Modem vervangen voor nieuwe modem

• 7 oktober 2012
  • 37 reacties
  • 9597 keer bekeken

Toon het eerste bericht

37 reacties

Reputatie 8
Badge +16
IK denk dat de monteur het mis heeft....

Telfort geeft normaal gesproken gewoon de maximaal haalbare snelheid door... En als er 20 Mbps beschikbaar is, krijg je dat ook.
Reputatie 8
Badge +17
Wat geeft de Telfort postcodecheck aan als haalbare snelheid op jouw adres? Webcare geeft namelijk aan dat je geen 20 gaat halen...
postcode check geeft 14.32 MBps aan, De KPN monteur vertelde dat hij op de centrale al gezien had, dat Telfort gewoon niet levert waar je recht op hebt. De centrale zit bij mij om de hoek en ik heb genoeg power op de lijn om aan die 20 MB te komen, maar ik krijg gewoon niet meer.

Dat is niet de postcodecheck die je gebruikt hebt...

die vind je hier: http://www.telfort.nl/internet/internet/standaard-bestellen/
Badge
@Ri@

Zoals ik al eerder schreef ligt de mogelijke haalbare snelheid op je locatie rond de 17Mb down. De snelheid is nu 15 Mb down en DLM is nog aan het schakelen waardoor de snelheid in de komende week nog zal verbeteren.

Jelmer
Badge +1
Dat is niet de postcodecheck die je gebruikt hebt...

die vind je hier: http://www.telfort.nl/internet/internet/standaard-bestellen/

@Kees-Jan, ik heb gekeken op die link, maar dan moet ik m'n hele doopceel invullen en uiteindelijk komt het er op neer dat ik een nieuw abonnement wil bestellen. Dat is uiteraard niet de bedoeling

@Franzki, die monteur zou het mis hebben? Op de wijkcentrale werd geconstateerd dat ik een doorgifte had van 7 MB, dat is wel erg veel minder dan de 20 MB waar ik recht op heb. Hij kon het opvoeren naar 15 MB, want van Telfort krijg je niet meer. Op mijn adres is 24 MB haalbaar. Ik heb meegekeken op het apparaatje waarmee hij de lijn door ging meten en de wijzertjes sloegen goed uit.
Reputatie 8
Badge +17
@ri@: neem dan deze: http://internet.telfort.nl/shop/checkbeschikbaarheid.html dan krijg je precies de "snelheid  op jouw adres" zoals die waarschijnlijk door Telfort geleverd kan worden.

op de 1e link die ik gepost heb kon je dat ook al zien op de eerste pagina nadat je je postcode hebt ingevuld...

de lijnsnelheid is grotendeels afhankelijk van de lijnlengte tussen centrale en aansluiting, hoe langer de lijn hoe méér "weerstand", hoe minder de snelheid.

De 15Mbps is door de lijnlengte beperkt, niet door Telfort! Álle lijnen in de centrale sturen hetzelfde signaal uit, en de afhankelijkheid zit dan in de lengte van de lijn.
Reputatie 8
Badge +16
Op mijn adres is 24 MB haalbaar. Ik heb meegekeken op het apparaatje waarmee hij de lijn door ging meten en de wijzertjes sloegen goed uit.

Het is niet simpelweg een kwestie van wijzertjes die wel of niet goed uitslaan.

Het gaat om het hoogfrequent doormeten van de koperkabel vanaf je isra-punt naar de centrale... en daarbij gaat het om kabellengte, overgangsweerstand bij eventuele lassen en doorverbindingen, interferentie met andere lijnen en andere rare HF-effecten zoals dempingen en signaalreflecties.

Eerste indruk is dat de kabels tussen centrale en je isra-punt anders lopen dan je zelf denkt.
Badge +1
de lijnsnelheid is grotendeels afhankelijk van de lijnlengte tussen centrale en aansluiting, hoe langer de lijn hoe méér "weerstand", hoe minder de snelheid.

