IP adres op blacklist

• 15 oktober 2013
  • 24 reacties
  • 5609 keer bekeken

Beste Telforters,

Wordt in een keer geconfronteerd met het feit dat mijn ip-adres op blacklist is geplaatst.
Hoe krijg ik dit ongedaan want mijn mail komt nu niet meer aan bij bepaalde emailadressen.

Heb al gebeld met telfort en mailverzonden naar Telfort postmaster maar krijg alleen een automatisch gegenereerde mail terug waar voor een leek geen touw aan vast te knopen is...

24 reacties

Badge +1
Hoi WilcovdWeerd,

welkom op het forum.
Hoe verstuur jij je mail?

Als je (gewoon) gebruik maakt van de smtp server van Telfort zullen je mailtjes gewoon kunnen worden verstuurd.
blijkbaar gebruik jij een andere smtp server?

Telfort bellen heeft niet zo veel zin, zij zijn niet degene die jouw ip adres op de blacklist heeft gezet.
Meestal is dat SpamHouse, maar dat is meestal wel te lezen in de reply die je krijgt als je mailtjes worden geblokt...
@pruygje

Verstuur mijn mail gewoon via Outlook 2010 via smtp server van mijn webhoster omdat ik daar ook mijn mailboxen in gebruik heb. Maar dat draait al ongeveer een jaar zo en tot op heden geen problemen.

Kwam erachter omdat een emailadres van een plaatselijke gemeente telkens geen mail van mij bleek te ontvangen. Zijn overige collega's hadden er overigens geen last van, maar ja er gebeuren wel meer vreemde dingen in het plaatselijke gemeentehuis. Vreemde was ook dat ik alleen geen foutmelding ontving met een delay/reply bericht.

Nu had ik naar een andere relatie een mail ontvangen waarbij het bezorgen van het bericht steeds werd uitgesteld. Heb met hun ICT adviseur gesproken en die meldde dat mijn ip op een blacklist staat.

Dus eerst gebeld met webhoster, die meldt dat het verantwoordelijkheid van Telfort is, het is immers niet hun IP die geblacklist is. Telfort naar aanleiding van deze mededeling gebeld, maar die zegt dat zij er niks aan kunnen doen. Echter dynamische IP adressen kun je niet de-listen, dus zeg het maar.
Dan lijkt het eerder dat het probleem bij de webhoster ligt, aangezien je aangeeft hun smtp-server te gebruiken.
Ik raad je aan gewoon de smtp-server van Telfort te gebruiken.
Het ip-adres van jouw verbinding staat hier helemaal buiten.
@pruygje

heb gecheckt op MXtoolbox, krijg de volgende twee registraties 
LISTED SORBS DUHL                    Return codes were: 127.0.0.10  Detail 2502 172 Ignore
LISTED Spamhaus ZEN                 Return codes were: 127.0.0.10  Detail 900 359 Ignore

vervolgens gezocht op code 127.0.0.10, Spamhaus geeft voor de return code nummer 127.0.0.10-11 de volgende omschrijving.
End-user Non-MTA IP addresses set by ISP outbound mail policy

En hoe gaan we dit oplossen.
Reputatie 1
Badge
Sommige DNS blokkade servers blokkeren dynamische ip blokken van ISP klanten om zo te voorkomen dat er rommel verzonden wordt door virussen/trojans/malware etc.

Als jij mailt via de mailserver van jouw webhost, dan wordt niet jouw telfort ip geblokkeerd, maar het ip van jouw webhost.
De enige reden waarom jouw IP geblokkeerd zal worden is als je zelf een (Open Relay) Mailserver hebt draaien, of wanneer je besmet bent met een botnet/trojan.

Om het echt zeker te weten kan je eerst via www.watismijnip.nl kijken wat eigenlijk jouw internet IP is. Daarna kijk je op www.senderbase.org wat je reputatie is. Neutral is al goed. Good is beter ;)
Mocht je ip geblocked zijn, dan zal je daar ook door kunnen klikken naar de blokkade site om te zien waarom je geblocked bent.
Dan lijkt het eerder dat het probleem bij de webhoster ligt, aangezien je aangeeft hun smtp-server te gebruiken.
Ik raad je aan gewoon de smtp-server van Telfort te gebruiken.
Het ip-adres van jouw verbinding staat hier helemaal buiten.

