Instellen thuisnetwerk met eigen modem

• 2 november 2019
  • 11 reacties
  • 877 keer bekeken

Hoi ,

kan iemand mij vertellen wat de beste configuratie is voor een eigen netwerk met routed IPTV?

ik heb momenteel een experiabox10 , maar hier kan je zo weinig op instellen dat ik  eigen aparatuur wil gaan gebruiken. 

Ik heb :

• Telfort internet met IPTV.
  • een netgear R6400v2 (AC1750 Smart WIFI Router) met dd-wrt.
  • Linksys SLM2024 Gigabit Smart Switch.
  • En ik wil ook een oude pc ( met  3 NIC’s) voorzien van pfsense.

In welke volgorde zou ik dingen moeten plaatsen en hoe te configuren ( o.a. VLAN’s ,DHCP, ICMP snooping,etc)

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

11 reacties

Hallo @IkkaMouse , wat zou je op de V10 in willen stellen dat je nu niet in kunt stellen?

De V10 heb je nodig voor het telefoonverkeer en ook voor TV kijken als je eigen apparatuur daarvoor niet geschikt is.

Hallo @JanD ,  ten eerste wil ik graag meer in control zijn  ( want volgens mij kun je op de V8 en V10A veel meer zelf instellen, maar de v10A krijgt telfort niet zelf goed met firmware dus ze zijn gestopt met het leveren van V10A )

o.a. wil ik ook VPN’s en VLAN’s willen toevoegen.

Telefoon heb ik niet en dus geen VOIP (VLAN7) nodig 

Volgens mij is mijn apparatuur geschikt om een netwerk zonder experiabox op te zetten.

Hallo @IkkaMouse , de Experia V10a wordt gewoon standaard uitgeleverd door Telfort/KPN en andere xdsl-providers, dus jouw bewering klopt niet, maar wees maar wèl blij dat je een V10 hebt, daarmee ben je beter af is een veel gehoorde redenatie.

@JanD , ik heb toevallig vanochtend mijn abbonement aan laten passen en toen heb ik gevraagd naar een ander model/router en toen werd mij verteld dat ze de V10A niet meer leveren.

Maar dat maakt verder niet uit, ik zeg alleen dat je op die 2 andere veel meer zelf kan configuren dan op de V10. En of je dan beter af bent met de V10 staat daar geheel buiten.( Dan zouden ze op deV10 meer configuratie mogelijkheden moeten openzetten, dan zou ik pas blij zijn). 

Ik voer dat alleen maar aan om duidelijk te maken waarom ik het op een andere manier wil gaan doen.
En of ik nu blij moet zijn of niet is niet mijn vraag want het antwoord is volgens mij al duidelijk. Anders vraag ik niet wat ik vraag.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @IkkaMouse, ik lees dat je de Experia Box graag wilt vervangen voor je eigen. Dat is mogelijk. De instellingen die je daarvoor nodig hebt staan op onze website. Daarmee moet je het aan de praat krijgen. Hoe je het verder wilt instellen, wat daarvoor het beste is, dat durf ik niet te zeggen. Hopelijk zijn er andere gebruikers die de oplossing voor je hebben. 

Reputatie 8

@IkkaMouse

Er zijn relatief weinig berichten van gebruikers die een Netgear router rechtstreeks aan internet hangen (met naar ik vermoed een glasvezel aansluiting, omdat een Netgear geen DSL aansluiting heeft).

Eerder onderwerp, echter met weinig concrete informatie hoe een en ander in te stellen,
en dan gaat het alleen dan nog om internet zelf, zonder TV:

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/netgear-7000-direct-aansluiten-op-nieuwe-glasvezelmodem-75486

Ik vermoed dat je met een Netgear niet zover komt. Andere gebruikers met bijv. een Asus en gebruik van alternatieve firmware (DD WRT of Merlin) stranden daarbij in het gebruik van routed IPTV.
Maar het zou mooi zijn als iemand het aan de gang zou krijgen, dus ben benieuwd of het je lukt.

Reputatie 8
Badge +12

Ben je er nog mee aan de slag geweest? 

