Problemen met verbinding en chromecast na wissel oude modem naar V10

• 11 april 2017
  • 7 reacties
  • 4094 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Goedenavond,

Met veel plezier en zonder problemen heb ik afgelopen jaar gebruik gemaakt van Telfort glasvezelinternet. Daarom heb ik mijn abonnement verlengd. Maar toen bedacht Telfort dat bij een verlenging ook een nieuw modem hoort: de V10 experia box. Was allemaal veel beter en stabieler werd mij verteld, dus nou ja, prima dan maar, hoewel ik dus echt nooit problemen had.
En ja hoor, nu heb ik dat nieuwe modem dus, heb ik al een paar keer wel verbinding, maar geen internet gehad en mijn chromecast werkt helemaal ***. Regelmatig kan ik op mijn telefoon de chromecast niet vinden, terwijl op de tv wordt weergegeven dat hij klaar is om te casten. Ik heb 2 chromecast. Soms werkt de ene ineens niet, dan de ander en ik ben er nu helemaal klaar mee!
Vaak na de hele boel (modem) opnieuw opstarten, werkt het weer, maar je snapt dat ik daar niet bepaald vrolijk van word. Zeker niet omdat ik weet dat het eerst wel altijd goed heeft gewerkt!!
Dus..graag zie ik een oplossing voor dit probleem tegemoet. Moeten bijvoorbeeld de instellingen van het modem worden aangepast en zo ja, hoe?!

Ik hoor het graag!

Vriendelijke groet,

Eveline

7 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Heb je de chromecast al gereset en daarna het juiste netwerk kiezen via je tv

http://www.chromecast-info.nl/vragen/hoe-kan-ik-de-chromecast-resetten/
Reputatie 1
Badge
Jep! Hij doet het ook soms wel, maar soms zie ik hem ineens niet meer in de lijst met mijn apparaten, terwijl ik het startscherm van de chromecast wel gewoon in beeld zie op de tv.
Reputatie 8
Badge +17
Is dat altijd of op willekeurige tijdstippen zo ja geef je modem een harde reset door het resetknopje gedurende 10 seconden in te drukken
Reputatie 8
Om te testen heb ik mijn standaard set-up even omgegooid zodat ik een vergelijk kan maken.
(Mijn 2e router die normaal achter de Telfort router is aangesloten, voor deze test er tussenuit gehaald).

- Glasvezel account 100/100 Mbps
- Experia Box V10 - firmware versie V1.01.01T01.4v3
- Via 8-poort switch diverse apparaten bekabeld in het netwerk.
- Chromecast type II (is met 2.4 en 5 GHz WiFi) aangesloten op een Denon AVR-X2300W (bekabeld).
- Van daaruit verbinding naar TV

Omdat WiFi via 5 GHz een stuk minder druk is dan 2.4 GHz, waardoor stabieler en bovendien sneller is, is de Chromecast ingesteld op 5 GHz WiFi. Om eventuele storingen m.b.t. DLNA technieken te voorkomen, heb ik in de Experia Box V10 een vast IP-adres aan de Chromecast gegeven.
(In jou geval zou je dat dus voor twee Chromecasts kunnen doen).

Login in de V10 ----> Bovenaan het menu "Instellingen" ----> Menu links "DHCP"
Rechts in het scherm wat meer naar onderen heb je dan "DHCP binding".
Met "+ Maak een nieuw item aan" kun je dan de Chromecast toevoegen.
(Selecteer uit beschikbare apparaten)

Vanuit mijn PC (bekabeld in het netwerk aangesloten) heb ik met de webbrowser Chrome en de plugin Videstream een video gekozen om naar de Chromecast te streamen. Werkt hier feilloos !!

Om het "moeilijker" te maken voor de V10, heb ik via een OpenVPN Client op mijn PC, connectie gelegd met een VPN-server bij een kennis, die dat op zijn NAS heeft geïnstalleerd, en ik op die wijze de beschikking heb over diens film-bestanden om te streamen. (OpenVPN valt gelukkig nog buiten de huidige beperking van de V10, dat een reeks van poorten worden geblokkeerd).
De OpenVPN configuratie heb ik zodanig ingesteld, dat niet mijn hele internet via de VPN-tunnel loopt, maar enkel alleen de connectie met de NAS. (Dus "gewoon" interentten via PC's loopt via mijn eigen internetverbinding).

In mijn PC (via VPN) de netwerkverbinding met de NAS gelegd (vanuit verkenner).
Met Chrome en de plugin Videstream nu een video gekozen die op de NAS bij die kennis staat
(= 75 kilometer hier vandaan), en naar de Chromecast gestuurd.
Werkt hier feilloos !! (Film staat al pakweg 1 uur en 10 minuten te draaien ---> bestand = 6 GB).

Dus het zou gewoon moeten kunnen werken.
Wel de juiste logische stappen nemen om het zo strak mogelijk in te stellen met de functionaliteiten die er voorhanden zijn (5 GHz tegenover 2.4 GHz) en zoveel als mogelijk bekabelde verbindingen kiezen.
Reputatie 1
Badge
Het is even geleden, want ik had eigenlijk weinig zin in gedoe en na reset router deed ie het wel weer even, maar nu dus weer niet, zucht. Nu wil ik je tip opvolgen om een vast IP adres toe te kennen aan de Chromecast, maar dan krijg ik: de huidige handeling is ongeldig. de IP adres waarden stonden van 1-254, dus heb ik dat veranderd in 11-254 en en heb geprobeerd 1,5 of 10 te kiezen voor de chromecast, maar toen kreeg ik dus die melding. Wat gaat er mis?
Reputatie 8
Wat er mis gaat is kennelijk de wijze waarop je een vast IP-adres toewijst.
Dat heeft in de V10 namelijk niets met veranderen van het DHCP bereik te maken (en vaste IP-adressen "erbuiten" plaatsen), maar met één IP-adres op basis van het MAC-adres van de Chromecast, gewoon BINNEN het bereik van de DHCP-range.

In de V10 gaat het om het onderdeel "DHCP-binding".
(Het heet niet voor niets DHCP-binding, ofwel het "binden" van een IP-adres binnen het DHCP-bereik).

In het begin is die lijst nog leeg. Maar Klik op de knop "Maak nieuw item aan"
Vul als naam "Chromecast" in zodat de regel een herkenbare naam krijgt.
Voeg het MAC-adres van de Chromcast erbij, en vul het IP-adres in.
(Als de Chromcast actief is, kun je het bewuste item zo uit de lijst van actieve apparaten kiezen).

Als je een ander IP-adres wilt gebruiken dan wat het op dat moment als DHCP-lease heeft mee gekregen, kun je dat eventueel ook veranderen en opslaan. Maar moet je erna de router wel een keer herstarten, zodat de Chromecast een nieuwe lease krijgt op basis van het veranderde IP-adres.

Vanuit een eerdere voorbereiding van plaatjes, zie volgende plaatje, in dit geval het vastleggen van een IP-adres van een NAS (met 2 netwerkpoorten, vandaar P1).
Voor een Chromecast geldt dezelfde werkwijze.

Je kunt op die wijze een hele lijst maken van vaste IP-adressen.
En toevallig dus ook een adres voor een Chromecast erbij, wat ik in het verleden reeds heb aangevuld.

Reputatie 1
Badge
Ok, thanks! Heb beide chromecast een eigen IP adres gegeven..ze doen het nu in ieder geval, maar dat was al nadat ik de router had gereset. Dus ik wacht even af of dit een blijvende oplossing is. Anders hoor je het 🙂

Reageer