beantwoord

Probleem met streamen van films in 4K met Experia Box V10

  • 28 augustus 2019
  • 26 reacties
  • 1492 keer bekeken

Sinds een paar weken heb ik problemen met mijn internet tijdens het streamen van films (in 4K maar ook gewoon in 1080P).

Nog iets langer geleden had ik nog een bandbreedte van 50MB up glasvezel, maar deze heb ik nu, zo’n 2,5 maanden geleden, verhoogd naar 200MB up. Sindsdien liep alles eigenlijk erg goed.

Nu ben ik sinds 2 weken terug van vakantie en sindsdien loopt elke film die ik start vast. Zeer vervelend. Sindsdien ben ik met Telfort in contact en heb ik ondertussen een nieuw modem gekregen, de Experiabox V10 (glasvezel).

Het positieve aan het verhaal is dat ik gisteren, eindelijk, gevonden lijk te hebben wat de oorzaak is. En dat heeft waarschijnlijk ook met de QOS van de Experiabox te doen.
Ik kwam er achter dat sinds na de vakantie mijn vrouw telkens op de macbook een youtube documentaire aan het kijken was terwijl ik een film starte. En deze lijkt alle data weg te trekken.

Net voor mijn vakantie heb ik mijn ‘oude’ Netgear Nighthawk R7000 vervangen voor UniFi AP-AC-LR accespoints. Één beneden en één boven.
Over de Nighthawk was ik ontevreden omdat de 5GHz band telkens zeer langzaam internet gaf, terwijl ik er recht voor zat.

Wat wel fijn aan de Netgear was dat ik deze kon instellen voor welke apparaten voorrang kregen en hoeveel meer data, QOS. Maar deze optie lijk ik niet te hebben op de Experiabox wat ik op dit forum zo lees.

Omdat ze mij bij de helpdesk van Telfort niet verder konden helpen verwezen ze mij door naar dit forum om met de kennis die er hier is het probleem te kunnen bekijken.

Ik heb een Telfort Experiabox V10, sinds 2 weken nu. De V8 staat nog, ontkoppeld, paraat totdat het probleem opgelost is.
Ik heb 4 LAN poorten op mijn V10, poort 1 en 2 zijn aangesloten voor de poe van de UniFi’s, 1 beneden en 1 naar boven. Op poort 4 zit de utp die rechtstreeks op mijn Telfort tv kastje is aangesloten.
De derde lan gaat naar de gigabit switch (Linksys LGS-108) in de woonkamer. Hierop zitten 5 apparaten die, doorgaans, niet tegelijkertijd data vragen:
• De utp vanaf het modem
• Samsung smart tv (55ks7000)
• Marantz receiver (SR6010)
• PS4 (belangrijk voor data)
• Mediaspeler LibreElec (belangrijk voor data)
Ik heb ook nog Apple TV die op de switch zou kunnen maar zit momenteel op de wifi. (Ik gebruik apple tv vrijwel nooit.
Bij het testen van het probleem het ik de utp rechtstreeks op mijn LibreELEC kastje aangesloten.

De wifi van de Xperiabox heb ik uitgezet om niet te storen bij de Ubifi. De lan 1,2 en 3 hebben de bijhorend groene en oranje led’s.

Op de UniFi zit (doorgaans):
• IP camera om over mijn gehandicapte zoon te kunnen waken
• Een android smartphone
• Een iPhone
• Een iPad
• Een macbook


Ik heb al heel veel uitgeprobeerd, andere kabels, andere computers, doorgemeten met speedtesten een ander modem.
De keren dat de film vastliep gaf ook mijn tv ook aan dat er geen internet verbinding was. Alle data leek volledig weggetrokken te worden.

Toen de film wederom bevroor heb ik deze (toch) op pauze gezet, de utp kabel in de (gereedstaande) computer ernaast gedaan en direct een speedtest gedaan, hier kwam (toch) 130MB up uit.
Vreemd, want dat zou voldoende geweest moeten zijn.

En zodra de macbook met youtube werd gestopt kon ik weer zonder problemen de films streamen.

Nu heb ik bij de QOS zitten kijken en hier valt wel een en ander in te stellen met classificering.
Maar zoals ik op dit forum en die van KPN kon achterhalen valt hier weinig mee te doen.

Maar wellicht is er nog een andere oplossing voorhanden?
Ik ga zo zelf eens uitproberen of ik de UbiFi’s een limiet kan geven van 60MB of zo. De apparaten die veel bandbreedte vragen zitten namelijk allemaal op de lan.

Hopelijk kunnen jullie mij nog het een en ander helpen.



Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Natasja 9 september 2019, 12:03

Hallo @Deltre. Ik zie dat je me een privébericht hebt gestuurd. Ik snap dat het onwijs vervelend is dat je tegen zoveel problemen aan loopt met je verbinding. Ik kan een melding doen bij de Technische Dienst, maar dat kan alleen als deze problemen ook spelen als alle randapparatuur losgekoppeld is, dus rechtstreeks op je Experia Box spelen.

Op de apparatuur die je van ons in huis hebt kunnen we namelijk volledige ondersteuning bieden. Randapparatuur valt daarentegen buiten de ondersteuningsvoorwaarden. Juist daarom is het zo fijn dat forumgebruikers, zoals @Babylonia en @Kees-Jan, andere klanten (en ons) te hulp schieten. Zij beschikken namelijk over een heleboel technische kennis van andere apparatuur dan alleen die van ons. Die hulp van andere gebruikers is juist de kracht van het forum.

Verder lees ik dat je nu captcha's te zien krijgt. Dit betekent dat er ergens "verdacht verkeer" wordt gedetecteerd. Het lijkt me goed om toch eens te testen of je ook tegen de genoemde problemen aan loopt als je extra routers, een switch en andere randapparatuur loskoppelt. Reset daarna ook je Experia Box.

Ik kan je IP-adres helaas niet laten wijzigen om captcha's tegen te gaan. Soms komt het voor dat je door onderhoud een ander IP-adres krijgt toegewezen. Op verzoek is die wijziging niet mogelijk.
Bekijk reactie

26 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Hallo @Deltre. Ik zie dat je me een privébericht hebt gestuurd. Ik snap dat het onwijs vervelend is dat je tegen zoveel problemen aan loopt met je verbinding. Ik kan een melding doen bij de Technische Dienst, maar dat kan alleen als deze problemen ook spelen als alle randapparatuur losgekoppeld is, dus rechtstreeks op je Experia Box spelen.

Op de apparatuur die je van ons in huis hebt kunnen we namelijk volledige ondersteuning bieden. Randapparatuur valt daarentegen buiten de ondersteuningsvoorwaarden. Juist daarom is het zo fijn dat forumgebruikers, zoals @Babylonia en @Kees-Jan, andere klanten (en ons) te hulp schieten. Zij beschikken namelijk over een heleboel technische kennis van andere apparatuur dan alleen die van ons. Die hulp van andere gebruikers is juist de kracht van het forum.

Verder lees ik dat je nu captcha's te zien krijgt. Dit betekent dat er ergens "verdacht verkeer" wordt gedetecteerd. Het lijkt me goed om toch eens te testen of je ook tegen de genoemde problemen aan loopt als je extra routers, een switch en andere randapparatuur loskoppelt. Reset daarna ook je Experia Box.

Ik kan je IP-adres helaas niet laten wijzigen om captcha's tegen te gaan. Soms komt het voor dat je door onderhoud een ander IP-adres krijgt toegewezen. Op verzoek is die wijziging niet mogelijk.

Reageer