Nieuwe klant en aankoop geschikte switch

  • 10 oktober 2018
  • 33 reacties
  • 1953 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +8
  • Forumheld
  • 3577 reacties
Beste mensen,
begin november wordt ons nieuwe abo bij Telfort geactiveerd i.v.m. overstap van de lokale 'kabelboer'.
Daar ik nu reeds een (voorlopig) e-mail-adres heb gekregen en de toegangscodes voor IPTV kan ik nu alvast e-mailen en tv kijken via de tablet en smartphone.☺
Daar ik in mijn situatie een LAN-switch bij mijn tv nodig heb, had ik vorige week alvast een switch gekocht en op mijn bestaande installatie aangesloten en werkte goed.
Tot ik gisteren het forum eens aan het afstruinen was om e.e.a. over Telfort te leren en te lezen, bleek mijn nieuwe switch niet geschikt te zijn voor Telfort internet-tv n.a.v. een reactie van @Jasper - Telfort binnen een topic, dat alle merken LAN-switches goed zijn als ze maar aan het IGMP-protocol voldoen.
Daarom heb ik vanochtend de switch teruggebracht en via de webshop van Telfort de juiste switch gekocht, zodat ik straks, als ik mijn Telfort-pakket ontvang, beslagen ten ijs kom en e.e.a. goed en werkend kan aansluiten.

33 reacties

Reputatie 8

Eerlijk gezegd was ik nog niet op de hoogte van dat tooltje.
Dus bedankt voor het delen ervan.  Zal het eens proberen, en kijken in hoeverre het voldoet om een goede analyse te kunnen maken. (Was toevallig vanmiddag naar losse kabel-testers aan het kijken met uitgebreide analyse, maar die kosten nogal wat. Bijv. < DEZE >).

UPDATE:
Gedownload. Maar werkt alleen als je netwerk adapters van RealTek hebt (met RealTek chip).
Met andere adapters / chipsets werkt het NIET. Dus beperkt inzetbaar.
(Je schermafdruk wees al in die richting, en informatie elders nog meer):
https://www.techspot.com/drivers/driver/file/information/18001/

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Babylonia , in het verleden gaf ik eens aan de LAN-kabels te testen via de switch.

Via Realtek heb ik een hulpprogramma kunnen downloaden waarmee je ook de kabels kunt testen, zie hieronder een screenshot, ik hoop dat je er wat mee kunt en misschien ben je er al bekend mee, maar ik wilde het toch even delen:

 

Reputatie 8
Badge +8

Hoi JanD, super dat het zo goed gelopen is! Het porteren van je telefoonnummer is een laatste stapje, je merkt dan vanzelf dat het werkt 🙂 En wat betreft je vraag over ondertiteling, daar kan je inderdaad teletekst pagina 888 voor gebruiken.Hallo @Alexandra - Telfort ,
de telefoon werkt nu ook na het resetten van het modem.
Alleen jammer dat ik nu geen toegang meer heb tot mijn webmail en de IMAP-server via mijn e-mailprogramma, zie daarvoor mijn aparte topic https://forum.telfort.nl/e-mail-310/e-mail-storing-78804
Ik heb mijn e-mailsoftware nu (tijdelijk) ingericht volgens het POP-protocol totdat ik weer toegang heb tot de webmail en de IMAP-servers van Telfort.
Ik was een blije klant en wil dat ook graag blijven.
Reputatie 8
Badge +8
Hoi JanD, super dat het zo goed gelopen is! Het porteren van je telefoonnummer is een laatste stapje, je merkt dan vanzelf dat het werkt 🙂 En wat betreft je vraag over ondertiteling, daar kan je inderdaad teletekst pagina 888 voor gebruiken.
Hallo @Alexandra - Telfort ,
de telefoon werkt nu ook na het resetten van het modem.
Alleen jammer dat ik nu geen toegang meer heb tot mijn webmail en de IMAP-server via mijn e-mailprogramma, zie daarvoor mijn aparte topic https://forum.telfort.nl/e-mail-310/e-mail-storing-78804
Ik heb mijn e-mailsoftware nu (tijdelijk) ingericht volgens het POP-protocol totdat ik weer toegang heb tot de webmail en de IMAP-servers van Telfort.
Ik was een blije klant en wil dat ook graag blijven.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi JanD, super dat het zo goed gelopen is! Het porteren van je telefoonnummer is een laatste stapje, je merkt dan vanzelf dat het werkt 🙂 En wat betreft je vraag over ondertiteling, daar kan je inderdaad teletekst pagina 888 voor gebruiken.
Reputatie 8
Dacht al dat het dan één poortje zou zijn.
Zonder WiFi werkt het als een "point to point" verbinding.
Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Babylonia ,
met de powerlines van de kabelboer en de Netgear switch heb ik perfect beeld, ook als ik de internetradio, ook bekabeld op de switch aangesloten, tegelijk afspeel om te testen geeft het beeld geen krimp.😉
En gaat er in dat geval eigenlijk slechts één bekabeling vanuit de powerline naar de switch, en vertak je het daar dan verder, of vertak je al op de porwerline zelf
?
(Of heeft die powerline slechts één poortje ?).

