Nieuwe klant en aankoop geschikte switch

• 10 oktober 2018
  • 31 reacties
  • 1225 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +7
  • Forumheld
  • 1708 reacties
Beste mensen,
begin november wordt ons nieuwe abo bij Telfort geactiveerd i.v.m. overstap van de lokale 'kabelboer'.
Daar ik nu reeds een (voorlopig) e-mail-adres heb gekregen en de toegangscodes voor IPTV kan ik nu alvast e-mailen en tv kijken via de tablet en smartphone.☺
Daar ik in mijn situatie een LAN-switch bij mijn tv nodig heb, had ik vorige week alvast een switch gekocht en op mijn bestaande installatie aangesloten en werkte goed.
Tot ik gisteren het forum eens aan het afstruinen was om e.e.a. over Telfort te leren en te lezen, bleek mijn nieuwe switch niet geschikt te zijn voor Telfort internet-tv n.a.v. een reactie van @Jasper - Telfort binnen een topic, dat alle merken LAN-switches goed zijn als ze maar aan het IGMP-protocol voldoen.
Daarom heb ik vanochtend de switch teruggebracht en via de webshop van Telfort de juiste switch gekocht, zodat ik straks, als ik mijn Telfort-pakket ontvang, beslagen ten ijs kom en e.e.a. goed en werkend kan aansluiten.

31 reacties

Reputatie 8
Prima dat je de ene switch hebt omgewisseld, en het model die bij de Telfort-shop wordt aangeboden hebt aangeschaft. Die ondersteunt inderdaad IGMP Snooping.
Zou je wel adviseren een firmware update door te voeren, mocht de laatste er nog niet inzitten.

Toevallig een hele discussie elders op het forum als je eens wat vermakelijk leesvoer wilt hebben. 😎
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia ,
bedankt voor het advies, als ik de switch binnen heb ga ik meteen kijken of er een firmware update is.
Ik ben niet van plan om het managed deel te gaan gebruiken, dat hoeft ook niet hoop en denk ik, een kwestie van plug-and-play toch?
Reputatie 8
Standaard staan de opties reeds correct ingesteld m.b.t. IGMP Snooping.
Dus je hoeft er niets op in te stellen.
(Anders kun je altijd nog een reset geven. Staat het weer standaard).
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia ,
Bedankt voor je reactie, ik kreeg net een bericht van PostNL dat mijn bestelling morgen komt, als mijn Telfort-pakket begin november geactiveerd is laat ik weten of het goed werkt.
Reputatie 8
👍
Reputatie 8
Badge +9
Hoi JanD, welkom op het Telfort forum, en wat leuk dat je binnenkort aangesloten wordt 🙂 Ik zie dat Babylonia je al goed advies gegeven heeft, dat is fijn! Laat je ons weten hoe alles afloopt, en natuurlijk ook als je nog vragen hebt?
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia ,
ik heb vandaag de switch geïnstalleerd en bij 'cabletest' zie ik steeds bij 1 kabel, in welke poort dan ook, 'mismatch' plus een aanduiding van de lengte van de kabel, ik kan hier in de documentatie niets over terugvinden.
Weet jij hier misschien meer over?
Reputatie 8
Ja, dat is het mooie van die switch. Met dat extra tooltje kun je de kabels testen die erop aangesloten zitten (en aan de andere kant verbonden met apparatuur).
Die metingen zijn meer verfijnd dan van een simpele kabeltester (zoals bijv. DEZE ).
Zie ook wat info in een eerdere reactie < HIER >, ergens halverwege in het bericht..

Een 'mismatch' betekent dat de aansluitingen van draadjes op de connectoren van de UTP-kabel niet klopt. Ofwel de kabel voldoet niet aan de eisen.
Andere kabel gebruiken, of nieuwe stekkertjes eraan knijpen met het juiste gereedschap.

