beantwoord

Retourneren apparatuur en bekabeling

• 17 juli 2017
  • 25 reacties
  • 2349 keer bekeken

Reputatie 2
  • Gangmaker
  • 105 reacties
Gedurende het laatste halfjaar heb ik ter vervanging van defecte apparatuur één Experiabox en drie of vier TV-ontvangers toegezonden gekregen, zie https://forum.telfort.nl/tv-338/weigerende-tv-ontvanger-65969. Telkens met alle kabels erbij.
De defecte apparatuur heb ik geretourneerd.
Ik krijg geen ontvangstbevestiging van Telfort, wel een verzendbonnetje bij de afgifte.
Tot nu toe werd er niet verzocht om de kabels te retourneren.
Vandaag ontving ik een nieuwe TV-ontvanger met het verzoek om de oude ontvanger, de stroomadapter en kabels die ik nu in bruikleen heb te retourneren.
Ik ben voorlopig niet het lopende abonnement te wijzigen of te beëindigen, maar toch zou ik graag in MijnTelfort kunnen zien wat er volgens Telfort in bruikleen is.
Ik ben erg benieuwd hoeveel kabels Telfort tzt terug wil hebben.
Dat voorkomt discussies achteraf.
icon

Beste antwoord door Stephen 7 augustus 2017, 18:55

Beste JRe, excuses voor de late reactie. Inmiddels heb ik opheldering ontvangen. Het klopt inderdaad dat wij alle kabels die door ons zijn geleverd en niet meer gebruikt worden graag retour ontvangen. Dit doen wij om milieubewuster te worden richting klanten. Ik vertrouw erop jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Bekijk reactie

25 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Inderdaad is dit een wijziging van het beleid... voorheen vroeg Telfort alleen om de apparatuur terug te sturen. En ik zie het al gebeuren dat je telefoondoosjes los moet schroeven, netwerkkabels achter plinten moet trekken etc. Beetje vreemde actie dus...

Gebruikte kabels gaan bij Telfort ook meteen de kliko in omdat het niet rendabel is om ze uit te zoeken en te testen. En besparen op de kosten door gebruikte kabels bij een nieuwe klant in te zetten levert uiteindelijk alleen maar ellende op. Zelfs een gebruikte netvoeding kan onbetrouwbaar worden na een aantal jaar 24/7 gebruik.

Hooguit kan retourneren verplicht zijn vanwege het interne KPN-beleid over afvalverwerking... wellicht willen ze zo garanderen dat al het "afval" dat ze genereren op een goede manier verwerkt wordt.

En inderdaad kan ik me niet voorstellen dat Telfort elk kabeltje, stekkertje, aansluitdoosje registreert.

Ik ben dus ook erg benieuwd naar de uitleg van Telfort webcare...
Reputatie 8
Badge +7
Hallo JRe, wij ontvangen altijd standaard de hardware dus dit kan zijn; modem, TV-ontvanger en de daarbij horende stroomadapters. Ik heb intern om duidelijkheid gevraagd over de kabels en streef ernaar jou binnen 5 werkdagen hierover te informeren.
Reputatie 2
@Stephen - Telfort
Stephen, goed dat je er achter aan gaat, dat wordt alleen maar duidelijker voor je klanten.
Ik heb de oude ontvanger toch maar opgestuurd inclusief alle kabels die bij de nieuwe ontvanger waren gevoegd.
Maar het ging mij er eigenlijk om dat ik graag in MijnTelfort wil kunnen nagaan welke apparatuur er bij Telfort in de administratie staat op mijn naam.
Als ik het daar niet mee eens ben, kan ik op korte termijn reageren.
Dat hoeft dan niet meer bij beëindiging van het abonnement, want dan weet niemand meer hoe het ook al weer was.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi JRe, in afwezigheid van Stephen help ik je verder. Het klopt zoals Franzki aangeeft dat er wijziging in het beleid is geweest. Telfort vraagt inderdaad nu het apparaat + de kabels terug. Dit is inderdaad door de ambitie van KPN en Telfort om een klimaatneutrale provider te zijn. Je verzoek om te zien welke apparatuur je in bruikleen hebt, heb ik doorgezet. Wat betreft de vervanging houden wij de serienummers en type apparatuur nauwkeurig bij. Al kan ik me voorstellen dat je graag meer overzicht wilt. Bedankt voor het meedenken!
Reputatie 8
Badge +7
Beste JRe, excuses voor de late reactie. Inmiddels heb ik opheldering ontvangen. Het klopt inderdaad dat wij alle kabels die door ons zijn geleverd en niet meer gebruikt worden graag retour ontvangen. Dit doen wij om milieubewuster te worden richting klanten. Ik vertrouw erop jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Dan heb ik nog een vraag hierover.
Krijgen klanten nu dan ook bericht, wanneer de ingeleverde spullen, bij Telfort aangekomen zijn?
Dat klanten een ontvangstbevestiging krijgen, het zij per brief of mail?
O, dan heb ik nog een vraag.
Als er inderdaad een lijst is bij Telfort wat iemand in zijn bezit heeft en nog niet geretourneerd heeft,
wil ik ook graag weten wat hier over bekend is.
Reputatie 8
Badge +17
Klanten krijgen geen bericht dat de apparatuur retour is gekomen bij Telfort, maar als de klant er zelf maar om denkt dat er een ontvangstbewijs door Post NL is verstrekt waarop de barcode vermeld staat en dit goed bewaart als bewijsje

