beantwoord

Instellingen OpenWRT op TP-Link router in combinatie Experia Box V8

• 18 december 2019
  • 5 reacties
  • 250 keer bekeken

Reputatie 1

Beste forumbezoekers, 

Ik heb m’n Experia Box v8 via deze guide: https://www.iwally.nl/telfort-vdsl-adsl-bridge-modus in bridge mode gezet zodat ik m’n TP-Link TL-WR1043ND V2 router kan gebruiken om het verkeer te beheren. Op de TP-Link draait OpenWRT LEDE 17.01.6 (ivm stabiliteitsproblemen met een recentere versie.)

Ik krijg echter de boel maar niet aan het draaien; ik heb meerdere malen via de webinterface van OpenWRT getracht een WAN verbinding aan te maken volgens de uitleg in de bovenstaande guide, maar hij krijgt steevast geen ip.

Na wat googlen kwam ik het volgende tegen: https://openwrt.org/docs/guide-user/network/wan/isp-configurations#telfort 

Ik heb vervolgens via SSH ingelogd en met vi het network config file aangepast zoals omschreven iun bovenstaande link (iets wat ik nog nooit eerder gedaan heb, ik heb bijna geen ervaring met linux, dus ik heb geen idee of ik het correct gedaan heb).

Vervolgens ziet m’n interface scherm er zo uit:

en m’n switch scherm zo:

Maar heeft dus niets op m’n netwerk internet.

Als ik de Experia Box uit bridgemode haal en router/openwrt reset naar standaard instellingen heb ik wel internet, maar heb ik dus performance problemen (zodra 1 device op m’n netwerk download, ook als is het maar met 20% van de capaciteit van de lijn, lijden de verbindingen van alle andere devices daar onder), is m’n Plex server niet van buitenaf bereikbaar, etc.

Kan iemand me in de juiste richting wijzen naar een guide hoe ik OpenWRT instel zodat m’n router en de devices erachter wel een internet verbinding hebben? Alvast bedankt.

Ps. De router hangt via zijn WAN poort aan de Ethernet 1 poort van de Experia Box.

icon

Beste antwoord door Babylonia 20 december 2019, 11:58

@MKLB

Weet niet wel abonnement je bij Telfort hebt, maar met het in bridge zetten van de Experia Box V8 houdt je alleen een internetverbinding over. TV-service en telefonie vallen weg.
Maar aangezien je daar niets over aangeeft, neem ik aan dat je alleen internet gebruikt.

De links waar je naar verwijst maken het je veel te moeilijk met verkeerde of verouderde informatie.
Voor het bridgen van de Experia Box V8 - eerst ook de Wifi uitzetten, daarna pas bridgen.
Volg “letterlijk” de instructies zoals aangegeven bij de volgende link:

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/standaard-telfort-modem-vervangen-door-tp-link-archer-c5400-73758#post605293

In je TP-Link, geen vreemde aanpassingen maken in de root.
Gewoon alles standaard laten met basis-instellingen (Auto IP-adres), en je hebt je verbinding.
Ga beter terug naar fabrieksinstellingen (een reset).

Aangaande mogelijke capaciteitsproblemen.
Uiteraard als je met één apparaat een flinke download doet, heb je voor andere apparaten minder bandbreedte over. Bandbreedte wordt doorgaans over meerdere apparaten verdeeld die er op dat moment tegelijkertijd gebruik van maken.
Ik weet niet wat voor verbinding je hebt, maar is een algemeen geldende regel.

Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 1

Ik had Babylonia’s reactie helemaal gemist. Ik heb de instellingen zoals omschreven zojuist geprobeerd en de boel werkt nu naar behoren. Dankjewel @Natasja - Telfort en @Babylonia voor de hulp.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @MKLB. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. @Babylonia geeft volgens mij een aantal goede adviezen. Kun je daarmee uit de voeten? :slight_smile:

Reputatie 8
Badge +9

Dat is goed om te lezen, @MKLB. Fijn dat alles naar behoren werkt. Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je ons te vinden.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @MKLB. Van harte welkom hier. Als ik het goed begrijp heb je een TP-Link router aangesloten op je Experia Box V8. De Experia Box heb je daarbij in bridge modus gezet, maar ik lees dat het niet lukt om je router en andere apparaten te verbinden met internet. Ik durf je eerlijk gezegd ook niet uit te leggen hoe je OpenWRT juist instelt om dit voor elkaar te krijgen, daar mijn kennis over apparatuur die niet van Telfort is beperkt is. @Babylonia, wil jij eens meekijken? Heb jij enig idee? :slight_smile:

Reputatie 8

@MKLB

Weet niet wel abonnement je bij Telfort hebt, maar met het in bridge zetten van de Experia Box V8 houdt je alleen een internetverbinding over. TV-service en telefonie vallen weg.
Maar aangezien je daar niets over aangeeft, neem ik aan dat je alleen internet gebruikt.

De links waar je naar verwijst maken het je veel te moeilijk met verkeerde of verouderde informatie.
Voor het bridgen van de Experia Box V8 - eerst ook de Wifi uitzetten, daarna pas bridgen.
Volg “letterlijk” de instructies zoals aangegeven bij de volgende link:

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/standaard-telfort-modem-vervangen-door-tp-link-archer-c5400-73758#post605293

In je TP-Link, geen vreemde aanpassingen maken in de root.
Gewoon alles standaard laten met basis-instellingen (Auto IP-adres), en je hebt je verbinding.
Ga beter terug naar fabrieksinstellingen (een reset).

Aangaande mogelijke capaciteitsproblemen.
Uiteraard als je met één apparaat een flinke download doet, heb je voor andere apparaten minder bandbreedte over. Bandbreedte wordt doorgaans over meerdere apparaten verdeeld die er op dat moment tegelijkertijd gebruik van maken.
Ik weet niet wat voor verbinding je hebt, maar is een algemeen geldende regel.

Reageer