beantwoord

Probleem met streamen van films in 4K met Experia Box V10

  • 28 augustus 2019
  • 26 reacties
  • 718 keer bekeken

Sinds een paar weken heb ik problemen met mijn internet tijdens het streamen van films (in 4K maar ook gewoon in 1080P).

Nog iets langer geleden had ik nog een bandbreedte van 50MB up glasvezel, maar deze heb ik nu, zo’n 2,5 maanden geleden, verhoogd naar 200MB up. Sindsdien liep alles eigenlijk erg goed.

Nu ben ik sinds 2 weken terug van vakantie en sindsdien loopt elke film die ik start vast. Zeer vervelend. Sindsdien ben ik met Telfort in contact en heb ik ondertussen een nieuw modem gekregen, de Experiabox V10 (glasvezel).

Het positieve aan het verhaal is dat ik gisteren, eindelijk, gevonden lijk te hebben wat de oorzaak is. En dat heeft waarschijnlijk ook met de QOS van de Experiabox te doen.
Ik kwam er achter dat sinds na de vakantie mijn vrouw telkens op de macbook een youtube documentaire aan het kijken was terwijl ik een film starte. En deze lijkt alle data weg te trekken.

Net voor mijn vakantie heb ik mijn ‘oude’ Netgear Nighthawk R7000 vervangen voor UniFi AP-AC-LR accespoints. Één beneden en één boven.
Over de Nighthawk was ik ontevreden omdat de 5GHz band telkens zeer langzaam internet gaf, terwijl ik er recht voor zat.

Wat wel fijn aan de Netgear was dat ik deze kon instellen voor welke apparaten voorrang kregen en hoeveel meer data, QOS. Maar deze optie lijk ik niet te hebben op de Experiabox wat ik op dit forum zo lees.

Omdat ze mij bij de helpdesk van Telfort niet verder konden helpen verwezen ze mij door naar dit forum om met de kennis die er hier is het probleem te kunnen bekijken.

Ik heb een Telfort Experiabox V10, sinds 2 weken nu. De V8 staat nog, ontkoppeld, paraat totdat het probleem opgelost is.
Ik heb 4 LAN poorten op mijn V10, poort 1 en 2 zijn aangesloten voor de poe van de UniFi’s, 1 beneden en 1 naar boven. Op poort 4 zit de utp die rechtstreeks op mijn Telfort tv kastje is aangesloten.
De derde lan gaat naar de gigabit switch (Linksys LGS-108) in de woonkamer. Hierop zitten 5 apparaten die, doorgaans, niet tegelijkertijd data vragen:
• De utp vanaf het modem
• Samsung smart tv (55ks7000)
• Marantz receiver (SR6010)
• PS4 (belangrijk voor data)
• Mediaspeler LibreElec (belangrijk voor data)
Ik heb ook nog Apple TV die op de switch zou kunnen maar zit momenteel op de wifi. (Ik gebruik apple tv vrijwel nooit.
Bij het testen van het probleem het ik de utp rechtstreeks op mijn LibreELEC kastje aangesloten.

De wifi van de Xperiabox heb ik uitgezet om niet te storen bij de Ubifi. De lan 1,2 en 3 hebben de bijhorend groene en oranje led’s.

Op de UniFi zit (doorgaans):
• IP camera om over mijn gehandicapte zoon te kunnen waken
• Een android smartphone
• Een iPhone
• Een iPad
• Een macbook


Ik heb al heel veel uitgeprobeerd, andere kabels, andere computers, doorgemeten met speedtesten een ander modem.
De keren dat de film vastliep gaf ook mijn tv ook aan dat er geen internet verbinding was. Alle data leek volledig weggetrokken te worden.

Toen de film wederom bevroor heb ik deze (toch) op pauze gezet, de utp kabel in de (gereedstaande) computer ernaast gedaan en direct een speedtest gedaan, hier kwam (toch) 130MB up uit.
Vreemd, want dat zou voldoende geweest moeten zijn.

En zodra de macbook met youtube werd gestopt kon ik weer zonder problemen de films streamen.

Nu heb ik bij de QOS zitten kijken en hier valt wel een en ander in te stellen met classificering.
Maar zoals ik op dit forum en die van KPN kon achterhalen valt hier weinig mee te doen.

