beantwoord

Nefit Easy werkt niet op Telfort verbinding

RobvC
  • Starter
  • 14 reacties
Heb een nefit easy die prima werkte totdat ik zo dom was om in te stemmen met een abonnement van Telfort althans een vernieuwing. Nieuwe apparatuur maar Easy werkt niet. Mail gehad van Nefit hoe de instellingen aan te passen. Ook dat werkt niet. Inmiddels 4 uur tijd aan besteed en alle topics gelezen.. dan contact via twitter en dan is de opdracht om hier een topic te starten. Wil inmiddels liever van Telfort af. In het lijstje van de kast naar de muur. Is er iemand die weet hoe dat ding geïnstalleerd moet worden op een EASY manier. Of is er iemand die weet wie dat wel voor je kan doen ?
icon

Beste antwoord door RobvC 13 februari 2018, 12:15

Het is opgelost!

Het werkt niet met een iPhone!

Ik heb gemaild met nefit en kreeg deze mail;

Heeft u toevallig een easy connect adapter en een Iphone? Het lijkt erop dat de app blijft hangen op de garantiekaart. Dit zou kunnen omdat er een connect adapter van versie 1.7 of lager tussen de ketel en de Easy zit. Dit zorgt soms ervoor dat de app via een Iphone niet voorbij de garantiekaart komt. Wij zijn druk bezig deze bug te verhelpen. Heeft u iemand in de buurt met een Android telefoon? Mocht dit niet het geval zijn kunt u ook mij uw gegevens sturen. Ik heb dan serienummer,toegangscode en wachtwoord nodig. Ik zal dan even inloggen en voorbij de garantiekaart gaan. Als dat gebeurd is laat ik het u weten en kunt u het wachtwoord eventueel veranderen.
U kunt de Easy connect adapter omruilen voor een met versie 1.8. adapter.

Het lag dus aan Nefit en niet aan Telfort!

Dank voor het meedenken!

Bekijk reactie

30 Reacties

GJC
Reputatie 8
Badge +10
Ik wil gerust met je meedenken. Bij mij werkte het meteen...... Boekje zou ik even moeten opzoeken, maar zo uit mijn hoofd moet je hem resetten als je met een nieuw netwerk wilt verbinden.
Resetgaatje zit op de linker zijkant. Even resetten met een paperclip ofzo.

Ennuhh, niet Telfort de schuld geven hé :8 Al neem je weer een andere provider, het blijft een nieuw netwerk.

PS: laat even weten of het gelukt is. Anders denken we gewoon verder.
RobvC
Easy heeft voor zover ik kan zien wel verbinding met router en easy geeft aan dat ie verbonden is met internet maar de app werkt niet en is dus niet van buiten te benaderen. Nefit ook mail gestuurd en die stuurt een uitleg over instellen poorten. Gedaan en ingesteld maar geen effect gehad. App opnieuw geïnstalleerd. Ook geen verbinding. Inmiddels 5 uur mee bezig. Heel irritant. Irritant is ook dat Nefit verwijst naar Telfort en andersom.
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Maar heb je die reset nou gedaan?

Blz. 10 van de handleiding bij 6.2:

RobvC
Uiteraard..
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Dan lijkt het probleem niet in de Easy te zitten. Daar moet ik eens even verder over denken.
Ik kom er op terug.
RobvC
Veel dank!
Galdor68
Welke provider en nog belangrijker wat voor apparatuur had je hiervoor dat het wel werkte? Toevallig tegelijk ook ern andere telefoon en ios of android, ik lees bij de app diverse problemen na updates naar android 6 etc.

Na het doorlezen van de handleiding nog deze vraag staat de thermostaat niet in ofline modus?
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Graag gedaan uiteraard.

Als de Nefit gewoon verbinding heeft lijkt het me eerder te zitten in het stukje tussen telefoon (app) en router/thermostaat.
Ik vraag me af of bij het verwijderen van de app wel alles weggehaald wordt. Mogelijk wordt de zoektocht morgenochtend, maar ik zal eens kijken of er soms een directory met gegevens achterblijft. Misschien moet je op je telefoon eens de gegevens en cache van de app wissen (als je weet hoe dat moet).
Zo niet, laat dan even weten welk besturingssysteem op de telefoon draait. Iemand kan je daar dan vast mee helpen.
RobvC
Galdor68 schreef:

Welke provider en nog belangrijker wat voor apparatuur had je hiervoor dat het wel werkte? Toevallig tegelijk ook ern andere telefoon en ios of android, ik lees bij de app diverse problemen na updates naar android 6 etc.

