vraag

Instellen RT ac86u, krijgt geen ip

• 5 juni 2019
  • 51 reacties
  • 1731 keer bekeken

Reputatie 1
Dag mensen, ik heb mijn oude router vervangen voor een nieuwe en die krijgt u geen IP adres meer van Telfort glasvezel.
De oude router is een ASUS RT AC66U (AC1750).
De nieuwe router is een ASUS RT AC86U (AC2900). Die krijgt nu geen IP meer van Telfort glasvezel.

*OUDE ROUTER:*
De oude router kreeg WEL een IP adres, internet werkte perfect + TV werkte perfect + VOIP werkte perfect.
De oude ac66u was als volgt geconfigureerd:
  • WAN poort rechtstreeks op de glasvezel modem aangesloten.
  • vlan's correct ingesteld (LAN 4=VLAN 34 voor internet, LAN 3=VLAN 4 voor IPTV)
  • MAC adres van de EB gekloond.
Dit werkte perfect !

* NIEUWE ROUTER*
De nieuwe router ac86u heb ik precies zo geconfigureerd.
  • dezelfde VLAN's en
  • hetzelfde MAC adres
De nieuwe rt ac86u krijgt echter NIET een IP adres.
  • 72 uur gewacht
  • MAC adres weer verwijderd
  • router naar fabrieks instellingen gedefault
  • VLAN's weer ingesteld
Nog steeds geen IP adres.
  • weer 72 uur gewacht, geen IP.
AC86u naar Merlin firmware gezet.
  • met standaard MAC adres van de router 72 uur gewacht
  • geen IP...
  • MAC adres van de EB er weer in gezet als gekloond MAC adres
  • weer 72 uur gewacht
  • geen IP...
Inmiddels alle threads over dit onderwerp hier en op Tweakers uit mijn hoofd geleerd.
Ik wordt bijna gek onderhand…
  • ac66u krijgt nog steeds WEL zijn IP adres
  • ac86u krijgt GEEN IP adres…
Wie kan mij uit mijn lijden verlossen met het verlossende antwoord op mijn vraag hoe de Asus RT AC86U geconfigureerd moet worden voor Telfort glasvezel (nieuwe propositie = fiber modem met enkel 1 UTP poort)?

P.S. > het gaat NIET om de oudere RT AC68U (AC1900), maar de nieuwere RT AC86U (AC2900).
  • voor de oudere 68u is heel veel terug te vinden in dit forum
  • voor de nieuwere 86u niet.
Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

51 reacties

Dat lijkt een achterliggend iets te zijn waar vooral klanten afkomstig van de 'oude' propostitie mee kampen.
Daar zal je genoeg over hebben gelezen. De vraag is hoor je bij deze groep glasvezel klanten?

Wat wel vreemd is dat de andere wel een IP kreeg.
Reputatie 1
Hoi Galdor68,

bedankt voor je super snelle reactie!

Grappig dat je de 'oude' propostitie als eerste noemt. Daarover heb ik inderdaad al gelezen ja. Maar ik heb de nieuwere modem met 1 UTP aansluiting in huis.
Dat was echter in eerste instantie het oudere modem met UTP, COAX en RJ11 aansluitingen.
Oorspronkelijk kom ik namelijk van een van de eerste glasvezel aansluiting in Amsterdam. Dat was in 2007, via BBned.
In juni 2016 stopte de provider en ben ik overgestapt naar Telfort.
Vervolgens in augustus 2016 is het glasvezelkastje vernieuwd op de glasvezelkabel.

Omdat je dit als eerste oppert, begin ik mij af te vragen of er in de infrastructuur vóórdat de glasvezel kabel mijn huis binnen komt, misschien ergens nog verouderde componenten leven, die het verkrijgen van een IP verhinderen?
Duidelijk bij Telfort heb je dus meteen de EB gebruikt dat blijkt ook uit je start bericht.
Je situatie lijkt verder wel overeen te komen. Behalve mogelijk andere firmware die je nieuwe asus heeft kan ik je hiermee niet verder helpen dan wat je al gevonden hebt, het herhalen van dergelijk links heeft dan mischien geen meerwaarde.

Teruglezend : De Experia kwam dan pas ook in augustus begrijp ik, dan je had nog twee jaar van dat oude systeem gebruik kunnen maken deze wordt nu afgebouwd dit terzijde. Wat je modem noemt is een Nt of MC een mediaconverter. Het andere model een Packetfront(?) had wel modem/ router functionaliteit.
Reputatie 1
Kijk, zo leer ik toch nog weer nieuwe dingen na de talloze posts in dit forum gelezen te hebben! Dat de eerste (Packetfront) ook modem/ router functionaliteit had, dat wist ik niet.