Maar wellicht is er nog een andere oplossing voorhanden?
Ik ga zo zelf eens uitproberen of ik de UbiFi’s een limiet kan geven van 60MB of zo. De apparaten die veel bandbreedte vragen zitten namelijk allemaal op de lan.

Hopelijk kunnen jullie mij nog het een en ander helpen.



Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 9 september 2019, 12:03

Hallo @Deltre. Ik zie dat je me een privébericht hebt gestuurd. Ik snap dat het onwijs vervelend is dat je tegen zoveel problemen aan loopt met je verbinding. Ik kan een melding doen bij de Technische Dienst, maar dat kan alleen als deze problemen ook spelen als alle randapparatuur losgekoppeld is, dus rechtstreeks op je Experia Box spelen.

Op de apparatuur die je van ons in huis hebt kunnen we namelijk volledige ondersteuning bieden. Randapparatuur valt daarentegen buiten de ondersteuningsvoorwaarden. Juist daarom is het zo fijn dat forumgebruikers, zoals @Babylonia en @Kees-Jan, andere klanten (en ons) te hulp schieten. Zij beschikken namelijk over een heleboel technische kennis van andere apparatuur dan alleen die van ons. Die hulp van andere gebruikers is juist de kracht van het forum.

Verder lees ik dat je nu captcha's te zien krijgt. Dit betekent dat er ergens "verdacht verkeer" wordt gedetecteerd. Het lijkt me goed om toch eens te testen of je ook tegen de genoemde problemen aan loopt als je extra routers, een switch en andere randapparatuur loskoppelt. Reset daarna ook je Experia Box.

Ik kan je IP-adres helaas niet laten wijzigen om captcha's tegen te gaan. Soms komt het voor dat je door onderhoud een ander IP-adres krijgt toegewezen. Op verzoek is die wijziging niet mogelijk.
Bekijk reactie

26 reacties

Omdat ik mijn huidige tekst niet mag editen hierbij een kleine update van zojuist:


Edit: zojuist serie aan het kijken, via libreelec, zodra ik het kastje aanzette kreeg ik op mijn tv de melding dat er geen internet verbinding was. Die switch lijkt me dus ook niet best.
Verder ging het kijken goed. Maar op een gegeven moment ging mijn vrouw op haar smartphone een film trailer kijken waarop mijn serie direct bevroor en de melding in beeld kwam dat mijn connectie te langzaam is.
De WiFi trekt dus wel degelijk alle data weg zodra er een vraag is voor data
Nog iets geprobeerd:

Onder tab 'internet', en dan aan de linker kant 'QoS':
Tab 'QoS global configuratie' heb ik uit gezet.
Tab 'Classificering': bij >1 (Aan) heb ik ingang LAN 3 gekozen. Voor de rest niets ingesteld/veranderd.
Ik heb als het goed is nu een prioriteit 2 ingesteld voor LAN3.
Prioriteit kan ik overigens niet benaderen.
Wel staat verder naar beneden bij '802.1p' en 'Niveau 2 protocol' 'onbezorgd' ingesteld.
Helemaal beneden staat nog Queue prioriteit, deze staat op 6.
>2 staat uit.

Wat ik verder nog in de menu's zie bij Niveau 2 protocol is de optie 'PPPoE' en dat misschien kan van toepassing zijn bij mijn 2 UbiFi AP's?

In deze testfase zit ik nu.
Reputatie 8
Badge +19
Wat ik verder nog in de menu's zie bij Niveau 2 protocol is de optie 'PPPoE' en dat misschien kan van toepassing zijn bij mijn 2 UbiFi AP's?
PPPoE (Point-to-Point Protocol over Ethernet) heeft niets met je QoS instellingen te maken.
Dit protocol wordt door sommige providers (zoals KPN) gebruikt voor het authenticeren van de gebruiker met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Telfort gebruikt het IPoE (Internet protocol over Ethernet) waarbij geen authenticatie vereist is.
Ik verwarde PPPoE met poE.
Reputatie 8
Badge +19
Ik verwarde PPPoE met poE.
PoE is Power over Ethernet, dat is inderdaad iets heel anders... 😉
En daarmee zie ik ook geen link met QoS.
Hmm, mijn vraag is niet beantwoord, ik wild een zin citeren...
Deze topic is dus nog niet opgelost.

