beantwoord

Printer op WiFi 4, pc WiFi 5

• 2 juni 2020
  • 11 reacties
  • 125 keer bekeken

Sinds kort heb ik de snelheid van mijn internetverbinding naar 100mb laten instellen.

Het blijkt dat alleen wifi 5 daar mee overweg kan! 

Helaas is mijn Canon printer niet zo slim dat hij 5 snapt. Ik moet dus wifi 4 ook ingeschakeld hebben. 

Echter schakelt nu ook de pc en laptop terug naar het waardeloze langzame wifi4.

Hoe los ik dit op?

Want in de modem kun je wifi 4 en 5 niet splitsen. En vanaf de gastverbinding kan ik niet printen.

icon

Beste antwoord door JanD 3 juni 2020, 09:19

Hallo @Galdor68 en @Erik G , onderstaand de screendumps om op een pc/laptop te kiezen voor en 2,4 en 5.0 of 2.4 of 5.0:

kies hier welke band je wilt gebruiken.

Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Erik G , binnen je pc/laptop kun je de draadloze instellingen zo instellen dat deze alleen de 5.0-band (wifi5) pakt, dus A/N/AC en dan blijft de 2,4-band B/G/N (wifi4) buiten beschouwing.

Die snelheidsverhoging van 100Mbit/s is een bekabelde snelheid over 1 computer gemeten.

Of die snelheden ook draadloos behaald kunnen worden hangt van de thuisomstandigheden en de juiste instellingen af.Wifi5 zou het bij de juiste instellingen/omstandigheden moeten kunnen halen.

Een printer hoeft geen hoge snelheid te hebben, een computer/laptop/tablet is wel gebaat bij een optimale snelheid.

Overigens heeft bekabeld werken altijd de voorkeur inzake snelheid, betrouwbaarheid en veiligheid.

Ik werk met smartphone en tablet. Die kiezen zelf. Tekortkoming dus dat dat niet te splitsen valt.

Op mijn smartphone haal ik met wifi5 gemakkelijk de 100mb.

Een goede telefoon of tablet kiest de sterkste en snelste verbinding, ik herken dit niet alles kiest standaard wifi5 behalve de printer. Het gaat dus om een V10a die heeft dat ongemak.

Via wifi 4 is met gemak 70Mb haalbaar met een 100 MB verbinding.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Erik G , 

Helaas is mijn Canon printer niet zo slim dat hij 5 snapt. Ik moet dus wifi 4 ook ingeschakeld hebben. 

De Canon-printers kunnen alléén met de 2.4-band overweg, dus de printer kan wifi5 dus niet snappen.

Het kan wel. Beide frequenties ingeschakeld laten en via mac-adresfiltering het gewenste apparaat blokkeren in 2.4ghz. Zo is het apparaat gedwongen verbinding te maken via WiFi 5.

Mijn probleem is opgelost. Hopelijk kan iemand anders er ook iets mee.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Erik G , dus je hebt je eigen vraag beantwoord die je achteraf niet had hoeven te stellen.

Welk type printer heb je van Canon, die van mij ondersteunt alléén de 2,4-band en is nog geen jaar oud, maar heb de printer bekabeld aan de laptop aangesloten en niet meer via wifi.

Geen een printer ondersteund wifi 5 (5 ghz)zover ik weet, het ging ook niet om de printer het ging erom dat andere toestellen op 2,4 ghz (Wifi 4) bleven hangen, vermoedelijk omdat dit de beste verbinding was.

Nu is het dus met een omslachtige methode afgedwongen dat dit niet gebeurd.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Galdor68 , in mijn reactie naar @Erik G gaf ik aan dat in de pc/laptop ingesteld kan worden dat deze alléén via de 5.0-band contact maken, daar is/was geen MAC-filtering voor nodig geweest.

Ik ben heel benieuwd hoe en waar je dit doet, ik heb die mogelijkheid nog nooit gezien op mijn laptop.

Reputatie 8
Badge +8

Ik ben heel benieuwd hoe en waar je dit doet, ik heb die mogelijkheid nog nooit gezien op mijn laptop.

Hallo @Galdor68 , ik kom er morgen op terug, vandaag lukt me niet meer.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Galdor68 en @Erik G , onderstaand de screendumps om op een pc/laptop te kiezen voor en 2,4 en 5.0 of 2.4 of 5.0:

kies hier welke band je wilt gebruiken.

Reageer