beantwoord

Modem loopt vast bij hoge data rates

• 17 april 2020
  • 23 reacties
  • 437 keer bekeken

hallo ik heb een probleem, dit probleem is al een tijd, bij hoge downloadsnelheden of veel verschillende connecties tegelijkertijd loopt het modem vast,hij is dan ook niet meer te bereiken op zijn webinterface.

herstarten en van tijd tot tijd n reset helpt maar het is geen goede oplossing vooral nu het probleem zich vaker voordoet, ik gebruik deze verbinding ook voor mijn werk dus als ik steeds naar onder moet om dat modem te herstarten word je uiteindelijk ook moe

kan ik een vervanger krijgen?

Groet Gijs Peeters

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 21 april 2020, 16:06

Hoi @wardriver84, in keer in de zoveel tijd moet je dus het modem herstarten om weer normaal te kunnen werken. Dat is niet fijn. Modem is dus goed aangesloten met een kabel van maximaal 1,5 meter zonder splitter? Ik wil ook graag jouw verbinding eens doormeten. Zou je daarvoor jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer en naam van de contractant? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

Bekijk reactie

23 reacties

Hallo @wardriver84 , welk merk/type modem heb je?

hallo JanD

ik heb een arcadyan experia box v8

Hallo  @wardriver84 heb je de modem al eens een fabrieksreset gegeven?

ja zoals ik al meldde na een paar keer geholpen te zijn met rebooten komt er een moment dan rest alleen een factory restore. dit is dus een 1 a 2 wekelijkse bezigheid.

de wifi van het modem is daarnaast ook niet betrouwbaar die valt ook regelmatig weg en als ik hem op het ideale open kanaal wil zetten voor hier dan werkt hij helemaal niet.

Reputatie 8

Zorgen dat je goede verbindingen hebt door je infrastructuur aan kabels goed door te nemen.
Onder “stress” omstandigheden  (veel data-verkeer), gaan er wellicht teveel data pakketjes verloren, die niet meer hersteld kunnen worden. En loopt het zaakje vast.

Voor meer informatie zie < HIER > plus vervolgreacties.

Het kan hem ook zitten in bepaalde soorten streams, en de verkeerde rand-apparatuur.
Of storingsgevoelige software.

Heb wel eens een “te nieuwe” versie OpenVPN gebruikt, die brak de connectie af bij grote downloads. Met een oudere versie OpenVPN geen probleem.

Om wat voor download data gaat het, en over wat voor soort verschillende connecties heb je het?

Ik ben zelf IT-er ik heb alles in orde qua bekabeling, nieuwsgroepen,torrents en ftp downloads veroorzaken dit, probleem was er al voor mijn vpn dus dat is t ook niet

Heb een soortgelijke setup op een andere plek met nog veel zwaardere belasting ook op n telfort lijn daar is t geen probleem,op ziggo werkt t ook goed,maar t is me gewoon duidelijk dat de experia box ondeugdelijk is ook gezien het wifi verhaal en t niet altijd verwerken van toepassingen in de webgui van t apparaat

T is dat ik de tv gebruik anders zou k n eigen modem inzetten.

nog ter aanvulling, ik heb met usenet maar 8 connecties lopen,met torrents staat de client op max 5mb/s omdat daarboven het risico op klapperen bestaat,heb dan ook max maar 3 torrents gelijktijdig lopen,met ftp meestal max 4 connecties,dat is echt niks en ik heb t op de andere plek op t dubbele staan.

Reputatie 8
Badge +16

In principe is een V8 qua hardware voldoende om stabiel te werken. Het is heel lang geleden dat ik modems heb om zien vallen bij zware belasting… ik denk een zwarte Zyxel 2602HW ofzo.

De vraag is misschien toch hoe je thuisnetwerk eruit ziet en of er iets raars in je setup zit waardoor je modem onnodig heel hard staat te werken.

ja dat klopt,maar ik ben er toch van overtuigd dat het in het modem zit ,zonder alle apparatuur eraan met alleen 1 pc bestaat het probleem nog. 

Reputatie 8

Jawel, maar heb je ook de bekabeling gecontroleerd tussen  ISRA-aansluitpunt en de Experia Box V8 als het om een “koper” internetverbinding gaat. Of heb je glasvezel?

Bij glasvezel is de kans niet zo groot dat de ethernetkabel problemen heeft (naar WAN).
Bij koper met een twee aderige VDSL verbinding daarentegen is dat statistisch gezien het meest voorkomende probleem wat hier op forum beschreven wordt wat tot haperingen leidt.

Je geeft in een eerdere reactie met een korte reactie dan wel aan dat bekabeling in orde is.
Maar ik heb niet de indruk dat je dat ook daadwerkelijk hebt gecontroleerd?

