beantwoord

Router

• 13 juni 2020
  • 33 reacties
  • 669 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Misschien een rare vraag maar ik stel hem toch.

Wij hebben de experiabox v10a , een sitecom router erbij.

Nu zijn het dus 2 verschillende netwerken.

Als we boven zitten is het wifi signaal van de experiabox beter als van de router maar bv achter het huis is die van de sitecom router weer beter.

Heb het wel zo ingesteld dat hij automatisch overschakelt op mijn laptop of mobiel indien nodig, maar de printer zit via de router dus als die overgeschakeld is naar de experiabox dan kan ik niet printen. Is het mogelijk om dat zo in te stellen dat het printen op beide kan, of kan ik de router en de experiabox op een of andere manier samenvoegen dat het 1 netwerk wordt.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb.

icon

Beste antwoord door jimny 14 juni 2020, 12:55

Bekijk reactie

33 reacties

Hallo @Nietjuh , als ik het goed begrijp gebruik je de extra router om de wifi-functies te verbeteren en niet als router.

Ik stel dan voor de 2e router als wifi accesspoint in te richten en dan kan van daaruit wèl geprint worden.

Succes

Reputatie 1

De extra router wordt ook gewoon als router gebruikt, hier op zitten de gewone pc bekabeld aangesloten en de kabel naar boven voor de tv zit hier ook op aangesloten. De modem staat in de meterkast en de router in de kamer vandaar verschillende signaalsterkte denk ik. 

Hallo @Nietjuh , dan zal je de 2e router met aangepaste IP-instellingen moeten gebruiken die overeenkomen met de IP-instellingen van het Telfort-modem, dan is de printer ook weer aanspreekbaar.

Succes.

Reputatie 1

Hallo @Nietjuh , dan zal je de 2e router met aangepaste IP-instellingen moeten gebruiken die overeenkomen met de IP-instellingen van het Telfort-modem, dan is de printer ook weer aanspreekbaar.

Succes.

Is daar ook een uitleg over hoe ik dat moet doen 😌. Wil niet dat alles straks in de soep ligt. 😉

Hallo @JanD , als je er zelf geen verstand van hebt kun je er beter afblijven.

Je zou het het ‘handige neefje’ of ‘handige buurjongen’ kunnen vragen.

Op dit forum uitleggen is lastig.

Je kunt ook even ‘googelen’ ‘router achter router’.

Succes.

Reputatie 8
Badge +18

Wellicht is dit de beste oplossing 

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/bouw-een-extra-router-in-je-thuisnetwerk/

Reputatie 1

Dank jullie wel ik ga het eens even rustig lezen kijken of ik er dan uitkom en anders idd maar kijken of er iemand anders is die me kan helpen.:grinning:

Weet trouwens niet wat ik nu gedaan heb dat ik het antwoord van Jimmy gelijk onder mijn post vind als beste antwoord.

Ben blij met het antwoord van jullie allebei hoor :wink:

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Nietjuh, je hebt al informatie gekregen zie ik. Hopelijk kun je daar mee verder. Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn, laat het vooral weten.

Reputatie 1

Hallo @Bart - Telfort  ik heb het allemaal gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.. Ben denk ik te bang om het  verkeerd te doen 😉. Dus ik weet niet of ik het durf te proberen misschien toch kijken of iemand het  aandurft.

En misschien ook maar eens kijken naar een andere router, deze is alweer aantal jaren oud weet niet of dat ook bijdraagt aan ons uitvallende WiFi signaal iedere keer. 

Hallo @Nietjuh , in plaats van een router, zou ik, voor de eenvoud, kiezen voor een accesspoint óf voor een router die je met 1 klik in een accesspoint verandert.

Reputatie 8
Badge +12

Dat kan zeker. Het kan soms ook best ingewikkeld zijn. Wat JanD kan dan uitkomst brengen. Of @Babylonia Heb jij nog een idee? Want welk type Sitecom heb je @Nietjuh?

Reputatie 8

Aanbeveling zie reactie  < HIER >  Die is heel eenvoudig in te stellen met de “Quick Setup Wizard”.