Hallo @Babylonia ,
Er gaat vanuit de powerline maar 1 LAN-kabel naar de switch en op de switch is de tv en de radio aangesloten. De powerline heeft maar 1 uitgang, maar wèl de mogelijkheid voor wifi, maar die heb ik afgeschakeld, want de Experiabox V10 dekt de wifi-lading voldoende.
Reputatie 8
Hallo @Babylonia ,
met de powerlines van de kabelboer en de Netgear switch heb ik perfect beeld, ook als ik de internetradio, ook bekabeld op de switch aangesloten, tegelijk afspeel om te testen geeft het beeld geen krimp.😉

En gaat er in dat geval eigenlijk slechts één bekabeling vanuit de powerline naar de switch, en vertak je het daar dan verder, of vertak je al op de porwerline zelf?
(Of heeft die powerline slechts één poortje ?).
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Babylonia ,
met de powerlines van de kabelboer en de Netgear switch heb ik perfect beeld, ook als ik de internetradio, ook bekabeld op de switch aangesloten, tegelijk afspeel om te testen geeft het beeld geen krimp.
On demand geprobeerd, uitzending gemist geprobeerd, allemaal 'cloud'-werk, werkt prima.
Weet jij toevallig of er een aan/uitknop voor de ondertiteling is, of werkt dat via 888 teletekst?
Daar kon ik niks van terugvinden in de handleiding.
Ik ga uitgebreid verder van alles proberen en loop ik tegen vragen aan waar ik niet uitkom meld ik me weer.😉
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Alexandra - Telfort ,
Internet en beide tv-decoders werken nu, de telefoonlijn, zowel bij de oude provider als bij Telfort, is nog dood, dus de portering zal wel aan de gang zijn.
Krijg ik daar op een of andere manier nog een melding van dan de portering geslaagd is?
Reputatie 8
Badge +11

Hallo @Alexandra - Telfort ,
Sinds vandaag al werkt mijn pakket reeds voor een deel, internet en tv.
Telefoon en MijnZiggo moet nog, ben nu al blij☺

Hi JanD, fijn om te horen dat je nu al blij bent 🙂 Dan ben ik ook blij! Laat je ons weten hoe het gaat de komende dagen?
Reputatie 8
Morgen, donderdag, ga ik de tv-decoder in de huiskamer installeren via de Netgear-switch
en de powerlines

die ik nog van de kabelboer heb. Ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Wat betreft die powerlines heb ik mijn bedenkingen, als ze geen IGMP Snooping ondersteunen.
Maar dat heb ik al in een ander draadje aangegeven.