Hoi Arjen,

dus gewoon de smtp-server van telfort gebruiken door die in te vullen in mijn accountinstellingen?

Maar als het niet aan Telfort ligt waarom dan wel de IP blokkade op mijn Telfort IP? 

Om het echt zeker te weten kan je eerst via www.watismijnip.nl kijken wat eigenlijk jouw internet IP is. Daarna kijk je op www.senderbase.org wat je reputatie is. Neutral is al goed. Good is beter ;)
Mocht je ip geblocked zijn, dan zal je daar ook door kunnen klikken naar de blokkade site om te zien waarom je geblocked bent.

RoRoo
heb gekeken naar mijn ip en op senderbase.org.
Deze is echt gekoppeld aan mijn telfort IP adres en de reputatie is POOR

Heb doorgeklikt op de blokkade site en gekeken naar de reden voor de blokkade. 

If you are not using normal email software but instead are running a mail server and you are the owner of a Static IP address in the range 82.169.XXX.XXX and you have a legitimate reason for operating a mail server on this IP, you can automatically remove (suppress) your static IP address from the PBL database.

Vreemde is dat bij doorklikken op de reden van mijn blokkade mijn IP niet in de hier genoemde range valt. Daarnaast heb ik geen mailserver draaien en heb geen statisch IP adres maar een dynamische.

Kortom hoe ga ik dan de-listen?
Reputatie 8
Badge +17
Je kan je hoster vragen of ze een SPF record aan kunnen/willen maken voor jouw SMTP server.
Soms kan je dat zélf als je ook DNS services hebt bij je hoster.
Reputatie 1
Badge
Meestal kan je een de-listing aanvragen via een link op die pagina. Kan je anders je IP in een PB sturen? Dan kijk ik of ik wat voor je kan betekenen.

Kennelijk is er wel vanaf jouw ip mail verzonden.. Aangezien je IP adres dynamisch toegewezen wordt door Telfort, zou het maar zo kunnen zijn dat de oorzaak niet bij jou ligt maar bij de vorige "eigenaar".

Je kan je modem even van het stroom halen en na een minuut of 10 weer inschakelen. grote kans dat je dan een nieuw ip krijgt welke niet op de blocklist staat.
Wordt mij nu iets duidelijker, het lijkt erop alsof de sommige mensen/bedrijven die jij mailt filteren op spam via bijv. spamhouse. Dit is nogal omstreden en de filtering is gewoon brak geïmplementeerd hier en daar. Helaas is het iets waar jij niets aan kunt doen en Telfort zal hier ook weinig aan (kunnen) doen.
De filtering staat blijkbaar op sender-ip, in dit geval jouw ip-adres, ipv de mailserver.
Reputatie 8
Badge +19

Je kan je modem even van het stroom halen en na een minuut of 10 weer inschakelen. grote kans dat je dan een nieuw ip krijgt welke niet op de blocklist staat.

Gaat niet werken.
IP-adressen van DSL-providers zoals KPN en Telfort worden alleen bij hoge uitzondering gewijzigd, en soms door werkzaamheden zoals poortwissels.
Ook een ander modem geeft een nieuw IP-adres.
Maar tien minuten (of een hele dag...) van de stroom afhalen geeft geen ander IP-adres.
Reputatie 1
Badge

Gaat niet werken.
IP-adressen van DSL-providers zoals KPN en Telfort worden alleen bij hoge uitzondering gewijzigd, en soms door werkzaamheden zoals poortwissels.
Ook een ander modem geeft een nieuw IP-adres.
Maar tien minuten (of een hele dag...) van de stroom afhalen geeft geen ander IP-adres.

