beantwoord

Kan poort 4500 niet gebruiken als forward

• 9 februari 2017
  • 48 reacties
  • 3616 keer bekeken

Reputatie 1
Goedendag.

Ik ben sinds gister klant bij jullie en heb ook een goede internet verbinden en alles werkt prima.
Toen ik gister mijn IPSEC/IKE verbinding opnieuw wou opzetten was en is dit niet mogelijk. Ik heb poort 4500 geprobeerd te forwarden waarom ik een melding heb gekregen dat deze poort gereserveerd is door de router. Ik heb zelf geen instellingen aangepast en heb hier ook geen toegang tot. Ik gebruik een experia v10 box van telfort dat ik heb binnen gekregen.

Ik zou graag willen weten waarom deze poort gereserveerd is en hoe ik dit alsnog kan gebruiken.

Informatie van de experia v10 box:Model H369A
Serial Number ZTEEG8GG9D01226
Hardware Version V1.00
Software Version V1.01.01T01.4v3
Boot Loader Version V1.0.00
xDSL PHY Version A2pvbH042p.d26j
MAC Address 70:2e:22:8a:8b:23
icon

Beste antwoord door Babylonia 9 februari 2017, 15:33

Weet niet of je in plaats ervan OpenVPN kunt inzetten,
daar zit de te gebruiken standaard poort (1194) buiten die reeks van geblokkeerde poorten.

Of aan Telort vragen als "tussen" oplossing de oude V8 uit te leveren. Die heeft dat probleem niet.
Maar de WiFi van de V8 is daarbij erg magertjes, en mist de 5 GHz band.

Mod edit - 30 maart. Goed nieuws: in de komende firmwarerelease zullen deze poorten niet meer gereserveerd zijn. In de maand april wordt deze firmware ontwikkeld en getest zodat ze in mei kan worden uitgegeven.

Update: er zijn bugs gevonden in de nieuw ontwikkelde firmware, waardoor de uitgave van deze firmware minstens een maand opschuift.
Bekijk reactie

48 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Klopt, is een bekend probleem oftewel een BUG, sinds een maand of 7...

Is nog steeds niet opgelost...

wachten op de volgende formware of een eigen modem aanschaffen.
Reputatie 8
Weet niet of je in plaats ervan OpenVPN kunt inzetten,
daar zit de te gebruiken standaard poort (1194) buiten die reeks van geblokkeerde poorten.

Of aan Telort vragen als "tussen" oplossing de oude V8 uit te leveren. Die heeft dat probleem niet.
Maar de WiFi van de V8 is daarbij erg magertjes, en mist de 5 GHz band.

Mod edit - 30 maart. Goed nieuws: in de komende firmwarerelease zullen deze poorten niet meer gereserveerd zijn. In de maand april wordt deze firmware ontwikkeld en getest zodat ze in mei kan worden uitgegeven.

Update: er zijn bugs gevonden in de nieuw ontwikkelde firmware, waardoor de uitgave van deze firmware minstens een maand opschuift.
Reputatie 1
Ik kan en ga geen andere VPN gebruiken. Deze poort hoort naar mijn weten open te staan en een andere router lijkt mij geen goede oplossing. Deze poort mag ook niet dicht staan omdat dit mij hindert om een veilige VPN connectie naar mijn thuis netwerk op te zetten.

Dit is ook geen bug aangezien het met de firmware te maken heeft want KPN klanten hebben hier geen last van en gebruiken een andere firmware versie : V1.01.01T firmwares die voor Telfort en V1.01.00T firmwares die voor KPN. ( van de KPN forum).

Als ik het goed heb ga je dan tegen de telecommunicatie wet in en dat mag niet. Ik hoop dat telfort met een goede oplossing kom en dit afschaft op de router.
Reputatie 8
Als ik het goed heb ga je dan tegen de telecommunicatie wet in en dat mag niet.
Ik hoop dat telfort met een goede oplossing kom en dit afschaft op de router.

Klopt, heb je helemaal gelijk in. Zowel in wetgeving wat betreft "net-neutraliteit).
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netneutraliteit.htm
Dat heb ik 7 maanden geleden toen ook al aan Telfort aangegeven.
(Heb toen een "Telfort" V10 getest en precies dit probleem aangekaart).