• 1e stap is als extra “router” achter de Experia Box. Heb je internet en werkt het…
  • Dan 2e stap met een paar muisklikken overschakelen naar “Access Point” mode.
  • 3e stap is IGMP Snooping functie activeren, als je een TV-ontvanger erop aansluit.
    (Overigens altijd goed IGMP in te schakelen, ook bijv. gebruik van Chromecast e.d.).

Recente Telfort gebruikservaring zie volgende onderwerp  < HIER >  en vervolgpagina’s.

Reputatie 1

Dat kan zeker. Het kan soms ook best ingewikkeld zijn. Wat JanD kan dan uitkomst brengen. Of @Babylonia Heb jij nog een idee? Want welk type Sitecom heb je @Nietjuh?

Hallo wij hebben de sitecom 300N deze hebben we van Telfort bij onze vorige modem gekregen. Ik zei trouwens dat we de experia box v10a hebben maar we hebben de v10. Heb al gekeken naar een nieuwe firmware update maar deze is er niet.

Reputatie 8

Als je nog ergens een gebruiksaanwijzing van die Sitecom 300N kunt vinden??
http://www.sitecomlearningcentre.com/nl

Verwacht niet dat het om een dual band WiFi router gaat.
Is het eigenlijk al niet meer interessant genoeg om die te gaan inzetten.

Dat is eigenlijk een antiek ding, nog een snelheid van max 300 Mbps op de 2.4 band en een ethernet aansluiting van 100 MB.

Reputatie 1

Als je nog ergens een gebruiksaanwijzing van die Sitecom 300N kunt vinden??
http://www.sitecomlearningcentre.com/nl

Verwacht niet dat het om een dual band WiFi router gaat.
Is het eigenlijk al niet meer interessant genoeg om die te gaan inzetten.

Ik ga eerdaags wel eens een andere router halen. 😉

Reputatie 8
Badge +12

Dat is ook zeker een optie! Als we daarbij kunnen helpen zien we graag weer een topic verschijnen. 

Reputatie 1

Hallo, 

Toch nog even een vraagje welke router kan ik nu beter halen de TP-LINK Archer C1200 of de TP-LINK Archer C6. Als ik zoek op TP-LINK Archer C6 krijg ik soms het plaatje van de 1200. Het zijn toch 2 verschillende router types.

Groetjes Anita 

Hallo @Nietjuh , ik heb beide routers even vergeleken, persoonlijk zou ik voor de Archer C6, die met de 4 antennes, kiezen, die is namelijk eenvoudig in Access-Point stand te zetten en biedt een goede wifi.

Reputatie 8

Deze:
https://www.update.nl/tp-link-archer-c6-draadloze-router-dual-band-2-4-ghz-5-ghz.html

Reputatie 1

@Babylonia ik krijg morgen de router binnen, begreep alleen dat de beschrijving Engels is.

Hoef ik nu alleen maar de 3 stappen te doen die jij hier iets naar  boven gezet hebt, of moet ik nog andere dingen doen. Of is er ergens een Nederlandse beschrijving te verkrijgen. 

Groetjes Anita 

Reputatie 8

De volgende stappen:

Aansluiten van de TP-Link router vanuit een “LAN” poortje op de Experia Box (gele gekleurde poortjes), naar de WAN-poort (= blauw gekleurde poort) van de TP-Link.

Vanuit de gebruiksaanwijzing (PDF)

Het makkelijkste een PC aansluiten via een bekabelde verbinding.
Is vanuit een netwerkpoortje van de PC, een kabel naar een van de gele poortjes van de TP-Link.

TP-Link inschakelen en wachten tot alles is opgestart.

Daarna via de volgende link naar het inlogscherm van de TP-Link:  http://tplinkwifi.net

Maak een nieuw wachtwoord aan.
Als je bent ingelogd in de router, doorloop de  “Quick Setup”  wizard boven aan de pagina.
Voor internetconnectie.

