beantwoord

Nefit easy

• 26 oktober 2016
  • 8 reacties
  • 8725 keer bekeken

Ik heb een nefit easy kamerthermostaat. Deze kun je bedienen met je tablet of telefoon nadat je de nefit easy app hebt geinstalleerd. Het tablet en de kamerthermostaat hebben contact met wifi maar via het tablet kan ik geen contact krijgen met de nefit easy. Het betreft een Experiabox/V. Hierover contact gehad met nefit en deze hebben mij de volgende raadgevingen gegeven:
Geachte heer,

Onlangs heb ik u telefonisch gesproken.
U ontvangt zoals afgesproken de routerinstellingen:

Benodigde routerinstellingen:

-  WiFi kanaal instellen op het minst gebruikte kanaal tussen 1-11 (scannen met gratis apps als WiFi Analyzer). Let op! Easy kent kanaal 12 en 13 niet!
-  Hotspots deactiveren
-  DHCP inschakelen
-  WPA2/PSK wachtwoordencryptie selecteren
-  SSID zichtbaar maken
-  802.11 b/g/n mixed modus selecteren op 2.4gHz

Optioneel bij verbindingsproblemen:
-  MAC-adres als vertrouwd apparaat toevoegen in de router
-  Poort 5222 en 5223 open zetten
-  Router terug zetten naar fabrieksinstellingen

Mocht u er niet uit kunnen komen, kunt u altijd contact opnemen met uw huidige router provider (KPN, ZIGGO, etc.) om deze instellingen aan te passen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Consumentenservice Nefit Easy

Het wifi kanaal heb ik op 9 gezet, hotspot deactiveren kent de router niet, althans kan ik niet vinden, DHCP ingeschakeld, WPA2/PSK geselecteerd SSID zichtbaar gemaakt en 802.11 b/g/n mix modus geselecteerd. Router gereset maar helaas nog steeds geen contact tussen tablet en de nefit easy kamerthermostaat.

Wie o wie heeft een oplossing? Handmatig instellen gaat niet op de nefit easy.
icon

Beste antwoord door Davous 31 oktober 2016, 23:05

Beste bmstak, zelf heb ik ook een Nefit Easy welke zonder problemen werkt. Een aantal vragen om je te kunnen helpen;

Je kan de Easy losklikken van zijn houder en weer opnieuw vastklikken. Wanneer je dat doet probeert het apparaat opnieuw verbinding te maken met de ketel, met WiFi en vervolgens geeft hij aan of er verbinding is met internet. Geeft het apparaat bij jou 3x een groen vinkje na het vastklikken, of krijg je een andere melding? Met name het laatste vinkje is belangrijk, omdat hij aangeeft of er verbinding is met internet. Zonder internet bij de Easy zelf gaat de app sowieso niet werken.

Wanneer het tweede en/of het laatste vinkje niet werkt, kan je het volgende controleren;
1. Heeft de Easy een IP-adres toegewezen gekregen door je router? Oftewel, is er een verbinding met de router? Zo niet, controleer nogmaals je kanaal/ssid/beveiligingsinstellingen. Klopt het wachtwoord? Maak desnoods een verbinding via wpa. Reset hiervoor de Easy.
2. In je router controleren of de poorten correct open staan en deze doorverwijzen naar het juiste interne IP-adres OF controleren of upnp aanstaat. Bij het laatste zouden de poorten zich vanzelf moeten openen op verzoek van de Easy zelf.

Geeft de Easy wel een vinkje bij het tweede (wifi) en derde (internet) punt nadat je hem opnieuw hebt vastgeklikt? Dan werkt hij zelf naar behoren maar zit er een fout in je tablet of in de app. Controleer eerst of de internetverbinding van je tablet werkt. Vervolgens;

1. Controleer de instellingen in de app. Klopt het serienummer wat je gebruikt? Vergelijk dit met het serienummer op de achterkant van het apparaat (Easy even losklikken). Je kan het serienummer ook inlezen in de app via een QR-code. Deze QR-code staat op de voorkant van je gebruikershandleiding.
2. Heb je de app al een keer op een andere tablet/smartphone geïnstalleerd? Dan heb je een wachtwoord ingevoerd. Klopt dit wachtwoord? Als je de Easy heb gereset, is het wachtwoord ook gereset. Als je het niet zeker meer weet, gebruik de reset knop en de QR-code op de gebruikershandleiding. Als het goed verloopt moet je een nieuw wachtwoord instellen.
3. Lukt het nog steeds niet, herinstalleer de app. Nog steeds geen succes, kijk dan of het wel via een andere smartphone of tablet lukt.