Als niet voldoen aan de onlangs verscherpte regelgeving:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.html
Badge +13
Hi Wesley,

Het klopt dat poorten 4000 tot 5000 gereserveerd zijn in het Experia Box V10-modem. Het is bewust zo ingesteld door de leverancier voor moederbedrijf KPN, maar dat levert helaas problemen op - specifiek voor Telfort-klanten die de poorten willen gebruiken.

Omdat slechts 0,1% van onze klanten doen aan port fowarding en er maar een klein aantal van onze klanten de V10 gebruikt, zit er niet veel druk achter de wijzigingen die nodig zijn om de poorten open te stellen. Wel is er inmiddels actie gevraagd bij de leverancier.
Reputatie 1
Hi Wesley,

Het klopt dat poorten 4000 tot 5000 gereserveerd zijn in het Experia Box V10-modem. Het is bewust zo ingesteld door de leverancier voor moederbedrijf KPN, maar dat levert helaas problemen op voor Telfort-klanten die de poorten willen gebruiken.

Omdat slechts 0,1% van onze klanten doen aan port fowarding en er maar een klein aantal van onze klanten de V10 gebruikt, zit er niet veel druk achter de wijzigingen die nodig zijn om de poorten open te stellen. Wel is er inmiddels actie gevraagd bij de leverancier.

Je weet dat dit onzin is aangezien jullie kiezen wat voor firmware erop komt te zitten en jullie als Telfort er bewust voor kiezen om die firmware te gebruiken bij die specifieke leverancier. Jullie weten zelf ook dat deze poorten op deze firmware geblokkeerd worden want jullie leverancier moet dit met jullie communiceren.

Ik zou graag een oplossing willen hebben. Ik hoop dat jullie ook begrijpen dat je de Nederlandse wet schend en aangeklaagd kan worden. Ik hoop dat jullie veel druk achter de wijzigingen zetten. Jullie beheren ook de Experia box V10 en jullie kunnen dan, neem ik aan, ook vanuit Telfort zelf een nieuwe firmware erover kunnen zetten. Jullie zijn een dochterbedrijf van KPN dus jullie zouden ook toegang kunnen vragen voor de firmware die KPN zelf gebruik en daarin is het wel mogelijk. Als u de schuld bij KPN wilt leggen is dat niet toepasselijk aangezien het bij hun wel mogelijk is.

Ik hoop nogmaals op een snelle reactie en oplossing want ik zelf en andere mensen gebruiken mijn vpn service om veilig te kunnen internetten in openbare netwerken.
Reputatie 1
Hi Wesley,

Het klopt dat poorten 4000 tot 5000 gereserveerd zijn in het Experia Box V10-modem. Het is bewust zo ingesteld door de leverancier voor moederbedrijf KPN, maar dat levert helaas problemen op - specifiek voor Telfort-klanten die de poorten willen gebruiken.

Wil jij zelf niet alstublieft dit als beste antwoord selecteren. Kan je dit gewoon aan mij overlaten en niet zelf een oplossing aanmarkeren als dit geen oplossing is. De topic mag jij ook niet zomaar als beantwoord neer zetten wanneer er geen antwoord is.

Mijn vraag was duidelijke waarom dit zo is en hoe het nu opgelost gaat worden. Er is nog geen oplossing. Waar ben je mee bezig?
Reputatie 1
Graag weg halen dat dit het antwoord is want dat is het zeker niet en slaat helemaal nergens op. Anders maak ik net zo goed een nieuwe topic aan met het zelfde probleem en een verwijzing naar deze topic met als reactie dat Jurgen mensen in de maling neemt en zomaar dingen weg schuift en dan noem jij je een community manager. Schaam je!
Reputatie 8
Badge +10
Dat slechts 0,1 % (dus maar één op de 1000) van de klanten gebruik maakt van portforwarding valt slecht te rijmen met de hoeveelheid mensen die ik ken die thuiswerken, gamen, torrents downloaden en allerlei andere dingen doen die NAT vereisen.
En met de poorten die ongemerkt via UPnP open gezet worden is dat waarschijnlijk wel de helft van de gebruikers..!
Dat zijn er meer dan 1 op de 1000 hoor... ;)
Dat het niet allemaal Telfort klanten zijn begrijp ik wel, maar dit zal toch ook voor andere providers gelden.
Als internet die mogelijkheden biedt dan wil je ze ook gebruiken.
Reputatie 8
Badge +16
De norm is dat een modem of NAT-router zoveel mogelijk transparant werkt. Als Telfort anders beweert, dan is dat lariekoek.

