beantwoord

Is bridge mode inmiddels mogelijk met de Experia V10

• 27 juni 2017
  • 11 reacties
  • 11507 keer bekeken

Reputatie 1
Ik hoor graag of dit inmiddels mogelijk is. Veel instellingen zijn afgeschermd op de V10.

Mocht het niet mogelijk zijn, kan ik dan de V10 vervangen door een V8 (als ik daar aan kan komen)? Of moet ik nog instellingen aanpassen om een internetverbinding te krijgen.

Mijn doel is om de Experia te bridgen naar een ASUS RT-AC68U om een VPN client verbinding op te zetten naar een host met een dynamic ip. Alleen al om deze reden is bridge noodzakelijk, omdat de voor DDNS client van de ASUS noodzakelijk is dat de ASUS een internet adres heeft en niet een Experia LAN adres.
icon

Beste antwoord door Babylonia 28 juni 2017, 00:37

V10 kan niet gebridged worden. Die is teveel dichtgetimmerd.
Overigens onzin dat bij gebruik van een DDNS de eerste router gebridged zou moeten worden.
Een DDNS is gekoppeld aan het WAN IP-adres van je internetaansluiting, niet aan een router.

Je kunt gewoon met 2x NAT achter NAT instellingen een VPN-verbinding opzetten.

Hier thuis met een aantal Telfort test routers, waaronder ZyXEL modem/router, Experia Box V8 en V10, en elders het beheer over een KPN Experia Box V10, met erachter een 2e router is het geen probleem om een VPN-verbinding op te zetten. Niet als Client naar een VPN-server elders, of andersom, vanuit een VPN-Client "extern" naar de VPN-servers die ikzelf heb draaien, op zowel mijn thuis systeem als bij die KPN internet-aansluiting waar ik het beheer over heb.

Ik heb zowel een NL-domein, als SSL certificaat op mijn internet-aansluiting. Dat werkt gewoon als connectie van elders naar mij, (of van mij naar elders). Ongeacht welke Telfort router ik als 1e er tussen heb hangen (en een Synology router als 2e erachter).
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
V10 kan niet gebridged worden. Die is teveel dichtgetimmerd.
Overigens onzin dat bij gebruik van een DDNS de eerste router gebridged zou moeten worden.
Een DDNS is gekoppeld aan het WAN IP-adres van je internetaansluiting, niet aan een router.

Je kunt gewoon met 2x NAT achter NAT instellingen een VPN-verbinding opzetten.

Hier thuis met een aantal Telfort test routers, waaronder ZyXEL modem/router, Experia Box V8 en V10, en elders het beheer over een KPN Experia Box V10, met erachter een 2e router is het geen probleem om een VPN-verbinding op te zetten. Niet als Client naar een VPN-server elders, of andersom, vanuit een VPN-Client "extern" naar de VPN-servers die ikzelf heb draaien, op zowel mijn thuis systeem als bij die KPN internet-aansluiting waar ik het beheer over heb.

Ik heb zowel een NL-domein, als SSL certificaat op mijn internet-aansluiting. Dat werkt gewoon als connectie van elders naar mij, (of van mij naar elders). Ongeacht welke Telfort router ik als 1e er tussen heb hangen (en een Synology router als 2e erachter).
Reputatie 1
Bedankt voor het meedenken. Ik wilde de DDNS van de achterliggende ASUS router gebruiken.
Hier, vond ik een aardige oplossing die ik nog kan testen.
Reputatie 8
Het is me wat te ingewikkeld die DDNS instellingen met wat ze daar beschrijven.
Het werkt allemaal veel simpeler.

Eerder heb ik verschillende jaren een DDNS service van no-IP.com gebruikt.
Had ik een server op mijn PC draaien (dus de PC zelf gewoon achter een router met een LAN IP met die PC). Had er dan tevens een klein tooltje op draaien van NO-IP zelf wat feitelijk de connectie regelmatig triggert naar de NO-IP website, en aldaar een eventuele verandering van het WAN IP-adres regelde.
Nooit problemen mee gehad.

Idem op de PC van een gehandicapte kennis, waar ik op die wijze een soort van tijdelijk meekijken op afstand regelde als die met internetbankieren bezig was en extra hulp nodig had.

Op vergelijkbare wijze heb ik zoiets met een Synology NAS die ik gebruik (en zelfs achter mijn 2e router zit en dus op zichzelf een LAN IP-adres gebruikt van die 2e router), die tevens een DDNS domeinnaam service triggert bij Synology zelf. Ook geen probleem.

Op dat principe werken al die DDNS services.

Ondanks WAN IP-adressen bij "gewone" internet accounts, "officieel" dynamisch zijn, blijven adressen voor lange tijd hetzelfde. Reden dat ik gewoon een NL-domein op mijn internet-aansluiting heb gezet. (Dat werkt dus niet met een DDNS domeinnaam service, maar op basis van een "vast" WAN IP).

