Instellen dynamisch DNS-service (DDNS)

• 5 april 2016
  • 15 reacties
  • 8019 keer bekeken

Wie weet hoe ik op de Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519, Firmware Version:02.00.135W4) een andere dynamische DNS-service kan instellen?
Via DATA > DNS & DDNS heeft het apparaat wel de mogelijkheid om een DDNS in te stellen, maar ik krijg een keuzemenu van drie aanbieders (waarvan TZO.com inmiddels niet langer bestaat).
Daar wil ik graag mijn eigen DDNS-service (in eerste instantie deSEC) voor in de plaats zetten, maar ik kom er helaas niet achter hoe?
De klantenservice van Telfort verwees mij naar dit forum ('want daar zitten de mensen die verstand van dit soort dingen hebben.').
Bij deze, en hopelijk op de goede plek. ;)

Achtergrond: sinds kort heb ik een NAS (Drobo5N) die ik van buitenaf wil kunnen benaderen voor OwnCloud en het synchroniseren met een andere, externe opslag.
Nu biedt Telfort alleen een dynamisch IP-adres aan (lees ik op dit forum) en ik begrijp uit de diverse fora dat het gebruik van een dynamische DNS-service dit ondervangt en bovendien eenvoudig te realiseren is.
Dat leek ook zo, tot het keuzemenuutje dus. :?

Wie heeft het antwoord of een oplossing voor mij?
Alvast bedankt.

15 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Ik heb het lange tijd werkend gehad met DynDNS maar ben daarmee gestopt toen ze steeds onvriendelijker werden tegen gratis klanten.

De lijst met DNS-providers zitt vast ingebakken in de firmware van het modem... en de kans is klein dat die nog aangevuld of bijgewerkt gaat worden bij een nieuwe firmware.

De handigste oplossing is om op één van je computers een software-client te zetten die de gewenste DNS-provider ondersteunt. Of misschien bestaat er een oplossing die op je NAS draait...
Beste Franzki,

Bedankt voor je reactie, ik heb ook de - helaas minder goeie - verhalen gelezen over DynDNS.
Jammer dat ze bij de firmware niet een 'open' optie hebben ingebakken, dat had minder frustratie en meer plezier in het gebruik ervan opgeleverd.
Ik was erg gecharmeerd van de oplossing waarbij de DDNS-service automatisch in de gaten houdt of het IP-adres wijzigt en vervolgens meteen het nieuwe IP-adres toepast. Maakt het gebruiken van je eigen netwerk als je van huis bent wel zo gemakkelijk.

Is er iets bekend over de frequentie waarmee het IP-adres wijzigt?
Zou dan het af en toe bijwerken via de computer een goede optie zijn (in mijn geval is dat een laptop, maar ik neem aan dat dat niet veel uitmaakt)?
En je hebt het over een software-client die dat zou kunnen, heb je daar tips voor?

Ik lees verhalen over het doorzetten van de IP-aanpassing naar een onderdeel (NAS, aparte pc, extra router, enzovoort) binnen het netwerk.
Op welke onderdelen moet ik de Experia Box V8 in dat geval tweaken?
Of hoef ik dan met de Experia Box (EB) niets te doen? Waar het wat mij betreft interessant gaat worden, want volgens mij krijgen die 'interne' onderdelen toch een IP toegewezen van de EB?
Zo gaat een ogenschijnlijk eenvoudige praktische toepassing opeens een hobby worden?... :S
Reputatie 8
Badge +16
De DNS provider houdt bij welk IP-adres bij de gebruikte hostname hoort. Een client checkt regelmatig of het IP-adres (WAN-IP van het modem) is veranderd en geeft dit door aan de DNS-provider. Overigens verandert je IP-adres niet zo vaak.

Vermoedelijk kun je de update client van het modem niet gebruiken. Een client op je laptop zou in principe moeten werken... maar dan moet je een client hebben die overweg kan met de betreffende service provider. Ik durf niet te zeggen of je hiervoor een willekeurige DynDNS update client kunt gebruiken, dat is een kwestie van proberen.
Reputatie 8
Zelf heb ik een NAS van Synology, die heeft zijn eigen DDNS service, die je (gratis) kunt gebruiken.
Heeft Drobo niet iets soortgelijks?