Bij Telfort zelf kan men precies in de systemen zien welke apparaten de klanten in bruikleen hebben omdat ieder apparaat een uniek nummer heeft.
Hallo Jimny,

Hartelijk bedankt voor je antwoord.

Maar nu ook de kabels mee gezonden moeten worden, dit gaat dus in één pakket,
dus je krijgt maar één ontvangstbevestiging van Post.nl.
Dit staat dus niet in het ontvangstbewijsbewijs.

In feite, als Telfort fout wil, kan het zeggen, dat de kabels niet meegeleverd zijn.
Mede daarom zal het handig zijn als klanten een notificatie van Telfort ontvangen,
met welke in bruikleenspullen bij hen aangekomen is,

Dus dat niet alleen Telfort dit in de administratie kan verwerken maar ook de klanten,
een administratie, dus bewijs krijgen
Reputatie 8
Badge +17
@mandy

Het pakket wat aangeboden is wordt onderweg ook gewogen uit dit gewicht kan men al heel veel afleiden zowel bij Telfort als bij de afzender
Reputatie 2
Toch vraag ik me af of het voor Telfort een onoverkomenlijke moeite is om de administratie inzake de in bruikleen verstrekte zaken te vermelden in MijnTelfort.
Dan is het voor zowel Telfort als voor de klant duidelijk wat er nog open staat.
Ik zou graag vernemen hoe Telfort zelf hierover denkt.
Ik sluit mijzelf aan bij de vraagstelling van JRe.
Reputatie 8
Ik zou me er niet te druk over maken.
Als jij een post verzendbewijsje hebt dat je de spullen hebt terug gestuurd, is daarmee de zaak af.
Ook juridisch gezien. Als Telfort geen afdoende administratief systeem heeft om precies aan te geven wat er allemaal nog meer is terug gekomen buiten de modem/router, is dat niet jou aan te rekenen.

En ondanks dat Telfort aangeeft dat je de kabels ook terug moet sturen, en je zou dat niet doen (maar wel de modem/router en stroomadapter), denk ik niet dat er een heksenjacht wordt gehouden op je of extra kosten in rekening worden gebracht voor de ontbrekende kabels.

Wat er in het begin van een contract als apparatuur wordt geleverd is omschreven in het begeleidende boekje hoe de apparatuur aan te sluiten. Dus je weet altijd welke apparatuur van Telfort is.
Reputatie 8
Badge +7
@JRe,

Je kan er gewoon van uit gaan dat alle spullen die door ons in bruikleen zijn geleverd wij graag retour ontvangen zodra je abonnement is beëindigd.

@Babylonia,

Bedankt voor de toelichting. 🙂
Op de website van Telfort staat dit:

Modems en andere apparatuur terug sturen.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modems-en-andere-apparatuur-terugsturen.htm

Telfort kan aan de hand van het serienummer zien of de modem retour is.

Op het modem staat inderdaad een serienummer en in een retourbrief stond hoeveel het kostte als je het niet retour zendt.
Bij de kabels ect. stonden geen prijzen.

Telfort heeft dus een administratie, dus zij kunnen zien of wij de apparatuur terug gestuurd hebben.
Dan kan Telfort dit dus terug koppelen naar de klant door een ontvangstbevestiging te zenden?

Maar van Telfort krijgen wij geen ontvangstbevestiging wat ik overigens nog steeds vreemd vind.
Wij krijgen alleen een ontvangstbewijs van Post.nl.
Maar stel, je raakt het ontvangstbewijs kwijt, je krijgt geen ontvangst bevestiging van Telfort en dan?

Ik krijg dan toch liever een ontvangstbevestiging wat bij veel bedrijven heel normaal is.
Reputatie 8
Wij krijgen alleen een ontvangstbewijs van Post.nl.
Maar stel, je raakt het ontvangstbewijs kwijt, je krijgt geen ontvangst bevestiging van Telfort en dan?

Alleen in het geval dat er bij Telfort zelf ook iets verkeerd gaat,
--dus TWEE fouten die tegelijkertijd zouden moeten optreden--
(de fout dat jezelf het bewijs verliest, EN bij Telfort het zaakje verkeerd gaat),
tja dan zou er een patstelling kunnen ontstaan.

