beantwoord

Modem via bekabeld netwerk niet te bereiken

• 7 november 2019
  • 25 reacties
  • 399 keer bekeken

Ongeveer 1 keer per week is mijn modem vanaf het bekabelde netwerk niet te bereiken. Ook wanneer ik mijn laptop met een netwerkkabel aansluit werkt het niet. Ik krijg dan geen IP-adres van de DHCP-server. Wanneer ik een vast IP-adres invul kan ik 192.168.1.254 niet bereiken.

Wanneer ik via WiFi verbinding maak met het ingebouwde access point werkt het wel.

Het lijkt erop dat de ingebouwde switch niet helemaal goed is.

Kan het modem vervangen worden?

icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 29 november 2019, 14:19

Dag @Ard Westenen. Oké, helder. Om een en ander uit te sluiten, heb ik een vervangend modem voor je aangevraagd. Dit heb je binnen 3 werkdagen in huis. Ik ben benieuwd naar je bevindingen met het nieuwe modem.

Bekijk reactie

25 reacties

Reputatie 8
Badge +16

Blijkbaar is een Experiabox V8 niet in staat beetje netwerk van internet te voorzien. Daarom stel ik ook voor dat Telfort een ander TYPE levert.

Mijn ervaring is heel anders… hoewel ik de Zyxel 2812 destijds prettiger vond werken, is de EB8 gewoon een degelijk modem voor thuisgebruik. En de vraag is terecht of je blij moet zijn met een EB10A… die is hier weer snel terug in de doos gegaan.

Beste Natasja,

Zoals ik al aangaf, zijn beide TV-ontvangers direct op het modem aangesloten.

Verder is de apparatuur actief zoals eerder aangegeven.

Ook gaf ik al aan, dat het voornamelijk op lijkt te treden als er TV wordt gekeken.

De ene TV-ontvanger wordt bijna niet gebruikt en ze zijn niet van hetzelfde type. Ik heb ze nu omgewisseld.

Reputatie 7
Badge +9

Dan wachten we het af, @Ard Westenen:slight_smile:

Ik kom net thuis en hoorde dat het probleem vanmiddag weer optrad. Modem uit/aan en het werkte weer.

Ik heb zelf niet kunnen testen, maar ik verwacht dat het hetzelfde probleem was.

Reputatie 7
Badge +9

Dag @Ard Westenen. Dat is vervelend. Ik heb je verbinding doorgemeten en ik zie die verbrekingen ook terug. Kun je delen welke apparaten er allemaal zijn aangesloten op je Experia Box V8? En sinds wanneer speelt dit probleem? Daar ben ik wel nog benieuwd naar. 

Het kan best weer een aantal weken goed gaan.

Afwachten dus.

Reputatie 7
Badge +9

Dag @Ard Westenen. Van harte welkom hier. Lastig dat je je modem af en toe niet kunt bereiken. Ik zie dat @JanD en @Babylonia je al prima op weg helpen. Ik ben ook benieuwd wat voor apparaten er nog meer aangesloten zijn op je Experia Box. Verder zie ik aan deze kant nog geen reset terug van je modem. Wil je nog eens proberen om je modem te resetten?

Ik denk dat de verbrekingen die je ziet veroorzaakt worden door het herstarten van het modem. Wanneer het probleem optreedt, blijft telefonie wel beschikbaar en internettoegang via het interne access point ook.

Dit probleem speelt al heel lang, ik denk haast zolang we bij Telfort zitten. Het treedt niet altijd even vaak op.

Aangesloten apparaten: switch, printer, 2 tv-ontvangers, access points, pc’s, laptops, mobiele telefoons, play station, omvormer tbv zonnepanelen.

Het is geen optie om te testen zonder aangesloten apparatuur.

Reputatie 8

Nu dat je aangeeft welke apparatuur begint er mogelijk wat te dagen.
Een aanzienlijk netwerk, met van alles erop en eraan.

-- Wat voor type switch (merk en type) ?
-- 2 TV-ontvangers, hoe zijn die in je netwerk aangesloten?  Bijv. ook achter die switch?
-- Je hebt het over Access Points = meervoud. 1, 2, 3 ??
-- omvormer zonnepanelen, via WiFi of bekabeld?

