vraag

rdp verbinden lukt niet met experia V8 gaat het wel goed als ik een V10 modem zou krijgen?

Floor S
Badge
Sinds april kan ik vanuit huis niet meer via een rdp werken. VPN-verbinding maken lukt wel, maar ik krijg een foutmelding 'er is een interne fout opgetreden' als ik verbinding wil maken met het externe bureaublad op de server van mijn werk. In de server staan alle poorten goed. Op mijn modem schijnt ook alles goed te staan. Op de pc zelf staat ook alles goed aan- en uitgevinkt, maar ik krijg dus geen verbinding. Gebeld met Telfort en daar wordt gemeld dat ik dit hier op het forum moet vragen. Bij dezen dus. Ik lees her en der dat meerdere mensen hetzelfde probleem hebben (gehad), maar voor mij zit de oplossing er niet bij, behalve dan wellicht een V10modem.

Graag reactie!

38 Reacties

Cindy - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Floor, welkom op het forum. Wat een lastig probleem. Een V8 of een V10 maakt hiervoor niet uit. Waar het probleem wel in zit, dat durf ik niet te zeggen, want ik heb er geen ervaring mee. Ik wil wel graag even met je mee kijken vanaf hier. Wil je mij een privébericht toesturen met je adresgegevens en de naam van de contractant?
Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Mijn advies is om bij dit soort problemen altijd eerst contact op te nemen met de it-afdeling van je werk. Zij kunnen zien waar de verbinding vastloopt.

Het gebruikte modemtype maakt niet uit voor het opzetten van een rdp-sessie.

[Edit]
En als er een werkende VPN-verbinding tussen je pc en de de server op je werk opgezet is, dan is het vermoedelijk een probleem op je pc of op de server van je werk.... de VPN-tunnel werkt immers volledig transparant.
Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
Hi Floor, welke Windows versie gebruik je?
Kunnen andere collega's wél een verbinding opzetten? Kan je een PC/laptop van het werk lenen om te proberen?
Babylonia
Reputatie 5
Hoewel ik voor test doeleinden een V10 heb liggen, maak ik "normaal" gebruik van een Experia Box V8.
Via VPN kan ik contact leggen met router, switches en Acces Points van een netwerk wat ik beheer.
Via VPN contact met NAS'sen van kennissen.
En andersom, vanuit elk willekeurig netwerk een VPN-verbinding naar de server thuis.
Meest "hilarische" moment was afgelopen vakantie in het buitenland, en dat ik via VPN daar met de Telfort TV app de Nederlandse TV-zenders streaming op mijn tablet kon laten zien.

@Floor S
Ik denk niet dat een Experia Box V8 de oorzaak van problemen zou zijn met "RDP".
Maak zelf geregeld gebruik van een alternatieve desktop connectie, "Teamviewer", om gebruikers te helpen met netwerkproblemen van aangesloten apparaten.
Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
Babylonia schreef:

@Floor S
Ik denk niet dat een Experia Box V8 de oorzaak van problemen zou zijn met "RDP".
Maak zelf geregeld gebruik van een alternatieve desktop connectie, "Teamviewer", om gebruikers te helpen met netwerkproblemen van aangesloten apparaten.

gezien de security-policy van het bedrijf van Floor, lijkt het voor Floor niet een optie om TeamViewer te gaan gebruiken...
Babylonia
Reputatie 5
Het ging mij eigenlijk hoofdzakelijk om aan te geven dat de Experia Box V8 in basis op dat punt geen belemmeringen heeft tegenover een V10.

Maar op zichzelf zou Teamviewer best een optie kunnen zijn omdat connectie via Teamviewer niet gauw wordt geblokt, gezien de terugval naar normaal gebruikte internetpoorten 443 en 80 voor de meest gebruikelijke OS-systemen.
Alleen Teamviewer onder Android, Windows Mobile en Blackberry hebben daar restricties.
https://community.teamviewer.com/t5/Knowledge-Base/Which-ports-are-used-by-TeamViewer/ta-p/4139

Mocht Floor ook daarmee alsnog problemen hebben, geldt net als bij gebruik van "RDP", dat Floor beter bij diens bedrijf bij systeembeheer zou kunnen informeren welke filteringen / beperkingen zij gebruiken in hun data-verkeer.

@Franzki refereerde daar al eerder aan.

Mijn advies is om bij dit soort problemen altijd eerst contact op te nemen met de it-afdeling van je werk.
Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Babylonia schreef:

Maar op zichzelf zou Teamviewer best een optie kunnen zijn omdat connectie via Teamviewer niet gauw wordt geblokt,

Voor privégebruik is Teamviewer ideaal... maar in een zakelijke omgeving ongewenst omdat je als bedrijf geen controle meer hebt over wie er via Teamviewer bij je applicaties en data komt. Als elke medewerker via Teamviewer zijn sessie kan laten overnemen heb je een beveiligingsrisico.
Babylonia
Reputatie 5
Heb je die controle bij gebruik van "RDP" dan wel of is die controle "beter"?