Eerst ook Telfort maar met andere router (Apple). Nu andere router Expedia box en nu werkt ie niet meer althans krijg er extern geen verbinding mee.
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Van problemen na een update had ik nog niets gelezen. Ik heb overigens van de week androïd 7.1.1 geflashed en daarin werkt de app prima. Maar ja, dan is het natuurlijk wel een compleet schone installatie.
Als ik Rob goed begrijp werkt de thermostaat prima (verbinding met internet) en moeten we zoeken in het stukje tussen telefoon en router.
De Easy geeft afzonderlijke fouten weer voor geen wifi of geen internet, maar daarvan is geen sprake. Leuk dat de thermostaat verbinding heeft, maar programmeren gaat alleen door hem extern te benaderen.

Aanvulling: is er een ander apparaat in de buurt waarop je de app kunt installeren? Als het dan wel werkt weten we misschien beter waar we het moeten zoeken.
Ik heb op mijn Windows 10 laptop Nox geïnstalleerd (androïd-emulator) en vervolgens de Nefit-app en ook van daaruit kan ik de Easy prima benaderen/programmeren/bedienen. Misschien is dat iets om te proberen.
RobvC
GJC schreef:

Graag gedaan uiteraard.

Als de Nefit gewoon verbinding heeft lijkt het me eerder te zitten in het stukje tussen telefoon (app) en router/thermostaat.
Ik vraag me af of bij het verwijderen van de app wel alles weggehaald wordt. Mogelijk wordt de zoektocht morgenochtend, maar ik zal eens kijken of er soms een directory met gegevens achterblijft. Misschien moet je op je telefoon eens de gegevens en cache van de app wissen (als je weet hoe dat moet).
Zo niet, laat dan even weten welk besturingssysteem op de telefoon draait. Iemand kan je daar dan vast mee helpen.

Ik heb een iPhone.
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Bij iPhone moet ik afhaken. Daar heb ik totaal geen verstand van. Misschien heb je wat aan mijn laatste reactie?
RobvC

GJC schreef:

Van problemen na een update had ik nog niets gelezen. Ik heb overigens van de week androïd 7.1.1 geflashed en daarin werkt de app prima. Maar ja, dan is het natuurlijk wel een compleet schone installatie.
Als ik Rob goed begrijp werkt de thermostaat prima (verbinding met internet) en moeten we zoeken in het stukje tussen telefoon en router.
De Easy geeft afzonderlijke fouten weer voor geen wifi of geen internet, maar daarvan is geen sprake. Leuk dat de thermostaat verbinding heeft, maar programmeren gaat alleen door hem extern te benaderen.

Aanvulling: is er een ander apparaat in de buurt waarop je de app kunt installeren? Als het dan wel werkt weten we misschien beter waar we het moeten zoeken.
Ik heb op mijn Windows 10 laptop Nox geïnstalleerd (androïd-emulator) en ook van daaruit kan ik de Easy prima benaderen/programmeren/bedienen. Misschien is dat iets om te proberen.

Ja ook via andere iPhone geprobeerd en daar app op geïnstalleerd maar helpt niet. Blijft in app hangen: zie plaatje
RobvC
GJC schreef:

Bij iPhone moet ik afhaken. Daar heb ik totaal geen verstand van. Misschien heb je wat aan mijn laatste reactie?

Heb geschiedenis gewist en ook app dicht gegooid maar melding blijft hetzelfde
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Zomaar een wilde gok: start je ketel eens opnieuw op. Gewoon even spanningsloos maken. Het lijkt wel of je Easy niet lekker babbelt met de ketel. Of was het altijd al 'onbekend'? Bij mij staat keurig merk en type aangegeven.
RobvC
GJC schreef:

Zomaar een wilde gok: start je ketel eens opnieuw op. Gewoon even spanningsloos maken. Het lijkt wel of je Easy niet lekker babbelt met de ketel. Of was het altijd al 'onbekend'? Bij mij staat keurig merk en type aangegeven.

Was altijd al onbekend maar zal t eens proberen
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Nog een idee. Ik zie in je screenshot T-Mobile. Lukt het wel via een dataverbinding (wifi dus even uitzetten)?
Galdor68
GJC schreef:

Nog een idee. Ik zie in je screenshot T-Mobile. Lukt het wel via een dataverbinding (wifi dus even uitzetten)?