Ik verwarde PPPoE met poE.PoE is Power over Ethernet, dat is inderdaad iets heel anders... 😉

En daarmee zie ik ook geen link met QoS.


De link met QoS is dat ik in de instellingen zat te kijken wat ik kan instellen om mijn probleem op te lossen.
Hierbij staat PPoE als optie, die ik verwarde met poE. En omdt ik 2 poE adapters aan de Experiabox heb hangen dacht ik even dat ik er wellicht iets mee kon.
De QoS die ik, denk, te hebben ingesteld zou volgens eerdere berichten op dit forum niet werken.

Dan zou ik wel graag willen weten hoe het kan dat als ik een film aan het kijken ben en een andere gebruiker zet een youtube filmpje aan dat dan op het eerste apparaat alle data stagneert?
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Deltre. Van harte welkom hier. Mooi dat je al zo uitgebreid omschrijft hoe je alles hebt aangesloten in huis. Laat ik het probleem even kort samenvatten: sinds enkele weken ervaar je problemen bij het streamen van films als een ander apparaat in je netwerk op dat moment ook actief gebruik maakt van internet. Heb ik je zo goed begrepen? Gezien de hoeveelheid randapparatuur die is aangesloten, wordt het voor mij lastig om de vinger op de zere plek te leggen. Mijn kennis daarover is beperkt. @Babylonia, wil jij ook eens meedenken- en kijken? ☺
Reputatie 8
Ik heb 4 LAN poorten op mijn V10, poort 1 en 2 zijn aangesloten voor de poe van de UniFi’s,
1 beneden en 1 naar boven.

De Experia Box levert geen voeding t.b.v. PoE aansluitingen. Als het de bedoeling is de UniFi’s van stroom te voorzien via ethernet, kan dat niet zonder aanvullende PoE stroom adapters.

De derde lan gaat naar de gigabit switch (Linksys LGS-108) in de woonkamer. Hierop zitten 5 apparaten die, doorgaans, niet tegelijkertijd data vragen....
Gezien de uitgebreide netwerkverdeling naar apparaten en functies, met naar ik vermoed diverse DLNA / Airplay / "multicast" gerelateerde protocollen, ontkom je er naar ik denk niet aan om een switch in te zetten met "IGMP Snooping" ondersteuning. Daar voldoet je Linksys switch niet aan.

Ik heb 4 LAN poorten op mijn V10, poort 1 en 2 zijn aangesloten voor de poe van de UniFi’s,
1 beneden en 1 naar boven.
De Experia Box levert geen voeding t.b.v. PoE aansluitingen. Als het de bedoeling is de UniFi’s van stroom te voorzien via ethernet, kan dat niet zonder aanvullende PoE stroom adapters.



De derde lan gaat naar de gigabit switch (Linksys LGS-108) in de woonkamer. Hierop zitten 5 apparaten die, doorgaans, niet tegelijkertijd data vragen....Gezien de uitgebreide netwerkverdeling naar apparaten en functies, met naar ik vermoed diverse DLNA / Airplay / "multicast" gerelateerde protocollen, ontkom je er naar ik denk niet aan om een switch in te zetten met "IGMP Snooping" ondersteuning. Daar voldoet je Linksys switch niet aan.



Hoi Babylonia,

de poE gaat inderdaad via de adapters. Maar de kabel naar de adapter zit in LAN1 en LAN2.

De switch is vandaag vervangen voor een Netgear GS108E met IGNP Snooping. Buiten dat om heb ik reeds vertelt dat ik de utp rechtstreeks op de libreElec aangesloten heb omdat de Linksys switch niet goed werkt.

Jammer genoeg nog geen antwoord of suggestie gekregen van iemand hier op mijn eigenlijke vraag.
Reputatie 8
Om vast te stellen of het in de verdeling van internet streams zit, of gerelateerd aan je thuisnetwerk;
Hoe functioneren je mediaspelers- en afspeel apparaten als je films van bijv. een NAS streamt, of een andere centrale server in je thuisnetwerk? Ondervindt je dan ook haperingen?

