beantwoord

Na verandering abonnement werkt mijn Asus router niet meer. Waarom eigenlijk?

• 11 januari 2019
  • 13 reacties
  • 477 keer bekeken

Reputatie 1
Hi!

Mijn glasvezelabbonnement begon ooit met 100/100, ging toen naar 200/200 en later ben ik verhuisd. Na verhuizing ging ik terug naar 50/8 en toen kreeg ik weer gratis 100/100. In totaal dus vier aanpassingen gehad, drie verschillende glasvezelkastjes en dit op twee verschillende adressen. Mijn Asus router heeft altijd gewerkt vanaf dag 1, tot de laatste wijziging: de gratis ophoging naar 100/100. Nu draait ie als een AP achter de ExperiaBox.

Bij de laatste wijziging werkte het gewoon ineens niet meer. Geen veranderingen in de settings gedaan, alles nagelopen via de welbekende forums, maar geen enkel resultaat.

Nu blijft mijn wens bestaan om niet twee maar slecht één device van stroom te hoeven voorzien + nu werken al mijn mooie features van de Asus niet meer (VPN client, etc).

Twee vragen:
  • is er nu echt geen enkele mogelijkheid om weer terug te gaan naar de oude situatie?
  • waarom werkte het ineens niet meer? Nieuwe techniek toegewezen gekregen? Ander type netwerk ofzo? (maar het werkte eerst wel op 100/100) Het blijft me bezig houden 🙂
Hopelijk kan iemand me wat helpen met mijn vragen, bij voorbaat dank!
icon

Beste antwoord door JaapNL 17 april 2019, 21:44

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden maar ik wilde toch even deze terugkoppeling hier achterlaten zodat iemand anders er wellicht ook wat aan heeft. De software van de Asus-routers zijn nagenoeg over hetzelfde dus welke Asus je precies hebt is van minder belang.

Druk de RESET-button van je Asus router in. Dat kleine fysieke knopje op je router. Hierdoor begin je met een schone lei.

Zodra de router weer is opgestart ga je naar 192.168.1.1.
Login: admin
Wachtwoord: admin

je krijgt een keuzemenu met wat je met je router wil doen. Kies helemaal onderaan voor 'manual'
Hij vraagt daarna om wat in te vullen voor verschillende VID's

Eerste VID is voor internet, vul in: 34 en 1
Tweede is voor TV, vul in 4 en 5

Klik op 'volgende'
De rest laat je op automatisch staan (automatic IP).
'Volgende'
Kies een WIFI-naam, wachtwoord, etc
Dit wijst zich vanzelf allemaal.

Erna werkte het gewoon. Geeft het even een minuut maar bij mij werkte het direct.

Ik draai custom firmware John's Fork maar moet precies hetzelfde werken op de officiele of Merlin's firmware.

Iedereen hierboven ook nogmaals dank voor jullie antwoorden!
Bekijk reactie

13 reacties

Vreemd vooral het gratis van 50/8 naar 100/100. Dit is een echte glas aansluiting dus 2 kastjes of in jou geval 3?
Dus NT(glaskastje) >>Experia>>Asus
De reden kan zijn dat je van wat oud glas heet naar nieuw glas bent gegaan, wat inhoud dat je ooit bij een verhuizing of op dit adres ook een ander soort tv ontvanger hebt gekregen in bruikleen, of is het internet only?

Voorheen had je geen Experia maar zat je Asus meteen in de Glasvezelkast.
Waar zit de Experia op aangesloten Foto 1 of 2 je zou met glasvezel nu zelfs 3 stroomverbruikers hebben.

Reputatie 8
Badge +9
Hi Jaap, welkom op ons forum! Wat raar en lastig dat sinds de laatste wijziging jouw Asus router het niet meer doet zoals voorheen. Goed dat je een topic aangemaakt hebt, zodat anderen je daarmee kunnen helpen :)

Handig, je gegevens staan al in je profiel. Om antwoord op een vraag van @Galdor68 te geven: daarmee zie ik dat je al vóór de verhuizing van het oude naar nieuwe glasvezelnetwerk bent gegaan. Ik vermoed daardoor toch dat het met instellingen te maken heeft. Misschien dat Galdor of @Enterprise nog tips voor je hebben?
Dan zijn er dus inderdaad 3 stroomverbruikers dit terzijde, en meteen de reden dat het voorheen wel werkte.

Een groot minpunt is dat je in tegenstelling tot de oude propositie niet zomaar elke router aan de NT kan hangen en het werkt. Zelfs met alleen internet zal je diverse instel mogelijkheden op de router moeten hebben.

Antwoord op vraag 1 is dan nee bij Telfort is die mogelijkheid er niet.
Antwoord op vraag 2 is ja ander type achterliggende netwerk danwel techniek

Om toch de Asus functies te kunnen gebruiken geef ik dat stokje aan @Enterprise en @Babylonia over meer dan accespunt is met mijn wlr 9500 nog niet gelukt ondank alles wat hier over al op het forum en daar buiten te vinden is.
Reputatie 8
Om welke Asus router gaat het?

Zelf heb ik geen Asus router, dus alle ins- en out van dat type router ken ik niet. De topic starter zou eerst zelf dieper naar achterliggende informatie moeten zoeken naar de mogelijkheden.