Via een andere tab uit de eerdere link van Netgear kun je een handleiding downloaden:
https://www.netgear.com/support/product/gs105ev2.aspx#docs

Blz. 78-79 Het wijst zich eigenlijk al vanzelf de betekenis van de meldingen.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia ,
In de UI van de Netgear staan op sommige pagina's (?), als je daar op klikt zie je een uitlegfunctie.
Bij de mismatch kreeg ik het volgende antwoord:
  • Mismatch: There is a mismatch with the cable impedance. Replace the Ethernet cable, and then try again.
Bedankt voor het meedenken.
Het is een mooi degelijk apparaat, ben benieuwd hoe deze het straks doet via de Telfort-verbinding.
Reputatie 8
"cable impedance" duidt dan waarschijnlijk eerder op slechte kwaliteit kabels.
Zeker als het bijv. een kabel met aangegoten stekkertjes betreft (niet zelf samengesteld), valt dat welhaast zeker onder die categorie.

Er is nogal wat rotzooi op de markt waarvan de kerndraden mogelijk bestaan uit aluminium met een dun laagje koper eroverheen. Dat voldoet niet. Zie ook < deze reactie > met de verwijzingen naar filmpjes erachter.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia ,
bedankt voor je reactie, ik ga nu mijn bestaande LAN-kabel-voorraad testen via de switch en de slechte er meteen uitgooien en waar nodig vervangen.
Reputatie 8
Uitstekend idee. (Zouden meer mensen moeten doen).
Ben je beter verzekerd van een zorgeloze internetverbinding zonder problemen.

Bij het vervangen van kabels, en je moet er nieuwe voor gaan bestellen, let dan heel goed op de specificaties van bekabeling. Kabel moet echt "koperen" kerndraden hebben.
Dat wordt aangeduid met "CU" (de codering als scheikundig element).
Zonder een beschrijving van deze codering waaruit de kerndraden bestaan, beter NIET kopen.
De kans is groot dat als daarover wordt gezwegen / niet vernoemd, het NIET aan de eisen voldoet.

Verder zou ik persoonlijk ook (dubbel) afgeschermde kabels prefereren.
Die zijn absoluut beter afgeschermd tegen de invloed van elektromagnetische interferentie.

Kabels waar ik goede ervaringen mee heb, bijvoorbeeld.
(Zijn ook in andere kleuren te krijgen, zoals wit of transparant, geel, groen, oranje, blauw).

Koper kerndraad --- 25 cm --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad --- 50 cm --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 1 meter --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 1,5 meter - dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 2 meter --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 3 meter --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 5 meter --- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 7,5 meter - dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 10 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 15 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 20 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Koper kerndraad - 25 meter -- dubbel afgeschermd < DEZE (grijs) > --- of in < wit >
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia ,
Dat is nog eens meedenken,
hartelijk bedankt voor de toelichting.
Reputatie 8
En zo'n lijstje is handig om eraan te refereren voor andere gebruikers.
(Houd hier een hele lijst van vastgelegde URL's naar berichten bij).

Wil je nog meer uitvoerige informatie, kun je nog eens kijken < HIER > en vervolgpagina's.
Reputatie 8
Badge +7
En zo'n lijstje is handig om eraan te refereren voor andere gebruikers.
(Houd hier een hele lijst van vastgelegde URL's naar berichten bij).

Wil je nog meer uitvoerige informatie, kun je nog eens kijken < HIER > en vervolgpagina's.

Hallo @Babylonia ,
Ik heb dit weekend eens de tijd genomen om al mijn LAN-kabels te testen met de Netgear switch.
Van de ongeveer 25 voorradige kabels vielen er 5 door de mand, die ga ik straks dus niet gebruiken als mijn Telfort-account eind deze week actief wordt.
Reputatie 8
Dat is bij elkaar toch 20% van het aantal kabels wat je hebt.
Een niet onaanzienlijke "vangst". Kabels die voor onverwachte problemen kunnen zorgen, als je niet dat inzicht hebt met de resultaten van een dergelijke meting. Het toont ook aan hoe kwetsbaar bekabeling kan zijn. Jij bent er in ieder geval serieus genoeg in om dat te onderkennen.

