beantwoord

kan ik een Asus Router RT AC 66U installeren achter een Experia Box V8 en hoe doe ik dat en kan dat

• 13 juli 2016
  • 11 reacties
  • 3550 keer bekeken

Reputatie 1
Mijn vraag is: Glasvezel Pakket over Mijn Wi-Fi verbinding is niet optimaal een Wi-Fi versterker bedraad geïnstalleerd van Telfort , maar niet optimaal ,nu wil ik een Asus Router RT-AC 66U Dual band achter de Experia Box V8 Modem installeren is dat mogelijk ? moet ik het wifi signaal uit zetten ? ,
volgens de verkoper verteld mij dat het niet hoefde een andere vertelde mij weer van wel ! en hoe installeer ik de Router ? .
Hopelijk kan mij men mee verder helpen ik ben niet zo technisch aangelegd .
Met vriendelijke groet Joop
icon

Beste antwoord door Babylonia 11 augustus 2016, 22:04

Zo, ben ik dan weer terug op mijn eigen plek.

Op foto 1 zie ik in het midden een contactdoos met 2 stuks RJ45 poortjes, waarvan 1 ethernetkabel aangesloten.
Ik neem aan dat dat de kabel is die naar je PC gaat? De andere kant van die aansluiting komt wellicht uit in de meterkast en is in de Experia Box aangesloten op één van de gele LAN-poortjes.
(Foto 1 toont het niet, maar heb je daar normaal dan op het 2e RJ45 poortje de TV-ontvanger verbonden?)

Ik laat even hierbij de poortjes zien van de Experia Box V8 die bij je in de meterkast staat.
Bij glasvezel is een oranje kabel verbonden vanaf het NT-glasvezelkastje met de oranje WAN-poort (afb.= E).
- Telefoon is aangesloten op een groen poortje (afb. = B)
- TV-ontvanger en bekabeling naar je PC vanaf de gele poortjes (afb. D)

Bij foto 1, dat ene RJ45 stekkertje wat in die contactdoos zit (van je PC) haal je los, en steek je nu in een van de gele poortjes van de Asus router.

Een nieuw kabeltje sluit je dan aan in het RJ45-poortje van die contactdoos (zelfde poortje als waar eerst dat andere stekkertje in zat).
Andere kant sluit je aan op de blauwe WAN-poort van de Asus router.
Dat is het feitelijk voor wat betreft de aansluitingen.

Power van de Asus router aan, even wachten tot alles is opgestart, en een keer de PC herstarten.
Daarmee krijgt de PC nu een nieuw IP-adres van de Asus-router.
Als het goed is heb je vanuit de PC nu meteen internet als je een webbrowser opent en is het functioneel.

Van daaruit gaan we de WiFi van de Experia Box uitzetten, en die van de Asus router instellen, voor wat betreft WiFi SSID en wachtwoord.

Uitzetten WiFi Experia Box.
Tik in de internetbrowser 192.168.2.254
Je komt dan bij de inlogpagina van de Experia Box. Voor zover het de eerste keer is, is het wachtwoord 1234
Daarna wordt gevraagd het wachtwoord te veranderen.
(regel 1 is dan nog 1234, regel 2 het nieuwe wachtwoord, en bevestiging van het nieuwe wachtwoord regel 3).

Dan ga je naar de WLAN pagina van de Experia Box, vinkt "Off" aan en bevestig met "Apply"

Instellen login van de Asus router + WiFi SSID en wachtwoorden.
Zie de gebruiksaanwijzing van de router ----> te downloaden van de website:
https://www.asus.com/nl/Networking/RTAC66U/HelpDesk_Manual/

Rechtstreekse link naar PDF-bestand < HIER >
Zie vanaf blz. 15 en verder.
De Asus gebruikt als basis IP om in de router te komen 192.168.1.1
En gebruikt standaard daarmee reeds een verschillend sub-net (moet ook), dan de Experia Box V8.