Graag een zo duidelijk mogelijke omschrijving als “schema” hoe alle apparatuur is aangesloten.
En omdat het een behoorlijk netwerk is, check eens alle bekabelde aansluitingen.
Voor aanwijzingen waar op te letten zie volgende algemene info < HIER > en vervolgreacties.

Reputatie 7
Badge +9

Dag @Ard Westenen. Oké, helder. Om een en ander uit te sluiten, heb ik een vervangend modem voor je aangevraagd. Dit heb je binnen 3 werkdagen in huis. Ik ben benieuwd naar je bevindingen met het nieuwe modem.

Beste Telfort,

Het probleem trad zojuist weer op: TV-ontvangst weg, gateway niet bereikbaar, andere apparatuur wel bereikbaar.

Telefonie werkte wel. Interne draadloze netwerk werd wel gedetecteerd, maar verbinding was niet mogelijk: onjuist wachtwoord, op meerdere apparaten geprobeerd. Alle ledjes brandden continu, behalve UPGRADE, WPS en ECO.

Laptop als enige apparaat met kabel aangesloten direct op modem, maar ik kreeg geen IP-adres. IP-adres e.d handmatig ingevoerd, maar ook geen verbinding.

Modem uit en aan: alles werkt weer en het Wireless ledje knipperde nu.

Dat het wireless-ledje constant brandde lijkt me een teken dat er iets mis is met het modem.

Graag iets in de richting van een oplossing want er ben er een beetje zat van….

Hoi Natasja,

Ik heb zojuist een factory reset gedaan, het IP-adres op 192.168.1.254 ingesteld, DHCP aangepen WiFi uitgezet.

We gaan het weer een poosje aanzien.

Mvg, Ard

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Ard Westenen. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Is het inmiddels gelukt om je modem te bereiken? Ik lees het graag als je nog ergens hulp bij nodig hebt.

Beste Babylonia,

Hoezo gaat het dagen? Dan zou ik graag weten vanuit welke richting het daagt...

M’n switch is een HP ProCurve 1810G-24.

De TV-ontvangers zijn meestal direct op het modem aangesloten. Eén wordt soms via de switch gebruikt.

Eén access point via de switch, twee andere draadloos (mesh).

Wanneer het probleem optreedt, kan ik alles in het netwerk bereiken, behalve het modem.

De kabel tussen switch en modem is vervangen.

Reputatie 8

Die HP ProCurve 1810G-24 is wel een flinke switch, maar ik kom in de gebruiksaanwijzing en specs nergens een “IGMP Snooping” functie tegen.

Bij omstandigheden dat je een TV-ontvanger achter die switch hangt, of van andere multicast apparaten gebruik maakt (Chromecast, Apple “Airplay”, DLNA, en moderne “netwerk” printer functies), kun je zeer onverwachte haperingen of anderszins “vreemd” en onvoorspelbaar gedrag tegenkomen.

Zeker als je netwerk schijnbaar zo groot is dat veel van die poorten mogelijk bezet zijn met achterliggende apparatuur?

Een en ander is ook afhankelijk van verdere instellingen in die switch. Maar omdat je een Telfort router als basis gebruikt, zul je naar ik vermoed die switch niet met erg afwijkende instellingen inzetten. Verder heb ik als buitenstaander uiteraard geen inzicht wat je mogelijk wel of niet niet met  aanvullende instellingen hebt gedaan?

Maar mogelijk dat je daar toch ergens het probleem kunt vinden. Voor een eenvoudige uitleg wat dat “IGMP Snooping” inhoudt, kijk eens < HIER > op het forum van KPN.

Je kunt het simpel testen door die switch af te koppelen van de Experia Box, en daar rechstreeks een laptop op aan te sluiten. Overigens met een zo uitgebreid netwerk zou het gebruik van een moderne eigen router IMO een stuk betrouwbaarder zijn.

Door providers geleverde modem/routers betreffen doorgaans apparaten met “uitgeklede” firmware. Functies zijn niet meer volledig, en het is altijd maar afwachten of men zich aan de officiële netwerk conventies houdt.

Mogelijk kun je aanvullend in het gebruik met een Experia Box V8 m.b.t. DLNA / mulicast nog een instelling aanpassen. Zie beschrijving bij < DIT > onderwerp.

