beantwoord

Instellen eigen DNS servers op Experia Box

• 16 juli 2019
  • 9 reacties
  • 371 keer bekeken

Ik zou een experiabox v8 willen aansluiten, aangezien die veel meer mogelijkheden heeft wat betreft troubleshooting, en ook wat betreft instellen alternatieve dns servers. Ik vraag mij wel af of dit invloed heeft op bijvoorbeeld interactieve tv. Wat betreft internet ga ik er dan zeker wel op vooruit, ook al is het een ouder modem.

De v9 is slecht, de v10 heel slecht, en de v10a is dus echt bagger. Hoe kan dit? Zal wel iets te maken hebben met teveel mensen die zelf aan het prutsen gaan zonder verstand, en dat de klantenservice het op mag lossen. Die 2 procent die er wel verstand van heeft zoekt het maar uit, met een tweede modem ofzo. Als ik dus kleine kinderen in huis heb, en ik wil opendns instellen, kan dat niet, dus lekker vieze plaatjes en geweld laten zien aan kleine kinderen...
Dank u telfort. Het is dat het zo goedkoop is, anders was ik wel weg.

Admin: reactie uit dit topic afgesplitst naar eigen topic
Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Enterprise 16 juli 2019, 14:08

Dank je voor de informatie. Dan ga ik toch liever een v8 gebruiken ipv de v10a. Dat is trouwens best mogelijk, van kpn naar telfort. bij de installatie van een v10 die tijdelijk in gebruik was, werd deze door een telfort monteur van kpn firmware naar telfort firmware geflasht door de resetknop lang genoeg ingedrukt te houden. Duurde iets langer, maar is prima mogelijk. Zag trouwens dat sommige types fritzbox ook prima werken.
Voor zover ik weet van wat ik op dit forum gelezen heb is dat flashen van KPN naar Telfort firmware alleen mogelijk bij de V10a.

De Fritzbox werkt uitstekend op een Telfort verbinding, maar dat is dan ook geen providermodem... 😉
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Het gebruiken van een V8 heeft geen negatieve gevolgen voor de diensten die je gebruikt, er zijn er tenslotte nog duizenden in gebruik bij andere Telfort klanten...
Ik weet niet waar je die V8 vandaan hebt gehaald maar deze moet wel de juiste Telfort firmware hebben, een exemplaar van bijvoorbeeld marktplaats waar KPN firmware opstaat is onbruikbaar.
Dank je voor de informatie. Dan ga ik toch liever een v8 gebruiken ipv de v10a. Dat is trouwens best mogelijk, van kpn naar telfort. bij de installatie van een v10 die tijdelijk in gebruik was, werd deze door een telfort monteur van kpn firmware naar telfort firmware geflasht door de resetknop lang genoeg ingedrukt te houden. Duurde iets langer, maar is prima mogelijk. Zag trouwens dat sommige types fritzbox ook prima werken.
Reputatie 8
Badge +9
Voor zover ik weet van wat ik op dit forum gelezen heb is dat flashen van KPN naar Telfort firmware alleen mogelijk bij de V10a.

De Fritzbox werkt uitstekend op een Telfort verbinding, maar dat is dan ook geen providermodem... 😉
Was toch echt op een v10, door een telfort monteur nota bena. Hoop dat het bij een v8 hetzelfde is, maar voor 15 euro neem ik die gok wel. Als het nou een fritzbox van 200 euro is... Maakt trouwens ook niet uit of het een providermodem is of niet. Wil gewoon mijn eigen dns servers in kunnen stellen. Dat kan dus niet bij de v10a. De v8 ondersteunt ook stiekem bridge modus, wat andere experia box modellen niet hebben. Verder, als er iets mis is, heb je bij de v8 een veelheid aan lampjes die je vertellen wat er mis is, terwijl er bij de v10a nog maar 1 is. Of hij doet het, of hij doet het niet. Waar het dan aan ligt, is dan maar de vraag. Vanaf de v9 en hoger lijkt het alleen maar steeds minder te worden.
Reputatie 8
Badge +10
Bij de V10 en de V10a zit er een "soort van" basis firmware in de modem.

Als de modem aan het KPN netwerk aangesloten wordt krijgt deze "de rest" van de KPN firmware en als de modem aan het Telfort netwerk gekoppeld wordt krijgt deze de rest van de Telfort firmware.

zie ook: https://forum.telfort.nl/internet-267/hoe-herstel-reset-je-een-v10-modem-66054
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Sergev01. Ik lees dat je graag een ander modem wilt aansluiten, zodat je eigen DNS-servers kunt instellen. Ik zie dat @Enterprise en @Kees-Jan al een en ander hebben uitgelegd. Is je vraag hiermee beantwoord?
Reputatie 2
Ik heb hier ook een V10a en het is dus niet mogelijk om in het modem een dns in te stellen. Heel erg jammer dat een simpele instelling eruit is gehaald. @Sergev01 je kunt en dat zul je miss wel weten het ip adres van bv je gewenste opendns in al de apparaten ingeven zoals bij netwerk van pc...telefoon en tablet. Ja mee eens dat dat een omslachtige manier is omdat de providers menen de modem uit tekleden...en werkt idd niet als er vriendjes en vriendinnetjes op bezoek komen.
Ik ben toch van mening dat mensen die er geen verstand van hebben echt niet gaan inloggen om te prutsen aan instellingen....mochten ze dit doen dat is een reset toch ook niet zo moeilijk,
Ik zou ook graag dns gewoon vast in het modem willen maar tja...
Mijn vraag is wel beantwoord. Ik ga een fritzbox eerst proberen. Las elders op internet dat de 7360/7490 werken met internet en iptv. Zoniet probeer ik een v8, alhoewel deze geen 5ghz ondersteuning heeft. Zelfs de v10 heeft nog ondersteuning voor 1 dns server. Toch een beetje jammer dat zoiets simpels er uit gesloopt is in de v10a. Dat instellen op elk apparaat heeft weinig nut. Het is juist het voordeel dat je het 1 keer in kan stellen en klaar.
Wanneer gaat kpn/telfort trouwens toestaan dat je je eigen modem mag gebruiken? Was toch wettelijk vastgelegd?
Reputatie 8
Badge +9
Als je besluit een Fritzbox aan te schaffen moet je je eerst wel goed oriënteren op welke versie het meest geschikt is want niet alle modellen hebben (of krijgen!) de meest recente firmware (OS 7.X) waarmee Telfort DSL of glasvezel direct voor internet en Routed TV in te stellen is.
De 7390 valt dan al af want dit is een ouder model en wordt volgens AVM niet meer geupdate.
Daarnaast kent de 7390 vier verschillende uitvoeringen waarvan niet bekend is wat wélke nou precies doet en niet doet.
Maar geen van deze modellen heeft of krijgt nog een update naar versie 7.X.

De 7490 (ook al is dit een wat ouder model) is in ieder geval voorzien van alle opties en de meest recente firmware (OS 7.11) en zou dus een goede keuze zijn.
Maar je kan sowieso het beste een recent uitgekomen model kiezen zodat je zeker weet dat je hier nog heel lang ondersteuning op krijgt.

Hieronder een link naar de downloadserver van AVM waar alle modellen staan met hun meest recente firmwareversies.
De internationale versies staan onder 'other' als je op een model klikt.
Let wel: sommige Fritzbox routers (dus zonder modemdeel) hebben wel firmwareversie OS 7.X maar zijn niet voorzien van de Telfortconfiguratie dus komen dan niet in aanmerking.

http://download.avm.de/fritzbox/

Reageer