beantwoord

Opslaan instellingen Experiabox V10

onnaj
  • Starter
  • 42 reacties
Hoi,

Mijn oom is onlangs overgestapt van KPN naar Telfort. Hij heeft hierbij natuurlijk een nieuwe Experiabox V10 gekregen. Deze had hij ook al bij KPN.

Ik dacht dat is handig, ik maak even een backup van de instellingen en zet ze bij de Telfort Experiabox er weer in. Tot mijn verbazing kan ik echter nergens vinden hoe ik instellingen op kan slaan of herstellen.

Nu ben ik een aantal weken geleden dik een uur bezig geweest alle instellingen erin te zetten. Nu moest hij omdat de telefonie niet werkte het modem resetten en natuurlijk waren alle instellingen weg.

Hij heeft namelijk 2 ipcamera's, een extern te benaderen pc, zonnepanelen, etc. Dus een hoop werk om dit telkens weer opnieuw in te brengen. Ik vind het vreemd dat het niet mogelijk is de instellingen op te slaan of mis ik iets?
Ik heb nog nooit een modem/router meegemaakt waarbij dit niet mogelijk was.
icon

Beste antwoord door Kees-Jan 15 april 2018, 14:01

Bij de Telfort en KPN firmware is dit niet mogelijk.

een reset naar fabrieksinstellingen zal dan altijd tot gevolg hebben dat je alle extra en/of eigen wijzigingen weer opnieu moet configureren.

En sowieso kan je de instellingen van KPN niet overzetten op Telfort omdat dat een compleet ander connectie model is: KPN gebruikt PPPoE en Telfort DHCP.

Bekijk reactie

13 Reacties

Kees-Jan
Reputatie 7
Badge +16
Bij de Telfort en KPN firmware is dit niet mogelijk.

een reset naar fabrieksinstellingen zal dan altijd tot gevolg hebben dat je alle extra en/of eigen wijzigingen weer opnieu moet configureren.

En sowieso kan je de instellingen van KPN niet overzetten op Telfort omdat dat een compleet ander connectie model is: KPN gebruikt PPPoE en Telfort DHCP.
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
onnaj schreef:

Ik dacht dat is handig, ik maak even een backup van de instellingen en zet ze bij de Telfort Experiabox er weer in. Tot mijn verbazing kan ik echter nergens vinden hoe ik instellingen op kan slaan of herstellen.

Hoe heb je dan met de KPN V10 een backup kunnen maken van de eerder gebruikte KPN instellingen als er geen 'backup and restore' functie inzit..?
Los daarvan is het niet eens mogelijk om deze terug te zetten in een Telfort V10 want de configuraties van de netwerken en dus de modems zijn verschillend.

onnaj schreef:

Ik heb nog nooit een modem/router meegemaakt waarbij dit niet mogelijk was.

Welkom bij Telfort/KPN... ;)
Die functionaliteit is uit de firmware verwijderd want dit roept alleen maar vervelende vragen op.
onnaj
Hij had eerst een zakelijk abonnement bij KPN, ik denk dat daar het verschil in zit.

Maar er zullen inmiddels toch genoeg particulieren zijn met een draaiende server, ipcam, etc?

Echt bar slechte service dat je niet eens de router instellingen kunt backuppen. Zoals gezegd nog nooit ergens meegemaakt!

Ik zal hem meteen maar adviseren om toch weer over te stappen.
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
onnaj schreef:

Hij had eerst een zakelijk abonnement bij KPN, ik denk dat daar het verschil in zit.

Geen idee, maar als het dezelfde V10 was bij KPN ga ik toch niet geloven dat daar andere firmware inzit t.b.v. de zakelijke markt.

onnaj schreef:

Hij kan natuurlijk ook een eigen modem/router aanschaffen, en dan gelijk een goeie zoals een Draytek, Netgear of een Fritzbox.
De mogelijkheden met zo'n modem zijn ongekend t.o.v. een uitgeklede modem van een provider.
Het is wel even een uitgave van tussen de € 150,- en € 250,- maar dat kan hij op termijn terugverdienen door de lagere abonnementskosten bij Telfort.
onnaj
Enterprise schreef:

onnaj schreef:

Geen idee, maar als het dezelfde V10 was bij KPN ga ik toch niet geloven dat daar andere firmware inzit t.b.v. de zakelijke markt.

onnaj schreef:

Hij kan natuurlijk ook een eigen modem/router aanschaffen, en dan gelijk een goeie zoals een Draytek, Netgear of een Fritzbox.
De mogelijkheden met zo'n modem zijn ongekend t.o.v. een uitgeklede modem van een provider.
Het is wel even een uitgave van tussen de € 150,- en € 250,- maar dat kan hij op termijn terugverdienen door de lagere abonnementskosten bij Telfort.

Maar kun je die dan ook gebruiken ipv de Experiabox? Hoe weet ik dan alle ADSL instellingen? Want als dat niet kan blijf je alsnog ermee zitten dat je moet portforwarden en dat gaat weer lastiger als er weer een router achter zit
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
onnaj schreef:

Maar kun je die dan ook gebruiken ipv de Experiabox? Hoe weet ik dan alle ADSL instellingen? Want als dat niet kan blijf je alsnog ermee zitten dat je moet portforwarden en dat gaat weer lastiger als er weer een router achter zit

Uiteraard kan je die gebruiken i.p.v. de Experiabox anders had ik het niet geadviseerd.
Ik heb hier zelf een Fritzbox 7490 in gebruik en dat werkt uitstekend, deze heeft ook een voorgeprogrammeerd profiel voor Telfort internet en TV dus je hoeft deze alleen maar te kiezen tijdens het installeren en het werkt.
De vaste telefoon werkt niet 'out of the box' maar het is met wat handigheid wel te acherhalen en ook werkend te krijgen.
Poorten forwarden moet altijd ongeacht welke modem je gebruikt, maar met de Fritzbox gaat dat makkelijk en hij vergeet ze ook niet na een paar dagen... ;)
En natuurlijk is er een back-up en restore optie aanwezig.