Die sporadisch weinig voorkomende keren dat het IP-adres dan mocht veranderen, pas ik de gegevens wel even aan in het gebruikers-account bij de hosting-provider waar ik dat NL-domein heb geregistreerd.
Heb ik één keer hoeven te doen in twee jaar tijd, met de overgang van een zogenaamde WBA leverstraat naar een SNI-F leverstraat.

Nu tegenwoordig met bijna uitsluitend een "SNI-F" leverstraat, waarbij WAN IP-adressen niet meer gekoppeld zijn met het MAC-adres van een router, maar aan de internet-aansluiting zelf van een thuis-adres (ongeacht de gebruikte router), veranderen die WAN IP-adressen waarschijnlijk nog minder.

Dus ik begrijp de problemen niet die je denkt dat een DDNS domeinnaam service set-up zou kosten als er routers achter elkaar zitten of apparaten die daar weer achter zitten?
Als je de instellingen maar goed regelt van port forwarders bij een NAT achter NAT set-up van 2 routers.
Mogelijk gebruik je makkelijker een NL-domein voor een paar Euro per jaar?
Reputatie 1
Mogelijk zie ik problemen die er niet zijn. Zo wil ik het gaan doen:

Wij hebben een 2-de woning met internet van Telfort. Tussen beide woningen willen we VPN verbindingen opzetten. De ASUS heeft poorten voor een USB-drive. Die wil ik gaan benutten voor backup. We zijn alleen in de zomer in onze 2-de woning. Je wil niet heen en weer rijden om verbindingsproblemen (zoals DDNS) op te lossen.

De ASUS beschikt over een VPN-client. Die wil ik gebruiken om vanuit de 2-de woning in ons thuisnetwerk te komen. Op deze wijze kunnen we in onze 2-de woning volledig gebruik maken van Ziggo-Go in combinatie met chromecast. Ziggo-Go kent beperkingen mbt zenders en chromecast als je de app gebruikt buiten je eigen thuisnetwerk, zoals in de 2-de woning met de Telfort aansluiting.

De ASUS heb ik nu nog niet aangesloten in de tweede woning. Eea werkt daar nu met een Wifi hotspot app (MyPublicWifi op een Windows-10 PC met een VPN verbinding) in de 2-de woning. Maar dat is niet optimaal en gedoe.

Mijn doel is twee Wifi hotspots in de tweede woning: Wifi-1 op de Experia (Telfort WAN) met daarachter de Wifi-2 ASUS VPN client. Deze ASUS is tevens VPN server om de USB-drive van de ASUS in de tweede woning te kunnen benaderen.

Voor goede tips hou ik mij aanbevolen. Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Reputatie 8
Vanuit de Asus in je 2e woning zowel een VPN-Client als VPN-server opzetten zou mogelijk problemen kunnen opleveren. Is misschien afhankelijk van de mogelijkheden van de Asus router. Maar heb daar geen inzicht in. Dus kan je niet expliciet daar tips voor geven.

Met bijv. een Synology router, op router niveau is het of het een of het ander. (Dus of Client of server).
VPN Client op router niveau heb ik in dat geval eigenlijk nooit ingesteld staan omdat de snelheid in dat geval toch niet optimaal is (te groot verschil). Die optimale snelheid bereik ik wel met een VPN Client gewoon ingesteld op een PC en tablet.
VPN-server op router niveai is in mijn geval wel erg efficiënt qua snelheid.

Doe elders het beheer met bijv. een DrayTek router in het netwerk. Daarmee zou ik een continue VPN Peer to Peer netwerk kunnen opzetten tussen twee locaties. Log tot nog toe echter alleen in vanuit een specifieke VPN Client naar server instelling (server in de router).

VPN Client vanuit "elders" gebruik ik met name om op een tablet het volledige TV-aanbod te hebben.

Thuis log ik via VPN ook wel eens in bij een kennis met een NAS, om wat films te streamen bij mij thuis. Die cast ik rechtstreeks door naar Chromecast als het bestand niet te zwaar is en Dolby indelingen niet te ingewikkeld, anders gaat het via de mediaspeler op mijn PC, en dan via een HDMI kabel naar mijn TV. Dus er zijn nogal wat opties mogelijk.

Met name met Open VPN kan ik kiezen of ik alleen de server elders aanroep via VPN en daarbij het "browser" internetverkeer NIET. Of alle internetverkeer via VPN laat lopen.
Reputatie 1
Opnieuw bedankt voor je reactie.

Ik zal hier berichten over de uiteindelijke configuratie en / of configuratie problemen in de 2-de woning.
Reputatie 1
De V10 benutten, heb ik opgegeven. Dat ding is dichtgetimmerd. In plaats daarvan een V8 in bridge mode gezet voor de ASUS VPN client. Dat werkt uitstekend.
Reputatie 8
Als VPN "pass-through" heb ik geen enkel probleem om dat zowel met een ZyXEL P-2812HNU-F1 in te stellen, een Experia Box V8 of Experia Box V10.
Sterker nog, in alle 3 de modem/router vergelijkbare instellingen daarvoor 1 op 1 overgenomen.
Kan de modem/routers op die wijze zo met elkaar uitwisselen. Voor VPN en de andere achterliggende services die ik gebruik maakt dat allemaal niet uit.

