beantwoord

Netwerk inrichten, instellen eigen modem lukt niet

• 15 januari 2019
  • 27 reacties
  • 1511 keer bekeken

Badge +1
Ik heb zelf een goede router gekocht 3 jaar terug Asus RT-AC68U en mooie netwerkje thuis ingericht, tijdje terug abo verlengd en ik kreeg een router experia v10 en deze werkt goed wil ik zeggen. De router van telfort is met een rode kabel aangesloten op het modem. Ik probeerde mijn eigen router te installeren in de plaats van de door Telfort geleverde router zoals voor het verleningen maar mijn eigen router krijgt geen ip adres toegewezen door ISP ondanks alle pogingen. Tevens heb ik meerdere topics gelezen op het forum hier maar tot nu toe zonder succes. Mijn vraag is of het mogelijk is om de v10 te vervangen door eigen router met mijn huidige abonnement en of iemand mij kan uitleggen in stappen of ik de experia v10 mag en kan los koppelen want uiteindelijk wil ik mijn snelle router gebruiken.. veel uitgebreidere opties enzovoort.

Mijn kennis op het gebied van ICT en Netwerken is goed (2 opleidingen afgerond), dus je mag gerust technische termen gebruiken indien gewenst.

Bij voorbaat dank

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door pauldoffer 23 januari 2019, 12:11

Ik begrijp alleen nog niet wat ik bij de andere velden moet invullen. Ik moet toegeven dat de v10 router goed werkt zowel draadloos als bedraad. Ik kan ook niet ieder dag voor het hele huis het internet afsluiten om te experimenteren. Vandaar wil ik dit graag afsluiten.

Bekijk reactie

27 reacties

Reputatie 8
Mijn kennis op het gebied van ICT en Netwerken is goed (2 opleidingen afgerond), dus je mag gerust technische termen gebruiken indien gewenst.
Da's mooi. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om er achter te komen of het wel- of niet kan.
Je geeft aan een "rode" WAN-kabel te gebruiken. Dan heb je wellicht een glasvezel aansluiting.

Zelf heb ik geen Asus router, dus alle ins- en out van dat type router ken ik niet.
Maar ik vermoed als het al kan om de Asus rechtstreeks achter het NT-glasvezelkastje te hangen, dat je voor de benodigde VLAN gerelateerde netwerkinstellingen van Telfort, je daarvoor het meeste kans hebt op succes door gebruik te maken van de alternatieve firmware voor een Asus.
https://asuswrt.lostrealm.ca/
https://dd-wrt.com/

Verder vind je op het forum met wat zoekwerk meerdere onderwerpen waarbij gebruikers eigen routers hebben aangesloten. Al een wat ouder draadje, maar neem de volgende eens door:
https://forum.telfort.nl/internet-267/experiabox-vervangen-49307/index6.html
Badge +1
Nu hangt de Asus router als AP Access Point achter de experia v10. Dat vind ik zonde.

Da's mooi. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om er achter te komen of het wel- of niet kan.
Je geeft aan een "rode" WAN-kabel te gebruiken. Dan heb je wellicht een glasvezel aansluiting.

Dat klopt
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Pauldoffer, ik begrijp dat je een eigen modem hebt, en deze graag als enige wilt gebruiken. Je krijgt deze echter nog niet aan de praat want hij krijgt een IP adres begrijp ik. Dat is natuurlijk erg jammer.

Nu heeft Babylonia al veel tips gegevens. Ben je daar mee aan de slag geweest? Krijg je het modem aan de praat?
Badge +1
Je krijgt deze echter nog niet aan de praat want hij krijgt een IP adres begrijp ik.

Hij krijgt geen IP adres toegewezen

In het weekend kan ik proberen dan heb ik wat meer tijd. Ik laat jullie zeker weten of het gelukt is.
Reputatie 8
Badge +11
Ben je er al aan toe gekomen Paul? Is het gelukt? Ik ben heel benieuwd.
Badge +1
Gisteren heb ik 2 uur aan besteed. Mijn Asus router direct op het modem aangesloten. geen ISP ip adres toegewezen.
Reputatie 8
Er zijn meer mensen met een Asus router die een oplossing willen.
Is het een idee om via Teamviewer een sessie te doen?
Zou je die router eerst gewoon NAT achter NAT met de standaard instellingen moeten aansluiten.
Zou ik er eens in kunnen duiken of ik menu's zie waar je iets mee zou kunnen doen?
Is dat iets?

Zou je via een persoonlijk bericht je telefoonnr. kunnen doorgeven.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/54819341#54819341
Op tweakers vind ik net dat het gelukt is door het clonen van het mac adres van de Experia.
Los van het Vlan is het jammer dat Telfort niet pppoe aanmelden heeft.
Reputatie 8
Los van het Vlan is het jammer dat Telfort niet pppoe aanmelden heeft.
En waarom dat dan?