4K apparatuur heb ik zelf niet, daar kan ik dus niet op testen. Maar heb zelf wel eens testen gedaan met diverse 1080P HD streams tegelijkertijd. Waarbij o.a. een VPN-verbinding is opgezet met de server bij een kennis, waar ik vanaf diens NAS dan tevens een film stream.

M.b.t. een Experia Box V8 heb ik enkele jaren geleden wel eens een instelling aangepast m.b.t. "DLNA" om streams beter af te draaien:
https://forum.telfort.nl/internet-267/chromecast-vraag-57724#post501839

In de V10 vindt je daarin geen vergelijkbare instellingen.
Om met QoS instellingen te rommelen, lijkt me bij 200 Mbps glasvezel allemaal niet echt relevant.
Om vast te stellen of het in de verdeling van internet streams zit, of gerelateerd aan je thuisnetwerk;
Hoe functioneren je mediaspelers- en afspeel apparaten als je films van bijv. een NAS streamt, of een andere centrale server in je thuisnetwerk? Ondervindt je dan ook haperingen?

4K apparatuur heb ik zelf niet, daar kan ik dus niet op testen. Maar heb zelf wel eens testen gedaan met diverse 1080P HD streams tegelijkertijd. Waarbij o.a. een VPN-verbinding is opgezet met de server bij een kennis, waar ik vanaf diens NAS dan tevens een film stream.

M.b.t. een Experia Box V8 heb ik enkele jaren geleden wel eens een instelling aangepast m.b.t. "DLNA" om streams beter af te draaien:https://forum.telfort.nl/internet-267/chromecast-vraag-57724#post501839
In de V10 vindt je daarin geen vergelijkbare instellingen.
Om met QoS instellingen te rommelen, lijkt me bij 200 Mbps glasvezel allemaal niet echt relevant.


Ik bezit geen NAS of een server. Nooit gedaan. Voorheen werkte alles prima.
Ik heb alleen de opgegeven gegevens en randapparatuur.
Reputatie 8
Met handen over elkaar zitten en aangeven dat voorheen alles prima werkte, verandert er nooit iets.

Het gaat om test situaties, om te kunnen vaststellen waarom en waar in je netwerk iets fout gaat. Je zou ook (tijdelijk) een PC kunnen delen in je netwerk, waar vandaan je vanaf de harddisk een aantal andere apparaten films vanaf streamt. Om te kijken wat dat oplevert?

Via een hulptooltje in de gebruiksinterface van de managed Netgear swith, controleer je bekabeling om vast te stellen of die wel voldoen? (Pikt slechte kwaliteit kabels met te hoge demping eruit).
Met handen over elkaar zitten en aangeven dat voorheen alles prima werkte, verandert er nooit iets.

Het gaat om test situaties, om te kunnen vaststellen waarom en waar in je netwerk iets fout gaat. Je zou ook (tijdelijk) een PC kunnen delen in je netwerk, waar vandaan je vanaf de harddisk een aantal andere apparaten films vanaf streamt. Om te kijken wat dat oplevert?

Via een hulptooltje in de gebruiksinterface van de managed Netgear swith, controleer je bekabeling om vast te stellen of die wel voldoen? (Pikt slechte kwaliteit kabels met te hoge demping eruit).


Grappig, met de handen over elkaar zitten...

Lijkt er op dat je niets leest, ik ben deze eerste dagen zowel degene die de vraag stelde en degene die zelf de antwoorden gaf. Vanuit dit forum komt er weinig respons. Snap de reactie van gebruiker @Mtje volledig bij zijn gekregen “antwoorden” omtrent QoS.

Verder, ik heb de ballen verstand van opzetten van een server of een NAS. En een NAS bevat een film, lokaal, dus je streamt intern. Mijn probleem lijkt met het modem of met de verbinding ervoor van doen te hebben. En het probleem ligt niet bij de utp kabel want daar had ik al over beschreven in al die eerdere antwoorden van mezelf, dat ik die getest heb. Meerder kabels (allen cat 6), meerdere combinaties én een nieuw modem.

Ik heb Apple systemen, een iMac rechtstreeks aan het modem gehangen, UbiFi uitgeschakeld, Experiabox WiFi aan. Geen probleem ondervonden.

