vraag

Instellen RT ac86u, krijgt geen ip

• 5 juni 2019
  • 51 reacties
  • 1731 keer bekeken

Toon het eerste bericht

51 reacties

Reputatie 1
Hoi,

even uit de lucht geweest maar niet stil gezeten.
Probeer robocfg en vlanctl te begrijpen. Eens kijken of ik die Broadcom switch in de ASUS rt-ac86u aan de praat ga krijgen me Telfort glasvezel!
Meld mij weer als ik heb gefaald danwel gezegevierd.🙂
Reputatie 8
Badge +11
We zijn erg benieuwd. Ik hoop op positief nieuws. 🙂
Reputatie 8
Badge +11
@7Provincien, ben je inmiddels alweer iets in de goede richting gekomen?
Reputatie 1
Heb het nog steeds niet werkend gekregen, ook niet met een Managed switch ervoor.
Nu lees ik een post van vorige maand, dat ralam door Telfort in een nieuw netwerk is gekoppeld.
https://forum.telfort.nl/internet-267/glasvezel-hoe-omzeil-ik-de-experia-box-met-mijn-asus-ac68u-82969?postid=695136

Daarin wordt uitgelegd dat er verschillende technieken beschikbaar zijn bij glasvezel, namelijk EoF (Ethernet over Fiber) en GoF (Gigabit over Fiber). Voor ralam bleek dat de ASUS router ineens wel een IP kreeg van Telfort, na op de GoF verbinding te zijn gezet.

Dus lijkt mijn vermoeden dat het aan Telfort zijde zou kunnen liggen aannemelijk.
@Telfort, kun je mij aangeven aan welke techniek mijn apparatuur is gekoppeld: aangesloten via een verouderd systeem van xmsnet, EoF of GoF?
Mag via een PM.

Bedankt voor de moeite alvast.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @7Provincien, ik had je al even gesproken via een privébericht en aangezien Bart vakantie heeft, neem ik het van hem over.

Ik heb het voor je nagekeken, je bent op dit moment aangesloten op glasvezel via EoF. Je stelde de vraag hoe je dit kunt veranderen naar GoF. Wat je kan doen is (eventueel tijdelijk) een extra optie voor hogere snelheid aan te vragen, via Mijn Telfort bijvoorbeeld. Op die manier wordt je verbinding omgezet, je kan de extra snelheid gerust de volgende maand weer uitzetten.

Als je dit probeert, laat je weten of alles is gelukt en ook wat voor effect het heeft op je verbinding en apparatuur?
Reputatie 1
Dank je voor het uitzoeken Alexandra.
Kun je de omzetting van EoF naar GoF dan niet net zo makkelijk gewoon zo uitvoeren ajb?
Reputatie 8
Lijkt mij niet, anders slelt ze het niet als zodanig voor om het op die wijze te doen.
Er moet een voor "Telfort" geldige reden zijn om GoF in te stellen. Dat is alleen een hogere snelheid. Niet dat een klant een eigen router gebruikt waar ze geen ondersteuning op geven.
Reputatie 1
Dank voor je mening Babylonia. Ik waardeer je meedenken, maar als ik het goed begrepen heb ben je, net als ik, een gebruiker van Telfort en geen medewerker. Toch?
De vraag die ik stelde kan alleen Telfort beantwoorden.
Ik wacht daarom toch nog even het antwoord van Telfort af.
Met alle respect natuurlijk.
Reputatie 8
Badge +19

De vraag die ik stelde kan alleen Telfort beantwoorden.

Nee hoor, veel klanten en forumbezoekers weten dat... 😉
Zij geven hetzelfde antwoord dat Telfort op dit forum al talloze malen gegeven heeft.
Telfort zal dit mogelijk via de netbeheerder moeten aanvragen KPNnetwerkNL, de enige goede reden is die snelheids verhoging, het antwoord van Alexandra verbaasd me wel, naar verluid zijn alle Eof al door Gof vervangen, mogelijk enkel voor KPN klanten toch zou me dat verbazen. Die verhoging moet wel meteen 200Mb zijn Eof kan tot 100. De hardware thuis zal ook gigabit aan moeten kunnen de NT in dit geval.
Reputatie 8
Dat NT-kastje zal na de transitie van oud naar nieuw glas wellicht meteen vervangen zijn naar een gigabit exemplaar. Zou wel heel onverstandig zijn, eerst daar weer een 100 Mbit exemplaar voor neer te zetten.
Dat lijkt mij ook, als dat al niet meteen een Gigabit uitvoering was vanaf 2016, datzelfde gaat op voor de EoF en GoF uitleg afgaande op de info van KPNnetwerkNL

@Babylonia klinkt dat voor jouw logisch dat die wijzing genoeg zou zijn het komt op mij onlogisch over.
Reputatie 8
Eigenlijk ben ik wel benieuwd?

In het verleden zijn er wel meer problemen geweest met routers op een netwerk wat was overgezet naar een nieuwe glasvezel transitie. Waarbij de oude "100 Mbit" onderdelen / switches van vóór die transitie dan nog wel werden gebruikt. Eigenlijk nog steeds een aantal onderdelen van een andere infrastructuur.

Ken de beperkingen er niet van, en de achterliggende account administratie die ermee is gekoppeld? Op de een of andere wijze wilden eigen routers toen niet altijd werken.