Overigens denk ik niet dat het met het klonen van een MAC adres te maken heeft.
Dat hoeven andere mensen met hun verbinding namelijk ook niet te doen.
Op basis van de gepubliceerde instellingen
MAC encapsulated routing doet dit wel vermoeden aldus google resultaten.

Zover ik weet is dat het verschil met XS4ALL en KPN
Die aanmeld methode is in nagenoeg elke router te vinden zo ook die van mij.

Ik ga ervan uit dat als in de asus de geschikte instellingen gemaakt kunnen worden je gewoon een ip moet krijgen.
Die link is een methode met dit type router wat blijkbaar succes had

Op basis van het sni-f zou het IP adres gebonden en niet apparaat gebonden zijn dan is het dus al helemaal vreemd.
Tenzij de hier vermelde resultaten achterhaald zijn.
https://forum.telfort.nl/internet-267/korte-leasetijd-wan-ip-adres-na-overgang-naar-sni-f-leverstraat-lagere-glasvezel-snelheid-62275
Reputatie 8
IP adres wel of niet gebonden aan een apparaat, hoeft helemaal niet te betekenen, dat je het MAC-adres zou moeten klonen om een eigen router actief ingesteld te krijgen. Indertijd met de WBA leverstraat kreeg ik gewoon op elke "verschillende" router een eigen IP-adres.
Heb daarbij nooit een MAC-adres hoeven te clonen. Ook niet nadat de verbinding is overgegaan naar SNI-F. Andere gebruikers hier op het forum idem.

En wat is het voordeel van PPPoE, tegenover de "auto" instelling die bij Telfort wordt toegepast?
Reputatie 8
Badge +19
Wees blij dat Telfort geen PPPoE gebruikt maar DHCP (IPoE), dat scheelt een hoop vragen op het forum van mensen die hun inloggegevens kwijt zijn... 😉
Omdat blijkbaar niet elke router met die auto overweg lijkt te kunnen.
Reputatie 8
Het is gewoon een aanmeldmethode die wordt gehanteerd.
Als niet elke router daarmee overweg kan, is dat een probleem van een router.
Telfort gebruikt nu eenmaal gewoon een DHCP (IPoE) aanmelding en niet PPPoE.

Vorige week heb ik het bij iemand nu juist precies andersom gehad, bij een KPN-aansluiting.
Bij KPN wordt PPPoE gebruikt, maar één van mijn twee Synology routers kreeg nu juist daarmee geen internetverbinding. Terwijl achterliggend wel de KPN DNS-server werd doorgegeven. Bij proberen handmatig het IP-adres in te vullen, stond het juiste IP-adres ook al vermeld in het invoerveld, dus IP wordt kennelijk wel opgehaald. Op basis daarvan denk ik dat het om een kleinigheidje gaat, maar verbinden was er dus niet bij.

De andere router (ander model) had met exact dezelfde instellingen wel direct verbinding.
Dus kennelijk een foutje bij het eerste model in de firmware. Moet er nog een Support ticket aan wijden, zodat Synology het kan oplossen.
Bron Users are "authenticated" through the use of DHCPv4/v6 Option-82 inserting their Circuit-ID into their initial DHCP Discovery - this identifies the physical location of the user based on the tail that they are connected to (this would be done at an aggregation switch between the xPON network and whatever backhaul gets them to their ISP of choice). After this it's pretty much boring old Q-in-Q to deliver all users from a specific neighbourhood to their various ISPs. The ISP will then service the DHCP request (if the Circuit-ID can be mapped to a valid user via RADIUS), provide an IP (and hopefully prefix-delegation if they're offering IPv6) and then create a logical interface representing that subscriber that you they apply their filtering/rate-shaping to and start grabbing stats from . Hieruit begrijp ik toch dat er een vorm van apparaat id nodig is of gebruikt wordt.
Reputatie 8
Dat heb je dat toch verkeerd begrepen met de situatie voor Telfort
Anders zouden mensen op basis van DHCP en zonder apart een MAC-adres te clonen geen connectie kunnen maken. En dat kan dus gewoon wel.
Dat zal dan met de genoemde Radius te maken hebben.

Het verbaasd mij inderdaad dat het hier dus niet lijkt te werken ondanks alle info wat voor handen is.
De tweak reactie en draad laat zien dat het met deze router wel moet kunnen, dan zou de aangereikte alternatieve firmware de beste optie kunnen zijn.

Ik ben benieuwd.
Badge +1
Ik gooi de handdoek in de ring. Telefort router werkt goed en beschikt over 5ghz frequentie draadloos maar goed het is lang niet zo geavanceerd als mijn Asus router. Het is goed zo.

Dank jullie allen voor de respons
Reputatie 8
Je kunt ook prima een NAT achter NAT netwerk set-up opzetten. Dat is echt uitstekend te doen.
Gebruik je de Experia Box V10 voor TV en VOIP, en de rest handel je af met de Asus router.