Mocht je alsnog in problemen komen, weet je in welke onderdelen je het probleem kunt zoeken.
Reputatie 8
Badge +8
Telefoon duurt altijd iets langer. Moet eerst vrij gegeven worden door Ziggo, voordat het kan worden geactiveerd door Telfort. Kan iets van 5 dagen duren.

Maar als de rest al werkt zonder problemen, heb je je zaakjes eerder dus goed voorbereid.

Hallo @Babylonia ,
Bedankt voor je reactie.
Het zal allemaal wel goed komen.
Morgen, donderdag, ga ik de tv-decoder in de huiskamer installeren via de Netgear-switch en de powerlines die ik nog van de kabelboer heb. Ben benieuwd hoe dat gaat werken.
De tv op de 1e verdieping, waar ik ook de modem heb staan, werkt zo op het eerste gezicht goed, maar moet me nog verder in de tv-materie verdiepen.
Wordt vervolgd.
Reputatie 8
Telefoon duurt altijd iets langer. Moet eerst vrij gegeven worden door Ziggo, voordat het kan worden geactiveerd door Telfort. Kan iets van 5 dagen duren.

Maar als de rest al werkt zonder problemen, heb je je zaakjes eerder dus goed voorbereid.
Reputatie 8
Badge +8
Goedemorgen JanD! Dat zijn goede berichten 🙂 Als ik daar een knop voor had, had ik dat meteen voor je geregeld! We horen graag van je hoe het zaterdag is gegaan.
Hallo @Alexandra - Telfort ,
Sinds vandaag al werkt mijn pakket reeds voor een deel, internet en tv.
Telefoon en MijnZiggo moet nog, ben nu al blij☺
Reputatie 8
Badge +11
Goedemorgen JanD! Dat zijn goede berichten 🙂 Als ik daar een knop voor had, had ik dat meteen voor je geregeld! We horen graag van je hoe het zaterdag is gegaan.
Reputatie 8
Badge +8
Vandaag mijn Telfort-pakket ontvangen.
Zie er netjes uit.
Kan niet wachten tot zaterdag.
Activeer alles maar vast😉
Reputatie 8
Dat is bij elkaar toch 20% van het aantal kabels wat je hebt.
Een niet onaanzienlijke "vangst". Kabels die voor onverwachte problemen kunnen zorgen, als je niet dat inzicht hebt met de resultaten van een dergelijke meting. Het toont ook aan hoe kwetsbaar bekabeling kan zijn. Jij bent er in ieder geval serieus genoeg in om dat te onderkennen.

Bij veel andere gebruikers wordt het IMO teveel onderschat.
Het belang ervan vraagt meer aandacht dan menigeen er aandacht voor wil schenken.
Reputatie 8
Badge +8
En zo'n lijstje is handig om eraan te refereren voor andere gebruikers.
(Houd hier een hele lijst van vastgelegde URL's naar berichten bij).

Wil je nog meer uitvoerige informatie, kun je nog eens kijken < HIER > en vervolgpagina's.

Hallo @Babylonia ,
Ik heb dit weekend eens de tijd genomen om al mijn LAN-kabels te testen met de Netgear switch.
Van de ongeveer 25 voorradige kabels vielen er 5 door de mand, die ga ik straks dus niet gebruiken als mijn Telfort-account eind deze week actief wordt.
Reputatie 8
En zo'n lijstje is handig om eraan te refereren voor andere gebruikers.
(Houd hier een hele lijst van vastgelegde URL's naar berichten bij).

Wil je nog meer uitvoerige informatie, kun je nog eens kijken < HIER > en vervolgpagina's.
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Babylonia ,
Dat is nog eens meedenken,
hartelijk bedankt voor de toelichting.
Reputatie 8

Uitstekend idee. (Zouden meer mensen moeten doen).
Ben je beter verzekerd van een zorgeloze internetverbinding zonder problemen.