De 15Mbps is door de lijnlengte beperkt, niet door Telfort! Álle lijnen in de centrale sturen hetzelfde signaal uit, en de afhankelijkheid zit dan in de lengte van de lijn.
[/quote]

De centrale zit bij mij om de hoek, ik kan er zo naar toe lopen. Die postcodecheck, die meet echt niet wat er bij mij binnenkomt, die wil alleen graag verkopen. Ik zou zelfs 30 MB kunnen halen voor een standaard abo en 35 MB voor een uitgebreidere. Als dan 15 MB het hoogst haalbare is, stap ik natuurlijk nooit over naar een duurder abonnement.
Die monteur stond echt geen sprookjes te vertellen.
Maar laten we er maar over op houden, als ik verder door dit forum snuffel, kom ik toch echt tot de conclusie, dat ik niet de enige ben die heeft geconstateerd, dat Telfort minder levert dan waarvoor betaald wordt.
Badge +2
De monteur kan niet het snelheidsprofiel van de lijnkaart aanpassen, dit gebeurt alleen op afstand en dan alleen verzoek van de provider. Hij kan wel snelheid verhogen door een storing in het kopertraject op te lossen. Er wordt door de lijnkaart op dit moment 20Mb ADSL uitgezonden met een door DLM opgelegde limiet van 15Mb down, 1Mb up. Deze 1Mb upload wordt momenteel dus al niet gehaald en dat is op een korte lijn als deze geen goed teken.

Lijn is minder dan 500 meter, 50Mb VDSL hoort zelfs mogelijk te zijn. Upload nu met ADSL 20Mb is maar 0,7Mb. Er zit dus nog steeds iets niet goed tussen het modem en de centrale en dat moet opgelost worden. Het komt helemaal goed Ri@, Jelmer helpt je na z'n lunch verder!

Zo ziet een gezonde ADSL 20Mb DLM verbinding eruit:
http://i45.tinypic.com/28bqu76.jpg
Snelheid is hoofdzakelijk beperkt door lijnlengte / demping, demping up/down verhouding is in orde en de uploadsnelheid is ~1Mb.

Dit is de ADSL 20Mb DLM verbinding van Ri@:
http://i45.tinypic.com/sce3qe.jpg
1Mb upload wordt niet gehaald. Bijna de helft van de demping downstream, veel kortere lijn dan het gezonde voorbeeld dus. De downstream snelheid is echter vrijwel gelijk. De demping upstream is groter dan de demping downstream, dat mag nooit zo zijn en wijst op een probleem met de koperdraden tussen het modem en de centrale. Waar precies, dat is nu de vraag.

Hugo
Badge
@Ri@

Goed je zojuist telefonisch gesproken te hebben. Ik heb begrepen dat er tussen het ISRA-punt beneden en het modem boven een kabel zit van ongeveer 4 meter. Aangeraden wordt om een kabel van maximaal 1.5 meter tussen het ISRA-punt en het modem te gebruiken. Mocht je toch het modem boven willen laten staan, dan is het raadzaam de bekabeling goed na te (laten) kijken op kortsluitingen, beschadigingen, scherpe knikken en corrosie.

Jelmer
Reputatie 8
Badge +16
En gebruik in elk geval een goede kwaliteit kabel tussen modem en isra-punt als je ècht 4 meter nodig hebt...
Badge +1
@Ri@

Goed je zojuist telefonisch gesproken te hebben. Ik heb begrepen dat er tussen het ISRA-punt beneden en het modem boven een kabel zit van ongeveer 4 meter. Aangeraden wordt om een kabel van maximaal 1.5 meter tussen het ISRA-punt en het modem te gebruiken. Mocht je toch het modem boven willen laten staan, dan is het raadzaam de bekabeling goed na te (laten) kijken op kortsluitingen, beschadigingen, scherpe knikken en corrosie.

Jelmer

We hebben het modem nu beneden rechtstreeks op het ISRA-punt aangesloten, met een kort kabeltje van 80 cm. Toch heb ik de indruk dat de snelheid weer is teruggelopen. Kunnen jullie het nog eens meten?
Badge
@Ri@

Goed dat je de kabel hebt ingekort en vervangen. De snelheid is op dit moment inderdaad ingezakt. Ik heb een DLM reset aangevraagd en de verbinding zal na 10 dagen weer op de maximale snelheid intrainen. Ik wil je vragen het modem aangesloten en aan te laten staan.

Jelmer

Reageer