beantwoord

Kan de 2.4 en de 5.0 band storen op de 433Mhz-band?

Een vraag aan de techneuten onder ons:
ik heb een elektrische garagedeur die via een handzender vanuit de auto bediend wordt via een 433Mhz-signaal.
Naast de garagedeur zender/ontvanger-unit in de garage zit ook een Powerline die de 2.4- en de 5.0 wifi in de tuin verzorgt.
Kunnen deze 2 banden elkaar verstoren?
Ik merk de laatste tijd dat de deur steeds slechter gaat reageren op de handzender.
Ook de batterijen (2 knoopcellen CR2016) vervangen maar gaf geen verbetering.
Weet iemand raad?
icon

Beste antwoord door JanD 11 januari 2019, 13:33

Het probleem is opgelost.
Het ligt niet aan de zonnepanelen van de buurman.
De handzender van de garagedeur bleek de boosdoener.
Dit is (in mijn geval) een 2-kanaals zender.
Knop 1 is om de deur te openen en te sluiten, knop 2 is om alleen de verlichting aan te doen.
Via een detectie apparaat 433/868 Mhz kwam er uit dat knop een meestal niet meer meedeed en knop 2 het altijd deed.
De knop opnieuw geprogrammeerd zodat knop 1 de verlichting regelt en knop 2 de open-dicht functie en werkt weer perfect.☺
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 8
Badge +19
De wifi Powerline zal de werking van de garagedeur-afstandsbediening niet verstoren, daarvoor liggen de gebruikte frequenties te ver uit elkaar.
Ik zou het zoeken in een stoorzender (in de buurt..?) die met diezelfde frequentie werkt, bij jezelf of bij de buren.
Zonnepanelen invertors wellicht..?
Enterprise schreef:

De wifi Powerline zal de werking van de garagedeur-afstandsbediening niet verstoren, daarvoor liggen de gebruikte frequenties te ver uit elkaar.
Ik zou het zoeken in een stoorzender (in de buurt..?) die met diezelfde frequentie werkt, bij jezelf of bij de buren.
Zonnepanelen invertors wellicht..?

Hallo @Enterprise ,
Dat zou heel goed kunnen, de andere helft van de garage is van de buurman en hij heeft van de zomer zonnepanelen laten installeren op zijn dakhelft van de garage.
Weet jij een oplossing die ik of de buurman kan aanbrengen?
Reputatie 8
Badge +19
Ik heb er verder niet zo veel verstand van maar op internet zal best het e.e.a. te vinden zijn.
Zoals deze... Storing door inverter zonnepanelen op lichtnet..?

Of een ruimere zoekopdracht.

433 Mhz ontstoren.
Hallo @Enterprise ,
Zie ook deze link:
https://www.veron.nl/nieuws/zonnepaneelinstallaties-geven-vaak-problemen-als-gaat-om-vervuiling-ether-radiostoring/
Ik heb ook al even met de buurman gesproken, hij gaat met de leverancier overleggen.
Reputatie 8
Badge +19
JanD schreef:

Hallo @Enterprise ,
Zie ook deze link:
https://www.veron.nl/nieuws/zonnepaneelinstallaties-geven-vaak-problemen-als-gaat-om-vervuiling-ether-radiostoring/
Ik heb ook al even met de buurman gesproken, hij gaat met de leverancier overleggen.

Nou, mooi toch..? 😉
Reputatie 8
Mocht dat niet de oorzaak zijn. Dit is ook een aardige: 😉
https://www.nu.nl/tech/3527779/storing-weerstation-met-lege-batterijen.html
Reputatie 5
Badge +7
Goedemorgen allen! Dat klinkt als een gecompliceerd probleem, fijn dat je al tips en suggesties gekregen hebt JanD 🙂 Ook fijn dat de buurman meedenkt en met de leverancier gaat overleggen. Laat je ons weten hoe het is afgelopen?
Reputatie 8
Badge +17
Deze link via forum KPN is heel uitgebreid

https://forum.kpn.com/internet-9/verstoring-wifi-signaal-door-zonnepanelen-452672
Reputatie 8
In zijn algemeenheid hebben omvormers van zonnepanelen een eigen WiFi hotspot. Via laptop of appje op een smartphone of tablet zou je dan eerst inlog en wachtwoord + de instellingen van de omvormer moeten aanpassen zodat deze met het eigen WiFi netwerk van de gebruiker contact legt. Van daaruit gaat data naar een portal op een centrale server waar de gegevens m.b.t. opgewekte energie wordt vastgelegd.

Ook na instellen van de omvormer als WiFi Client voor het eigen netwerk van de gebruiker, blijft de WiFi hotspot van de omvormer vaak ook nog gewoon zijn WiFi signaal uitzenden.
Die kun je dan niet uitschakelen. Dat stoort dan "onnodig" op de WiFi van andere netwerken.
Ofwel onnodige "Wifi-vervuiling".

Heb zelf om die reden gekozen voor een bekabelde netwerkverbinding met de omvormer, via een extra kastje. (In mijn geval een "Goodwe EZ logger").

Met een WiFi Analyzer zijn die extra "zonnepanelen omvormer" WiFi hot spots wel op te merken.

Standaard wordt doorgaans die WiFi module geleverd bij een omvormer. Heb je 20 huizen in de straat met zonnepannelen, heb je dus ook 20 extra WiFi netwerken om je heen van WiFi hot-spots van de omvormer. Heel vervelend. Daar zou veel meer aandacht aan besteed moeten worden. Enerzijds wil men mensen aan de zonnepanelen zetten voor "het milieu".
Maar anderzijds wordt tevens een enorme hoeveelheid onnodige "Wifi-vervuiling" opgewekt.
Alexandra - Telfort schreef:

Goedemorgen allen! Dat klinkt als een gecompliceerd probleem, fijn dat je al tips en suggesties gekregen hebt JanD 🙂 Ook fijn dat de buurman meedenkt en met de leverancier gaat overleggen. Laat je ons weten hoe het is afgelopen?