Reputatie 7
Badge +9

Dag @Ard Westenen. Het is inderdaad goed mogelijk dat de verbrekingen die ik aan deze kant zie het gevolg zijn van een herstart. Ik lees dat je flink wat apparatuur in huis hebt die is aangesloten op het netwerk. Ik zie dat @Babylonia je al heel goed op weg probeert te helpen. Nu lees ik dat het tv-ontvangst ook wegvalt op het moment dat je je modem niet kunt bereiken. Was de tv-ontvanger op dat moment met een kabel aangesloten op je modem? Welke apparaten waren er verder aangesloten op het moment dat je verbinding wegviel? Merk je ook dat het probleem zich op specifieke momenten voordoet? 

Wat @Babylonia aangeeft klopt overigens wel: voor het gebruik van iTV is het belangrijk dat je switch IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er namelijk voor dat een tv-stream alleen nog maar wordt doorgestuurd naar die poorten waar een apparaat op is aangesloten dat om de tv-stream verzocht heeft. Dat is dan alleen onze tv-ontvanger. 

Ik lees zojuist dit relaas:

https://forum.telfort.nl/internet-267/geen-internet-achter-experiabox-v8-modem-niet-bereikbaar-wel-telefoon-78213

Dit is precies hetzelfde. Ik stel voor dat er een ander type modem wordt geleverd.

Reputatie 8

Ik stel voor dat je eerst eens wat zaken binnen je eigen netwerk doorneemt, zoals voorgesteld.

Bij het onderwerp waar je naar verwijst heb je niet ver genoeg doorgelezen. Diens problemen waren niet over met een andere modem/router. Zelfs uitwisseling met 3 exemplaren modem/routers bracht nog steeds geen soelaas. (Is toen overgestapt naar een andere provider).

Ik heb wel doorgelezen en ik vind het raar dat je beweert dat ik dat niet gedaan heb. Hoe weet je dat?

Je gaat er ook vanuit dat mijn TV-ontvangers achter een switch hangen. Ik gaf aan dat één soms achter een switch hangt. Maar misschien heb je niet zover doorgelezen… De afgelopen maanden zaten ze beide direct op het modem en wordt één nagenoeg niet gebruikt. Ik heb wel de indruk dat in de meeste gevallen dat het probleem optreedt er op dat moment TV wordt gekeken.

Blijkbaar is een Experiabox V8 niet in staat beetje netwerk van internet te voorzien. Daarom stel ik ook voor dat Telfort een ander TYPE levert.

Reputatie 8

Wacht de reactie van Telfort dan af.
Met de informatie die er nu is, vermoed ik dat ze eerst willen zien dat als je de switch afkoppelt, en de laptop rechtstreeks aan de V8 aansluit, of het dan wel iets oplevert voor connectie ervan?

Verder ben ik het met je eens dat zo'n Experia Box V8 niet de beste modem/router is voor een beetje uitgebouwd netwerk. Maar dat is IMO geen enkele van de door KPN/Telfort geleverde modem/routers. Dat heb ik je in een eerdere reactie ook aangegeven.
Afgezien van de WiFi is de V8 dan nog het meest flexibel in zijn instellingen en mogelijkheden.
(Bijv. in de V10 en V10A kun je slechts voor 10 apparaten een vast IP-adres geven).

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Ard Westenen. Ik heb een aantal dagen niets meer van je gehoord. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is, na de reset. Lukt het weer om je modem te bereiken? 

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @Ard Westenen , het is 192.168.2.254 en niet .......1.254

Welk merk en type modem heb je?

Heb je al eens een andere LAN-poort van het modem geprobeerd?

Heb je al eens een andere LAN-kabel geprobeerd?

Heb je het modem al eens een fabrieksreset gegeven?

Bedankt voor je reactie.

Ik heb hem op 192.168.1.254 ingesteld.

Het treedt op op alle vier de poorten, met verschillende kabels, ook na een factory reset.

Het is een Experiabox V8.

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @Ard Westenen , wacht dan s.v.p. de reactie van een moderator af.

Reputatie 8

Ik heb hem op 192.168.1.254 ingesteld.

Heb je nog meer instellingen aangepast?
Best mogelijk dat de ene instelling beperkend werkt op een andere instelling.
(Overigens na een fabrieksreset zou het IP weer terug moeten staan op 192.168.2.254 ).

Wat gebruik je nog meer in je netwerk aan apparatuur?

Reageer