NAT achter NAT is ook bij mij de doorgaans gebruikte set-up.
Het meest complex (weliswaar voor een KPN account) waar het nog steeds op deze wijze is opgezet:
https://www.synology-forum.nl/the-lounge/keus-aan-'power'-router(s)/msg223877/#msg223877

Badge +1
k snap een ding niet, voor het verleningen van mijn glasvezel abonnement ik gebruikte alleen maar mijn eigen Asus router en alles werkte prima. Toen kon ik alle Lan kabels rechtstreeks aansluiten op het modem en dat was een makkie. Na het verleningen voor hetzelfde abonnement kwam een monteur langs en de kastjes geüpgraded. Experia v10 aangesloten op het modem en de telefonie op de router en sindsdien wilt het niet meer. Ja ok nu heb ik betere tv kwaliteit met de nieuwe tv ontvangers daar zijn wij thuis blij om. Eerlijk gezegd ik heb veel tijd aan besteed en heb geen zin meer. Op dit moment werkt alles naar wens maar dan zonder eigen router.

2 goede switches waarvan 1 is Ubiquiti UniFi Switch 8-60W - Switch
1 Acces point van het merk TP Link in eigen kamer

Welkom in de club.
Jouw vorige NT het kastje wat ook vervangen is die regelde via p2 het itv signaal naar de Amino die je blijkbaar nooit hebt gehad. Op p1 zat internet en had een deel van dat kastje noem het voor het gemak modem functie daarin werd dus de eigenlijke verbinding met het interweb verzorgt.
Daarnaast zat er een coax aansluiting op wat je reactie van het betere tv beeld verklaart.

Ik heb ook diezelfde verbindings vorm gehad speciaal ook een net wat betere router gekocht dan de bijgeleverde Sitecom deze hangt nu ook als accespoint achter de Experia.
Je maakt nu verbinding via andere apparatuur en zelfs andere servers compleet andere achterliggende techniek.

Hierdoor kunnen we niet meer elke willekeurige router gebruiken.
In de NAT achter NAT opstelling kan je wel de funcionaliteit van de Asus gebruiken.
In het subnet van de Asus zelf zet je in de Asus de DHCP uit ben je die functionaliteit waarschijnlijk kwijt.

Ik hoop dat je het juist als een uitdaging ziet en je kennis toepast en het werkzaam krijgt. Eventueel met de door Babylonia aangeboden hulp.

Via de zogeheten 'oude' propostie kan elke netwerk leek uit de voeten.
Daar lag de uitdaging om het signaal van p1 en p2 samen te voegen waardoor je hetzelfde kreeg wat nu de v10 aan boord heeft internet en itv via 1 draad.
Badge +1
Welkom in de club.
Jouw vorige NT het kastje wat ook vervangen is die regelde via p2 het itv signaal naar de Amino die je blijkbaar nooit hebt gehad. Op p1 zat internet en had een deel van dat kastje noem het voor het gemak modem functie daarin werd dus de eigenlijke verbinding met het interweb verzorgt.
Daarnaast zat er een coax aansluiting op wat je reactie van het betere tv beeld verklaart.

Ik dank je voor de heldere info. Wij kunnen inderdaad de handen met elkaar schudden.
Je bent in ieder geval niet de enige die geen IP verkrijgt met als verbindende factoren een Asus router en glasvezel.
Zie dit topic https://forum.telfort.nl/internet-267/can-i-use-my-own-asus-wifi-router-with-telfort-80362#post667746

En er lopen nog een paar topics met jou specifieke model lijkt er bijna op dat ze op een blacklist staan hoe vreemd dit ook moge klinken.
@pauldoffer zojuist dit gevonden het heeft vermoedelijk met vlan tagging te maken bij jou en hier staat hoe je dit van vinden.
In the main router interface window (put http://192.168.1.1 into your browser), click >> LAN (left hand menu)
>> Choose IPTV (tabs at the top main screen within LAN menu)
>> Under "Port" and under "Select ISP Profile", choose "Manual" (drop down menu choices)
Then below, under "Internet", put "100" (without the "") in the VID field. I left the PRIO field as default (0) as it seems to work just fine as default.

• WAN1 1p/VLAN ID: 1/34
  • WAN3 1p/VLAN ID: 5/4
Ik weet nu niet of je waar 100 wordt gebruikt 4 of 34 moet gebruiken. Ik vermoed 34.
Eerst de vraag vind je dat veld waar hier sprake van is?
Badge +1
Ik begrijp alleen nog niet wat ik bij de andere velden moet invullen. Ik moet toegeven dat de v10 router goed werkt zowel draadloos als bedraad. Ik kan ook niet ieder dag voor het hele huis het internet afsluiten om te experimenteren. Vandaar wil ik dit graag afsluiten.

Reageer