Maar ik vermoed dat bij Post.nl die gegevens dan beslist nog wel zijn te achterhalen.
Dus DRIE-voudig check.
(Heb je een account bij Post.nl is het ook electronisch in je account vastgelegd = extra check).

Ik krijg dan toch liever een ontvangstbevestiging wat bij veel bedrijven heel normaal is.
Telfort als onderdeel van KPN. Ga er maar vanuit dat het echt nooit voorop loopt in innovatie en service.
Reputatie 2
@Babylonia
Zou dat over 20 jaar ook nog te achterhalen zijn? Je weet maar nooit met trouwe klanten.
Voor mij hoeven ze niet voorop te lopen, Telfort is tenslotte een budgetdochter van KPN.
Maar als ik alle moeite zie die men zich nu getroost heeft om excuses te bedenken om maar geen vermelding in MijnTelfort te hoeven maken, dan vraag ik mij toch af of het niet simpeler, eenvoudiger en goedkoper zou zijn geweest om toe te zeggen dat een en ander op termijn wel vermeld gaat worden.
Reputatie 8
Zou dat over 20 jaar ook nog te achterhalen zijn?
Het is zeker dat je geen 20 jaar met dezelfde internet apparatuur blijft werken.
Dus dit soort hypothetische stellingen is totaal ridicuul om je daar mee bezig te gaan houden.

Het kost gewoon extra moeite, ontwikkeling en investering om al deze zaken tot op detail (welke kabel dat je wel- of niet hebt ingeleverd) expliciet administratief bij te gaan houden.
Zoek geen problemen als ze er niet zijn.
Reputatie 8
Badge +17
Toevoeging ontvangstbewijs/verzendbewijs van post.nl ten alle tijde bewaren, zonder deze barcode is bij post.nl niets te traceren
Reputatie 2

• Maar dit staat ook een jaar later nog steeds anders op de website -- daar staat: "Accessoires en toebehoren hoef je niet terug te sturen. Accessoires en toebehoren zijn bijvoorbeeld kabels, stekkers en de originele verpakking." Zie https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modems-en-andere-apparatuur-terugsturen.htm
Reputatie 8
Je reageert op een reactie van een jaar terug.
Zoals het op de website staat is gewoon alledaagse praktijk. Feitelijk alleen de apparatuur wordt terug verlangd. Doe je dat niet krijg je een extra rekening. Niet voor die kabels.
Reputatie 2
Je reageert op een reactie van een jaar terug.
Zoals het op de website staat is gewoon alledaagse praktijk. Feitelijk alleen de apparatuur wordt terug verlangd. Doe je dat niet krijg je een extra rekening. Niet voor die kabels.

Maar het gaat mij niet om de rekening. Telfort beweert dat ze vanwege het millieu en de afvalverwerking graag kabels terug ontvangen. Dan moet dat, vind ik, ook op de website vermeld worden. Prima dat het geen geld kost als iemand kabels wil houden, maar het is ook belangrijk dat accessoires goed wordfen afgevoerd.
Reputatie 8
Waarom zou je ze afvoeren? Komt altijd een keer van pas.
Zelf vind het wel handig om reserve kabels te hebben.
Zo lang ze geen mankementen vertonen hebben ze hier nog niet afgedaan.
Als ik ze zelf niet nodig heb, kan ik er een ander nog plezier mee doen.
Duurzaam gebruik heet dat
Reputatie 2
Waarom zou je ze afvoeren? Komt altijd een keer van pas.
Zelf vind het wel handig om reserve kabels te hebben.
Zo lang ze geen mankementen vertonen hebben ze hier nog niet afgedaan.
Als ik ze zelf niet nodig heb, kan ik er een ander nog plezier mee doen.
Duurzaam gebruik heet dat

Dat snap ik, Babylonia. Maar Telfort geeft hier aan kabels terug te willen ontvangen. En, ja, ik denk ook vaak "best handig" maar inmiddels kom ik om in de utp-kabels en aanverwante. En aan netvoedingen voor producten die ik niet meer gebruik heb ik helemaal niks. Ik ben helemaal voor je "duurzaam gebruik" als dat mogelijk is.
Reputatie 8
Dat snap ik, Babylonia. Maar Telfort geeft hier aan kabels terug te willen ontvangen
Dat is zoals gezegd een bericht van meer dan een jaar terug.
Ik denk dat ze met dat beleid al lang teruggekomen zijn?

Modem/routers, TV-ontvangers en bijbehorende adapters worden door Telfort nog gewoon "refurbised" gebruikt en naar klanten gestuurd, als ze die nodig hebben.
Met oude, maar misschien nog prima kabels, doen ze dat niet.

Als je zelf "verdrinkt" aan de reservekabels, kun je ze als "totaal" beter plaatselijk een keer afvoeren, dan een paar kabeltjes per post / bestelauto te laten vervoeren om ze elders af te laten voeren. Dan heeft het meer aan vervuiling gekost, dan "niet" opsturen.

Reageer