Als dat werkt, ga je naar het menu zoals beschreven in de handleiding blz 21 + 22
Advanced > Operation Mode,  kies voor  Access Point   en klik op  Save

De TP-Link start opnieuw op, nu in Acces Point mode.  Misschien dat je de computer ook opnieuw moet opstarten, mocht je na herstart van de TP-Link geen internet connectie hebben?

Wil je nog een TV-ontvanger aansluiten. Dan is de IGMP Snooping functie belangrijk.
http://tplinkwifi.net

Advanced > Network > IPTV/VLAN

Zet een vinkje bij  IGMP Snooping   en klik op  Save

Reputatie 1

@Babylonia dank je wel dan ga ik dat doen als die er is. Begrijp ik het goed dat dan de router en modem op zelfde zitten doordat ik die acces point maak? En moeten ze dan beide zelfde wachtwoord hebben? En werkt de printer dan  ook ten alle tijden, nu doet die dat namelijk niet als ik via de modem verbinding heb.. Via de router doet die het wel.

Hoop dat mijn vragen een beetje begrijpbaar zijn :-) 

Sorry voor de vele vragen ben heel erg blij met de hulp die ik hier krijg👍

Groetjes Anita 

Reputatie 8

Begrijp ik het goed dat dan de router en modem op zelfde zitten doordat ik die acces point maak?   En moeten ze dan beide zelfde wachtwoord hebben?

Hoop dat het allemaal zo werkt met de TP-Link.
Heb dat eerder voor een kennis met een TP-Link Archer C6 voor hem ingesteld.
En nu vanuit “herinnering” (want apparaat is bij die kennis), en de handleiding er nu bij met de ervaring in dit soort apparaten in het algemeen de voorgaande stappen voor je opgesteld.

Met Access Point mode zitten ze alle twee in hetzelfde thuis "sub-net”.
Apparaten krijgen een IP-adres uit dezelfde reeks, wat wordt uitgegeven door de Experia Box.

M.b.t. wachtwoorden. Als je bedoelt inloggen in de Experia modem/router zelf of de TP-Link,
dat kunnen dezelfde wachtwoorden zijn.

Als je bedoelt m.b.t. WiFi en de benoeming van SSID en inlog zou ik dat juist “niet” doen.
Ofwel verschillend houden. Anders denk ik dat een V10A in combinatie met TP-Link daarbij wel eens zou kunnen conflicteren?

En werkt de printer dan  ook ten alle tijden, nu doet die dat namelijk niet als ik via de modem verbinding heb.. Via de router doet die het wel.

Misschien ook alleen via die TP-Link?
Daar kan ik nu weinig uitspraken over doen. Dat is een apart probleem.
In de V10A heb ik minder vertrouwen dan in de TP-Link.
Beter bekijken als het allemaal is aangesloten.

Reputatie 1

@Babylonia  Ik heb de router geïnstalleerd, doorlopen wat je zei, niks veranderd in het quick menu dus gewoon steeds next.

Toen access point gedaan wat je zei.

In de V10A heb ik minder vertrouwen dan in de TP-Link.

We hebben de v10 i.p.v. de v10a

Heb ww. van de tplink en die van de v10 modem apart gelaten.

Wil je nog een TV-ontvanger aansluiten. Dan is de IGMP Snooping functie belangrijk.
http://tplinkwifi.net

Advanced > Network > IPTV/VLAN

Zet een vinkje bij  IGMP Snooping   en klik op  Save.

Deze optie kon ik niet vinden misschien omdat ik gelijk de kabel van de tv ontvanger boven er al ingedaan had? Heb de ontvangers boven opnieuw opgestart en deze doen het nu ook weer, maakt het dan uit dat ik die optie niet kon vinden.

Qua printer ook dit werkt nu of ik nu  nu via de router of via de modem ingelogd ben. Eerder moest ik echt overschakelen naar de router als ik via telefoon of laptop bezig was dit hoef nu niet meer.

De router heeft gelijk een firmware upgrade gehad dus is top in orde.

Dus bij deze hartstikke bedankt voor je geduld, hulp en uitleg het werkt allemaal.

Mocht ik nog wel ergens toch een instelling moeten veranderen hoor ik vast wel van je:wink:

Groetjes Anita

Reageer