Bij het vervangen van kabels, en je moet er nieuwe voor gaan bestellen, let dan heel goed op de specificaties van bekabeling. Kabel moet echt "koperen" kerndraden hebben.
Dat wordt aangeduid met "CU" (de codering als scheikundig element).
Zonder een beschrijving van deze codering waaruit de kerndraden bestaan, beter NIET kopen.
De kans is groot dat als daarover wordt gezwegen / niet vernoemd, het NIET aan de eisen voldoet.

Verder zou ik persoonlijk ook (dubbel) afgeschermde kabels prefereren.
Die zijn absoluut beter afgeschermd tegen de invloed van elektromagnetische interferentie.

Kabels waar ik goede ervaringen mee heb, bijvoorbeeld.
(Zijn ook in andere kleuren te krijgen, zoals wit of transparant, geel, groen, oranje, blauw).

Koper kerndraad --- 25 cm --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad --- 50 cm --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 1 meter --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 1,5 meter - dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 2 meter --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 3 meter --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 5 meter --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 7,5 meter - dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 10 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 15 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 20 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 25 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 30 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 50 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >


Een beetje verder buiten het bestek van het onderwerp, maar als aanvulling:

Zou je kabel door een leiding heen willen trekken is een kabel met "stugge" (koperen) kerndraad ook een optie, waar je de uiteinden op een contactdoos laat uitkomen, en met een LSA patch gereedschap op die contactdozen monteert. Op de stukken vanaf die contactdozen kun je dan kant en klaar kortere kabels gebruiken.

Beschrijving van de verschillen in te gebruiken kabel.
(Met stugge "vaste kern" per ader, of meerdere dunne draadjes per ader): < HIER >
Nog een eerdere uitvoerige beschrijving < HIER > en vervolgreacties.

Kwalitatief "zware" CAT 6 kabel", dubbel afgeschermd 8 millimeter doorsnede: < DEZE >
Mogelijk makkelijker te hanteren CAT 5E, alleen buitenmantel afgeschermd < DEZE >

Bij andere leveranciers zul je ongetwijfeld vergelijkbare bekabeling tegen komen.
CAT 6 maar met enkele afscherming op de buitenmantel (iets dunner) - Bijv. < DEZE >

 

Aanvulling 2:
Heb via Amazon nog wel afgeschermde (V)DSL kabel gevonden met RJ11 stekkers.
T.b.v. de connectie tussen modem/router en een KPN ISRA-punt met RJ11 contacten.
Internationaal < HIER > 
Via de Duitse Amazon < HIER >  +  < HIER >  (dat is voor Nederland makkelijker shoppen).
Ander type, weinig specs van bekend (niet afgeschermd ?), wel goede reviews < HIER >

Via de nu Engelse “Tandy” (het bestaat kennelijk nog steeds)  < 50 cm >  +  < 100 cm >
(Lees bij de gebruikers reviews van Tandy het verschil m.b.t. FEC errors) + nog < DEZE >

Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Babylonia ,
bedankt voor je reactie, ik ga nu mijn bestaande LAN-kabel-voorraad testen via de switch en de slechte er meteen uitgooien en waar nodig vervangen.
Reputatie 8
"cable impedance" duidt dan waarschijnlijk eerder op slechte kwaliteit kabels.
Zeker als het bijv. een kabel met aangegoten stekkertjes betreft (niet zelf samengesteld), valt dat welhaast zeker onder die categorie.

Er is nogal wat rotzooi op de markt waarvan de kerndraden mogelijk bestaan uit aluminium met een dun laagje koper eroverheen. Dat voldoet niet. Zie ook < deze reactie > met de verwijzingen naar filmpjes erachter.
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Babylonia ,
In de UI van de Netgear staan op sommige pagina's (?), als je daar op klikt zie je een uitlegfunctie.
Bij de mismatch kreeg ik het volgende antwoord:
  • Mismatch: There is a mismatch with the cable impedance. Replace the Ethernet cable, and then try again.
Bedankt voor het meedenken.
Het is een mooi degelijk apparaat, ben benieuwd hoe deze het straks doet via de Telfort-verbinding.

Reageer