beantwoord

Poorten openzetten voor omvormer zonnepanelen

• 2 december 2019
  • 9 reacties
  • 139 keer bekeken

Hoe kan ik de poorten openzetten op experia v10a. , ik kom er niet uit,wie kan mij helpen

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Franzki 2 december 2019, 14:14

Om welke poorten gaat het?

Hoe is de omvormer aan je netwerk gekoppeld?

Krijgt de omvormer een IP-adres van je modem?

Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @Pieter26 , waarvoor wil je/moet je poorten open zetten?

Bij de meeste doorsnee thuis-apparatuur hoef je zelf niets open te zetten, maar regelt de apparatuur het zelf.

voor verbinding maken met de omvormer zonnepanelen en huisbaasje,om energie bij te houden

geen internet verbinding komt er te staan ,terwijl ik wel internet heb

Reputatie 8
Badge +16

Om welke poorten gaat het?

Hoe is de omvormer aan je netwerk gekoppeld?

Krijgt de omvormer een IP-adres van je modem?

Reputatie 8

voor verbinding maken met de omvormer zonnepanelen en huisbaasje,om energie bij te houden

Ik neem aan dat de omvormer contact wil leggen leggen met een externe portal om daar je meterstanden door te geven (en kennelijk ook bij “huisbaasje”).
De verbinding wordt dan gelegd door de omvormer.

Dus niet dat er iets van buitenaf inlogt bij jou zelf?

Voor de omvormer die contact legt met een service elders zijn geen instellingen nodig zoals port forwarders, om een dergelijke connectie in stand te houden.

Wat eerder bij een gebruiker met een zonnepanelen omvormer wel een keer is geconstateerd is, dat de V10A nogal wat problemen had om een IP-adres vast te blijven houden. Met omruil naar een V10 was het probleem over. Zie eerder onderwerp daarover < HIER >

De situatie kan ook nog aan andere zaken liggen.
Afhankelijk van het type omvormer wordt zoiets vaak via een app met rechtstreekse connectie vanuit een PC met een tijdelijke WiFi “hotspot” de gegevens van het uiteindelijke thuiswerk ingesteld. Mogelijk dat je eerder een ZyXEL router had?
Die gebruikt een andere subnet dan de V10A

In dit geval zou het misschien makkelijker op te lossen zijn door het subnet van de V10A naar hetzelfde bereik te veranderen als wat je eerder gebruikte (met een ZyXEL ??).
Maar dat horen we dan wel.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Pieter26, welkom hier.

Ik lees dat je graag de omvormers wilt aansluiten op het modem, Dit gaat echter niet goed. Nu zie ik dat Franzki en Babylonia hier al op ingehaakt zijn. Kun je daar verder mee of heb je nog dingen onduidelijk waar we bij kunnen helpen?

Hoe kan ik de poorten openzetten op experia v10a. , ik kom er niet uit,wie kan mij helpen

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

omvormer  moet internet krijgen via de wifi,

Ik neem aan dat de omvormer contact wil leggen leggen met een externe portal om daar je meterstanden door te geven (en kennelijk ook bij “huisbaasje”).
De verbinding wordt dan gelegd door de omvormer.

Dus niet dat er iets van buitenaf inlogt bij jou zelf?

Voor de omvormer die contact legt met een service elders zijn geen instellingen nodig zoals port forwarders, om een dergelijke connectie in stand te houden.

Wat eerder bij een gebruiker met een zonnepanelen omvormer wel een keer is geconstateerd is, dat de V10A nogal wat problemen had om een IP-adres vast te blijven houden. Met omruil naar een V10 was het probleem over. Zie eerder onderwerp daarover < HIER >

De situatie kan ook nog aan andere zaken liggen.
Afhankelijk van het type omvormer wordt zoiets vaak via een app met rechtstreekse connectie vanuit een PC met een tijdelijke WiFi “hotspot” de gegevens van het uiteindelijke thuiswerk ingesteld. Mogelijk dat je eerder een ZyXEL router had?
Die gebruikt een andere subnet dan de V10A

In dit geval zou het misschien makkelijker op te lossen zijn door het subnet van de V10A naar hetzelfde bereik te veranderen als wat je eerder gebruikte (met een ZyXEL ??).
Maar dat horen we dan wel.

klopt,vorige modem was zyxel.

Reputatie 8

Je schrijft dat je omvormer (normaal gezien) connectie maakt via WiFi.
Dat is doorgaans een situatie zoals beschreven bij de voorlaatste alinea van hetgeen ik beschreven heb en door je aangehaald. Die omvormer is dan een keer ingesteld via die beschreven methode.
Dat houd in dat die omvormer feitelijk nog staat ingesteld op het sub-net en WiFi van de ZyXEL.

Als je nu in de Experia Box V10A inlogt, en links in het menu gaat naar "WLAN”. Verander je eerst de WiFi SSID gegevens en wachtwoord naar dezelfde gegevens als die je eerst gebruikte voor de ZyXEL.  -- SSID (zoals gebruikt met de ZyXEL)
-- wachtwoord  =  WPA Pre-shared Key
-- (Onderaan de pagina “Save settings”).

Daarna ga je links in het menu naar "Network”.
Dan verander je de bovenste regel van het subnet wat niet “grijs” is.
(De enige regel die je kunt aanpassen); de waarde   192.168.2.254   --in--   192.168.1.254
“Save settings”
Ik vermoed dat de Experia Box V10A erna dan opnieuw op gaat starten.

Start je eigen computer dan ook nog een keer opnieuw op, zodat die een IP-adres krijgt toegewezen in het nieuwe sub-net wat je zojuist hebt ingesteld. Wil je opnieuw inloggen in de Experia Box, bedenk dat je dan weer het oude router IP-adres gebruikt. → 192.168.1.254

Kijk of de omvormer na 5 minuten ook is aangemeld binnen de Experia Box V10A.
Misschien dat je de omvormer nog een keer de stroom moet uitschakelen en opnieuw inschakelen.

Wat levert dat op?

Reageer