Als er een reeks van 1000 poorten zonder serieuze reden dicht staat in de firmware, dan is dat gewoon een bug... een ernstig defect aan het modem. In principe kan elke gebruiker hier last van krijgen en daarom moet het zo spoedig mogelijk verholpen worden... of Telfort dient een gelijkwaardig goedwerkend alternatief te bieden als vervanging voor de V10.
Badge +13
Mijn vraag was duidelijke waarom dit zo is en hoe het nu opgelost gaat worden. Er is nog geen oplossing. Waar ben je mee bezig?
Hi Wesley,

Ik begrijp je teleurstelling en irritatie, en daarom wil ik benadrukken: de blokkades van de Experia Box V10 zijn een tijdelijk probleem. Ook wil ik herhalen dat de poortreserveringen bewust zijn doorgevoerd door KPN voor alle KPN-merken die het modem inzetten en dat het alleen een nadelig effect heeft op Telfort, omdat we bij Telfort een ander connectiemodel gebruiken dan bij KPN.

Ik heb de urgentie voor een structurele oplossing voor de V10 nogmaals doorgegeven aan de collega's die hiervoor verantwoordelijk zijn. Dit hebben we de afgelopen maanden ook meerdere malen gedaan.

De enige vlotte oplossing die ik je kan aanbieden is een vervangende Experia Box V8 die ik je per post kan toesturen.
Reputatie 1
Ik ben totaal niet geïrriteerd. Het enige wat mijn irritatie was is dat de topic gelijk gesloten werd zonder enige redenen.

Kan Telfort zichzelf eens afvragen dat dit eigenlijk binnen een maand moet zijn opgelost aangezien sommige mensen hier al maanden last van hebben en ook Telfort hier voor zal aanklagen. Als een leverancier dit aanbied kunnen jullie zelf toestemming of niet. Dit is dus een keuze van Telfort geweest en nu word dus de schuld toch naar KPN door geschoven. KPN klanten ZELF hebben ook een experia v10 box en hebben dit probleem niet. Er wordt nu een excuus op tafel gelegd waar niemand wat mee kan en jullie begrijpen zelf de ernst van de zaak geloof ik niet.

Aanklachen kost geld en jullie overtreden de wet en een rechter zal je er ook geen gelijk voor geven.

Ik ben bij Telfort gekomen zodat ik 10000% zeker wist dat er NIKS aan de hand zal zijn. Er zit altijd een addertje onder het gras, zo blijkt dat maar weer.

Het is voor mij ook moeilijk te begrijpen dat jullie niet de firmware van KPN zelf over mijn router kunnen zetten. Waarom is dit niet mogelijk?
Dan zijn alle problemen opgelost. KPN zelf gebruikt deze firmware: V1.01.00T. Jullie zitten er ééntje. boven. Dit kan makkelijk opgelost worden. Jullie zijn een dochter bedrijf van KPN maar kpn zelf gebruikt een andere firmware?? Dit laat zien dat jullie zelf een keuze nemen.

Ik kan zelf niet de firmware upgraden aangezien de zogenoemde "admin" account op de router een user account is en geen admin. Jullie beheren de routers en horen wel toegang te hebben tot de firmware van de router. Het kan zo opgelost zijn. Zoals ik al vroeg, waarom is dit niet mogelijk?
Reputatie 8
Badge +17
Wesley, de firmware van KPN en de firmware van Telfort is niet gelijk, ondanks versienummer enz.

de blokkade van de poorten 4000-5000 is tijdens het herschrijven van de KPN firmware om te kunnen werken in het Telfort modem erin geslopen en is nog steeds niet opgelost, ondanks dat deze BUG al 7 maanden geleden is gemeld.

Overigens is het belachelijk dat KPN

BEWUST

ervoor kiest om deze poorten te blokkeren!