Bij veel andere gebruikers wordt het IMO teveel onderschat.
Het belang ervan vraagt meer aandacht dan menigeen er aandacht voor wil schenken.
Reputatie 8
Badge +7
Vandaag mijn Telfort-pakket ontvangen.
Zie er netjes uit.
Kan niet wachten tot zaterdag.
Activeer alles maar vast😉
Reputatie 8
Badge +9
Goedemorgen JanD! Dat zijn goede berichten 🙂 Als ik daar een knop voor had, had ik dat meteen voor je geregeld! We horen graag van je hoe het zaterdag is gegaan.
Reputatie 8
Badge +7
Goedemorgen JanD! Dat zijn goede berichten 🙂 Als ik daar een knop voor had, had ik dat meteen voor je geregeld! We horen graag van je hoe het zaterdag is gegaan.
Hallo @Alexandra - Telfort ,
Sinds vandaag al werkt mijn pakket reeds voor een deel, internet en tv.
Telefoon en MijnZiggo moet nog, ben nu al blij☺
Reputatie 8
Telefoon duurt altijd iets langer. Moet eerst vrij gegeven worden door Ziggo, voordat het kan worden geactiveerd door Telfort. Kan iets van 5 dagen duren.

Maar als de rest al werkt zonder problemen, heb je je zaakjes eerder dus goed voorbereid.
Reputatie 8
Badge +7
Telefoon duurt altijd iets langer. Moet eerst vrij gegeven worden door Ziggo, voordat het kan worden geactiveerd door Telfort. Kan iets van 5 dagen duren.

Maar als de rest al werkt zonder problemen, heb je je zaakjes eerder dus goed voorbereid.

Hallo @Babylonia ,
Bedankt voor je reactie.
Het zal allemaal wel goed komen.
Morgen, donderdag, ga ik de tv-decoder in de huiskamer installeren via de Netgear-switch en de powerlines die ik nog van de kabelboer heb. Ben benieuwd hoe dat gaat werken.
De tv op de 1e verdieping, waar ik ook de modem heb staan, werkt zo op het eerste gezicht goed, maar moet me nog verder in de tv-materie verdiepen.
Wordt vervolgd.
Reputatie 8
Morgen, donderdag, ga ik de tv-decoder in de huiskamer installeren via de Netgear-switch
en de powerlines

die ik nog van de kabelboer heb. Ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Wat betreft die powerlines heb ik mijn bedenkingen, als ze geen IGMP Snooping ondersteunen.
Maar dat heb ik al in een ander draadje aangegeven.

Mocht je alsnog in problemen komen, weet je in welke onderdelen je het probleem kunt zoeken.
Reputatie 8
Badge +9

Sinds vandaag al werkt mijn pakket reeds voor een deel, internet en tv.
Telefoon en MijnZiggo moet nog, ben nu al blij☺

Hi JanD, fijn om te horen dat je nu al blij bent 🙂 Dan ben ik ook blij! Laat je ons weten hoe het gaat de komende dagen?
Reputatie 8
Badge +7
Internet en beide tv-decoders werken nu, de telefoonlijn, zowel bij de oude provider als bij Telfort, is nog dood, dus de portering zal wel aan de gang zijn.
Krijg ik daar op een of andere manier nog een melding van dan de portering geslaagd is?
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia ,
met de powerlines van de kabelboer en de Netgear switch heb ik perfect beeld, ook als ik de internetradio, ook bekabeld op de switch aangesloten, tegelijk afspeel om te testen geeft het beeld geen krimp.
On demand geprobeerd, uitzending gemist geprobeerd, allemaal 'cloud'-werk, werkt prima.
Weet jij toevallig of er een aan/uitknop voor de ondertiteling is, of werkt dat via 888 teletekst?
Daar kon ik niks van terugvinden in de handleiding.
Ik ga uitgebreid verder van alles proberen en loop ik tegen vragen aan waar ik niet uitkom meld ik me weer.😉

Reageer