Router niet meer over wifi te bereiken, internet werkt wel.

• 24 maart 2019
  • 10 reacties
  • 324 keer bekeken

Reputatie 2
Hallo,

Ik stel de vraag hier, omdat ik vermoed dat ie wifi gerelateerd is.
De vraag is niet Telfort gericht, omdat ik denk dat zij er niets mee van doen hebben.

Het probleem:
Ik heb hier bedraad internet (koper aansluiting) naar meerdere pc's.
De EB-8 is als modem geconfigureerd, erachter heb ik een eigen Linksysmodem (met wifi) met Tomato als firmware.
Het internetten gaat goed wanneer ik de bedraad aangesloten pc's benut.
Het internetten gaat ook goed wanneer ik een draadloze laptop gebruik (ik heb een wifi toegang naar de router geconfigureerd).
Het probleem wat ik vandaag bemerkte is dat ik met de draadloze laptop geen contact kan maken met de router (om logs te bekijken of de status te zien). Het routeradres 192.168.1.1 genereert in de Firefoxbrowser een pagina met een boodschap 'cannot connect to' (ik heb de precieze tekst even niet paraat).
Als ik direct daarna dit via een van de bedrade computers probeer, lukt het wel en krijg ik de router interface.
Een reboot via deze weg van de router heeft voor het 'draadloos' probleem niets geholpen.
Een reboot van de EB-8 heeft evenmin iets gebracht.

Ik zie wel dat Firefox in preferences/network settings zegt dat ie op 'use system proxy settings' staat.
Dit laatste zowel op de momenteel gebruikte bedrade machine als op de draadloze laptop.
Volgens mij heb ik nooit iets wat met proxy te maken heeft zelf ingesteld.
Ik meen me te herinneren dat Firefox een paar dagen geleden pas is ge-updated.

Kan mijn probleem met deze poxysetting te maken hebben?
Zo niet, heeft iemand hier een idee wat er aan de hand is.

Dank,
nonotel

10 reacties

Het gaat dus om de logs en status van de Linksys niet van de EB v8?

Je moet wel fysiek via de wifizender van de linksys verbonden zijn dus niet via de v8 om bij de instellingen van de Linksys te kunnen.
Staat de wifi van de v8 uit?
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @nonotel, ik lees dat je graag via een WiFi verbinding de logs wil bekijken uit de router. Dit is inderdaad heel specifiek, ik heb daar ook geen idee van. Ik hoop dat er iemand hier is die je kan helpen om toch de logs te kunnen bekijken via een WiFi verbinding.
Reputatie 2
@Galdor68
Ja, het gaat om het bereiken van de webinterface van de Linksys router, omdat ik daar logs wil bekijken en evt. instellingen wil veranderen.
De EB wil niks meer van me weten (ik kan er niet meer op inloggen sinds ik hem tot puur modem heb gemaakt).
(ik weet geen ip-adres).
In de devices-lijst op de Linksys staat wel een ip-nummer dat uit de rij 192.168.. danst, maar dat lijkt me het ip-nummer naar de buitenwereld.
Ik kan vanaf de wifi-laptop de Linksys router wel pingen (met goed resultaat) en ik kan normaal internetten vanaf de wifi-laptop en ook materiaal verplaatsen tussen verschillende machines in mijn huis-netwerk.
(wifi laptop = laptop die alleen met wifi een netverbinding heeft).
Als ik met de wifi-laptop met de networkbutton naar de connection information kijk, staat in het overzicht gewoon het default route adres 192.168.1.1 van de Linksysrouter.
Ik denk dat de wifi van de EB-8 niet uit staat (het blauwe lampje aan de zijkant brandt), maar ik weet niet hoe ik dat kan uitzetten.

Ik dacht dat ik in het recente verleden wel met de wifi-laptop de Linksys kon contacteren (interface bekijken/bedienen), maar weet dit niet meer zeker.

De proxy-instelling van Firefox lijkt geen invloed te hebben (heb hem naar no-proxy gezet, maar dat maakt niks uit),

NB: het scherm dat ik bij mijn contactpoging wifi-laptop naar Linksysrouter te zien krijg zegt: 'the connection was reset' (wit met een blauw beestje dat twee kabels uitelkaar trekt)

Dank,
nonotel
Reputatie 8
De EB wil niks meer van me weten (ik kan er niet meer op inloggen sinds ik hem tot puur modem heb gemaakt).
Dat is de consequentie ervan om die te bridgen.

(ik weet geen ip-adres).
In de devices-lijst op de Linksys staat wel een ip-nummer dat uit de rij 192.168.. danst, maar dat lijkt me het ip-nummer naar de buitenwereld.