Je kan die V8 die Jurgen nu aanbiedt nu tijdelijk gebruiken, zodra het poort probleem opgelost is in de firmware kan je je V10 dan weer inzetten!
Reputatie 8
Badge +16
Ook wil ik herhalen dat de poortreserveringen bewust zijn doorgevoerd door KPN voor alle KPN-merken die het modem inzetten
Ik begrijp nog steeds niet waarom je in een modem bewust poorten zou reserveren die je simpelweg niet mag reserveren omdat bepaalde diensten erop vertrouwen dat ze vrij beschikbaar zijn. Ik blijf erbij dat het een bug is. Als het ècht een bewuste keuze is van een KPN-medewerker dan wil ik wel eens weten waarom deze bewuste keuze is gemaakt.
Reputatie 8
Ook wil ik herhalen dat de poortreserveringen bewust zijn doorgevoerd door KPN voor alle KPN-merken die het modem inzetten en dat het alleen een nadelig effect heeft op Telfort, omdat we bij Telfort een ander connectiemodel gebruiken dan bij KPN.
Onzin, want bij KPN zijn die poorten NIET geblokkeerd.
De PPPoE connectie bij KPN als connectie tegenover een automatisch DHCP-verbinding bij Telfort, heeft op zichzelf niets met port forwarding te maken. Het connectiemodel heeft alleen betrekking op de WAN-aansluiting, terwijl de blokkade van poorten alleen betrekking heeft op het LAN-gedeelte van de modem/router. Zijn twee verschillende zaken.

Verder dat het een "tijdelijk probleem" is, waarbij je via andere weg reeds hebt aangegeven dat het niet voor juli 2017 geregeld kan worden is gebruikers blij maken met een dode mus. Nog afgezien dat het mogelijk dan alsnog weer extra vertragingen oploopt, wat we bij diverse belangrijke issues onderhand hebben ondervonden, hoe de bedrijfscultuur bij Telfort als zodanig werkt.

Zeven maanden geleden ingebracht, had 6 maanden terug gewoon opgelost kunnen zijn, met de juiste bedrijfscultuur bij Telfort / KPN. Nog lang voordat de V10 officieel aan gebruikers werd uitgeleverd.

Nog maar een keer herhalen, wetgeving sinds 2013, informatie nota bene op jullie eigen website:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netneutraliteit.htm

Dit betekent onder andere dat Telfort, net als andere providers in ons land, binnen de internettoegangsdienst
niets mag blokkeren. Ook moet Telfort de verschillende verkeersstromen gelijk behandelen.

.....
Tot slot zorgt Telfort voor de uitvoering van wettelijke maatregelen.

M.b.t. eventuele uitzonderingen. Blokkade van poorten 4000-5000 heeft niets met de uitzonderingen te maken, die in uitzonderlijke gevallen voltrokken zouden kunnen worden.

Daar komt de regelgeving van december 2016 nog eens overheen waarin Telfort verkeerd zit.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.html

Zet de leverancier en technische mensen van Telfort/KPN eens een keer aan het werk, geef ze een schop onder de kont. Telfort is in hoge mate in gebreke betreffende hun te leveren diensten.
Reputatie 1
Vervolgens is weer een antwoord geselecteerd terwijl er vanuit Telfort nog helemaal geen antwoord is verkregen. Ik weet niet wie dit heeft gedaan maar dit is niet goed! Er worden hier door 3 man vragen gesteld en er is nog geen antwoord gegeven. Haal dit antwoord er alsjeblieft vanaf want dit slaat weer nergens op.

Jullie omzeilen nu de vraag in plaats van hier antwoord op te geven!

De topic is nog niet gesloten en behoort open te blijven. Volgens mij behoort de auteur een antwoord te selecteren maar die is nog niet gegeven!
Reputatie 8
Het antwoord van Jurgen wat eerst (door Jurgen zelf ?) was geselecteerd is nu kennelijk gewisseld met een reactie wat ik je heb voorgetseld. Neem aan dat je dat nu zelf hebt gekozen "als antwoord" ???
(Ik kan dat namelijk niet als "niet de topic starter" en "geen Telfort medewerker").
Of is het alsnog door Telfort gedaan?
Er zit alleen nu nog wel een opvallend kader om het antwoord van Jurgen.

Overigens heeft Jurgen je wel een vlotte "noodoplossing" geboden.
(Datgene wat ik eerder in de draad juist had voorgesteld en nu als antwoord staat gemarkeerd).

De enige vlotte oplossing die ik je kan aanbieden is een vervangende Experia Box V8 die ik je per post kan toesturen.
Neemt niet weg dat gewoon alle te leveren diensten en spulllen door Telfort gewoon aan de geldende eisen en wetgeving moet voldoen.
Reputatie 1
Ik heb geen enkel antwoord gemarkeerd dat goed was. Dit is dus door iemand ( weer ) van Telfort gedaan. Ik heb hier over ook een bericht gestuurd naar een moderator. Ik heb normale vragen gesteld en tot zo ver zijn er nog geen antwoorden gegeven op één van die vragen.

