beantwoord

Linksys WRT3200ACM in plaats van experiabox

• 4 maart 2019
  • 15 reacties
  • 506 keer bekeken

Ik heb een vooringestelde express vpn router Linksys WRT3200ACM. Deze wil ik gaan aansluiten op de glasvezelaansluitset van genesis. Weet iemand de instellingen die nodig zijn om de expriabox te vervangen? (tv en internet)

icon

Beste antwoord door nakk 5 maart 2019, 10:04

Babylonia

Ik ga e.e.a. uitzoeken. Mocht het niet lukken, omdat de vpn dienst inderdaad de ip adressen wisselt en dus van buiten niet bereikbaar is, dan is de enige oplossing waarschijnlijk de "QuickConnect" van Synologie.

Vooraleerst ga ik zoeken in de menu's van de Linksys router wat daar mogelijk is met OpenWRT en DD-WRT enz. Mocht ik iets ontdekken zal ik het hier posten.

Bedankt☺
Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Bedoel je met 'vooringestelde' dat er al een voorgeconfigureerde accountinstelling aanwezig is voor Telfort..?
Of bedoel je iets anders..?

De juiste VLAN-instellingen voor internet en IPTV staan op de website van Telfort, zie de link hieronder.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

Je zal het op de Linksys moeten zoeken onder de menu's van 'Internet Settings' en/of 'Advanced Routing' en daar, indien de Linksys deze mogelijkheid biedt, de juiste instellingen zoals de VLAN nummers en VLAN-ID's moeten vastleggen.
Ik kan in de handleiding van deze Linksys, behalve wat basale instellingen, in ieder geval niets vinden over het instellen van IPTV.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @nakk, welkom op het Forum. Ik lees dat je graag jouw eigen modem wilt gebruiken in plaats van de Experia Box. Alle informatie hierover heeft Enterprise al gedeeld, ik heb daar niets aan toe te voegen. Kun je daar verder mee?
Hallo Enterprise en Bart

Met vooringestelde bedoel ik een geflashte router voor Expressvpn. Op KPN forum zie ik dat er voor telefonie geen gegevens verstrekt worden door KPN. Ik kom er niet achter of Telfort die gegevens wel beschikbaar stelt. Misschien dat Bart dit weet?

Uiteindelijk wil ik proberen om met een managed-switch de signalen vanuit de NTU (Genesis )voor internet,tv en telefonie te scheiden dmv Vlan en dan deze aan te bieden aan deLinksys router en E.B.

Excuses voor mijn “beginner” jargon.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @nakk ,
zoals ik eerder in het KPN-forum reageerde, geven de providers de telefooninfo niet vrij.
Daar Telfort gelijk aan KPN is geven ook zij die info niet vrij.
Reputatie 8
Badge +9
Met vooringestelde bedoel ik een geflashte router voor Expressvpn. Op KPN forum zie ik dat er voor telefonie geen gegevens verstrekt worden door KPN. Ik kom er niet achter of Telfort die gegevens wel beschikbaar stelt. Misschien dat Bart dit weet?
Oke, duidelijk.
Zoals JanD hierboven al aangeeft geeft Telfort ook geen SIP-gegevens voor de vaste telefonie aan de klant.

Uiteindelijk wil ik proberen om met een managed-switch de signalen vanuit de NTU (Genesis )voor internet,tv en telefonie te scheiden dmv Vlan en dan deze aan te bieden aan deLinksys router en E.B.

Succes daarmee, mijn kennis en ervaring in het 'knutselen' met diverse hardware achter elkaar schieten tekort om je daarmee te helpen.
Misschien dat @Babylonia je verder wil helpen, hij is behoorlijk thuis in deze materie.
Enterprise en Bart

Dank voor jullie reacties. Ik ga @babylonia reacties zoeken.
Reputatie 8
Uiteindelijk wil ik proberen om met een managed-switch de signalen vanuit de NTU (Genesis) voor internet,tv en telefonie te scheiden dmv Vlan en dan deze aan te bieden aan deLinksys router en E.B.

Met E.B. bedoel je naar ik aanneem de "Experia Box".
Als het een Experia Box V8 is van Telfort, kun je daar de VOIP / SIP gegevens wel van achterhalen. Zie het volgende onderwerp vanaf < HIER >

Het nut van een managed switch om internet, VOIP en TV te scheiden, vervolgens nog een tweede router in de vorm van een Linksys WRT3200ACM op te stellen, en daarachter dan alsnog de E.B. (Experia Box), ontgaat me eerlijk gezegd?? Drie apparaten in een moeilijke set-up?

Als je al iets wilt scheiden, en perse geen gebruik wilt maken van een Experia Box (of "Telfort" modem/router), zou ik het logischer vinden gewoon één apparaat te gebruiken als volledige vervanger van de Experia Box. Of hooguit twee, indien VOIP ontbreekt in een router.

Met twee routers achter elkaar "NAT achter NAT" kun je ook heel veel bereiken.
Met name ook VPN verbindingen om al je internetverkeer via "Expressvpn" te laten lopen.
In die set-up laat je TV en VOIP gewoon via de Experia Box lopen.
Reputatie 8
Badge +9
Enterprise en Bart

Dank voor jullie reacties. Ik ga @babylonia reacties zoeken.

Die hoef je niet te zoeken, hij heeft inmiddels een @mention gehad dat zijn naam is genoemd in dit topic.
Als hij in de gelegenheid is reageert hij wel.
Reputatie 8
Zo zie je maar weer hoe het een en ander doorkruist 😉
Hallo Babylonia

Het probleem begon bij mij omdat ik mijn nieuw aangekochte NAS niet van buiten via Expressvpn kon benaderen.

