beantwoord

Ipad ziet airprinter HP 5524 niet meer na installatie Telfort internet met Experia box V8

• 22 december 2017
  • 4 reacties
  • 249 keer bekeken

Op 15 december j.l. als nieuwe internet klant van Telfort de Experia box V8 aangesloten. Voorheen klant geweest van KPN, daar wel de beschikking gehad over een Experia box 10.
Alles werkte naar behoren ook mijn printer. Nooit enige problemen gehad.
Nu wilde ik vandaag een bestand uitprinten middels mijn Ipad en die draadloos laten uitprinten via het airprinter HP 5524.
Nu ziet mijn Ipad's en mijn laptop die printer niet meer,
Instellingen op de printer aangepast voordat ik begon aan de task en op de display van de printer kon ik zien dat die verbonden was met een sterk signaal met het modem.
Allerlei oplossingen proberen uit te vinden en zelfs op de HP site gekeken. Daar werd voorgesteld om van de Experia box V8 de stekker er effe uit te trekken en ook van de printer om daarna weer alles op te starten.
Het werkte weer, ik kon weer mijn documenten uitprinten.
Ik zet de printer uit en klapte de Ipad dicht.
Later op de dag weer wat willen uitprinten en toen weer de melding op alle apparaten waar ik mee probeerde verbinding te maken met de airprinter dat er geen airprinter gevonden was.
Hoe kan het dat alles perfect werkte toen ik nog van KPN een Experia box 10 had en nu als klant van Telfort een Experia V8 werkt het niet meer??
Heeft iemand hier ervaring mee, en hopelijk een oplossing! Ligt het aan de Experia boxV8 omdat ik voorheen een Experia box10 heb gebruikt via KPN provider en nu een Experia box V8 van Telfort?
icon

Beste antwoord door dheltzel 22 december 2017, 15:57

Ik heb IGM snooping uitgeschakeld in de WLan settings van de Experia box en de hp-airprinters worden weer gezien door mijn Ipad.
Bekijk reactie

4 reacties

Reputatie 8
Badge +10
[...]
Allerlei oplossingen proberen uit te vinden en zelfs op de HP site gekeken. Daar werd voorgesteld om van de Experia box V8 de stekker er effe uit te trekken en ook van de printer om daarna weer alles op te starten.
Het werkte weer, ik kon weer mijn documenten uitprinten.

Het wil vaak helpen om op dat moment de printer een vast IP-adres te geven in de router.
De V8 heeft nogal eens moeite om dat na een afgesloten sessie te onthouden.
Reputatie 8
Er wordt waarschijnlijk gebruik gemaakt van multicast gerelateerde protocollen.
(DLNA, AirPlay, AirPrint, Bonjour, Chromecast...).

Probeer eens de volgende instellingen in de Experi Box V8 m.b.t. DLNA zoals in het plaatje weergegeven hier (+ instellingen m.b.t. IGMP controleren):
https://forum.telfort.nl/internet-267/chromecast-vraag-57724/index1.html#post501839

Wat levert dat op?
Ik heb IGM snooping uitgeschakeld in de WLan settings van de Experia box en de hp-airprinters worden weer gezien door mijn Ipad.
Reputatie 8
OK, in dat geval net andersom ? !
Maar ik bedoelde dus met name de DLNA setting in het eerste plaatje om die in te schakelen.
(En bij die setting IGMP wel gewoon aan + ook dan een vast IP adres voor de printer zoals reeds voorgesteld door @Enterprise).

Reageer