Dit zijn feitelijk de basis-instellingen.
Zou je allerlei services willen benaderen van buiten uit (m.b.t. games, VPN-server e.d.) komt er meer bij kijken.
Dan zou je voor het WAN IP-adres van de Asus router, een vast "LAN" IP-adres moeten vastleggen in de Experia Box.
Maar zover ik het begrijp, gebruik je die extra dingen toch allemaal niet, en kun je dat allemaal achterwege laten.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

11 reacties

Badge +1
Hi Joop, aangezien je reactie uitblijft, ga ik ervan uit dat je de hulp hier niet meer nodig hebt. Mocht je nog iets kwijt willen, laat je dit dan weten in een nieuw topic?

Hier gaat nu een slotje op!
Reputatie 8
Je mag me best tutoyeren hoor, dat deed en doe ik ook met u ;)

Het instellen van de Asus router inlognaam en wachtwoord + WiFi, hoop voor je dat de (Engesle) gebruiksaanwijzing daarin duidelijk genoeg is. (Zelf heb ik geen Asus, dus moet het in deze dan ook doen met die gebruiksaanwijzing).

Om het meeste profijt van de WiFi te hebben, zou je de volgende aanwijzingen nog door kunnen nemen:
https://forum.telfort.nl/wifi-269/druk-jouw-wifi-omgeving-44762
(Uiteraard dan wel vanuit de instellingen in de Asus router).

Succes.
Reputatie 1
Goede Avond Babylonia
Hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg ik ga er aankomende mee aan de slag , ik ben u zeer erkentelijk hiervoor , sorry dat ik niet zo technisch ben , als het mij gelukt is hoort u het gelijk van mijn
Ik wens u een goed mooi weekend toe :
Met vriendelijke Gr : Joop
Reputatie 8
Zo, ben ik dan weer terug op mijn eigen plek.

Op foto 1 zie ik in het midden een contactdoos met 2 stuks RJ45 poortjes, waarvan 1 ethernetkabel aangesloten.
Ik neem aan dat dat de kabel is die naar je PC gaat? De andere kant van die aansluiting komt wellicht uit in de meterkast en is in de Experia Box aangesloten op één van de gele LAN-poortjes.
(Foto 1 toont het niet, maar heb je daar normaal dan op het 2e RJ45 poortje de TV-ontvanger verbonden?)

Ik laat even hierbij de poortjes zien van de Experia Box V8 die bij je in de meterkast staat.
Bij glasvezel is een oranje kabel verbonden vanaf het NT-glasvezelkastje met de oranje WAN-poort (afb.= E).
- Telefoon is aangesloten op een groen poortje (afb. = B)
- TV-ontvanger en bekabeling naar je PC vanaf de gele poortjes (afb. D)

Bij foto 1, dat ene RJ45 stekkertje wat in die contactdoos zit (van je PC) haal je los, en steek je nu in een van de gele poortjes van de Asus router.

Een nieuw kabeltje sluit je dan aan in het RJ45-poortje van die contactdoos (zelfde poortje als waar eerst dat andere stekkertje in zat).
Andere kant sluit je aan op de blauwe WAN-poort van de Asus router.
Dat is het feitelijk voor wat betreft de aansluitingen.

Power van de Asus router aan, even wachten tot alles is opgestart, en een keer de PC herstarten.
Daarmee krijgt de PC nu een nieuw IP-adres van de Asus-router.
Als het goed is heb je vanuit de PC nu meteen internet als je een webbrowser opent en is het functioneel.

Van daaruit gaan we de WiFi van de Experia Box uitzetten, en die van de Asus router instellen, voor wat betreft WiFi SSID en wachtwoord.

Uitzetten WiFi Experia Box.
Tik in de internetbrowser 192.168.2.254
Je komt dan bij de inlogpagina van de Experia Box. Voor zover het de eerste keer is, is het wachtwoord 1234
Daarna wordt gevraagd het wachtwoord te veranderen.
(regel 1 is dan nog 1234, regel 2 het nieuwe wachtwoord, en bevestiging van het nieuwe wachtwoord regel 3).