Vanavond weer een stream kijken, alles loopt vast.
Nu blijkt, na weer een avondje op Google te zoeken (en niets kijken), dat het probleem bij KPN/Telfort ligt. Schijnbaar wordt een en ander geblokt. Meerder gebruikers met hetzelfde probleem.
Reputatie 8
Snap de reactie van gebruiker @Mtje volledig bij zijn gekregen “antwoorden” omtrent QoS.
Je verwijst naar een antwoord van iemand wat nergens hier bij je onderwerp voorkomt.
Zou wel handig zijn als je dan ook de juiste hyperlink erbij zet, zodat het niet gissen is. Nu heb ik dat zelf opgezocht (dit onderwerp), maar heeft niet echt een functie in relatie tot jou probleem.
(Zie ook de laatste alinea's van deze reactie in het waarom).

Verder, ik heb de ballen verstand van opzetten van een server of een NAS.
Vandaar de suggestie om gewoon vanaf een "gedeelde" computer films te streamen.
Of weet je ook niet hoe dat moet?
(Wat is dan verder je technische kennis op netwerkgebied?).

En een NAS bevat een film, lokaal, dus je streamt intern.
Precies de bedoeling van mijn voorstel om het op die manier (vanaf PC) "als test" te proberen. Om op die wijze te kijken of je dan ook problemen ervaart, of juist niet. In het geval dat je ook dan problemen ervaart, zit het hem dan niet in een internetverbinding, maar ligt het probleem lokaal.

Om het op zijn ouderwets te zeggen: "Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten".
Een plan van aanpak wat je informatie oplevert, waarmee je zaken kunt uitsluiten.
Mogelijke oorzaken gaan wegstrepen. Het hangt nu teveel van aannames en onsamenhangende acties aan elkaar.

Mijn probleem lijkt met het modem of met de verbinding ervoor van doen te hebben. En het probleem ligt niet bij de utp kabel want daar had ik al over beschreven in al die eerdere antwoorden van mezelf, dat ik die getest heb. Meerder kabels (allen cat 6), meerdere combinaties én een nieuw modem.
Je hebt twee Telfort modem/routers in huis + een Nighthawk router die je weer hebt afgekoppeld.
Ik kan me niet voorstellen dat alle drie typen apparaten een probleem zouden hebben?

Of een verbinding "ervoor" problemen heeft kun je zelf testen.
Het best met een bekabelde verbinding met één actieve computer.
(Andere apparaten mogen voor een juiste test geen data betrekken van internet).
https://www.speedtest.net/nl

Met een 200/200 Mbps glasvezelverbinding zou je voor download ongeveer op 195-205 Mbps moeten komen. Voor upload is dat doorgaans zelfs wat hoger 210-230 Mbps.
Als dat het geval is, is er met je verbinding verder niets mis.

Bij WiFi is de snelheid afhankelijk van verschillende factoren. Maar op 5 GHz zou je relatief gezien eigenlijk niet te ver daaronder hoeven te zitten in vergelijk met bekabelde snelheid.

Wijken die snelheden echt duidelijk af --een stuk trager--, met name voor een bekabelde snelheidstest, kunnen dat aanwijzingen zijn dat je slechte kabels gebruikt. (Een CAT6 benaming zegt niets over kwaliteit, en kan net zo goed gebreken vertonen of een te hoge demping hebben ---> vandaar mijn eerdere voorstel om dat met je Netgear switch te testen --- meten is weten).

Of anderszins een probleem met misschien een niet actief 200 Mbps ingesteld account?
Probleem met glasvezel zelf lijkt me minder waarschijnlijk. Dat zou ander type storingen opleveren.

Die testen leveren je in ieder geval veel informatie op, waarmee je verder kunt.

Datgene wat je verder schrijft:

Ik heb Apple systemen, een iMac rechtstreeks aan het modem gehangen, UbiFi uitgeschakeld, Experiabox WiFi aan. Geen probleem ondervonden.
Lijkt erop dat je met je glasvezelverbinding eigenlijk geen problemen hebt?

Verder aangaande:

Vanavond weer een stream kijken, alles loopt vast.
Nu blijkt, na weer een avondje op Google te zoeken (en niets kijken), dat het probleem bij KPN/Telfort ligt. Schijnbaar wordt een en ander geblokt. Meerder gebruikers met hetzelfde probleem.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat KPN/Telfort iets "blokt", maar Google met hun YouTube servers zelf hun totaal bandbreedte verdeelt. De vraag naar bandbreedte bij YouTube is werkelijk gigantisch. Hun servers kunnen zeer beslist niet onbeperkt streams "op volle snelheid" afleveren.