Ik ging ervanuit dat ik IPTV en Telefonie via de EB v8 (inderdaad) moest laten lopen.
Een beetje zoals : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1699323

Als alles via Linksys WRT 3200 ACM ,zonder een managed switch, kan functioneren heeft dat uiteraard de voorkeur. Heb jij tips over welke instellingen voor de Linksys van belang zijn?
Reputatie 8
Het probleem begon bij mij omdat ik mijn nieuw aangekochte NAS niet van buiten via Expressvpn kon benaderen.
Dat zit hem in basis niet in de gebruikte router, of je die zelf kiest of van een ISP.

Als je al het internetverkeer via "Expressvpn" laat lopen, is het WAN IP-adres van "Expressvpn" feitelijk je uitgaande internetverkeer. Je zou dan via dat "Expressvpn" WAN IP-adres weer terug naar jou NAS moeten gaan. Daar zijn dit soort commerciële VPN-services niet op ingesteld.
Die zouden dan "port forwarders" moeten instellen, specifiek naar jou eigen WAN IP-adres.
Dat gebeurt natuurlijk niet. Nog afgezien dat die "Expressvpn" WAN IP-adressen ook nog kunnen variëren, afhankelijk langs welke servers jou internetverkeer wordt geleid.

Als het om een Synology NAS gaat, zou je misschien nog kunnen uittesten of een connectie met je NAS via "QuickConnect" mogelijk is? De NAS onderhoudt een verbinding met een Synology-server waarbij het volledige "pad" langs welke routing het een en ander verloopt wordt vastgehouden, en vanuit een connectie elders, via dat zelfde pad dan de connectie weer terug wordt gevolgd naar je NAS.

Zou je nu al kunnen testen.

Verder zou je een meer geavanceerde router kunnen gebruiken (evt. NAT achter NAT) die VPN kan splitten. Dan gaat een gedeelte van apparaten via de VPN van "Expressvpn" verbinding, andere apparaten blijven er buiten, en kun je rechtstreeks extern benaderen.

Ik ging ervanuit dat ik IPTV en Telefonie via de EB v8 (inderdaad) moest laten lopen.
Een beetje zoals : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1699323

Telfort heeft andere opties en functionaliteiten dan KPN.
Met de juiste modem/router kun je dat voor wat betreft Telfort ook als geheel via een andere modem/router laten lopen. De meest bekende optie om ALLES over te nemen is de Fritz!box.
Maar het kan ook met DrayTek routers. Zonder VOIP of "routed IPTV" komen er meer routers in aanmerking die ook ingezet kunnen worden.

Als alles via Linksys WRT 3200 ACM ,zonder een managed switch, kan functioneren heeft dat uiteraard de voorkeur. Heb jij tips over welke instellingen voor de Linksys van belang zijn?
Heb de gebruiksaanwijzing nog niet doorgenomen, maar afgaande met wat @Enterprise reeds wel heeft doorgenomen, schat ik in weinig opties om het in te stellen.
Kom daar later nog wel op terug. (Ga nu even een filmpje kijken).
Reputatie 8
Kom daar later nog wel op terug. (Ga nu even een filmpje kijken).
De meeste kans om verdergaande opties te kunnen instellen is die Linksys router met andere optionele firmware "aan te drijven".

Kun je kiezen uit twee verschillende open source firmware pakketten:
In hoeverre je set-ups zou kunnen aanpassen voor Telfort zou je wat dieper in de community moeten duiken om je van meer informatie te voorzien. Maar ik denk wel dat er opties te vinden zijn.

M.b.t. OpenWRT is er zeer uitvoerige informatie.
Zoek dan op termen als "VLAN" en "IPTV":
https://openwrt.org/docs/guide-user/start

Waarbij ik vermoed dat er reeds complete configuraties zijn voor Telfort:
https://openwrt.org/docs/guide-user/network/wan/isp-configurations

M.b.t. DD-WRT en het gebruik van VLAN's vond ik bijgevoegde informatie:
https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Category:VLANs

Het zal al met al mogelijk nog best een klus worden, om uit te zoeken welke van de opties uiteindelijk een werkende set-up opleveren. (Dus het rechtstreeks aansluiten van de Linksys router achter de glasvezel NTU), waarbij je voor VOIP alsnog een aanvullende optie zou moeten kiezen.
Reputatie 8
Badge +9
Met de juiste modem/router kun je dat voor wat betreft Telfort ook als geheel via een andere modem/router laten lopen. De meest bekende optie om ALLES over te nemen is de Fritz!box.
Ik ben uiteraard niet bekend met alle merken en types modems en routers die op de markt zijn maar de enige die 'alles' kan die ik op dit forum tot nu toe ben tegengekomen is inderdaad de Fritzbox.
Ik gebruik de Fritzbox 7490 en heb deze zonder veel omhaal, en rechtstreeks aangesloten op de DSL-verbinding kunnen inzetten voor internet, interactieve TV in Routed Mode, vaste telefonie en VPN.
Het enige dat wat inspanning vergt is het achterhalen van het wachtwoord van de SIP-server voor telefonie, de overige diensten werken 'out of the box'...
Babylonia

Ik ga e.e.a. uitzoeken. Mocht het niet lukken, omdat de vpn dienst inderdaad de ip adressen wisselt en dus van buiten niet bereikbaar is, dan is de enige oplossing waarschijnlijk de "QuickConnect" van Synologie.

Vooraleerst ga ik zoeken in de menu's van de Linksys router wat daar mogelijk is met OpenWRT en DD-WRT enz. Mocht ik iets ontdekken zal ik het hier posten.

Bedankt☺
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie dat je al heel ver bent gekomen met hulp van Babylonia. 🙂 Helemaal top. Heel veel succes. 🙂

Reageer