Port forwarding

• 18 februari 2012
  • 5 reacties
  • 3121 keer bekeken

Hallo,

Ik heb zojuist een ip-webcam draadloos aangesloten op mijn netwerk en dit werkt allemaal prima. Ik wil de beelden van deze webcam echter ook zien op computers buiten mijn netwerk. Ik begreep dat ik hiervoor een port moet forwarden. Ik ben nu al een tijdje bezig, maar het lukt me maar niet. Zou iemand me stap voor stap kunnen uitleggen hoe dit het beste gaat werken?

Alvast bedankt!

Jasper

5 reacties

Badge +4
Webcam vast IP geven. Kijken welke poort de webcam op te bereiken is. Die port forwarden (in de webinterface van het modem) naar het IP van de webcam.
Ik heb nu het volgende gedaan:
In de web-interface van de webcam heb ik deze een statisch ip-adres gegeven. Vervolgens ben ik naar de interface van het modem gegaan. Daar heb ik onder network settings op NAT geklikt en een 'rule' toegevoegd waarin ik de volgende instellingen heb aangevinkt:
De juiste poort heb ik ingevoerd,
Het ip-adres van de webcam ingevuld en als protocol TCP/UDP gekozen.

Hoe kan ik nu van buitenaf mijn webcam zien? En heb ik dit uberhaupt goed aangepakt tot zover?
Badge +4
Klinkt allemaal goed inderdaad. Nu moet je nog je publieke ip-adres weten, als je naar www.watismijnipadres.nl gaat, krijg je die wel te zien.

Vervolgens kun je vanaf een computer buiten je eigen netwerk (computer op je werk, bij de buren, bij je tante, etc.) testen wat er gebeurt als je in de browser naar http://:poort gaat, bijvoorbeeld http://80.81.82.83:9000

Als het goed is, kom je dan op de webpagina van de camera. Ervan uitgaande dat de camera via een web-interface te bereiken is that is. En niet alleen via speciale software oid.
ik heb nu de camera een tijdje werkend gehad, maar dit werkte alleen maar bij een DHCP instelling. Dan kon ik een port forwarden (heb voor 8080 gekozen) en dit werkte gedurende enige tijd, maar de verbinding hield er iedere keer schijnbaar willekeurig mee op. Nu begreep ik dat dit waarschijnlijk aan het feit ligt dat ik geen statisch ip adres heb ingesteld. (Ik dacht dat ik dit wel had gedaan) Probleem is echter, dat iedere keer als ik een statisch ip-adres wil opgeven voor de webcam ik in de software (geïnstalleerd op mijn computer) van de camera de foutmelding krijg dat er iets niet klopt aan de netmask code die er al standaard staat. Deze code lijkt echter de goede te zijn. Heb je enig idee waarom onze webcam dat statische ip-adres niet lijkt te willen pakken?

Alvast bedankt!
Badge +4
192.168.1.100 en netmask 255.255.255.0 zou moeten werken. Als de camera dat niet wil, dan weet ik het niet :)

Wat je ook kunt doen is camera op DHCP laten staan en in de modem opgeven dat de DHCP-server van het modem altijd hetzelfde adres moet geven aan de camera. Dan heb je een 'statisch' ip, maar dan wel via DHCP.

Kan je doen bij LAN-settings, DHCP, en dan ip-adres 'reserven' voor je camera. Dan moet je wel weten wat het mac-adres van de camera is. Maar dat kan je weer zien bij connected devices als het goed is.

Reageer