Het zou me niet verbazen als per "IP-adres" men een maximum stelt aan de aangeboden bandbreedte. Op de ene computer vanaf YouTube 4K streamen, en op andere computers ook of zelfs maar "gewoon HD" op 1080p zou best wel eens tot vertragingen kunnen leiden?

Zie een vergelijkbaar onderwerp een maand terug < HIER >
en vervolgreactie < HIER > met voorbeelden.

QoS instellingen "lokaal" heeft weinig zin als je reeds beperkt bent in het aanbod aan bandbreedte van aangeboden services zoals van YouiTube.
Als jij YouTube 4K streamt, niet ook nog eens een huisgenoot vergelijkbare streams aanroepen.
Een QoS instelling voor een bepaald apparaat geeft je hooguit prioriteit boven die van je huisgenoot. Meer niet.

Overigens routers waarin je op het soort service (film streams) of domeinnaam (YouTube) op dat niveau QoS instellingen zou willen afstemmen, zul je naar ik denk niet tegenkomen onder "consumenten" routers, of welke door ISP's worden uitgeleverd.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Deltre. Ik snap wel dat je baalt dat het probleem nog niet is opgelost. Wel wil ik benadrukken dat @Babylonia, net als jij, een klant is. Hier op het Forum zijn verschillende zeer actieve gebruikers die met de hoeveelheid technische kennis die zij in huis hebben andere klanten zo goed mogelijk proberen te helpen. Volgens mij heeft @Babylonia al een en ander toegelicht met betrekking tot je verbinding en enkele adviezen gegeven. Kun je hier eerst mee verder?
Bedankt @Babylonia voor je tijd en uitgebreide antwoorden.

Een paar dingen:
Ik heb verstand van het een en ander maar van bepaalde dingen ook helemaal niet. Zeg maar basiskennis. Ik weet wat een NAS bijvoorbeeld is maar heb geen idee hoe ik een NAS in een netwerk zet. Verder is de iMac met ethernet uit de stoffige schuur gehaald omdat ik geen computer met netwerkkabel-verbinding heb. Althans, ik heb een onding van een Windows laptop (langzaam en zelf al te lang niet meer met Windows gewerkt) maar deze ondersteund maar tot max 100MB/s, dus testen ging daar niet mee. Mijn MacBook kan ik daarom alleen via WiFi testen.

Verder ben ik op andere forums ook aan het rondkijken. Het probleem lijkt (inderdaad aannames) of bij KPN of bij de service verlener van de hoge resolutie streams te komen. Dus geen YouTube. Via de support van deze verlener van streams heb ik een aantal test gedaan op hun aangeven die er allemaal goed doorkwamen. Links downloaden en snelheden gemeten. Zij geven aan dat ze vermoeden dat mijn internetprovider een deep packet inspection doet en hierop het een en ander blokt.

Mijn conclusie is, en dan wil ik dit topic sluiten omdat de antwoorden toch niet boven water gaan komen, dat een van de partijen iets afknijpt.

@Natasja - Telfort ik ben bewust dat het ook medegebruikers zijn. Maar ik heb al vaak met jullie aan de lijn gezeten en geen it’er bij jullie die hier iets zinnigs over kan zeggen. Opmerkelijk. Dat jullie de community met antwoorden laten komen zegt dan ook weer iets over jullie als bedrijf. En dat bedoel ik dat als Telfort mét KPN die toch wel als expert op het gebied van telecom bekend staan.
Reputatie 8
Het probleem lijkt (inderdaad aannames) of bij KPN of bij de service verlener van de hoge resolutie streams te komen. Dus geen YouTube. Via de support van deze verlener van streams heb ik een aantal test gedaan op hun aangeven die er allemaal goed doorkwamen. Links downloaden en snelheden gemeten. Zij geven aan dat ze vermoeden dat mijn internetprovider een deep packet inspection doet en hierop het een en ander blokt.
Daar heb ik mijn twijfels over, omdat uit voorbeelden die ik gaf (weliswaar YouTube gerelateerd), afhankelijk van de commerciële impact de ene stream een hogere prioriteit lijkt te krijgen, dan andere die als minder belangrijk worden gekwalificeerd. Een dergelijke indeling kan alleen op basis van server niveau worden gerealiseerd bij de bron zelf. Niet op "packet" niveau door providers die er tussen zitten. Op packet niveau is er geen onderscheid of een stream belangrijk is of niet.

