beantwoord

Openzetten poorten in Experia V8

• 1 september 2018
  • 6 reacties
  • 311 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
I

k heb problemen met het downloaden van een nieuwe kaart voor mijn TomTom. Van de klantenservice van TomTom moet ik nu eerst controleren of de volgende poorten open staan:
• 80 hoofd-communicatiepoort
• 443 HTTPS (nodig voor inloggen en beveiligde bestanden)
• 3128, 3129 voor de verbinding tussen de MyDrive Connect-app en de TomTom
• 4000 de poort tussen MyDrive Connect en de browser

Geen idee hoe ik dat doe. Met de info die ik ergens anders in dit forum vond ben ik wel wat verder gekomen. Daarmee ben ik in menu van mijn Experia V8 box inmiddels op de volgende pagina terecht gekomen. Maar ik heb geen idee wat ik daar in moet vullen in welk veld om de juiste poorten open te zetten. (Ook geen idee wat dat inhoudt, trouwens, maar dat is minder interessant.) Graag advies.

icon

Beste antwoord door Alex - Telfort 2 september 2018, 16:06

Hi Iwe, welkom op het forum. Bovenstaande klopt. Mijn advies is om dit helemaal niet te doen, de poorten open zetten. Dit zou helemaal niet nodig moeten zijn. Ik vind onderstaande op de website van Tom Tom. Als je die stappen volgt, wat wordt er dan aangegeven? Heb je overigens een eigen viruscanner? Dat zou nog wel in de weg kunnen zitten, je kunt dan proberen om deze tijdelijk uit te zetten.

Bekijk reactie

6 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Neem onderstaande link eens door

https://forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-port-forwarding-instellen-op-een-experiabox-v8-69489
Dat heb ik nog nooit hoeven doen. Ik weet wel dat servers van TomTom nog wel eens slecht bereikbaar en zeer traag kunnen zijn.
Op een ander tijdstip nog eens proberen?
Reputatie 8
Badge +17
poorten openzetten op de modem is alléén nodig als er een verbinding nodig is die vanaf Internet komt zonder dat er een lokaal apparaat de sessie maakt.

omdat de Laptop/PC of TomTom een uitgaande koppeling maakt is het niet nodig om poorten open te zetten in de modem! Je maakt daarmee, als je dat wél zou doen, je interne beveiliging zwakker!

Wat mogelijk wel gedaan zou kunnen worden is de firewall op je PC/Laptop open te zetten voor de "MyDrive Connect" applicatie, zodat de TomTom daarmee een verbinding kan maken. Hiervoor zijn diverse filmpjes op YouTube te vinden hoe je dat doet. Je bent nu iig op de verkeerde weg.

De servicedesk van TomTom is dus niet compleet geweest met hun antwoord.
@jimny@Nelly Jacoba en Kees Jan: hartelijk dank voor jullie snelle reactie. Ik vermoedde al dat het verhaal van de TomTom-klantenservice niet klopte.
@jimny: via de genoemde link was ik al in het betreffende submenu terecht gekomen, maar daar liep ik vast. Er ontbreekt m.i. een uitleg van de laatste stap, nl. wat je in dat menu moet invullen.
Reputatie 8
Badge +17
@jimny@Nelly Jacoba en Kees Jan: hartelijk dank voor jullie snelle reactie. Ik vermoedde al dat het verhaal van de TomTom-klantenservice niet klopte.
@jimny: via de genoemde link was ik al in het betreffende submenu terecht gekomen, maar daar liep ik vast. Er ontbreekt m.i. een uitleg van de laatste stap, nl. wat je in dat menu moet invullen.

Nee, er ontbreekt niets in de stappen van de uitleg.

Het voorbeeld gaat over poort 25 voor het SMTP protocol, voor als je een eigen mailserver hebt.

Je kan daar alle poorten invullen, dus niet alleen poort 25.

Maar goed, nogmaals, deze stappen zijn werkelijk niet nodig om je TomTom aan de gang te krijgen.
Reputatie 5
Badge +8
Hi Iwe, welkom op het forum. Bovenstaande klopt. Mijn advies is om dit helemaal niet te doen, de poorten open zetten. Dit zou helemaal niet nodig moeten zijn. Ik vind onderstaande op de website van Tom Tom. Als je die stappen volgt, wat wordt er dan aangegeven? Heb je overigens een eigen viruscanner? Dat zou nog wel in de weg kunnen zitten, je kunt dan proberen om deze tijdelijk uit te zetten.

Reageer