Als je de overstap naar GoF met een tijdelijke snelheidsverhoging kunt afdwingen en een klant op die manier kan verifiëren of het dan wel werkt, zou ik dat altijd doen. Verder niet teveel heisa maken, om het op andere wijze proberen af te dwingen, waar "vanuit Telfort" men geen support kan geven. Tijdelijke meerkosten voor een maand extra hoge snelheid moet men maar voor lief nemen.
Waar ik in dat eerder gelinkte topic moeite mee heb is deze opmerking van Alexandra.

Je bent bij de vernieuwing van glasvezel eerst op EoF gezet, omdat je pakket een snelheid van maximaal 100/100 Mb had. Nu je de extra snelheid tot 200 Mb hebt aangevraagd, ben je op de GoF verbinding gezet.
Dat impliceert dat er naast EoF er nog weer andere hardware is gebruik bij FttH dat kan ik niet rijmen. Ik kan daar ook weinig over terug vinden.
Reputatie 8
Badge +9
Hi @7Provincien, ik zie dat je vraag eigenlijk al beantwoord is, maar ik snap dat je de bevestiging wilt hebben. Wat ze aangeven klopt helemaal, ik kan niet 'los' en wijziging van de lijn voor je aanvragen. Vandaar dat ik adviseerde om (tijdelijk) een verhoging van de snelheid aan te vragen, zodat je verbinding omgezet wordt naar GoF als je dat wilt.

@Galdor68 We hebben EoF en GoF, dat zijn de twee FttH opties die er zijn. Dat is wat ik in dat topic probeer uit te leggen 🙂
Reputatie 1
Ik heb de verhoging naar 200 , dus GoF aangevraagd.
De website kan misschien wel nog worden aangepast door Telfort. Want die zegt dat je binnen 15 min van je hogere snelheid gebruik kunt maken.
Maar 's avonds ontving ik een email van Telfort waarin excuses worden gemaakt omdat het pas op 2 oktober kan worden omgezet. Dat is niet 15 minuten 😉
Blijkbaar is er meer voor nodig, want volgens mij had ik iets van gelijke strekking eerder ook gelezen in de post van ralam ..?
https://forum.telfort.nl/internet-267/glasvezel-hoe-omzeil-ik-de-experia-box-met-mijn-asus-ac68u-82969?postid=695136

Ik wacht weer rustig verder af.🤔
@Galdor68 We hebben EoF en GoF, dat zijn de twee FttH opties die er zijn. Dat is wat ik in dat topic probeer uit te leggen :)

Dan is het toch zoals ik dacht, wat dan wel verwarrend is dat de klant in dat topic van EoF(xms hardware bijvoorbeeld) naar EoF(Telfort/KPN hardware) is gegaan en daarna pas naar GoF, zo komt dat antwoordt op mij over.

@7Provincien je moet fysiek worden omgestoken , dat gaat niet in 15 minuten, er moet een monteur naar de specifieke pop waar jou lijntje binnenkomt. Dat is wat ik bedoel met mijn reactie op de situatie bij Ralam. Je zou namelijk verwachten dat klanten van de oude propositie meteen op een GoF kaart komen.

Dat kan een ruimte probleem zijn geweest of geen noodzaak omdat er geen hoge snelheid werd afgenomen. Een beetje vergelijkbaar met de situatie met DSL de kast waar je op bent aangesloten kan wel een upgrade hebben gekregen, dat houd niet automatisch in dat alle aansluitingen meteen worden omgezet.
Reputatie 8
Badge +9
@7Provincien Dat is niet handig nee, dankjewel voor het signaal! Ik zie de aanvraag van de snelheid die je hebt gedaan, en dat je nu inderdaad omgezet wordt naar GoF. De uitleg van Galdor klopt helemaal, het duurt helaas iets langer dan 15 minuten omdat er echt een wijziging in het netwerk gedaan moet worden. Fijn dat je later een mail met meer informatie kreeg.

Ik hoor het graag als er iets verandert of als je vragen hebt.
Reputatie 1
Mijn verbinding is omgezet naar 200mb/200mb/s, en je zou het haast niet geloven, maar inderdaad krijgt de Asus router nu wèl een IP adres van Telfort!
Reputatie 1
Alleen raakt de router het IP adres om de 10 minuten weer kwijt, en na weer 10 minuten krijgt ie weer het IP adres, dan weer weg, weer terug, weg, enzovoort.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn. Zie ik een setting over het hoofd?
Reputatie 8
De normale IP-lease zoals het bij KPN/Telfort wordt geregeld is 600 seconden ofwel 10 minuten.
Na 5 minuten volgt er een check. Het lijkt erop dat de Asus router daar niet goed op reageert?

Weet niet of er een mogelijkheid is ergens een instelling te veranderen om elke 5 minuten een check uit te voeren? Waar staat de IP-leasetijd van de Asus op ingesteld?
(Mijn Synology router staat op "Automatisch", er is geen handmatige controle daarover).
Mogelijk zou je op een forum van de Asus Merlin firmware daarover een vraag kunnen stellen?
Reputatie 1
@Babylonia dank voor je suggestie. Op het forum van Merlin vond ik de volgende suggesties die ik ga uitproberen:
"disabling Network Monitoring (both Ping and DNS) and
disable WAN down redirect browser notice in Administration / System"

https://www.snbforums.com/threads/wan_connection-isps-dhcp-did-not-function-properly.56226/page-2#post-511330
Reputatie 8
We lezen het wel of je daarmee tot resultaten komt.
Reputatie 1
Helaas. Deze settings maakten geen verschil.
Reputatie 8
Jammer.
Kennelijk geen werkbare optie voorhanden voor een ASUS RT AC86U,
(of vergelijkbaar met ander model Asus ??).

Reageer