Je kan hier iets op het spoor zijn probeer eventueel beide opties in de telefoon Data echt uit en Wifi echt uit daarna ommen om 1 van beide opties toepassen.

Logisch zou je op basis van alle gegeven info zou je zeggen dat helemaal opnieuw beginnen zou helpen duszoals GJC voorstelt echt alles helemaal stroomloos maken. Wat ik zo in de beschrijvingen lees zou alles uit de doos moeten werken, met die aantekening dat een vaste ip instellen voor de easy nog wel eens zou kunnen helpen.
RobvC
GJC schreef:

Maakt geen verschil. Beiden geprobeerd
RobvC
Galdor68 schreef:

GJC schreef:

Je kan hier iets op het spoor zijn probeer eventueel beide opties in de telefoon Data echt uit en Wifi echt uit daarna ommen om 1 van beide opties toepassen.

Logisch zou je op basis van alle gegeven info zou je zeggen dat helemaal opnieuw beginnen zou helpen duszoals GJC voorstelt echt alles helemaal stroomloos maken. Wat ik zo in de beschrijvingen lees zou alles uit de doos moeten werken, met die aantekening dat een vaste ip instellen voor de easy nog wel eens zou kunnen helpen.

Vaste ip is ingesteld en om en om geprobeerd maar helaas ;-)
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Ik ben even door de ideeën heen en moet er eens een nachtje over slapen. Misschien helpt een frisse blik morgen.
Een echte harde reset van de router is geloof ik nog niet langsgekomen.
RobvC
Hoe doe ik dat?
GJC
Reputatie 8
Badge +10
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modem-resetten.htm

Nu ga ik er tussenuit. Morgen weer vroeg dag. Tussendoor zal ik nog even kijken als ik tijd heb.
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Helaas nog geen nieuwe inzichten. Ik hou het in gedachten.
GJC
Reputatie 8
Badge +10
@RobvC

Het wil me maar niet loslaten. Stel dat ik hetzelfde probleem zou hebben……..

Ik neem aan dat het voorheen met je iPhone wel heeft gewerkt en sinds je nieuwe provider niet meer. Logischerwijs verdenk je dan de provider.
Aangezien het bij mij vlekkeloos werkt kan het dus zeker wel. Een enkele keer geeft bij mij de Easy aan dat er geen wifi-verbinding is. Ik wacht dan niet tot dit zich vanzelf herstelt, maar haal hem even van de grondplaat en plaats hem terug. Verbinding herstelt zich dan altijd meteen.

De stappen die ik zou ondernemen:

• Reset de router (https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modem-resetten.htm).
  • Check of de telefoon een goede wifi-verbinding heeft door iets anders via wifi te doen (data uitzetten). Settings voor in de iPhone kan ik je niet vertellen.
  • Check of de telefoon een goede data-verbinding heeft door iets te doen terwijl wifi uit staat.
  • Herstart je ketel en geef hem de tijd weer op te starten.
  • Reset de Easy terwijl hij op de grondplaat zit en de ketel spanning heeft (deze stap niet overslaan!). Zie deze reactie.
  • Verbind de Easy met je thuisnetwerk.
  • Probeer vanuit de app je Easy te bereiken. Bij jou lijkt daar het probleem te zitten.
  • Als het niet lukt zou ik het eens met een ander besturingssysteem (Androïd) proberen. Leen hiervoor evt. een Androïd-telefoon waar je de app op zet of probeer het met een Androïd-emulator op een PC/laptop (ik gebruik hiervoor NOX, maar er zijn meer mogelijkheden zoals bijv. BlueStacks). Binnen die emulator installeer je vervolgens de app.

Mijn persoonlijke gevoel is dat de verbinding tussen je iPhone en de router niet lekker zit, maar daar kan ik niet bij helpen. Het verhaal over poorten open zetten e.d. zou best kunnen, maar eigenlijk geloof ik daar niet in. Bij mij draait het gewoon zonder exotische instellingen in de router (een Experiabox v8 overigens). Ook heb ik geen vast IP-adres toegekend.
Je hebt toch niet ergens in je netwerk een switch of iets dergelijks zitten? Misschien gooit die de boel overhoop hoewel je Easy draadloos werkt. Verder heb je al aangegeven dat de wifi-verbinding van de Easy met de router goed lijkt te zijn en dat hij ook verbinding heeft met het netwerk.

Hopelijk kom je er uit. Anders denken we gewoon verder want het moet gewoon kunnen werken.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)