Het is voor mij ook moeilijk te begrijpen dat jullie niet de firmware van KPN zelf over mijn router kunnen zetten. Waarom is dit niet mogelijk?
Dan zijn alle problemen opgelost. KPN zelf gebruikt deze firmware: V1.01.00T. Jullie zitten er ééntje. boven. Dit kan makkelijk opgelost worden. Jullie zijn een dochter bedrijf van KPN maar kpn zelf gebruikt een andere firmware?? Dit laat zien dat jullie zelf een keuze nemen.

Ik kan zelf niet de firmware upgraden aangezien de zogenoemde "admin" account op de router een user account is en geen admin. Jullie beheren de routers en horen wel toegang te hebben tot de firmware van de router. Het kan zo opgelost zijn. Zoals ik al vroeg, waarom is dit niet mogelijk?
Reputatie 8
Badge +17
uh, heb je van deze post de laatste alinea gelezen: https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/poort-4500-niet-gebruiken-forward-65194?postid=545359
Reputatie 1
De enige optie die ik heb is een V8 router dan maar. Verder is nog geen antwoord gegeven waarom deze instellingen er bewust op zijn gezet en waarom Telfort dit doet. Ze hebben de schuld afgeschoven op KPN terwijl dit helemaal niet waar en en wordt ontkracht door 3 mensen. Daarover zijn vragen gesteld en nog geen antwoord op gegeven.

Verder zou ik dan graag een V8 router willen ontvangen aangezien dit de enige oplossing is. Het probleem met de V10 router is dan nog steeds niet opgelost. Dit moet opgelost worden. Een andere router is een tussen oplossing maar het hoofd probleem bevindt zich nog steeds.

Dat poorten gereserveerd zijn op de router gaat tegen de telecommunicatie wet in. Dit probleem is een kleine 6 maanden geleden al aangekaart door andere gebruikers VOORDAT de V10 ook naar andere gebruikers gingen. Telfort heeft dit probleem links laten liggen dus en doet dit blijkbaar nog steeds.

Ik herhaal nogmaals. Het probleem is nog steeds niet opgelost en moet opgelost worden. Dit probleem met de V10 kasten ligt niet aan KPN. Telfort kan gewoon vanuit het bedrijf zelf de firmware down en/of upgraden waardoor deze poorten niet meer gereserveerd zijn. Jurgen heeft aangegeven dat 0.1% van de gebruikers hier last heeft. Het is dus een heel klein aantal mensen en kan dus SNEL opgelost worden aangezien niemand er dan last van heeft.

Het is onzin dat opeens een antwoord als goed gemarkeerd wordt terwijl niemand antwoorden heeft gegeven op de bovenstaande tekst hier.

Ik heb ook rond gekeken en blijkbaar zijn er ook heel veel mensen ontevreden over de manier van handelen zoals Jurgen dat doet en nu uit eigen ervaring kan ik ook zeggen dat ik ontevreden ben. De topic wordt 2 maal zomaar dicht gedaan terwijl het hoofdprobleem niet is opgelost en er nog geen oplossing is aangeboden of informatie is verstreken. Alleen de schuld afschuiven. Jammer dit.
Reputatie 1
Maar zo ver ik weet is de V8 een flut ding vergeleken met een V10. Dit heeft de monteur bij mij thuis zelf aangegeven en wat ik hoor van andere kpn gebruikers moet ik niet blij zijn met een V8. Als niemand van Telfort een antwoord kan geven waarom dit probleem op de V10 er is dan bel ik er maar over. Ik hoopte dat ik hier antwoord kon krijgen.
Reputatie 8
Badge +17
Wesley,

Je hebt wel degelijk antwoord gehad. KPN ontwikkelaars maken de firmware voor de KPN- én de Telfort modem. Dit ligt aan de verschillen in het netwerk.

Telfort kan niet zélf een eigen firmware maken.

Telfort kan (en moet) wél zelf de voor de distributie zorgdragen en doet dat dan ook via een zg. provisioning server die ervoor zorgt dat alle modem van een bepaald type de laatste firmware krijgen.

tot zover de verschillen in firmware.

