Poorten Experia V8

• 13 december 2017
  • 12 reacties
  • 215 keer bekeken

Hi!

Ik wil graag weten welke poorten de Experia V8 modem heeft en welke ik kan/ mag gebruiken voor de koppeling met een NAS.

Gr
Jos

12 reacties

Reputatie 8
Er zijn ruim 65.500 poorten om uit te kiezen. Diverse poorten worden standaard reeds voor bepaalde systeem en internet services gebruikt. Waardoor het niet handig is juist die poorten te gaan kiezen om ze op een andere wijze te gaan inzetten dan waar ze normaliter voor zijn bedoeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers

Is het niet handiger de gebruiksaanwijzing van de NAS door te nemen en te zien welke poorten voor bepaalde services juist wel worden gebruikt, en die te kiezen?

Lijstje van standaard gebruikte poorten bij een Synology NAS:
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/What_network_ports_are_used_by_Synology_services
Hi Babylonia,

Thanks!
Helemaal waar.. ik moet idd de Synology poorten als uitgangspunten gebruiken. Ik deed de aannamen dat de interne - en externe poorten niet het zelfde nummer diende te hebben, dit bleek onjuist in mijn geval.
Jij had me wel op het goede spoor gezet.. had dit zelf niet meteen door.

Ik heb tevens deze Youtube video bekeken:
https://www.youtube.com/watch?v=pFcDYptkqBA

Ik wil een routering instellen voor de Web Server, DSM en DS Cloud.
In het poortmapping menu kan ik kiezen uit de volgende oplossingen: server, apps en games.
Ik neem aan dat ik deze routeringen moet koppelen aan apps en zo ja hoe kan ik mijn apps toevoegen (staan niet in de standaard lijst).
Reputatie 8
- Web Server: poort 80 (HTTP), 443 (HTTPS)
- DSM: poort 5000 (HTTP), 5001 (HTTPS)
- Cloud Station / DS Cloud: poort 6690
Reputatie 8
- Web Server: poort 80 (HTTP), 443 (HTTPS)
- DSM: poort 5000 (HTTP), 5001 (HTTPS)
- Cloud Station / DS Cloud: poort 6690

Alleen voor de services die je gebruikt hoef je poorten door te sturen naar de NAS.
Games of apps waar je games mee speelt zijn geen onderdeel van de NAS. Als je thuis games speelt op een PlayStation of X-box, zou je poorten naar die game consoles kunnen doorsturen.
Oei wellicht heb ik het niet goed uitgelegd. Ik vraag me af wat ik in het 'routingmenu' (NAT, Portmapping) dien in te vullen bij het veld Applications.
Ik heb de volgende opties:
-Games
-VPN
-Audio/ video
-Apps (de Synology omgevingen staat er niet bij kan en moet ik deze toevoegen. Zo ja hoe?)
-Servers

Wederom bedankt voor de hulp!
Reputatie 8
Eerder geef je 3 dingen aan, Web Server, DSM en Cloud Station.
Dus alleen voor die 3 zaken zou je de poorten van moeten doorsturen.
Met games, VPN Audio/Video heb je helemaal niets te maken, want dat gebruik je niet.

Wellicht kijk je in het verkeerde menu?
< HIER > een uitleg hoe port forwarding in te stellen.
Hi Babylonia,

Ik heb een printscreen toegevoegd, dit menu bevind zich in het menu NAT (port mapping).
Je ziet onder DHCP Client list meerdere 'applications' staan en het is mij niet helder welke ik kan/ mag aanvinken.

Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Groet,
Jos
Reputatie 8
OK, nu zie ik wat je bedoeld, in het vervolgmenu als je poorten gaat doorsturen.
Dat zijn standaard voorgeprogrammeerde voorkeuzelijsten.
Zou je in sommige gevallen tikwerk kunnen schelen, door daar uit te kiezen.

Maar daar heb ik me eerlijk gezegd nog nooit om bekommerd, omdat de meeste poorten waar het feitelijk om gaat m.b.t. Synology er toch niet bijstaan. (Hooguit poorten 80 en 443 staan erbij).
Je hebt die voorkeuzelijst niet nodig. Je vult de poorten gewoon handmatig in.
Thanks wederom!
Ik heb met deze tool gecontroleerd of de NAS (a.d.h.v. het ipadres van de NAS) benaderd kan worden via de poorten die open gezet zijn:
https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Helaas moet ik concluderen, dat de poorten nog niet openstaan.
Ik heb het IP adres statisch gemaakt a.d.h.v. het MAC adress.
De routeringen zijn ook ingesteld voor de poorten die ik open wil hebben.

Zie ik één stap of meerdere over het hoofd?
Reputatie 8
Daar kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen.
Er van uitgaande dat je de poorten juist hebt ingesteld.
(Met de voorbeelden erbij zou dat niet moeilijk zijn om die correct in te stellen).

Kun je vanuit je eigen netwerk met het interne LAN IP-adres wat je hebt toegewezen aan de NAS elke service benaderen (web-server...), zodat je weet dat elke service ook daadwerkelijk actief "draait"?

Heb je in de NAS de firewall zodanig ingesteld dat die voor de services ook van buitenaf is te benaderen? (Voor externe IP-adressen).

En alleen als de firewall "heel ruim" is ingesteld voor IP-adressen "voor heel de wereld", zal zo'n poort checker werken, afhankelijk in welk land die website zelf is ondergebracht. Voor een test is dat prima, maar vanuit veiligheidsoverwegingen is dat juist NIET de instelling die men normaal wil gebruiken.

Het gaat er juist om dat je de firewall zodanig instelt dat je alleen die regio's toegang geeft waar jezelf, familie en andere gebruikers (bezoekers van je website) toegang wilt verlenen waarvan jij wilt dat die je NAS mogen benaderen.
Dus niet gebruikers vanuit China, India of andere "verweggistan" landen, die helemaal niets met je te maken hebben, en je daar ook helemaal geen belang bij hebt dat die je NAS kunnen bereiken.
(Maar vanuit die regio's juist veel hackers belangstelling hebben om in je NAS te kunnen komen).
Bedankt voor alle tips Babylonia en voor de goede hulp (stel ik echt op prijs)! Routing heeft in het verleden gewerkt bij mijn vorige internetprovider.. ik zal de settings eens nalopen bij een vriend van me.
Reputatie 8
Je kunt veel tips over je NAS terugkijken op een Nederlands Synology forum:
https://www.synology-forum.nl

Reageer