beantwoord

Radio

• 20 april 2020
  • 9 reacties
  • 199 keer bekeken

Reputatie 1

Heb vorige week een nieuw modem gekregen, alles geinstalleerd en doet het. Alleen de radio is nu analoog, het is geen gehoor, gaat hard en zacht. Moet hem op 20 zetten om sowieso iets te horen. Is hier een oplossing voor? please?

icon

Beste antwoord door Babylonia 20 april 2020, 16:00

Een nieuw modem of een nieuwe TV-ontvanger met TV- en radiozenders?
Overigens is de wijze van ontvangst via internet digitaal. En de TV-ontvanger kan dat dan omzetten naar een analoog signaal. Dat analoge signaal kan via zo'n klein 3,5 mm rond stereo contact, waar je dan een kabeltje in kunt steken verbonden met een versterker.

Het komt erg aan op de kwaliteit van een audiokabel, hoe goed of slecht je het geluid ervaart.

Afhankelijk van de audio mogelijkheden thuis, kan het geluid ook via HDMI worden doorgegeven..
Dat is dan nog steeds digitaal. Waarvan je het andere uiteinde in een poort van een TV plugt, of bijv. een AVR receiver, die op haar beurt het digitale signaal omzet en het geluid weer versterkt.

Dan is er ook nog een optische “toslink” om het audio-signaal door te geven.

Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8

Een nieuw modem of een nieuwe TV-ontvanger met TV- en radiozenders?
Overigens is de wijze van ontvangst via internet digitaal. En de TV-ontvanger kan dat dan omzetten naar een analoog signaal. Dat analoge signaal kan via zo'n klein 3,5 mm rond stereo contact, waar je dan een kabeltje in kunt steken verbonden met een versterker.

Het komt erg aan op de kwaliteit van een audiokabel, hoe goed of slecht je het geluid ervaart.

Afhankelijk van de audio mogelijkheden thuis, kan het geluid ook via HDMI worden doorgegeven..
Dat is dan nog steeds digitaal. Waarvan je het andere uiteinde in een poort van een TV plugt, of bijv. een AVR receiver, die op haar beurt het digitale signaal omzet en het geluid weer versterkt.

Dan is er ook nog een optische “toslink” om het audio-signaal door te geven.

Reputatie 1

Ik laat dit wel aan mijn kinderen lezen, ik snap het niet. Heeft met mijn leeftijd te maken. 

Reputatie 8

Goed plan.
Die kunnen dan mogelijk ook beter verwoorden wat er met een aansluiting niet goed gaat.

Over wat voor radio gaat het eigenlijk? Of wellicht kunnen we beter vragen hoe wordt er radio geluisterd?Is dat zoals wij denken via het TV kastje van Telfort?

Reputatie 1

Het merk is een JVC 

Reputatie 1

In het tv kastje xit wel erm groen audio stekkertje

Reputatie 8

Dat is dan toch een van de opties die ik noemde.
Met wat daarbij belangrijk is om te weten.

Dat analoge signaal kan via zo'n klein 3,5 mm rond stereo contact,
waar je dan een kabeltje in kunt steken verbonden met een versterker.

Zou zeker een goede kwaliteit audio kabel nemen, met een goede afscherming.
Bijv. zoiets:
https://www.computerknallers.nl/ew9237-ewent-ew9237-audio-kabel-1-5-m-3-5mm-2-x-rca-zwart

Als je een “Arcadyan” TV-ontvanger hebt, past deze bovenstaande kabel prima erbij.
Omdat de buitenafmeting (doorsnede) van de stekker achter het pinnetje ook nog relatief smal is.

Zoiets als de volgende kabel:
https://www.audiokabelshop.nl/hq-audio-kabel-3-5-mm-mini-jack-naar-2-x-tulp-rca-1-5-meter

Is GEEN goede combinatie voor de Arcadyan, omdat de stekker achter het pinnetje te breed is.

Voor meer informatie in het waarom, zie eerder onderwerp < HIER >
compleet met voorbeelden / plaatjes erbij.

Reputatie 1

De tv ontvanger is inderdaad een Arcadyan, ik wacht wel tot mijn kinderen tijd hebben om iets te ondernemen. :(  We gaan het proberen, hartelijk dank voor de info!

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @NelP, fijn dat je al van veel informatie bent voorzien. Hopelijk kunnen jouw kinderen daarmee aan de slag zodat je weer lekker radio kan luisteren. Als wij daar nog wat in kunnen betekenen, dan horen we graag weer van je. 

Reageer