Hallo @Alexandra - Telfort Ik houd het forum op de hoogte.
Babylonia schreef:

In zijn algemeenheid hebben omvormers van zonnepanelen een eigen WiFi hotspot. Via laptop of appje op een smartphone of tablet zou je dan eerst inlog en wachtwoord + de instellingen van de omvormer moeten aanpassen zodat deze met het eigen WiFi netwerk van de gebruiker contact legt. Van daaruit gaat data naar een portal op een centrale server waar de gegevens m.b.t. opgewekte energie wordt vastgelegd.

Ook na instellen van de omvormer als WiFi Client voor het eigen netwerk van de gebruiker, blijft de WiFi hotspot van de omvormer vaak ook nog gewoon zijn WiFi signaal uitzenden.
Die kun je dan niet uitschakelen. Dat stoort dan "onnodig" op de WiFi van andere netwerken.
Ofwel onnodige "Wifi-vervuiling".

Heb zelf om die reden gekozen voor een bekabelde netwerkverbinding met de omvormer, via een extra kastje.

Met een WiFi Analyzer zijn die extra "zonnepanelen omvormer" WiFi hot spots wel op te merken.

Hallo @Babylonia ,
bedankt voor je reactie.
Het gaat in dit geval niet om een verstoring van de Wi-Fi, maar om een verstoring van de 433Mhz-band, in dit geval de zender/ontvanger van mijn elektrische garagedeur.
Reputatie 8
Je hebt helemaal gelijk. Ik vergeet de kern van de zaak, storing van de garagedeur.... 🤤 😴
(Ben nog niet goed wakker. Was pas vroeg in de morgen naar bed).
UPDATE:
ik heb mijn garagedeurenleverancier en de zonnepanelenleverancier van de buurman per e-mail om duidelijkheid gevraagd, maar i.v.m. de jaarwisselingsvakantie nog geen reactie gehad.
De buurman had wel de zonnepanelenleverancier gebeld, maar omdat de buurman, volgens zijn eigen zeggen, geen verstand heeft van dat soort zaken kwam tijdens dat gesprek ook wifi aan de orde waarmee de leverancier de kwestie af deed met 'op wifi kunnen de zonnepanelen niet storen' (waar ze gelijk in hebben) en daarmee was voor hen de kous af en ik dus in de e-mail geklommen ben om opheldering te vragen.
WORDT VERVOLGD.
Reputatie 1
Aangezien de 433Mhz(lpd band) een vergaarbak is van over het algemeen goedkope telemetrie producten , bestaat er grote kans dat er in jouw omgeving 1 van die zendertjes van slag is en een hoop ellende(spurious emissies) de ether in slingert !Waarbij de eigenaar geen notie van heeft .
Om daar achter te komen zou je een 'RTLsdr dongel' kunnen aanschaffen en er zelf mee aan de slag gaan ,deze kosten maar tussen de €10 en 30,- . of je vraagt een zendamateur uit je omgeving of hij je wil helpen met het opsporen van de storing !
Reputatie 8
Ja, zoiets had ik ook al < eerder vermeld >
Heb je de powerline er al eens uit gehaald om te kijken of dit verbetering geeft, ik heb er mischien overheen gelezen maar dat lijkt nog niet te zijn getest.

Dan weet je in ieder geval zeker of dit de oorzaak niet is zit de powerline daadwerkelijk in dezelfde wandcontact doo in ieder geval in contact dan kan het nog interfererentie van het apparaat zelf zijn dus nog niet eens de wifi zender/ontvanger.
Hallo @Galdor68 ,
bedankt voor je reactie, de powerlines zit er al langer in dan de zonnepanelen bij de buurman en de garagedeur gaf met ingeschakelde powerline nooit problemen.
UPDATE:
de leverancier van de zonnepanelen heeft gebeld en vanmiddag gaat er e.e.a. getest worden.
WORDT VERVOLGD☺
UPDATE:
technicus zonnepanelen geweest, met de zonnepanelen/converters uit reageerde de handzender even goed/slecht als met de zonnepanelen/converters aan bij zwaar bewolkt weer.
Afgesproken dit nogmaals te testen met mooi zonnig weer en de zonnepanelen/converters in vol bedrijf.
Ook bericht gehad van de leverancier van de garagedeur en kende de storing tussen de handzender en de zonnepanelen ook niet en adviseerde de besturingseenheid te resetten en de handzender opnieuw aan te melden.
WORDT VERVOLGD.☺
Reputatie 5
Badge +7
Fijn dat een en ander nu in onderzoek is, en je verdere tips hebt gekregen om te proberen! 🙂 Ik ben benieuwd wat hier uit komt.
Het probleem is opgelost.
Het ligt niet aan de zonnepanelen van de buurman.
De handzender van de garagedeur bleek de boosdoener.
Dit is (in mijn geval) een 2-kanaals zender.
Knop 1 is om de deur te openen en te sluiten, knop 2 is om alleen de verlichting aan te doen.
Via een detectie apparaat 433/868 Mhz kwam er uit dat knop een meestal niet meer meedeed en knop 2 het altijd deed.
De knop opnieuw geprogrammeerd zodat knop 1 de verlichting regelt en knop 2 de open-dicht functie en werkt weer perfect.☺
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Reputatie 8
Badge +11
Dat is dan een mooi apparaatje. Daar had je anders nooit achter gekomen.

Mooi dat het is opgelost!
Reputatie 8
Badge +19
Fijn dat het opgelost is... 👍

Reageer