Een IP-nummer in de 192.168.x.x. is een intern LAN sub-net.
Bedoel je duidelijk een ander IP-nummer, bijv. wat ook wordt getoond met deze:

https://watismijnip.nl/

Is dat dus je WAN IP-adres van je internetconnectie.

Ik denk dat de wifi van de EB-8 niet uit staat (het blauwe lampje aan de zijkant brandt), maar ik weet niet hoe ik dat kan uitzetten.
Met de grijze half gevormde drukknop aan de zijkant van de V8.
https://forum.kpn.com/internet-9/experiabox-v8-geeft-geen-wirelesssignaal-430076
Reputatie 2
Dank voor de aanwijzing en het plaatje.
Ool als ik duidelijk meer dan 3 seconden (10 of meer) op dat slechtgeconstrueerde knopje duw, reageert het blauwe lampje niet (en blijft dus aan).
Harder kan ik niet duwen zonder de EB stuk te maken.
Mij lijkt dat het onmogelijk is de wifi van de EB in de huidige bridge stand uit te schakelen.
(dit is toch eigenlijk wel iets dat de uitvinders van dat ding moeten weten???!)
NB: de gestuurde aanwijzing/het gestuurde plaatje hebben het alleen maar over 'wifi aanzetten' met dat knopje: zit het probleem daar in?

Naast dit: is het eigenlijk zeker dat het door mij beschreven probleem opgelost is wanneer het blauwtje op de EB uit iis?

Dank,
nonotel
Reputatie 8
Mij lijkt dat het onmogelijk is de wifi van de EB in de huidige bridge stand uit te schakelen.
(dit is toch eigenlijk wel iets dat de uitvinders van dat ding moeten weten???!)

Feitelijk zijn de Telfort modem/routers helemaal niet bedoeld om die in bridge-mode te zetten.
Met de door KPN/Telfort aangepaste aangepaste firmware weet je eigenlijk nooit waar je aan toe bent als je die anders instelt dan wat zij voor jou hebben bedacht hoe het zou moeten werken.

Je had de WiFi ook gewoon kunnen uitzetten voordat je die in bridge-mode zet.
Kun je alsnog doen door de router te resetten (komt die weer uit bridge), daarna de volgende aanwijzingen:

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/standaard-telfort-modem-vervangen-door-tp-link-archer-c5400-73758#post605293
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia en @nonotel
Volgens mij kun je de EXperia Box helemaal niet in de bridge-stand zetten en als het wel kan ben ik benieuwd hoe, zelf heb ik een v10.
Reputatie 8
Bij de V10 en V10A gaat het niet.
Bij de V8 wel. Hoe? Dat staat nu net beschreven in de link in mijn vorige reactie.

Overigens houd je alleen internet over. Geen TV en VOIP. (De ZyXEL P-2812HNU-F1 modem/router, --voor zover nog in gebruik-- is ook nog in bridge-mode te zetten).
Reputatie 2
Jazeker, ik kan onderschrijven dat de EB-8 in bridgemodus te zetten is, en ook werkt als enkel modem in combinatie met een aparte router (werkt hier zo'n half jaar op die wijze, enkel voor internet (geen tv of telefoon)).

Verder over mijn vraag: als de EB-8 een branded blauw lampje heeft wil dat zeggen dat de wifi-zender van de EB werkt?
Dan heb ik toch twee tegelijkertijd werkende wifi bronnen: de EB en mijn eigen Linksys router (is lan en wlan)?
En gaan in mijn situatie de bedrade verbindingen dan via de Linksys router, en de wifi verbinding van mijn draadloze laptop naar de EB-8?

Dank,
nonotel
Reputatie 8
Verder over mijn vraag: als de EB-8 een branded blauw lampje heeft wil dat zeggen dat de wifi-zender van de EB werkt?
Zou mogelijk ook een "eco" mode kunnen betekenen?
Bij inladen van een firmware update brandt het ook.
Ga het hier niet controleren, door de EB8 speciaal voor die vraag in bridge-mode te gaan zetten.
Hoe je WiFi uit zet heb ik al eerder een aanzet voor gegeven.
Evt. opnieuw bridgen. Het zijn slechts een paar handelingen.

en de wifi verbinding van mijn draadloze laptop naar de EB-8?
In bridge-mode is er geen DHCP actief. Dus verbinden met de EB 8 gaat niet via WiFi, omdat er geen IP-adressen worden uitgegeven. Er is überhaupt geen LAN netwerk actief op de EB 8 in bridge-mode. Die heb je daarmee juist uitgezet.

Reageer