Maar ik vermoed als het al kan om de Asus rechtstreeks achter het NT-glasvezelkastje te hangen, dat je voor de benodigde VLAN gerelateerde netwerkinstellingen van Telfort, je daarvoor meer kans hebt op succes door gebruik te maken van de alternatieve firmware voor een Asus.
https://asuswrt.lostrealm.ca/
https://dd-wrt.com/
Met NAT achter NAT en alles wat daarbij komt kijken aan instellingen zouden de Asus opties dan wel bruikbaar zijn mits ik wat ik lees goed begrijp is dat dan een alternatief dan gebruiken als accespoint.
Reputatie 8
Badge +9
Dank voor de input en het meedenken @Galdor68 en @Babylonia 🙂 Ik verwacht dat dat @JaapNL een stuk op weg kan helpen! Laat je ons weten of je hiermee verder komt, en ook als je vragen hebt?
Reputatie 1
@Alexandra - Telfort , dank voor het uitzoeken hiervan. Mijn Asus Router deed het op mijn nieuwe adres wél. Alleen bij een laatste overhijsing naar 100/100 viel het ineens weg. Bij overleg met de klantenservice vertelde men dat het zou kunnen dat het even verwerkt moest worden maar dat bleek achteraf niet te kloppen. Bij het aansluiten van de Experia unit ging het direct werken.

Dank voor het opzoeken van mijn case, ik begrijp dat er dus daadwerkelijk een nieuw netwerk is maar dat het toen dus nog wel werkte. De vraag dus bestaan: waarom ineens niet meer.

@Galdor68 , jij ook dank voor je reactie 🙂 Het zijn nu inderdaad drie stroomverbruikers en dat vind ik er toch één teveel. Plus alle Asus features werken niet meer.
Glasvezelkastje -> Experia -> Asus

@Babylonia , dank voor je reactie ook! Het betreft een Asus AC66u. Draaide jarenlang op custom firmware, Merlin. Ook de Vlan-setting heb ik reeds geprobeerd. Die waren natuurlijk al aangepast, anders kon het niet werken maar allemaal nogmaals nagelopen en zouden moeten werken.

Nieuwe firmware geflashed (John's Fork), opnieuw settings nagelopen maar ik krijg echt geen resultaat.

Groot probleem is echter wel dat niet alle settings zoals omschreven op netwerkinstellingen van Telfort, direct te herleiden zijn tot de settings in de Asus Router. Ik zal vanavond de verschillen eens benoemen, wellicht zit daar nog een hiaat.

Verder heb DD-WRT nog niet geprobeerd, vooral ook omdat ik dan mijn flashy Asus App niet meer kan gebruiken 😛 Maar functionaliteit gaat voor, ik ga vanavond proberen om de settings nog eens te vergelijken, anders gaat DD-WRT ook een kans krijgen.

Allen dank!
Reputatie 1
Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden maar ik wilde toch even deze terugkoppeling hier achterlaten zodat iemand anders er wellicht ook wat aan heeft. De software van de Asus-routers zijn nagenoeg over hetzelfde dus welke Asus je precies hebt is van minder belang.

Druk de RESET-button van je Asus router in. Dat kleine fysieke knopje op je router. Hierdoor begin je met een schone lei.

Zodra de router weer is opgestart ga je naar 192.168.1.1.
Login: admin
Wachtwoord: admin

je krijgt een keuzemenu met wat je met je router wil doen. Kies helemaal onderaan voor 'manual'
Hij vraagt daarna om wat in te vullen voor verschillende VID's

Eerste VID is voor internet, vul in: 34 en 1
Tweede is voor TV, vul in 4 en 5

Klik op 'volgende'
De rest laat je op automatisch staan (automatic IP).
'Volgende'
Kies een WIFI-naam, wachtwoord, etc
Dit wijst zich vanzelf allemaal.

Erna werkte het gewoon. Geeft het even een minuut maar bij mij werkte het direct.

Ik draai custom firmware John's Fork maar moet precies hetzelfde werken op de officiele of Merlin's firmware.

Iedereen hierboven ook nogmaals dank voor jullie antwoorden!
Die eerste VID zal 34 en 1 zijn vermoed ik?
Nuttig dat je het deelt.
Reputatie 8
Inderdaad zal het wel VLAN ID 34 zijn bedoeld.

Werkt "routed mode" IPTV ook?
(Ongeacht op welke ethernet poort de TV-ontvanger is aangesloten + functie "Apps op TV").
Reputatie 8
Badge +9
@JaapNL dankjewel voor de update, en dat je deelt hoe jij het hebt opgelost 🙂 Ik ben blij dat 't is gelukt, en hoop dat anderen hier inderdaad ook de oplossing mee kunnen vinden.
Reputatie 1
Die eerste VID zal 34 en 1 zijn vermoed ik?
Nuttig dat je het deelt.Inderdaad zal het wel VLAN ID 34 zijn bedoeld.

Werkt "routed mode" IPTV ook?
(Ongeacht op welke ethernet poort de TV-ontvanger is aangesloten + Äpps op TV").

Voor beide: dank voor jullie oplettendheid, dit moet inderdaad 34 zijn! Typo.
Mijn IPTV werkte vroeger ook gewoon met mijn Asus router. Ik heb TV nu laten gaan dus kan het niet meer testen.

@JaapNL dankjewel voor de update, en dat je deelt hoe jij het hebt opgelost 🙂 Ik ben blij dat 't is gelukt, en hoop dat anderen hier inderdaad ook de oplossing mee kunnen vinden.

Ja, geen probleem. Kan jij mijn post aanpassen met de juiste waarde? 32 moet namelijk 34 zijn.
Reputatie 8
Badge +9
@JaapNL geen probleem, dat kan gebeuren 🙂 Is aangepast.

Reageer