Dan ga je naar de WLAN pagina van de Experia Box, vinkt "Off" aan en bevestig met "Apply"

Instellen login van de Asus router + WiFi SSID en wachtwoorden.
Zie de gebruiksaanwijzing van de router ----> te downloaden van de website:
https://www.asus.com/nl/Networking/RTAC66U/HelpDesk_Manual/

Rechtstreekse link naar PDF-bestand < HIER >
Zie vanaf blz. 15 en verder.
De Asus gebruikt als basis IP om in de router te komen 192.168.1.1
En gebruikt standaard daarmee reeds een verschillend sub-net (moet ook), dan de Experia Box V8.

Dit zijn feitelijk de basis-instellingen.
Zou je allerlei services willen benaderen van buiten uit (m.b.t. games, VPN-server e.d.) komt er meer bij kijken.
Dan zou je voor het WAN IP-adres van de Asus router, een vast "LAN" IP-adres moeten vastleggen in de Experia Box.
Maar zover ik het begrijp, gebruik je die extra dingen toch allemaal niet, en kun je dat allemaal achterwege laten.
Reputatie 1
Oke ik hoor graag van u van Hoe of wat
Groetjes Joop
Reputatie 8
Over een paar dagen kom ik er wel op terug. Op dit moment vertoef ik ergens extern, en heb "mobiel" niet de mogelijkheden bij de hand van een lijstje van vaker gebruikte hyperlinks met uitleg, of afbeeldingen om in een bericht bij te sluiten.
Reputatie 1
Mochten er nog extra vragen naar boven komen, na aansluiting zien we ze hier op het forum wel tegemoet.
Beste Babylonia heb nog een vraag over de aansluiting van de Router ik ben niet zo thuis in het PC gebeuren en A technisch zodoende
Heb alles in een abonnement glasvezel en ben woonachtig in een nieuwbouw appartement
Tot heden ben ik er niet uitgekomen over het aansluiten van mijn router ik wil vanaf het punt zie foto 1 daar van mijn nieuwe router aansluiten en van af router naar mijn PC foto 2 omdat de Experia box V 8 in de meterkast staat dus ver weg en van af dat punt foto 1 heb ik mijn PC aangesloten
Mijn vraag is aan u wat zijn de vervolg stappen die ik moet uitvoeren dat begrijp ik niet zo verder wil ik op de nieuwe router daar niets op aansluiten het gaat gewoon om een betere ontvangst in de woonkamer voor mijn I Pad en Laptop
ik heb wel begrepen dat ik mijn wifi uit moet zetten van de experiabox hopelijk kan dat ook door de KPN tool en vervolgens om het SID nummer van de nieuwe router in te voeren op mijn I Pad als ik het zo allemaal goed heb begrepen hopelijk kan u mij dat bevestigen dat ik het goed begrepen heeft . maar ik ben onzeker hierover .
Met vriendelijke groet .
Joop
Badge +1
Welkom Pumpie op ons forum! Fijn dat je al geholpen bent door Babylonia! Is het gelukt om aan te sluiten en kun je gebruik maken van WIFI via de router?
Reputatie 8
Mochten er nog extra vragen naar boven komen, na aansluiting zien we ze hier op het forum wel tegemoet.
Reputatie 1
Hartelijk dank voor uw advies
Groet Joop
Reputatie 8
Als je verder geen heel specifieke services wilt benaderen vanuit internet naar je thuis netwerk, is het slechts een kwestie een ethernet-kabeltje in-pluggen vanuit een van de 4 LAN-poorten van de Experia box, naar de WAN-poort van de Asus router. Telefoon en TV laat je gewoon via de Experia Box lopen, internet via de Asus router.

Zou de WiFi van de Experia Box uitzetten, stoort het niet op de 2,4 Ghz band van de Asus router.
Wel even opletten dat je Asus router niet hetzelfde LAN sub-net gebruikt dan de Experia Box (of van diens eventueel gebruikt WiFi "Gast" netwerk ?). Maar ik vermoed dat het standaard waarschijnlijk al niet het geval zal zijn.