Zeker als er van een oud ISRA-punt gebruik wordt gemaakt, is de kans op hogere demping van het signaal erg groot door corrosie van de contactpunten of de “lassen” die erin gebruikt worden. “Varkenssnuit” contactdozen met “PTT telefoonstekker” idem. Slechte contacten binnen de RJ11 stekkertjes met de draadkern komt ook vaak voor. Uitwisseling van het (originele) korte DSL kabeltje (maximaal 150 cm) tussen ISRA en modem geeft dan reeds verbetering.

Om te hoge demping op te meten heb je speciale professionele meet-apparatuur nodig. En die apparatuur hebben de meeste mensen niet. (Vandaar de eerdere verwijzing voor details).

Zou je een foto kunnen plaatsen van de internet hoofdaansluiting?

(Overigens ook Telfort webcare zal dat als eerste vragen dat te controleren.
Die sturen namelijk niet op voorhand een andere modem/router).

Ja ik heb de kabel al vervangen en hij zit direct op het isra punt,ik weet het verschil tussen goed en slecht aansluiten,het uitwisselen van de kabel maakt geen verschil in dit geval,het isra punt kan ik nog reinigen maar deze is zo oud nog niet en t is er een met rubber seals eraan.

Ik plaats nog wel n foto

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @wardriver84, in keer in de zoveel tijd moet je dus het modem herstarten om weer normaal te kunnen werken. Dat is niet fijn. Modem is dus goed aangesloten met een kabel van maximaal 1,5 meter zonder splitter? Ik wil ook graag jouw verbinding eens doormeten. Zou je daarvoor jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer en naam van de contractant? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

Reputatie 8

Ik plaats nog wel n foto

Die hebben we ook niet meer gezien??

Ik was niet oo die locatie op dat moment,heb t profiel hier aangevuld,je kunt t meten

Reputatie 8
Badge +12

Ik ben gaan meten. De lijn meet helemaal goed. Dus daar is niks mis mee. Misschien het modem dus. Ik zie echter nog geen reset terug van het modem. Ik ben nog wel benieuwd of dit voor verbetering zorgt. 

ja ik hoef op t moment weinig te resetten omdat ik weinig daar ben maar dat verandert met een week weer. t is ook niet elke dag resetten, t lukt n aantal keren met n reboot of power cycle, tot t punt dat t niet meer werkt dan moet k m resetten.

ik download ook niet continu, dat gaat in golven dwz n tijd weinig en dan in korte tijd vrij veel. maar bv n aantal laptops voor de zaak installen kan t ook al vast laten lopen zonder hoge data rates, en t rare is of ik ze nu direct aan de arcadyan heb of aan mijn mikrotik met apart subnet, het gebeurt uiteindelijk toch,maar je kan t niet altijd veroorzaken in een keer plus ik geef nog een keer aan dat de wifi settings erg buggy zijn als ik bv een vast kanaal instel boven 4 of wat verander aan de wifi standaard b/g/n dan schakelt ie na toepassen settings de wificontroller uit en na n reboot nog steeds niet.soms helpt ook een hard reset dan niet direct. dat doet mij denken aan de p2812 van zyxel die ik ooit in n wat verder verleden had, die had bijna identieke problemen aangaande wifi en soms vastlopen met nntp met maar 8 connecties, die is toen ook uitgewisseld.

Reputatie 8
Badge +12

Maar dat is dan al lang geleden. Ik zie namelijk al geruime tijd geen reset van het modem terug. Maar ik lees nu dat je een eigen router achter de Experia Box hebt aangesloten. Loopt nou de Experia box vast of jouw eigen?Want als jouw eigen vastloopt, kun je die dan eens uit het netwerk halen? Ervaar je dan nog steeds problemen?

Ik zei al t gebeurt met of zonder mijn router ertussen, zelfs met 1pc alleen aan t modem.

Sterker nog t gebeurt wel iets minder vaak sinds ik mijn mikrotik ertussen heb gezet.

Die heb ik er juist ter proef tussen gezet om n hoop onderling verkeer op t modem te beperken.

Maar ik vind t geen oplossing.

Reputatie 8
Badge +12

Excuus, had ik moeten onthouden inderdaad. De extra router is er nu dus achterweg. Ik zie echter nog steeds geen reset van de Experia box terug. Ik hoor graag hoe het hierna gaat?

Ik ga wel n fritzbox kopen,ziggo had al lang mn modem geruild. Ik ben t wachten zat.

Reputatie 8
Badge +12

Als het na een reset niet beter wordt, dan is de volgende stap waarschijnlijk het vervangen van het modem. Maar zonder de reset kan ik het modem niet vervangen. Dus je kan het nog eens proberen. Anders dus een FRITZ!Box. Dat is natuurlijk een heel goed modem. Mocht ik nog kunnen helpen, dan hoor ik dat. Anders wil ik je veel plezier met jouw FRITZ!Box wensen.

Reageer