanuit deze basis eerst kijken of de TV-ontvangers dan gewoon werken en of je internet en telefoon hebt. (Na reset van modem/router kan dat iets later pas actief worden -→ 5-10 minuten).
Daarna pas de verdere instellingen m.b.t. je NAS, VPN etc.

Weet niet of je met aanpassingen in de router nog gebruik maakt van DMZ.
Dat is een functie die je met de V8 beter niet kunt gebruiken. Zijn eerder problemen mee gemeld.
(Zelf ook eens getest). Voor achterliggende services echt alleen port forwarders inzetten.

Met  name de SIP/Voip gegevens worden (nog) niet gedeeld.

Met een V8 kun je die met wat trucjes zelf achterhalen.
Zou ik zeker doen, want met die gegevens eenmaal achter de hand kun je dat later gebruiken voor eigen VOIP apparatuur, of in een zelf te kiezen router. Uitgebreide uitleg zie volgende onderwerp:

https://forum.telfort.nl/internet-267/experia-box-v8-kan-geen-portmapping-definieren-84798#post710346  + vervolgreacties (met aanvullende afbeeldingen).

Reputatie 2

@microb met een V8 is het mij en anderen gelukt om de SIP-gegevens los te weken, zie 

https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/fritz-box-7490-nieuwe-sip-instellingen-sinds-4-11-2-16-61858#post529122

De verkregen gegevens kun je invoeren in de wizard van de Fritzbox.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @microb, welkom bij ons op het forum. Voor het iTV signaal stappen we inderdaad af van bridged mode, dat gaat alleen nog in routed mode werken. Of jouw eigen modem daarvoor geschikt is durf ik niet te zeggen, die ken je zelf beter. Je hebt van de anderen al een aantal tips meegekregen zo te zien, lukt het daarmee om het weer aan de praat te krijgen zonder de Experia Box?

Reputatie 1

Hoi @microb, welkom bij ons op het forum. Voor het iTV signaal stappen we inderdaad af van bridged mode, dat gaat alleen nog in routed mode werken. Of jouw eigen modem daarvoor geschikt is durf ik niet te zeggen, die ken je zelf beter. Je hebt van de anderen al een aantal tips meegekregen zo te zien, lukt het daarmee om het weer aan de praat te krijgen zonder de Experia Box?

Nee, nog niet. Ik ben nog op zoek naar een device wat ik kan gebruiken als vervanging. Want die huidige experiabox is echt bagger (excusez le mot). Het grootste probleem is dat de port forwarding van dit apparaat het soms laat afweten. Dit heeft gevolgen voor de kalender synchronisatie op onze mobieltjes en de vpn verbindingen die we gebruiken om in contact te komen en blijven met ons thuisnetwerk en de thuisnetwerken van onze kinderen. Ook hebben sinds die experiabox er weer tussen zit regelmatig problemen met de arcadyans, zoals opnames die niet willen starten, menus die maar half verschijnen. Een herstart van de experia (en daarna de vpn verbindingen die afgebroken zijn) lost deze problemen weer tijdelijk op. Het ergste nog vind ik dat deze problemen, na melding aan jullie helpdesk, niet serieus genomen worden, en afgedaan worden met ‘het ligt aan uw eigen instellingen'. En dat terwijl ik alleen maar de standaard aangeboden en door jullie vrijgegeven features van de experia gebruik. Ik vind dat echt te gek voor woorden. Het is heel simpel: met mijn eigen asus 2 jaar gedraaid zonder enig probleem, nu met de experia een week of 2 meerdere malen dat ding moeten resetten om agenda sync, vpns en tv kijken weer werkend te krijgen. Waar zou dat aan liggen?

Reputatie 8

Welke firmware versie heb je in die Experia Box zitten?

Reputatie 1

Welke firmware versie heb je in die Experia Box zitten?

Voor zover ik weet, de laatste, runtime 02.00.141W4 bootcode 3.00.6c, hardware R02. Ik heb afgelopen weekend de instructies van telfort gevolgd en de experia en de arcadyans gereset naar fabrieks instellingen, en dat heeft geen effect gehad. Gisteravond deed 1 van de arcadyans het weer niet (konden een opgenomen nieuwsuitzending niet starten) en vanacht is één van mijn vpn verbindingen weer uitgevallen. Score: twee experia herstarts binnen 12 uur. Dat lostte beide problemen weer op, maar verhoogt mijn tevredenheids gevoel niet echt.

Reputatie 8

Voor zover ik weet, de laatste, runtime 02.00.141W4 bootcode 3.00.6c, hardware R02.

Oh, dat is zelfs nieuwer dan ik in mijn Experia Box V8 had zitten.
(Normaal heb ik de V10 aangesloten). Is die nieuwere versie schijnbaar minder stabiel geworden.
Je ondervindt in ieder geval erg veel problemen ermee.

Zit die router toevallig erg dicht bij elkaar met andere apparaten of voedingen in een meterkast?
De V8 heeft in het geheel geen afscherming (heb wel eens een exemplaar open gehad), en is daarmee erg gevoelig voor elektromagnetische interferentie.
Houd voedingen e.d. minimaal 20-30 cm ervan verwijderd.

Reputatie 1

Ik had ook niet zo'n goede ervaringen met die V8 draai nu met een V10 zonder problemen. De V10A zou ik niet willen aangezien je daar niet eens het IP addres van kunt wijzigen. Je kan nu nog steeds je Experia box vervangen voor een andere router. Deze moet wel routed IPTV ondersteunen.

Draytek Fritzbox en Ubiquity leveren dit soort routers. Als je thuis bent in networking dan moet je daar zeker mee uit de voeten kunnen. Er is op dit forum genoeg info te vinden hoe dit moet.

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/werkend-glasvezelinternet-en-iptv-op-ubiquiti-unifi-usg-router-zonder-experiabox-72204/index2.html

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/ubiquiti-edgerouter-x-ipv-experiabox-81634

Bedenk wel als je ook Telefonie wilt hebben dan dien je eerst met je oude V8 box deze sip gegevens te achterhalen. Met de V10 gaat dit niet meer lukken.

Reputatie 8

Ten aanzien van Ubiquity zou ik dan ook zeker nog de info achter de volgende link doorlezen,
met nog een paar externe bronnen erbij en wat extra informatie:
https://forum.telfort.nl/tv-338/eigen-modem-tv-86733

Reputatie 1

Dank voor al jullie reacties!. Ik heb met mijn Asus RT-N66U router diverse configuraties geprobeerd, met verschillende firmwares (Tomato, Advancedtomato en OpenWRT) maar helaas niet aan de praat gekregen. DHCP op beide VLAN’s aan de WAN kant gaat goed, ik krijg ook de routes voor IPTV binnen, maar op de een of andere manier krijg ik de igmp proxy niet goed aan de praat. Ik heb de handdoek vwb de ASUS in de ring gegooid en een Ubiquity besteld. Ik heb werkende Ubiquity  configuraties gezien in mijn kennissen kring (en altijd al jaloers geweest op die routers), dus ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat werken. @Babylonia dank voor je link naar die Ubiquity thread, hoef ik niet te zoeken mocht ik Ubiquity tips nodig hebben :-).

Reputatie 1

Zelfs al beloven ze een nieuw modem, dan hoeft dat niets op te lossen. Mij hebben ze ruim e weken geleden een nieuw modem bij een contractverlenging aangeboden. Dat modem is nog steeds niet binnen. Ze kunnen zoveel beloven, moeten ze wel waarmaken!

Reageer