Heb je hier wat aan? Laat even weten of het gelukt is. Lukt het niet, laat dan even weten waar je vastloopt. Geeft de thermostaat zelf aan dat hij verbinding heeft met wifi en/of internet?
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Je hebt vast wel al een handleiding gevonden , ik het deze gevonden : https://www.installatieproducten.nl/image/data/Apdf/klokthermostaten/nefit-easy-gebruikershandleiding.pdf

Het lijkt mij dat het "gewoon"zou moeten gaan lukken

Wi-fi is voor binnen en poorten openzetten op een modem voor een verbinding naar buiten dat snap ik voor de functie als thermostaat niet helemaal.
Bedankt voor de snelle reactie. Het is mij nog steeds niet gelukt. De handleiding had ik er wel bij. Ik denk dat ik er maar iemand bij haal die meer verstand heeft van computers e.d. dan ik.
Reputatie 2
Badge +2
Jammer voor je , zelf haak ik vaak af als een "Smart" toestel zoveel hulp nodig heeft om gewoon te kunnen functioneren.
De link naar Nefit heb je vast al gevonden : http://www.nefit.nl/consument/service/easy/hoe_installeer_ik_easy/hoe_installeer_ik_easy

Je kan de Easy ook resetten , ???
Misschien ook het modem een keer resetten , dus niet uit/aanzetten maar met een paperclip op de achterzijde .
dan gaan de instellingen van o.a Wi-Fi verloren.., ook even geen TV meer natuurlijk

Zelf zou ik op die manier opnieuw beginnen , Easy resetten , modem resetten.
ik denk dat je dit vast al zelf hebt gedaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat een Nefit dealer langs komt voor het inbedrijfstellen en dan in het modem allerlei instellingen moet gaan vogelen om een thermostaat werkend te krijgen.
Succes
Reputatie 8
Wat ik in de handleiding vind (blz. 11) is dat je serienummer en verdere productgegevens moet invullen.
Als je dat niet doet of er zitten fouten in (vermeld wordt o.a. hoofd- en kleine letter gevoelig) lijkt me dat een aantal zaken niet juist wordt geregistreerd, en op die wijze ook niet als "gesloten systeem" functioneert.
Reputatie 1
Beste bmstak, zelf heb ik ook een Nefit Easy welke zonder problemen werkt. Een aantal vragen om je te kunnen helpen;

Je kan de Easy losklikken van zijn houder en weer opnieuw vastklikken. Wanneer je dat doet probeert het apparaat opnieuw verbinding te maken met de ketel, met WiFi en vervolgens geeft hij aan of er verbinding is met internet. Geeft het apparaat bij jou 3x een groen vinkje na het vastklikken, of krijg je een andere melding? Met name het laatste vinkje is belangrijk, omdat hij aangeeft of er verbinding is met internet. Zonder internet bij de Easy zelf gaat de app sowieso niet werken.

Wanneer het tweede en/of het laatste vinkje niet werkt, kan je het volgende controleren;
1. Heeft de Easy een IP-adres toegewezen gekregen door je router? Oftewel, is er een verbinding met de router? Zo niet, controleer nogmaals je kanaal/ssid/beveiligingsinstellingen. Klopt het wachtwoord? Maak desnoods een verbinding via wpa. Reset hiervoor de Easy.
2. In je router controleren of de poorten correct open staan en deze doorverwijzen naar het juiste interne IP-adres OF controleren of upnp aanstaat. Bij het laatste zouden de poorten zich vanzelf moeten openen op verzoek van de Easy zelf.

Geeft de Easy wel een vinkje bij het tweede (wifi) en derde (internet) punt nadat je hem opnieuw hebt vastgeklikt? Dan werkt hij zelf naar behoren maar zit er een fout in je tablet of in de app. Controleer eerst of de internetverbinding van je tablet werkt. Vervolgens;

1. Controleer de instellingen in de app. Klopt het serienummer wat je gebruikt? Vergelijk dit met het serienummer op de achterkant van het apparaat (Easy even losklikken). Je kan het serienummer ook inlezen in de app via een QR-code. Deze QR-code staat op de voorkant van je gebruikershandleiding.
2. Heb je de app al een keer op een andere tablet/smartphone geïnstalleerd? Dan heb je een wachtwoord ingevoerd. Klopt dit wachtwoord? Als je de Easy heb gereset, is het wachtwoord ook gereset. Als je het niet zeker meer weet, gebruik de reset knop en de QR-code op de gebruikershandleiding. Als het goed verloopt moet je een nieuw wachtwoord instellen.
3. Lukt het nog steeds niet, herinstalleer de app. Nog steeds geen succes, kijk dan of het wel via een andere smartphone of tablet lukt.

Heb je hier wat aan? Laat even weten of het gelukt is. Lukt het niet, laat dan even weten waar je vastloopt. Geeft de thermostaat zelf aan dat hij verbinding heeft met wifi en/of internet?
Reputatie 8
Het gebruik van UPnP is niet aan te bevelen i.v.m. algemene internet veiligheidsrisico's.
Kies dan beter om een vast IP-adres + port forwarding handmatig in te geven. (Zie voorbeeld < HIER >).

Hoe is de veiligheid en integriteit met betrekking tot verzamelde data van die thermostaten eigenlijk geregeld?
Staat men daar wel eens bij stil? Toevallig in een ander draadje daar iets over aangeroerd.
Kijk eens naar laatste alinea van de volgende reactie < HIER >
Reputatie 1

Het gebruik van UPnP is niet aan te bevelen i.v.m. algemene internet veiligheidsrisico's.
Kies dan beter om een vast IP-adres + port forwarding handmatig in te geven. (Zie voorbeeld < HIER >).

Het handmatig forwarden van de poorten in de router is de veiligste manier en zou inderdaad altijd de voorkeur moeten hebben.
Badge +1
Hi bmstak,aangezien je reactie uitblijft, ga ik er vanuit dat je hiermee geholpen bent. 🙂.

Mocht je nog iets kwijt willen, laat je dit dan weten in een nieuw topic?

Hier gaat nu een slotje op!