beantwoord

ISRA punt herstellen

• 20 november 2012
  • 5 reacties
  • 5643 keer bekeken

Hoi,

Ik heb een ISRApunt dat bestaat uit niet meer dan een klein blauw stompje met wat draadjes. Ik lees allerlei verhalen over het herstellen hiervan. Van de telfort helpdesk heb ik deze reactie ontvangen:

"Helaas zijn wij niet in staat om zomaar het ISRA te laten herstellen. Wij kunnen hier wel een monteur voor aansturen, maar de kosten hiervoor bedragen minimaal 350 euro voor u.
Als u de woning huurt raden wij dan ook aan om met de huiseigenaar dit eerst te bespreken want deze is er voor verantwoordelijk dat deze lijn goed is aangesloten. Als u een koopwoning heeft zult bent u hier zelf voor verantwoordelijk en kunt u ook bij KPN aanvragen dit te laten herstellen alvorens bij ons aan te vragen.  "

Ik heb een koopwoning en ben dus zelf verantwoorlijk voor het ISRApunt.

Maar op het forum (https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-and-verbinding-267/isra-punt-23908/)  lees ik het volgende:

"Als een verhuizing of bestelling lukt is er 100% ergens een ISRA, anders zou je al stranden bij de postcodecheck. Dat is dus hier het "stompje" en als wij een KPN monteur aansturen maakt hij daar kosteloos een nieuwe lasdop op.

Daarnaast is de partij waar u diensten afneemt het aanspreekpunt, in dit geval dus Telfort. Dat wij leveren over het KPN netwerk maakt daarin niets uit, niet zelf contact met KPN gaan proberen te zoeken."

Wat is nu waar?
icon

Beste antwoord door frettiggestoord 21 november 2012, 07:06

Beste Franzki,

Hartelijk dank voor je reactie, alleen dat gedeelte dat was nu net het makkelijke om uit te zoeken. Dus dat wist ik al. Mijn vraag gaat over de verschillende informatie die je van diverse instanties krijgt,zelfs van één instantie, en niemand schijnt het echt goed te weten of de moeite te nemen het echt goed uit te leggen.

Inmiddels is het mij aan de telefoon (20 november 2012) uitgelegd door een telfort medewerker, het zit zo:

1. Je bestelt een product bij Telfort (of een andere aanbieder)
2. Je kiest voor installatie door een monteur
3. Deze komt bij je thuis en stelt vast dat er wel/geen geschikt ISRA punt is

Bij een ongeschikt ISRA punt:
4. De monteur van Telfort (of de andere aanbieder) belt (rechtstreeks) met de monteur van KPN (de netbeheerder)
5. De monteur van KPN komt kijken
6. Als er alleen een kleine aanpassing (zoals een nieuwe lasdop) nodig is dan zijn de kosten voor Telfort (de aanbieder), zij moeten immers zorgen dat ze hun eigen dienst kunnen leveren
7. Als er een grote aanpassing nodig is, bijvoorbeeld een nieuwe kabel dan zijn de kosten voor de eigenaar van het pand/afnemer van de dienst. De kosten hiervan kunnen makkelijk tussen de €350,- en €700,- liggen

Opmerking: Als de KPN monteur vaststelt dat er meer gedaan moet worden dan door de aanbieder (Telfort) wordt vergoed, dus als het gaat om meer dan het plaatsen van een lasdoosje, dan kan je de hele bestelling van het product nog terugdraaien.

Bij een geschikt ISRAunt:
4. De Telfort monteur sluit alles aan en het werkt 😉
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Het isra-punt is het punt waar de huisinstallatie is aangesloten op de KPN infrastructuur. Het is daarmee ook eigendom van KPN en onderdeel van de KPN infrastructuur. Het onderhoud aan het ISRA-punt mag alleen gedaan worden door een KPN-monteur. En zelf mag je het niet aanpassen of verwijderen.

Je kunt geen internet bestellen zonder dat er administratief een isra-punt aanwezig is. Al kan het zijn dat (zoals in jouw geval) het ISRA-punt beschadigd, gesloopt of verwijderd is door jezelf of een vorige bewoner/eigenaar.

De formele weg is dan inderdaad om een KPN monteur laten komen.
Beste Franzki,

Hartelijk dank voor je reactie, alleen dat gedeelte dat was nu net het makkelijke om uit te zoeken. Dus dat wist ik al. Mijn vraag gaat over de verschillende informatie die je van diverse instanties krijgt,zelfs van één instantie, en niemand schijnt het echt goed te weten of de moeite te nemen het echt goed uit te leggen.

Inmiddels is het mij aan de telefoon (20 november 2012) uitgelegd door een telfort medewerker, het zit zo:

1. Je bestelt een product bij Telfort (of een andere aanbieder)
2. Je kiest voor installatie door een monteur
3. Deze komt bij je thuis en stelt vast dat er wel/geen geschikt ISRA punt is

Bij een ongeschikt ISRA punt:
4. De monteur van Telfort (of de andere aanbieder) belt (rechtstreeks) met de monteur van KPN (de netbeheerder)
5. De monteur van KPN komt kijken
6. Als er alleen een kleine aanpassing (zoals een nieuwe lasdop) nodig is dan zijn de kosten voor Telfort (de aanbieder), zij moeten immers zorgen dat ze hun eigen dienst kunnen leveren
7. Als er een grote aanpassing nodig is, bijvoorbeeld een nieuwe kabel dan zijn de kosten voor de eigenaar van het pand/afnemer van de dienst. De kosten hiervan kunnen makkelijk tussen de €350,- en €700,- liggen

Opmerking: Als de KPN monteur vaststelt dat er meer gedaan moet worden dan door de aanbieder (Telfort) wordt vergoed, dus als het gaat om meer dan het plaatsen van een lasdoosje, dan kan je de hele bestelling van het product nog terugdraaien.

Bij een geschikt ISRAunt:
4. De Telfort monteur sluit alles aan en het werkt 😉
Inmiddels is alles bij ons hersteld. Bleek een peuleschilletje voor een monteur met verstand van zaken.
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb nooit gezegd dat het moeilijk is... 😃
Reputatie 4
Badge +3
Inmiddels is alles bij ons hersteld. Bleek een peuleschilletje voor een monteur met verstand van zaken.

Heel fijn om te lezen!

Henk

Reageer