Je kunt het zelf testen door streams van een voor jou bekende "privé" server onder gecontroleerde omstandigheden te streamen. Zit daar ook vertraging in, zou dempen van de snelheid van een provider die er tussen zit een mogelijkheid kunnen zijn.
Ondervind je daarin geen vertragingen is het idee van "packet inspection" niet aan de orde.
Reputatie 8
Badge +17
"Deep Packet Inspection" mag niet volgens de net-neutraliteit; alle packets moeten met dezelfde prioriteit gerouteerd worden.
Overigens: dan zouden hier veel méér mensen last van hebben (ik ook) omdat me niet kan voorstellen dat er niet meer klanten zijn die 4K streams kijken. En hier in huis (met een V10, ook gelijktijdig) meerdere 4K streams bekeken worden zonder klachten...
Reputatie 8
Aanvullend:

Verder is de iMac met ethernet uit de stoffige schuur gehaald omdat ik geen computer met netwerkkabel-verbinding heb. Althans, ik heb een onding van een Windows laptop (langzaam en zelf al te lang niet meer met Windows gewerkt) maar deze ondersteund maar tot max 100MB/s,
Video-kaarten / GPU's van verouderde computers zijn meestal überhaupt niet in staat om 4K films netjes op normale snelheid af te spelen. Daar zijn de grafische capaciteiten van dat soort verouderde hardware te mager van. Zelfs als je een film rechtstreeks afspeelt vanaf harddisk.

Mijn MacBook kan ik daarom alleen via WiFi testen.

Het probleem lijkt (inderdaad aannames) of bij KPN of bij de service verlener van de hoge resolutie streams te komen. Dus geen YouTube. Via de support van deze verlener van streams heb ik een aantal test gedaan op hun aangeven die er allemaal goed doorkwamen.

Het laatste aangehaalde stukje tekst van je antwoord wat ik blauw heb gemarkeerd,
is in tegenspraak met het volgende stukje van je antwoord.

Links downloaden en snelheden gemeten. Zij geven aan dat ze vermoeden dat mijn internetprovider een deep packet inspection doet en hierop het een en ander blokt.

Test van 4K films via die aanbieder kan niet tegelijkertijd "er goed doorkomen", en tegelijkertijd worden "afgeremd". (Bij "blokken" wordt er helemaal niets doorgelaten).

Mijn conclusie is, en dan wil ik dit topic sluiten omdat de antwoorden toch niet boven water gaan komen, dat een van de partijen iets afknijpt.
Die antwoorden zijn al lang boven tafel.
Dat heb ik reeds eerder uitvoerig uitgelegd, maar kennelijk snap je de uitleg niet aangaande "beschikbare bandbreedtes"? Kijk mijn eerdere antwoord terug.

"....maar Google met hun YouTube servers zelf hun totaal bandbreedte verdeelt. De vraag naar bandbreedte bij YouTube is werkelijk gigantisch. Hun servers kunnen zeer beslist niet onbeperkt streams "op volle snelheid" afleveren.Het zou me niet verbazen als per "IP-adres" men een maximum stelt aan de aangeboden bandbreedte."

Dat is dus een sturende werking van de aanbieder zelf (Google/Youtube) van die content (films).
Als je daarbij als "individu" (nou ja, per internet IP-adres) teveel capaciteit opeist aan streams, wordt er mogelijk "afgeknepen". Er zit dan een bepaald plafond aan bandbreedte wat aan je ter beschikking wordt gesteld.

Maar dat is niks nieuws hoor. Aanbieders van content zullen altijd, --zonder uitzondering--, de totale server-capaciteit in de gaten houden en verdelen over de totaal "aanvraag" van data.
In de loop van de tijd wordt de aanvraag aan data (en bandbreedte) steeds groter, en is de capaciteit van servers te weinig om op goede wijze nog te kunnen voldoen. Dan moeten er nieuwe data-centers met servers worden bijgebouwd om de "honger" aan data te kunnen stillen. Google doet niet anders. Die investeren miljarden erin. (En verdienen er uiteindelijk een veelvoud aan).

