De oude router is een ASUS RT AC66U (AC1750).
De nieuwe router is een ASUS RT AC86U (AC2900). Die krijgt nu geen IP meer van Telfort glasvezel.
*OUDE ROUTER:*
De oude router kreeg WEL een IP adres, internet werkte perfect + TV werkte perfect + VOIP werkte perfect.
De oude ac66u was als volgt geconfigureerd:
- WAN poort rechtstreeks op de glasvezel modem aangesloten.
- vlan's correct ingesteld (LAN 4=VLAN 34 voor internet, LAN 3=VLAN 4 voor IPTV)
- MAC adres van de EB gekloond.
* NIEUWE ROUTER*
De nieuwe router ac86u heb ik precies zo geconfigureerd.
- dezelfde VLAN's en
- hetzelfde MAC adres
- 72 uur gewacht
- MAC adres weer verwijderd
- router naar fabrieks instellingen gedefault
- VLAN's weer ingesteld
- weer 72 uur gewacht, geen IP.
- met standaard MAC adres van de router 72 uur gewacht
- geen IP...
- MAC adres van de EB er weer in gezet als gekloond MAC adres
- weer 72 uur gewacht
- geen IP...
Ik wordt bijna gek onderhand…
- ac66u krijgt nog steeds WEL zijn IP adres
- ac86u krijgt GEEN IP adres…
P.S. > het gaat NIET om de oudere RT AC68U (AC1900), maar de nieuwere RT AC86U (AC2900).
- voor de oudere 68u is heel veel terug te vinden in dit forum
- voor de nieuwere 86u niet.
Beste antwoord door 7Provincien
Beste mensen,
“the proof of the pudding is in the eating”; na enkele maanden probleemloos gedraaid te hebben is het tijd om dit topic af te sluiten.
Graag deel ik mijn ervaringen en hopelijk hebben anderen er wat aan.
De ASUS RT AC86U werkt nu probleemloos, rechtstreeks aangesloten op het glasvezel kastje (NT).
Er zit geen Experiabox tussen, ook geen managed switch. De UTP kabel uit het glasvezel kastje (NT) zit in de LAN poort van de ASUS router.
Daarvoor was het volgende nodig:
- Achteraf is vastgesteld dat mijn aansluiting nog op het oudere EoF (Ethernet over Fiber) netwerk zat. Dat was de reden dat de router geen IP adres kreeg.
- Telfort moest mijn aansluiting eerst omgehangen naar het GoF (Gigabit over Fiber) netwerk. Dat kon alleen door te upgraden naar een duurder 200Mbs abonnement.
- De ASUS router kreeg daarna wel een IP adres van Telfort.
- In de router is niets aangepast, geen scripts geladen, niks van dat alles. Gewoon default instellingen met de standaard ASUS firmware of met Merlin firmware. Beiden getest, en beiden werkt goed.
- De router verloor in eerste instantie na elke 10 minuten het IP adres weer. Dat is opgelost door de router 24 uur van de stroom af te laten. (Ik vermoed dat bij Telfort de MAC adressen worden geregistreerd en misschien tijdelijk geblokkeerd worden om bepaalde redenen. En dat met het uit zetten, daarmee het MAC adres van de router uit de blokkade lijst wordt gehaald. Dan zou je dus ook alleen de WAN kabel er uit kunnen laten in theorie, maar dat heb ik niet getest).
Wat mij betreft kan het topic hiermee dicht.
- Internet gaat via eigen router, rechtstreeks aan het glasvezel, zonder Experiabox.
- Telefonie gaat via een abonnement bij cheapconncect en een SPA112 VOIP modem.
- Televisie gaat via de IPTV ontvanger van Telfort, die over IPTV VLAN 4 gaat.
Veel succes met het rechtstreeks op de glasvezel (NT) kast aansluiten van je eigen router! Met deze informatie moet dat zeker lukken.