Mocht er toch nog ergens in de infrastructuur een ouder component het verkrijgen van het IP verhinderen, zoals in het geval van een 'oude' propositie, zijn er in dat geval nog trucks die ik zou kunnen proberen?
Misschien de EB uit de kast halen en eerst aansluiten totdat die een IP krijgt, en pas daarna weer mijn nieuwe router op de MC?

Heeft iemand daar ervaringen mee?
Reputatie 8
In juni 2016 stopte de provider en ben ik overgestapt naar Telfort.
Vervolgens in augustus 2016 is het glasvezelkastje vernieuwd op de glasvezelkabel.

Omdat je dit als eerste oppert, begin ik mij af te vragen of er in de infrastructuur vóórdat de glasvezel kabel mijn huis binnen komt, misschien ergens nog verouderde componenten leven, die het verkrijgen van een IP verhinderen?

Het gebruik van wat oudere componenten zou best kunnen?
Eerder heb ik een vergelijkbaar voorval meegemaakt met een set-up van iemand die ook in een voormalig overgezette oude glasvezel structuur naar een nieuwe structuur is gegaan.

Wel met een ander model router die ik ook gebruik (Synology), maar hij kwam ermee niet verder.
Hier heb ik daar geen probleem mee. Maar de glasvezel hier is altijd al "nieuwe" structuur geweest.

Vreemd is dan wel dat je in die structuur wel connectie hebt met je oudere model ASUS RT AC66U (AC1750)?

Ik heb wel eens gelezen dat er mogelijk verband zou zijn met de tijd dat een IP lease wordt gegeven voor internet enerzijds, en de IP-lease voor de TV-stream anderzijds. (Betreft twee verschillende WAN IP-adressen).

Kun je eens als test een set-up maken "zonder de TV-stream" erbij om in te stellen?
Dus alleen VLAN 34 m.b.t. internet.

Bij een vriend hier in de buurt heb ik iets vergelijkbaar "met een Synology" router geprobeerd.
Maar dan op diens KPN aansluiting. Alleen met VLAN 34 voor internet werkte toen wel. Zou daar nog eens wat verder op moeten testen, om TV erbij te krijgen, maar i.v.m. tijd zijn we toen niet verder gegaan.

Klonen van het MAC-adres lijkt me overbodig.
Het publiek IP is afhankelijk van de leverstraat of de achterliggende techniek adres gebonden niet zozeer aan de router theoretisch moet het dus werken.

Als een gebruiker hiermee succes boekte had je dat vast wel gevonden. Mischien heeft @Babylonia een goede suggestie. De enige tip ik nog kan geven loop elke pagina door bekijk elk vinkje en noem maar op.

Kijk daar is hij al 👍🏻
Reputatie 1
Dank voor de suggesties!

De VLAN's aanpassen is de eenvoudigste aanpassing om uit te proberen. Ik ben er direct mee aan de slag gegaan en alle VLAN op 34 gezet.

Als dat niet werkt reset ik de router morgen avond weer naar default zonder MAC kloon en wel weer alle VLAN's op 34.
Maar nu eerst zo, om zo dicht mogelijk bij de werkende configuratie van de ac66u te blijven:

Router reboot gegeven, nu maar weer 24u wachten...

Reputatie 8
Router reboot gegeven, nu maar weer 24u wachten...
Als het werkt, zou het maximaal binnen 10 minuten moeten werken.
(De standaard WAN IP-adres leasetijd is maximaal 10 minuten voordat deze wordt vernieuwd).
Dus al het nu niet werkt, heb je mogelijk niet de juiste instellingen gebruikt.

Kun je in de instellingen de LAN poorten 3 en 4 ook leeg laten?
Zo gebruik je instellingen "drievoudig", wat ook niet de juiste wijze van vastleggen is.
(Poorten 3 en 4 hebben naar ik vermoed een andere functie dan poorten 1 en 2).
Dus slechts één keer een instelling vastleggen "voor internet".

Verder zie ik onder "Frequentie DHCP query" ingesteld als "Aggresieve modus".
Zou dat niet gewoon op "Normaal" ingesteld moeten zijn?
Wat zegt de help van Asus over die functies (info elders -zie- dit plaatje) ?
Ook ten aanzien van de TTL-waarde die kan worden ingesteld??

UPnP inschakelen (plaatje 1) geeft een hoog beveiligingsrisico.
Als je het niet specifiek nodig hebt (voor bijv. games ?), absoluut beter NIET gebruiken.
Zie officiële waarschuwingen < HIER > en onlangs weer opnieuw < HIER >
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @7Provincien, ik lees dat je een nieuwe router hebt gekocht. Deze probeer je nu werkend te krijgen. Dit lukt echter niet. Alleen wat gaat er mis omdat de oude wel een IP adres krijgt.