Enige wat bij een V10 niet werkt is het instellen van een extra VOIP provider, waarbij ik voor inkomende gesprekken het Telfort account zou willen aanhouden, en uitbellen via een ander account.
Enige reden waarom ik de V10 dan maar niet gebruik, maar de V8.
Reputatie 1
Ja, inderdaad. de VOIP port configuratie is ook dichtgetimmerd op de V10. Maar dat wordt natuurlijk niet opgelost met een V8 in bridge mode. De V8 doet in bridge mode alleen dienst als xDSL modem.

Gelukkig is er een een uitstekend alternatief. In onze Android telefoons kunnen we SIP accounts toevoegen, waarbij SIM en SIP hetzelfde user interface (inclusief contacten) delen. We kunnen zo overal (onderweg) bellen en gebeld worden op ons "vaste VOIP nummer", zonder doorschakel gedoe. Kortom: altijd goed "vast" bereikbaar.

In ons hoofdverblijf met Ziggo aansluiting gebruiken we een (VOIP) Gigaset IP PRO DECT basisstation. Werkt TOP. Maar als we in de tuin zijn of ...., is het toch wel erg makkelijk als je daar op je mobiel je vaste lijn kan aannemen.
Reputatie 8
Ja, inderdaad. de VOIP port configuratie is ook dichtgetimmerd op de V10. Maar dat wordt natuurlijk niet opgelost met een V8 in bridge mode. De V8 doet in bridge mode alleen dienst als xDSL modem.
Voor zowel een Telfort account met V8 als het beheer van een KPN-account (en gebruik een V10), maak ik geen gebruik van bridge modes, maar gewoon NAT achter NAT de instellingen voor twee routers die achter elkaar zijn ingeschakeld. Levert de minste problemen op, zonder beperkingen in de diensten.
Telefoon, TV, internet, alles blijft werken.
Vandaar dat ik 3 Telfort modem/routers zo met elkaar kan uitwisselen, zonder problemen.

Met de eerdere reacties in de draad, en de uiteindelijke oplossing die je hebt opgezet, heb ik heb sterk de indruk dat je het voor jezelf veel moeilijker hebt gemaakt dan nodig is.

De methode om met een mobiele telefoon via VOIP-apps van alternatieve VOIP-providers gebruik te kunnen maken is me bekend. Heb twee van die apps op mijn telefoon staan, "niet omdat het moet, maar omdat het kan". Maar gebruik ze niet omdat bellen via mijn gewone mobiele account ik nooit boven mijn mobiele belbundel uitkom. Dus er is geen noodzaak om er alternatieven voor in te zetten.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mdetel
https://play.google.com/store/apps/details?id=finarea.MobileVoip
Reputatie 1
Tot slot:

Ik gebruik geen aparte app(s) op mijn mobiele telefoon voor VOIP. VOIP support is ingebouwd in mijn Android telefooninstellingen. Onze vaste nummer is erg belangrijk om altijd gebeld te kunnen worden en te kunnen bellen. Mobiele telefoonkosten zijn niet het probleem.

Ik gebruik alleen Telfort internet en geen TV of telefonie van Telfort in onze tweede woning. En gebruik Ziggo internet in ons hoofdverblijf. Daar krijgen we TV verplicht bij. ADSL is daar geen optie. We wonen in een bosrijke omgeving met een flinke afstand tot de telefooncentrale. Resultaat: matige ADSL snelheid en ons mobiele bereik is verre van optimaal.

In onze tweede woning aan de Friese meren is ADSL en mobiel bereik een stuk beter.

De modems / routers van zowel Ziggo als Telfort staan in bridge mode. Daar hebben we dus geen last van. Lees geen gedoe met beperkingen in dichtgetimmerde apparatuur. Is ook niet nodig.

De ASUS routers zorgen ervoor dat beide netwerken in beide richtingen zijn gekoppeld met VPN. Feitelijk hebben we dus één LAN gemaakt en kunnen makkelijk informatie delen / uitwisselen. Extra mogelijkheden worden geboden door Asuswrt-Merlin.

Dit heeft bovendien als voordeel dat we geen last hebben van de Ziggo beperkingen mbt TV kijken. Een aantal zenders van Ziggo zijn niet te bekijken met de Ziggo GO app (met chromecast) in onze tweede woning. Deze blokkade is nu opgeheven door de VPN verbinding.

Kortom: We kunnen in Friesland doen alsof we thuis zijn mbt vast bellen, TV kijken en ..., zonder last te hebben van provider beperkingen en dichtgetimmerde apparatuur.

Reageer