Vergeet echter niet dat het werken met zo'n modem wel wat kennis van zaken vereist t.o.v. een standaard modem van een provider.
Maar voor hulp kan je altijd op dit forum terecht... :)
onnaj
Met wat hulp moet ik daar wel uitkomen hoor. :-)

In ieder geval bedankt, er is zo weer wat meer duidelijk.. Ik ga eens even kijken of het een goede oplossing is voor mij oom!
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
onnaj schreef:

Met wat hulp moet ik daar wel uitkomen hoor. :-)

In ieder geval bedankt, er is zo weer wat meer duidelijk.. Ik ga eens even kijken of het een goede oplossing is voor mij oom!

Graag gedaan.. ;)
Het achterhalen van het wachtwoord voor de vaste telefonie is nog het lastigst, gebruikt je oom zijn vaste nummer..?
Telfort geeft dit wachtwoord namelijk (nog) niet vrij aan de klant en je kan deze ook niet uit de Experiabox halen maar bijvoorbeeld wel uit de ZyXEL modem die Telfort voorheen leverde.

Kijk ook eens op marktplaats voor een gebruikte Fritzbox, hier worden vaak vrij nieuwe aangeboden voor een schappelijke prijs.
Van deze modem weet ik namelijk zeker dat deze geschikt is voor het Telfort platform door de aanwezige profielen, van de andere merken weet ik niet of ze die ook hebben...

https://www.marktplaats.nl/z/fritzbox-7490/s-31.html?query=fritzbox%207490&attributes=S%2C31
Babylonia
Reputatie 8
Enterprise schreef:

Het achterhalen van het wachtwoord voor de vaste telefonie is nog het lastigst, gebruikt je oom zijn vaste nummer..?
Telfort geeft dit wachtwoord namelijk (nog) niet vrij aan de klant en je kan deze ook niet uit de Experiabox halen maar bijvoorbeeld welnuit de ZyXEL modem die Telfort voorheen leverde.

Kan ook nog met de Experia Box V8. Daar zijn er meer van in omloop.
@onnaj Informeer eens bij je buren of die toevallig dat type hebben. Kun je mogelijk even lenen, even aansluiten om de gegevens eruit te halen. Hoe? Zie vervolgreacties vanaf hier:

https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/fritzbox-7490-nieuwe-sip-instellingen-sinds-4-11-2-16-61858/index1.html#post529122
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
Babylonia schreef:

@onnaj Informeer eens bij je buren of die toevallig dat type hebben. Kun je mogelijk even lenen, even aansluiten om de gegevens eruit te halen. Hoe? Zie vervolgreacties vanaf hier:

https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/fritzbox-7490-nieuwe-sip-instellingen-sinds-4-11-2-16-61858/index1.html#post529122

Ja, dat is waar ook, die manier met Wireshark was me even ontschoten... :$
Met een telnet-sessie is het een stuk eenvoudiger maar alleen de ZyXEL kent die mogelijkheid, de Experiaboxen V8 en V10 helaas niet... :(
onnaj
Babylonia schreef:

Enterprise schreef:

Telfort geeft dit wachtwoord namelijk (nog) niet vrij aan de klant en je kan deze ook niet uit de Experiabox halen maar bijvoorbeeld welnuit de ZyXEL modem die Telfort voorheen leverde.

Hij gebruikt inderdaad zijn vaste telefoon helaas :-(

Niemand hier in de omgeving heeft Telfort en mijn oom woont vrij achteraf dus dat wordt nog behoorlijk lastig denk ik.

Is het wachtwoord per regio/straat verschillend?

Hopelijk ligt de glasvezel er volgend jaar bij hem, dan dit jaar nog maar beetje omslachtig werken en volgend jaar fatsoenlijk hopelijk;-)
onnaj
Mijn oom heeft trouwens nog wel een oude Experiabox V8 liggen volgens mij, maar dan van KPN. Zou die dezelfde gegevens gebruiken?
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
onnaj schreef:

Hij gebruikt inderdaad zijn vaste telefoon helaas :-(

Niemand hier in de omgeving heeft Telfort en mijn oom woont vrij achteraf dus dat wordt nog behoorlijk lastig denk ik.

Inderdaad.
Maar zoals Babylonia hierboven al aangeeft, het achterhalen van het wachtwoord is ook met de Experiaboxen mogelijk, hoe dat werkt staat in de link die hij plaatste.

onnaj schreef:

Is het wachtwoord per regio/straat verschillend?

Erger nog, iedere klant heeft een eigen unieke gebruikersnaam en wachtwoord op het telefonieplatform.

onnaj schreef:

Hopelijk ligt de glasvezel er volgend jaar bij hem, dan dit jaar nog maar beetje omslachtig werken en volgend jaar fatsoenlijk hopelijk;-)

Dat hoop ik met je mee... ;)
Overigens is de Fritzbox ook prima te gebruiken op een toekomstige glasvezelverbinding.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)