beantwoord

NordVPN geeft problemen in mijn netwerk

• 14 september 2018
  • 12 reacties
  • 2398 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo Forum,
Ik heb sinds kort de Experience V10 van Telfort en loop tegen het volgende aan: als ik NordVPN aan heb staan op Netherlands krijg ik naar ongeveer een uur netwerk problemen. Krijg geen toegang meer vanaf mijn Desktop waarop NordVPN actief is met mijn netwerkschijven en krijg een uitroepteken in het netwerk symbooltje van Windows. Heb er bij vorige telfort modems nooit last van gehad.

Als ik NordVPN vervolgens uitzet op de Desktop is alles weer direct hersteld. Misschien nog een puntje wat bij mij in de Experia modem afwijkt: ik heb de IP-Range gewijzigd van 192.168.2... naar 192.168.1.... Geen idee of dat tot deze problemen lijdt?

Is er iemand die mij kan helpen, ik hoor het graag.

Vriendelijke groeten,

Herman.
icon

Beste antwoord door ko629501 17 september 2018, 13:36

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties. Het wordt mij al wel duidelijk dat het niet aan NordVPN en de VPN verbinding ligt. Ik neig steeds meer te denken aan de netwerkdriver. Ik herinner me ook weer dat ik in een ver verleden ook wel eens eerder iets dergelijks heb gehad en heb toen een oudere driver van de leverancier van mijn ethernet adapter geïnstalleerd waarna het probleem verholpen was. Ga eens even op het internet zoeken naar een goede driver en misschien wel een oudere.

Bij the way: ik heb de insiders update van de oktober 2018 release van Windows 10 uitgerold. Werkt op zich prima en als er teveel verstoringen komen zet ik de Acronis back-up weer terug.
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 5
Badge +8
Hi Ko, welkom op het forum. Een kant een klare oplossing heb ik niet, dit is niet iets dat wij tegenhouden. Ik heb me er ook in verdiept en kom op hun website een aantal troubleshoots tegen:

Begin hiermee, anders kun je het hier handmatig nakijken en instellen.

Ik zie ook dat je eventueel een andere DNS kunt instellen, dit leggen ze hier uit. Je kunt die van Google gebruiken als je dat wenst maar die van Open DNS zijn de meest bekende.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Reputatie 8
Als ik NordVPN vervolgens uitzet op de Desktop is alles weer direct hersteld. Misschien nog een puntje wat bij mij in de Experia modem afwijkt: ik heb de IP-Range gewijzigd van 192.168.2... naar 192.168.1.... Geen idee of dat tot deze problemen lijdt?

Is er iemand die mij kan helpen, ik hoor het graag.

Die verandering van sub-net zou niet uit moeten maken.
Welk VPN protocol gebruik je?
En als je keus hebt tussen UDP en TCP, welke heb je dan ingesteld?
Reputatie 1
Bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik NordVPN, heb geen idee welk protocol deze software gebruikt. Wel goed om te horen dat het gebruik van een andere IP-range in de Experia 10 geen problemen mag geven.

Gisteren had ik weer een gelijksoortig issue bij het kopiëren van een groot bestand van de computer in de Woonkamer naar de computer in de Kelder. Na verloop van tijd stopt de kopieslag en zijn de betreffende netwerkschijven van de Kelder niet meer bereikbaar (rood kruis) en staat er op het netwerk icoon (ethernet) een geel uitroepteken. Kopieslag afgebroken, netwerkadapter uit en weer aangezet, en ik heb weer netwerk. De verbinding vliegt er dus spontaan uit binnen een randomised periode.

Denk nu eigenlijk dat het niet aan de Experia 10 kan liggen en misschien aan de driver van de ethernet adapter. Ga er het komend weekend maar weer eens verder mee. Heb inmiddels de oktober upgrade van Windows geïnstalleerd. Misschien biedt dat soelaas?

Nogmaals Thnxs voor de reacties en als jullie nog tips hebben...

Herman.
Reputatie 8
Badge +10
Als je het vermoeden hebt dat het aan de driver van de netwerkkaart ligt zou je die inderdaad eens onder de loep kunnen nemen.
Een Windows update (die alleen generieke drivers uit de WHQL driverdatabase haalt en/of update) geeft niet altijd de garantie dat je daarmee ook de meest geschikte driver installeert.
Ga zelf na welk merk en type netwerkaart er in de PC zit, ga met deze informatie naar de website van de fabrikant van de kaart, en kijk of je daar eventueel een nieuwere versie (lees: hoger versienummer cq nieuwere uitgiftedatum) kan vinden.

Disclaimer: een nieuwe(re) versie is overigens geen garantie dat deze ook beter werkt dan een eerdere versie.
Ik heb dat zelf al meerdere keren ervaren.
Het kan zijn dat deze het probleem oplost, het kan echter ook zijn dat het probleem zich juist niet voordoet in een versie van een paar jaar oud...
Reputatie 8
Badge +17
De laatste officiele versie van Windows 10 is 1803 (maart 2018)

Welke "oktober upgrade" heb je nu geinstalleerd? 2017?

De 1809 upgrade van Windows 10 is namelijk nu (nog) in "Insider" fase en zou je niet op productie PC/laptop moeten installeren.

Of bedoel je misschien de (september) patches die Microsoft onlangs heeft uitgebracht voor de 1803 versie?
Reputatie 8
Gisteren had ik weer een gelijksoortig issue bij het kopiëren van een groot bestand van de computer in de Woonkamer naar de computer in de Kelder.
Oh, dan heb ik je eerste vraag verkeerd begrepen. Dacht dat je problemen had vanaf of naar/via dat NordVPN naar apparaten in je netwerk.