Nu zie ik dat je al aardig op weg bent geholpen. Kun je nog weer verder met de tips die gegeven zijn door heren hierboven?
Reputatie 1
Dag @Bart - Telfort ,

ik lees net in de reactie van @Babylonia dat sommige providers een MAC adres blokkeren wanneer de router te vaak achtereen een DHCP query uitvoert.
Hoe gaat Telfort hier mee om?

Reputatie 8
Hang gewoon even de eigen Telfort modem/router terug, en kijk of je dan wel een IP-adres krijgt.

Verder zou ik de instellingen van de Asus aanpassen zoals voorgesteld.
Als je denkt dat een MAC-adres wordt geblokkeerd, kun je die van de Telfort modem/router spoofen.
Als je dan wederom geen IP-adres krijgt, weet je dat het niet op basis van MAC-adres wordt tegengehouden.
Reputatie 1
Ja, ik zal vanavond slechts één keer een instelling vastleggen "voor internet" op internet/ WAN poort VLAN VID 34 met PRIO 0. En de rest leeg laten.
Meld me vanavond weer!
Reputatie 8
Ja, en ook onder "Frequentie DHCP query" ingesteld als "Aggresieve modus".
Op "Normaal" zetten.
Kijk ook in de help van Asus of je ook nog iets kunt met die TTL-waarde?
Ten overvloed mischien eerst de nieuwe Asus terug naar fabrieks settings voor deze instellingen worden uitgevoerd?
Reputatie 8
Waarom dat dan?
Fabrieksinstellingen zal beslist niet met specifieke Telfort VLAN instellingen zijn.
Aanpassen moet je toch.
Mochten er andere mogelijk vergeten instellingen zijn gedaan. Schone lei is toch altijd beter?
Reputatie 8
Wat betreft een "Telfort modem/router" misschien wel?
Voor een "echte" merk router is er weinig aanleiding naar fabrieksinstellingen te gaan.

Voor elk akkefietje van je PC ga je toch ook niet terug naar de basis OS set-up?
Reputatie 1
Goedemorgen allemaal,
Gisteravond de settings als volgt geprobeerd:

- reset naar fabriek instellingen (baat het niet, schaadt het niet)

*WAN poort*
- UPNP uit
- dhcp query op 'normal mode'
- De beide TTL opties heb ik na deze screenshot in een volgende poging aan gezet. Dat leidde niet tot het verkrijgen van een IP.

》 Spoof LAN TTL value: will overwrite outgoing packets’ TTL to the router default 64, making it look like there was no hop before hitting the ISP.
》 Expand TTL Value: influences traffic in the opposite direction, allowing not to discard those packets which TTL shall be set to zero when passing through a router.

*IPTV*
- internet port op VLAN 34, prio 0
- IGMP proxy uit (in volgende poging aangezet, dat is situatie in deze screenshot)

Vanmorgen vroeg gecheckt.
Helaas nog geen IP ...

Vanavond de EB maar weer terug hangen, en zien of die nog steeds wel een IP krijgt, om uit te sluiten dat een blokkade op het uitgeven ervan actief is.
Reputatie 1
Ik zat toch nog eens alle settings van de oude ac66u, te vergelijken met de nieuwe ac86u.
Toen viel mijn oog op een menu optie 'tools', in de oude ac66u (Merlin firmware).
Daarin lijkt het alsof er, naast de IPTV instellingen voor VLAN, op een ander niveau ook ergens een VLAN setting is gezet op de WAN en de LAN poorten.
Zie hieronder. Iemand idee/ suggestie hoe dit ook op de ac86u is in te stellen?

Reputatie 1
Er gaat mij ergens een belletje rinkelen.
Door deze post op tweakers.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1672963

Mogelijk heb ik ooit robocfg aangepast op de ac66u.
Reputatie 8
Totaal geen notie van dat "Robocfg". Ik heb geen Asus router, en op andere routers die rechtstreeks worden aangesloten is dat "Robocfg" niet van toepassing.

Verder een "VLAN" gedefinieerd als "2" voor de WAN-poort lijkt me niet te kloppen??
(Laatste plaatje voor deze reactie van mij).
Reputatie 1
Ik herinner me dat inderdaad de ASUS ac66u router destijds niet zomaar een IP kreeg op Telfort glasvezel!
Dat heeft nog best wat voeten in de aarde gehad om het werkend te krijgen.

Uiteindelijk is het toen gelukt, door met putty via ssh op de ac66u in te loggen. Dan kon je een config bestand van de ingebouwde switch aanpassen: 'robocfg'.
Daarna kreeg de ASUS rt-ac66u pas een IP van Telfort.