Op zichzelf zou ik als bedrijf nooit toestaan dat een (Windows ?) "desktop" van een server kan worden bereikt door werknemers. Hooguit expliciete toegang op gebruikersniveau tot bepaalde delen van een server. Maar ik ken de achterliggende gebruiksrechten niet van de topic starter jegens het bedrijf waar hij werkt (en hoef dat ook niet te weten).
Franzki
Reputatie 5
Badge +3
RDP (Remote Desktop Protocol) maakt gebruik van de Windows credentials. Dus daarmee kun je vrij goed de beveiliging regelen. Een externe gebruiker moet een Windows account hebben en voldoende rechten. Ook kun je RDP per gebruiker of gebruikersgroep beperken of dichtzetten. Daarnaast moet je het RDP-verkeer ook expliciet doorlaten in je routering, accesslists en firewalls.

Als een eindgebruiker Teamviewer aanzet, kan de desktop zonder verdere beperkingen overal ter wereld overgenomen worden. Dit levert risico's op, bijvoorbeeld m.b.t. datalekken en bedrijfsspionage.

Het overnemen van de gebruikers-desktop is tegenwoordig heel gebruikelijk om te kunnen telewerken. En als beheertaken onderdeel uitmaken van je werk, is het gebruikelijk dat ook beheerservers remote toegankelijk zijn. Natuurlijk is een goede beveiliging dan essentieel... dus goede Windows authenticatie en rechtenstructuur of nog beter : two factor authentication met een RSA token ofzo.
Babylonia
Reputatie 5
OK, dank voor de uitleg.

Overigens kun je voor Teamviewer evengoed een two factor authentication toepassen.

https://www.teamviewer.com/nl/security/
https://www.teamviewer.com/docs/nl/TeamViewer-Security-Statement-nl.pdf
Floor S
Badge
Babylonia schreef:

OK, dank voor de uitleg.

Overigens kun je voor Teamviewer evengoed een two factor authentication toepassen.

https://www.teamviewer.com/nl/security/
https://www.teamviewer.com/docs/nl/TeamViewer-Security-Statement-nl.pdf

Teamviewer is zeker geen optie vanwege de veiligheid van mijn werkzaamheden. Zoals Franzka zegt: de server waarop ik inlog is maar gedeeltelijk toegankelijk.
Floor S
Badge
Kees-Jan schreef:

Hi Floor, welke Windows versie gebruik je?
Kunnen andere collega's wél een verbinding opzetten? Kan je een PC/laptop van het werk lenen om te proberen?

Andere collega's kunnen allemaal wel inloggen. Op zowel pc als laptop hier thuis kan ik beide de rdp niet verbonden krijgen.
Ik gebruik windows 7.
Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
kan je het volgende commando eens proberen:

netsh interface ipv4 show subinterface

en hier de uitkomst posten?
Babylonia
Reputatie 5
Wat heeft mogelijke navraag van het probleem bij de it-afdeling van het werk aan informatie opgeleverd?
Floor S
Badge
Babylonia schreef:

Wat heeft mogelijke navraag van het probleem bij de it-afdeling van het werk aan informatie opgeleverd?

Alle andere collega's kunnen wel gewoon een rdp succesvol maken. Ik op 2 verschillende mediums niet thuis. Daarom het vermoeden dat het aan mijn verbinding ligt. Alle vinkjes op server werk staan hetzelfde als die van mn collega's.
Floor S
Badge
Kees-Jan schreef:

kan je het volgende commando eens proberen:

netsh interface ipv4 show subinterface

en hier de uitkomst posten?

Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
Ha, precies als verwacht...

type nu eens:

netsh interface ipv4 set subinterface “LAN-verbinding” mtu=1458 store=persistent

reboot de computer en waar nu 1504 staat zou dan 1458 moeten staan;

daarna weer eens proberen om te verbinden met je werk!
Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Floor S schreef:

Alle andere collega's kunnen wel gewoon een rdp succesvol maken.

Dat is geen echt antwoord op de vraag...

Het gaat erom dat een IT-afdeling niet alleen naar vinkjes kijkt maar ook naar de logbestanden en realtime je verbinding kan checken en kan zien op welk punt het vastloopt.
Cindy - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
Bedankt voor de gegevens @Floor S. Vanaf hier zie ik geen belemmeringen waarom het niet lukt.
Floor S
Badge
Dan krijg ik de volgende melding- zie foto
Erg fijn dat je meedenkt!

Kees-Jan schreef:

Ha, precies als verwacht...

type nu eens:

netsh interface ipv4 set subinterface “LAN-verbinding” mtu=1458 store=persistent

reboot de computer en waar nu 1504 staat zou dan 1458 moeten staan;

daarna weer eens proberen om te verbinden met je werk!

Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Je zit ingelogd als "gewone gebruiker" en Windows7 vindt dat je voor dit commando Administrator moet zijn.

Even naar het startmenu gaan, dan naar "Opdrachtprompt" (onder bureau-accessoires) en met rechts aanklikken... en dan kiezen voor "Als Administrator uitvoeren".
Floor S
Badge
Thanx! Ik word steeds handiger😉
Floor S
Badge
En reboot? Hoe doe ik dat? Verlies ik dan gegevens?
nelly jacoba
Reputatie 5
Badge +2
Reboot is opnieuw opstarten.
En als je alles opgeslagen hebt, net als je normaal je pc afsluit, gaat er niets verloren.
Floor S
Badge
nelly jacoba schreef:

Reboot is opnieuw opstarten.

thanx, voel me erg blont😇
Inmiddels gedaan, maar nog steeds geen rdp..

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)