In het kader van klimaatmaatregelen, is het feitelijk tegenovergesteld aan doelen die regeringen voor ogen hebben. Al die datacenters vreten energie. Door gebruik van nieuwere technologieën hoopt men dat dan weer wat te compenseren.

@Natasja - Telfort ik ben bewust dat het ook medegebruikers zijn. Maar ik heb al vaak met jullie aan de lijn gezeten en geen it’er bij jullie die hier iets zinnigs over kan zeggen. Opmerkelijk. Dat jullie de community met antwoorden laten komen zegt dan ook weer iets over jullie als bedrijf. En dat bedoel ik dat als Telfort mét KPN die toch wel als expert op het gebied van telecom bekend staan.
Klantenservice en webcare zijn ook helemaal geen "IT-ers" of experts op IT-gebied in de zin dat die alles op computergebied zouden (moeten) weten. Dat is hun taak ook helemaal niet.
Support medewerkers zijn getraind om de diensten van KPN/Telfort te ondersteunen in alledaagse zaken die doorgaans voorbij komen op gebied van TV - internet en telefonie (abonnementen).
"Deep Packet Inspection" mag niet volgens de net-neutraliteit; alle packets moeten met dezelfde prioriteit gerouteerd worden.
Overigens: dan zouden hier veel méér mensen last van hebben (ik ook) omdat me niet kan voorstellen dat er niet meer klanten zijn die 4K streams kijken. En hier in huis (met een V10, ook gelijktijdig) meerdere 4K streams bekeken worden zonder klachten...


Dat is inderdaad verboden maar dat hebben ze in het verleden wel al eens gedaan waarna ze ik de vingers getikt zijn. Dat hier niet meer mensen last van hebben verbaasd mij. Ik zit op een ander forum waar heel veel Telfort KPN gebruikers hetzelfde ervaren. Met welke dienst kijk jij 4K streams?
Reputatie 8
Badge +17
Met welke dienst kijk jij 4K streams?

Om het even welke dienst, Ik heb geen enkel probleem. Ik heb zelfs 4K streams op Stack staan.

kan je een paar links geven waarmee het bij jou fout gaat? kan ik vergelijken...
Aanvullend:

Video-kaarten / GPU's van verouderde computers zijn meestal überhaupt niet in staat om 4K films netjes op normale snelheid af te spelen. Daar zijn de grafische capaciteiten van dat soort verouderde hardware te mager van. Zelfs als je een film rechtstreeks afspeelt vanaf harddisk.

Ga nu niet op alles reageren wat overbodig is. Ik zei toch dat dat voor de snelheid testen was omdat ik een computer nodig had met ethernet. Deze kwam uit de schuur.

Het laatste aangehaalde stukje tekst van je antwoord wat ik blauw heb gemarkeerd,
is in tegenspraak met het volgende stukje van je antwoord.

ik ben geen it’er, dat was mijn bevinding. Jij hebt er meer verstand van. Hun antwoord was dat er door de ipv een dpi uitgevoerd kon zijn en zou daarop het qos aan kunnen passen.

Die antwoorden zijn al lang boven tafel.
Dat heb ik reeds eerder uitvoerig uitgelegd, maar kennelijk snap je de uitleg niet aangaande "beschikbare bandbreedtes"? Kijk mijn eerdere antwoord terug.

Wellicht niet, krijg ook een overkill aan antwoorden en merk dat jij net zo min alles goed leest wat ik schrijf. behalve dat ben ik weer je reactie gaan teruglezen betreft de bandbreedte.

Jaren lang gaat het streamen goed tot een maand geleden, toen is er iets veranderd.
Sinds gisteren krijg ik trouwens ook vaak een meldingen van "Captcha" te zien. Zelf als ik NPO start op mijn smart tv wil aanzetten voor Sesamstraat!
Er staat daar en op internetpagina's "One more step Please complete the security check to access..."
Wat is er sallemaal aan de hand!
Wordt met de dag vreemder met mijn netwerk.

Reageer