• Om dat te testen heb ik de nieuwe ac86u losgekoppeld, en de oude ac66u weer aan de Nt (het glasvezelkastje) gehangen. En je raad het al: direct een IP adres!
Omdat verder alle settings in de GUI van de ac86u gelijk zijn gemaakt aan die van de ac66u, is het aannemelijk om te veronderstellen dat de sleutel tot het verkrijgen van een IP, toch in robocfg zit.
In combinatie met het gekloonde MAC adres van de EB!
Waarom precies, begrijp ik niet.

• Hieronder de configuratie van robocfg op mijn ac66u:
code:
admin@RT-AC66U-8BE0:/usr/sbin# robocfg show
Switch: enabled gigabit
Port 0: 100FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: 00:16:4d:89:df:5c
Port 1: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:03:c5:02:73:e9
Port 2: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:11:32:8b:d1:b4
Port 3: 100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:0e:08:c1:ef:5d
Port 4: 100FD enabled stp: none vlan: 4 jumbo: off mac: 50:7e:5d:c5:3a:37
Port 5: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 8: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: f0:79:59:ce:8b:e0
VLANs: BCM53115 enabled mac_check mac_hash
1: vlan1: 1 2 3 8t
2: vlan2: 0 8u
4: vlan4: 0t 4
34: vlan34: 0t 8t

Deze setting zorgt er dus voor dat de oude ac66u wel een IP krijgt.

Maar goed als het werkt, dan zou je zeggen: doe datzelfde ook op de nieuwe ac86u. Nietwaar?
Echter valt in het snbforum , waarop Merlin actief is, te lezen dat de nieuwere AC86U een andere switch aan boord heeft waarop 'robocfg' niet meer bestaat, maar in plaats daarvan 'vlanctl' .

• Heeft iemand ervaring met op de ASUS rt-ac86u een VLAN op de switch te configureren middels vlanctl?
Reputatie 1
Maar zelfs als het lukt om VLAN's op de switch op de ac86u te configureren middels vlanctl, dan blijft nog steeds de vraag staan:

Waarom, o waarom, krijgt geen van beide ASUS routers een IP adres van Telfort op de wijze waarop alle andere ASUS routers het volgens dit forum wel lijken te krijgen??

• Heeft iemand daar een idee/ suggestie over?
Reputatie 8
Behoorlijk complex gedoe als je op root niveau bepaalde configuratiebestanden moet aanpassen? (- 'robocfg' danwel 'vlanctl' -).

Waarom andere Asus routers wel een IP adres zouden krijgen, vraag me af of dat zo is?
Ik dacht nog niet ergens een set-up tegengekomen te zijn waar een Asus rechtstreeks aan de NT wordt gekoppeld? De set-ups die ik tegenkom gaan meestal om twee routers in een NAT achter NAT opstelling, waarbij de Telfort modem/router er nog voor zit.

Lees wel van enkele router modellen (o.a. Ubiquiti) rechtstreeks aan de NT, waar gebruikers op root niveau configuraties behoorlijk hebben aangepast, en dan een werkende set-up hebben met IP-TV in "routed mode" (waarbij een TV-ontvanger aan elke LAN poort kan worden gehangen).
Zover ben ikzelf nooit gegaan.

Verwacht eigenlijk dat een set-up wat makkelijker samengesteld kan worden.
Bijv. modellen van Fritz!Box, zit het profiel wat je voor Telfort nodig hebt, in de firmware.
Kun je zo kiezen, en dan werkt het.

DrayTek biedt standaard al opties in de instellingen, waardoor je daar ook niet al te complexe toestanden voor hoeft te maken. (Telfort setup).

Bij Synology kun je vooralsnog geen "routed mode" gebruiken, wel IP-TV per poort instellen.
De wijze van instellen is slechts het invullen van VLAN 34 en VLAN 4, plus nog enkele vinkjes en het werkt in de meeste gevallen. (Met uitzondering van eerder ooit "oude" glasvezel netwerken).
Ik meen juist dat het krijgen van een IP nog steeds het probleem is.
Stel je sluit eerst een geschikte switch direct aan op de NT daarna de Asus AC68U ben ik vrij zeker dat je een verbinding krijgt dat zijn de enige werkende setups naast achter de Experia hangen.

Ik vrees dat @pauldoffer het nog steeds niet gelukt is dit topic
En heb je dit topic ook gelezen en nog een derde

Of investeer in een Fritzbox deze kunnen beter met het Telfort netwerk uit de voeten. Hun OS 7 heeft een keuze optie voor Telfort of Telfort Glasvezel waarmee (op de telefoon na) alles meteen werkt ook de Apps op TV mogelijkheid (Netflix, Youtube)

Andere merken kunnen ook maar vergen meer instel werk.

Al ben ik wel benieuwd of een Fritz of welk merk dan ook bij jou wel een IP krijgt dat is en blijft de vraag.

Twee zielen 1 gedachte iets uitgebreidere toelichting door Babylonia.

Reageer