Hetgene waar @Babylonia   naar verwijst heb ik in het verleden ook geprobeert en ik liep tegen hetzelfde als wat daar beschreven staat. En zoals ik al zei is mijn kennis niet goed genoeg om het op die manier voor elkaar te krijgen (waarschijnlijk is dat niet het geval want ik kan daar nergens een oplossing voor vinden, en geloof me ik heb echt grondig gezocht met diverse zoekmachines).

Ik heb nu een Mikrotik Powerbox RB750P-PBr2 op de kop getikt en ga proberen of ik het daarmee aan de hand van https://netwerkje.com/routed-iptv   voor elkaar kan krijgen.

Ik had ook niet echt de verwachting dat men ( een enkeling daargelaten ..)  hier op het Telfort forum erg gul zou zijn met informatie dit voor elkaar te krijgen. Zal wel iets zijn in de trant van ` we gaan niet onze eigen ramen in gooien.

Zodra ik het voor elkaar heb zal ik wel een kleine duid in het zakje doen, maar vooralsnog ….

Gr.

IkkaMouse

Reputatie 8

Ik hoop dat je het met die Mikrotik Powerbox lukt.

Houd er wel rekening mee dat de gegevens bij   netwerkje.com   uitgaan van een KPN-verbinding.
Bij Telfort gebruikt men net een ander VLAN voor internet  →  VLAN 34
(VOIP loopt over hetzelfde VLAN).

Geen PPPoE instellingen voor de WAN-poort.

@Babylonia  Thankz voor de info.   VLAN34 had ik al ergens gevonden en geen PPoE had ik ook al met met trail en error uitgevonden toen ik mijn R6400v2 (met originele firmware en ook met DD-WRT)  eens een keer resctstreeks aan de NTU/FTU heb gehangen. Toen kwam ik erachter dat ik gewoon met DHCP gaat. Volgens mij heb k toen wel mijnMAC-adress gecloned. Maar dat moet allemaal niet zo’n probleem zijn.

met de info van https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm  :

• WAN Protocol: MAC Encapsulated Routing
  • WAN1 1p/VLAN ID: 1/34
  • WAN3 1p/VLAN ID: 5/4
  • PPPoE passthrough function: Enable
  • IP-adres: 192.168.2.254
  • Duplex Mode: Auto
  • Max Bit Rate: Auto
  • DHCP Server, pool Start IP: 192.168.2.1
  • DHCP Server, pool End IP: 192.168.2.252

Moet ik denk ik wel een heel eind komen.
    VLAN4,VLAN7,VLAN34 creeren op  poort1 aan de WAN(=NTU/FTU) kant en deze tagged binnen laten komen. ik neem aan dat 1/34 en 5/4  te maken heeft met de prioriteit van de VLAN’s. klopt dat ?
    Daarna de VLAN’s elk een eigen poort aan de “LAN”  kant geven. Dan moet ik eens goed naar die scripts kijken om op die manier RouterOS  af te configuren.

Ik betwijfel ten zeerste of het echt nodig is om de hierboven genoemde DHCP pool te gebruiken. Ik heb nl. vaak genoeg een ander ip-adress aan de V10 toegekend en daarmee veranderde ook de DHCP pool ( als je aan een /24 subnet blijft vasthouden).

P.S.

ik heb ook dit forum goed rondgekeken en daar kom ik jou ook veel tegen @Babylonia .
Daar heb ik ook veel van opgestoken !!.  En ik snap ook heel goed je reactie ergens, waarin je erg duidelijk maakt dat het een hele goede en slimme zet is van Telfort en KPN om hun aparatuur ‘”waterdicht” te maken. Ik ken nl. het fenomeen eindgebruiker ook heel goed en het zou heel wat ellende hebben bespaard als “GOD”  hier een voorbeeld aan had genomen en die appel in de top van de boom had gehangen. :smiling_imp:

Reputatie 8

VLAN 7 (t.b.v. VOIP bij KPN) wordt bij Telfort niet gebruikt. Die hoef je dus niet in te stellen.
Bij Telfort wordt alleen VLAN 34 (internet en VOIP) en VLAN 4 (TV) gebruikt.

De cijfers vóór het breukstreepje bij de opgave van Telfort is de "prioriteit”.

Verder kun je inderdaad elke LAN IP-reeks en DHCP pool gebruiken waar je voorkeur naar uitgaat.

Reageer