Dan mag je mij uitleggen waarom ik bij diverse malen waarbij ik de stroom eraf haalde braaf een ander IP kreeg en mijn IP-SEC's weer kon aanpassen :)

Andere discussie in z'n geheel natuurlijk.. feit blijft dat het ip op een blocklist staat en er even gekeken moet worden naar de oorzaak.
Reputatie 8
Badge +19

Dan mag je mij uitleggen waarom ik bij diverse malen waarbij ik de stroom eraf haalde braaf een ander IP kreeg en mijn IP-SEC's weer kon aanpassen :)

Geen idee, maar het is niet gebruikelijk.
Het is mij ook nog nooit gelukt trouwens.
Thanks telforters voor het meedenken.

- resetten van de modem levert geen nieuw IP adres op. Deze blijkt gekoppeld te zijn aan combinatie modem/computernaam. Enige manier om nieuw IP adres te krijgen is door een nieuwe modem aan te vragen bij Telfort.

- de registraties bij spamhaus en sorbs hebben beiden foutmelding 127.0.0.10 welke lijkt te duiden op een authentication fout. Heb nu mijn uitgaande mail (voor mailbox webhoster) gecontroleerd, deze stond niet aan.

- de registratie bij Sorbs meldt het volgende:
Usage classification (only important if you run your own mailserver.)
1 "DUHL" entries [11:49:46 10 May 2009 GMT+00].
82.169.XXX- 1 entries [11:49:46 10 May 2009 GMT+00].
Note: Active "exDUHL" entries mean that the IP/Network has been unblocked for some or all IPs from the DUHL.

Dit lijkt m'n theorie dat dit vrij recent is gebeurd onderuit te halen.
Daarnaast zit deze entrie in een hele andere range, allen eerste deel van IP adres nl. (82.169) komt overeen, de volgende 3 posities niet eens.

- spamhaus raadpleging website leert:

Outbound Email Policy of KPN Internet / AS8737 for this IP range:
Ip space has been assigned as dynamic. No mail should originate from the IP listed. If you believe this is in error, please contact abuse (at) telfort(dot) nl.

Removal Procedure

If you are not using normal email software but instead are running a mail server and you are the owner of a Static IP address in the range 82.169.192.0/21 and you have a legitimate reason for operating a mail server on this IP, you can automatically remove (suppress) your static IP address from the PBL database.

- Spamhaus meldt verder dat: 
The first thing to know is: THE PBL IS NOT A BLACKLIST. You are not listed for spamming or for anything you have done. The PBL is simply a list of all of the world's dynamic IP space, i.e: IP ranges normally assigned to ISP broadband customers (DSL, DHCP, PPP, cable, dialup). It is perfectly normal for dynamic IP addresses to be listed on the PBL. In fact all dynamic IP addresses in the world should be on the PBL. Even static IPs which do not send mail should be listed in the PBL.

PBL listings do not prevent you sending email unless your email program is not authenticating properly when it connects to your ISP or to your company's mail server. This can happen if you have forgotten to turn on 'SMTP Authentication' or if you have switched 'SMTP Authentication' off by mistake.

- Fijn al dit onderzoek werk. Registratie bij Spamhaus betekent dus dat je niet geblacklist bent, of zo.... Sorbs werkt met oude registraties en koppelt een IP registratie op een ander adres aan jouw range en blacklist je.

- Waar blijft de Telfort Webcare hulplijn ?????? want hier is als leek toch niet uit te komen.
Wil gewoon een nieuw IP adres of een nieuwe modem, dan ben ik denk ik van dit gezeur af.
Badge +2
Wij hebben onze volledige dynamische IP range gelist via Spamhaus PBL, met opzet wel te verstaan. WAN IP's van onze aansluitingen mogen geen mail afleveren, daarvoor kun je onze SMTP server (smtp.telfort.nl) gebruiken welke niet gelist staat.

Zoals al eerder in dit topic gemeld is een ander modem of WAN IP niet de oplossing voor jouw probleem.

Hugo
Reputatie 1
Badge
Als jij als uitgaande mail gewoon de mailserver van je hosting provider (of beter de smtp.telfort.nl) gebruikt, moet je nooit een melding krijgen dat je mail geweigerd wordt op basis van jouw ip adres thuis.