Maar je hebt dus kennelijk problemen met connectie onderling in je netwerk, als tevens een PC contact heeft naar dat NordVPN ?

Denk nu eigenlijk dat het niet aan de Experia 10 kan liggen en misschien aan de driver van de ethernet adapter. Ga er het komend weekend maar weer eens verder mee. Heb inmiddels de oktober upgrade van Windows geïnstalleerd. Misschien biedt dat soelaas?

Het zou best wel eens in die drivers kunnen zitten?
Met je PC, zowel een "tunnel" verbinding naar NordVPN, alsook een "zware" verbinding onderling naar netwerkschijven. Kost meer bronnen van je netwerk CPU om daar niet over te struikelen.

Wel apart dat het dan kennelijk alleen gebeurt bij een VPN connectie naar een Nederlandse server?
Of begrijp ik je daarin ook verkeerd?

"als ik NordVPN aan heb staan op Netherlands"

Misschien wel een gedachte over de situatie in zijn algemeenheid bij VPN.
De meeste VPN protocollen maken gebruik van het UDP protocol. Dat is een "niet gecontroleerd" netwerk protocol. Worden packets niet goed ontvangen, zijn ze gewoon verloren. Nu wordt er bij VPN wel op een andere niveau gecontroleerd of packets juist zijn aangekomen, maar is dus een controle op andere niveau. Niet op netwerkniveau, en heb je daar verschil in tegenover TCP.

Bij < UDP > is de kwaliteit van verbindingen en bekabeling nog eens belangrijker dan bij < TCP >.
Dus zorg in ieder geval voor perfecte aansluitingen in je netwerk thuis en gebruik de beste materialen. (Geen goedkope "Action", AliExpress, of "Amazon" netwerkkabels, die vaak bestaan uit aluminium kerndraden met een dun laagje koper eroverheen, in plaats van pure koper kerndraden).

Zelf maak ik veel gebruik van VPN-verbindingen naar diverse (privé) servers, en vanuit verschillende plaatsen. Bij instabiele verbindingen wordt een VPN-verbinding makkelijker verbroken, dan de reguliere internetverbinding. Maar heb het ook wel eens gehad met mijn smartphone, dat ik die opnieuw moest opstarten, om weer opnieuw een VPN-verbinding te kunnen opzetten.
(Soms kun je helemaal geen stabiele VPN-verbinding opzetten. ----> bijv. vanuit de trein via het WiFi van de trein. Overigens daarin is nauwelijks al een "gewone" WiFi connectie mogelijk).

Andersom, dat het volledige netwerk wordt verbroken "thuis" bij connecties onderling indien er ook een VPN-verbinding open staat, en je de netwerkadapter moet uit- en opnieuw weer inschakelen, dacht niet dat ik dat eerder ben tegengekomen?
Reputatie 8
M.b.t. drivers voor netwerk adapters en/of WiFi netwerk adapters heb ik onder Windows 10 wel een heel vreemde ervaring. Het zal hem wellicht liggen aan combinaties van hardware, chipsets etc. en waarmee contact wordt gelegd. Dat het een niet goed samenwerkt met het ander.

Een oudere Dell laptop, maar met Windows 10 geïnstalleerd, maak ik daarmee een WiFi connectie naar de hotspot van mijn smartphone, gaat de laptop keer op keer plat met een blauw scherm.
Andere WiFi-connecties, geen enkel probleem.

WiFi vanuit mijn tablet naar de hotspot van de smartphone (beide Android OS), geen problemen.
Reputatie 8
Badge +10
Vandaar ook mijn tip om wat verschillende drivers te proberen, ik heb zelf geregeld het probleem dat Windows de (oude) driver van mijn vaste netwerkkaart wil updaten.
Het probleem is echter dat de nieuwere versie om onverklaarbare reden Wake-on-LAN niet ondersteund en de oude driver wel.
Het updaten van de nieuwere driver is in Windows wel (gedeeltelijk) te voorkomen binnen een bepaalde Windows-build maar na een update naar een nieuwe build (versie 1809 komt er weer aan in oktober) moet ik meestal de oude driver weer terugzetten omdat de update toch de nieuwere driverversie weer terugzet...
Reputatie 1
Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties. Het wordt mij al wel duidelijk dat het niet aan NordVPN en de VPN verbinding ligt. Ik neig steeds meer te denken aan de netwerkdriver. Ik herinner me ook weer dat ik in een ver verleden ook wel eens eerder iets dergelijks heb gehad en heb toen een oudere driver van de leverancier van mijn ethernet adapter geïnstalleerd waarna het probleem verholpen was. Ga eens even op het internet zoeken naar een goede driver en misschien wel een oudere.

Bij the way: ik heb de insiders update van de oktober 2018 release van Windows 10 uitgerold. Werkt op zich prima en als er teveel verstoringen komen zet ik de Acronis back-up weer terug.
Reputatie 5
Badge +8

Ik hoop dat het je gaat lukken. Laat je het hier nog weten waar het aan heeft gelegen? Leren wij hier ook weer van. 😉
Reputatie 1
Beste mensen,

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat ik de oorzaak van het verliezen van de netwerk verbinding heb ontdekt. Ik had het programma Netbalancer op de achtergrond draaien om het internetverkeer te monitoren. Kreeg het idee om deze eens uit te zetten en sindsdien heb ik geen netwerkverstoring meer gehad. Hopen dat het zo blijft. Het lag dus zeker niet aan NordVPN.

Vriendelijke groet,

Herman.
Reputatie 8
Bedankt voor de terugmelding.
Belangrijk om bij vergelijkbare problemen dus dit soort hulpprogramma's in de gaten te houden.

Reageer