Ik ben het met je eens dat het vreemd is dat in de KPN firmware de poorten 4000-5000 niet geblokkeerd zijn en dat er notabene door (waarschijnlijk) diezelfde ontwikkelaars in de firmware voor het Telfort modem er BEWUST gekozen is om die poorten te blokkeren.

Dat klopt van geen kant, wat de reden ook mogen zijn!

En ja, dit kan niet rijmen met de vrijheid die ons in .nl gegund is om geen internetcensuur opgelegd te krijgen.Uitgezonderd de onwerkbare blokkade van "The Pirate Bay" servers, waar iedereen inmiddels omheen weet te werken... ;)

nogmaals, je kan 2 dingen doen:
1. die V8 die Jurgen aanbiedt voorlopig in gebruik nemen en die V10 in de voorraad houden totdat het probleem opgelost is en dan die V8 weer retour sturen
2. een eigen modem kopen, bijvoorbeeld de Fritz!Box 7490.
Reputatie 8
Wesley,

Ik denk dat je met bellen naar Telfort dezelfde optie krijgt voorgelegd. Of nog niet eens?
(Mogelijk verwijst de klantenservice je naar het forum voor een oplossing).

In zoverre jezelf extra WiFi mogelijkheden mocht hebben, en niet afhankelijk van de WiFi van de Experia Box V8, is de V8 in dat geval de beste optie. IMO zelfs te prefereren boven de V10, omdat de V10 meer dicht getimmerd zit als de V8. Voor data-doorgifte "bekabeld" bij een glasvezel account is er geen verschil in performance tussen een V8 en V10.

Heb hier zelf de V10 ook liggen, maar gebruik die NIET, en heb de V8 aangesloten.
- 1e door de blokkering van die poorten 4000-5000 in de V10
- 2e de V8 biedt nog wel opties om een eigen extern VOIP account in te stellen. De V10 niet.

Ik zou zeggen, kies eieren voor je geld.
Met Telfort in de clinche gaan over de gebreken van de V10, kost je een hoop energie en ben je "een jaar verder."
(Die eerste 7 maanden dat het bij herhaling bij Teldort is aangekaart heeft tot nu toe niets opgeleverd, en de toegezegde verbetering duurt nog een half jaar, exclusief "extra vertraging").

Mocht je verlegen zitten in eigen extra WiFi mogelijkheden, --o.a. het gebruik van de 5 GHz band, die de V8 niet heeft,-- en je zelf daarvoor de hardware zou moeten aanschaffen, zou ik Telfort om een financiële compensatie vragen als onderdeel in de tegemoedkoming in de gebreken die Teldort in de V10 heeft zitten.

Tenslotte de overeenkomst die je met Telfort bent aangegaan was met inbegrip van levering van de V10 en de verwachting de V10 ten volle te kunnen benutten. Telfort kan dat met een V10 dus niet waarmaken, en is daarmee feitelijk in gebreke met de overeenkomt die je bent aangegaan.
Een financiële compensatie lijkt me daarom niets meer dan reëel.
Reputatie 1
Verder zou ik dan graag een V8 router willen ontvangen aangezien dit de enige oplossing is.

^_^.

Volgens mij hebben mensen mijn reactie niet gezien. Ik zal wel bellen om het te regelen want ik denk niet dat een Telfort persoon nog op dit forum gaat reageren. In ieder geval bedankt voor de informatie waar ik om vroeg Babylonia en Kees-Jan.
Reputatie 1
Om dingen nog even wat helder te maken voor Jurgen. Deze post is van de KPN forum zelf afkomstig.

wjb 12307 reacties 11 uur geleden
Laat ik je één ding zeggen, Telfort mag daar helemaal niet voor kiezen, dat is wettelijk niet toegestaan omdat zij jou hierbij weerhouden om alle via Internet aangeboden diensten te kunnen gebruiken.
Het is echt van de zotte dat ze met droge ogen beweren dat hier bewust voor gekozen is. Ze blokkeren hiermee de zowat meest secure methode voor het opzetten van VPN verbindingen en dat kan toch niet een "bewuste keuze" zijn. Nee, als ik klant bij Telfort zou zijn, dan had ik op de dag van constatering al een formele klacht ingediend, dit kan en mag echt niet!!!
Be positive, avoid negativity and enjoy life!

Reageer