Het enige wat inderdaad nog problemen kan geven zoals eerder aangegeven is dat er geen geldig SPF record heeft. laat die desnoods even correct plaatsen en laat de smtp.telfort.nl er ook in zetten.
Wij hebben onze volledige dynamische IP range gelist via Spamhaus PBL, met opzet wel te verstaan. WAN IP's van onze aansluitingen mogen geen mail afleveren, daarvoor kun je onze SMTP server (smtp.telfort.nl) gebruiken welke niet gelist staat.

Zoals al eerder in dit topic gemeld is een ander modem of WAN IP niet de oplossing voor jouw probleem.

Hugo

Beste Hugo,

Ik gebruik voor mijn telfortmailboxen smtp.telfort.nl gebruik en voor mijn mailboxen van de webhoster gebruik ik niet smtp.telfort.nl maar hun eigen smtp, hoe kan dan mijn IP adres van TELFORT gelist worden?
Reputatie 1
Badge

Hugo

Beste Hugo,

Ik gebruik voor mijn telfortmailboxen smtp.telfort.nl gebruik en voor mijn mailboxen van de webhoster gebruik ik niet smtp.telfort.nl maar hun eigen smtp, hoe kan dan mijn IP adres van TELFORT gelist worden?

Het Telfort ip is standaard gelist.. Van alle Telfort klanten.

Kan het zijn dat jouw hosting provider nog een check doet voordat ie mail van jouw IP toe laat?

Krijg je een foutmelding terug btw? Helpt misschien iets beter. Maar je kan natuurlijk ook gewoon de smtp.telfort.nl gebruiken bij het verzenden van de mail wat bij je hosting provider draait.
Dan ben je er iig vanaf.
Reputatie 2
Badge +1
Ook even gekeken en de mail reputatie van het IP adres van telfort (wat sinds een paar dagen weer een ander geworden is overigens) is hier ook POOR.
Bij de blacklistst staat  :  pbl.spamhaus.org  :  "Listed"

wat moet je daar dan van denken?
Badge +2
hoe kan dan mijn IP adres van TELFORT gelist worden?
Dat listen doen wij zelf. We hebben al onze dynamische adressen (die aan modems worden uitgedeeld) aangemeld bij Spamhaus. Onze SMTP servers hebben statische IP adressen en zijn niet gelist.Ook even gekeken en de mail reputatie van het IP adres van telfort (wat sinds een paar dagen weer een ander geworden is overigens) is hier ook POOR.
Bij de blacklistst staat  :  pbl.spamhaus.org  :  "Listed"

wat moet je daar dan van denken?

Welk IP adres? Zoals in dit topic besproken wordt zijn vermeldingen op de PBL lijst van Spamhaus zelf door ons aangemeld. Dat is gebruikelijk voor internetproviders.

Hugo
Reputatie 1
Badge
http://www.senderbase.org/lookup?search_string=smtp.telfort.nl
Reputatie 2
Badge +1
[
Welk IP adres? Zoals in dit topic besproken wordt zijn vermeldingen op de PBL lijst van Spamhaus zelf door ons aangemeld. Dat is gebruikelijk voor internetproviders.

Hugo

Ik heb inderdaad mijn "eigen" toegekende IP adres gecontroleerd...  maar blijkbaar doen toch niet alle providers dit.
Als ik mijn Zweedse IP adressen controleer die ik de afgelopen tijd had, dan zijn die allemaal "Neutral" en 'not listed'....
Provider= Tre.se (Hi3G Access AB)

Maar goed, het maakt waarschijnlijk niet uit... zolang  je nergens echt geblokkeerd wordt is het OK.

Hugo

Beste Hugo,

HEbben jullie je dynamische IPrange dan ook gelist via SORBS?
Ik draai zelf geen mailserver, gebruik de SMTP server van Telfort voor mijn telfort mailboxen en de SMTP server van mijn webhoster voor de mailboxen gekoppeld aan mijn domeinnaam.
Badge +2
Ja, op de Dynamic User & Host List (DUHL) van SORBS.

Hugo

Reageer