Afgezien daarvan heb ik een eigen NL-domein op het "dynamische" IP-adres van mijn internet account gezet.
Bovendien een SSL-certificaat op mijn domeinnaam, zodat ik (en anderen) zonder vreemde pop-up menu's een versleutelde verbinding kan leggen met de NAS thuis.
Gewoon de gok gewaagd dat het lang hetzelfde blijft. Het IP is met dezelfde Experia Box (glasvezel) nog niet veranderd geweest (3/4 jaar), daarvoor had ik ADSL wat altijd hetzelfde is geweest. Ervoor Tele-2 idem.
Mocht het toevallig een keer veranderen moet ik alleen bij de domein-gegevens de IP's een keer aanpassen.

Gezien het feit dat er een algemeen tekort is aan IPv4 adressen, is de achterliggende netwerkstructuur al lang zo geregeld dat je zo lang mogelijk "hetzelfde IP-adres" blijft houden (doorgaans gekoppeld aan het MAC-adres van de router). Alleen bij een andere router, technische vernieuwingen (DSL naar VDSL etc.), of reorganiseren van de netwerkstructuur, kan het zijn dat je dan alsnog een ander IP-adres krijgt toegewezen. Dat is de enige reden dat je "officieel" geen vast adres krijgt maar een "dynamisch" IP-adres.

Je zou een service via http://www.noip.com/free kunnen gebruiken.
Maakte ik vroeger (echt jaren terug) wel eens gebruik van, en werkte. Tegenwoordig als "gratis" service moet je dacht ik wel minimaal 1x per maand op hun website inloggen. Dat zou mij teveel "verplicht" werk zijn dan de moeite dat ik misschien binnen 2-3 jaar een keer van van IP-adres zou kunnen veranderen en mijn NL-domeingegevens dan even moet aanpassen.
Franzki en Babylonia, bedankt voor jullie reactie.
Ik stond op het punt om op het Drobo-forum een draadje te starten over een eventuele DDNS-service op de Drobo.
Wat blijkt: per gisteren hebben ze een nieuwe app gelanceerd (Drobo werkt met apps die je apart kunt installeren) om onafhankelijk van je firewall (mobiel) extern toegang te krijgen tot de NAS.
Dat ga ik nu eerst maar eens proberen, want daarmee zou mijn verhaal in één klap klaar zijn. Duimen! :)

Het is in elk geval goed om te weten dat het IP-adres waarschijnlijk niet zo heel vaak wijzigt, dan is vastleggen via een eigen domein misschien nog een goede optie.

Ik zat zelf ook niet zo te wachten op de haken en ogen van bijvoorbeeld NoIP (die staat wel in dat keuzemenuutje op de Experia Box), vandaar mijn behoefte om er een zelfgekozen service te kunnen instellen.
Maar als bovenstaande app de boel niet oplost, ga ik wat grondiger onderzoeken of de NAS zelf niet gekoppeld kan worden aan zo'n DDNS-service.
Wordt vervolgd!
Reputatie 8
Badge +19
Ik denk dat OpenDNS een goede oplossing kan zijn in dit geval.
Dat werkt hier in ieder geval prima..!
Je hoeft hier ook geen 'vaste' DNS zoals DynDNS voor in te stellen, maar alleen de DNS-servers van OpenDNS instellen.

Je kan voor OpenDNS ook een aparte tool downloaden die automatisch het IP-adres in de gaten houdt en als deze wijzigt het nieuwe adres toepast.
Bedankt voor de extra optie, Enterprise.
Hier heb ik me nog niet zo in verdiept, maar ik kwam tijdens mijn zoektocht hier [http://setuprouter.com/router/arcadyan/vgv7519/dns.htm] wel informatie tegen over het instellen van de DNS. Is dit wat je bedoelt?

Ik begreep steeds dat het aanpassen van je DNS vooral handig was als bijvoorbeeld je verbinding niet helemaal stabiel was?
En in hoeverre is Telfort blij met het aanpassen van de DSN-servers?

Zoals gezegd weet ik hier niet zo veel over; wat zijn in mijn geval de voordelen om de DNS aan te passen?
Ik las ook het een en ander over de DNS van Google (in plaats van, of samen met OpenDNS?) gebruiken?
Mocht je 'basics' (of directe links) willen delen: graag! :)

Tot slot heb je het over een aparte tool om automatisch het IP-adres te wijzigen.
Als check, ik vond deze link: https://support.opendns.com/entries/23282614-Where-do-I-download-an-OpenDNS-Dynamic-IP-updater-client-
Is dat degene die je bedoelt?
Reputatie 8
Badge +19
Bedankt voor de extra optie, Enterprise.
Hier heb ik me nog niet zo in verdiept, maar ik kwam tijdens mijn zoektocht hier [http://setuprouter.com/router/arcadyan/vgv7519/dns.htm] wel informatie tegen over het instellen van de DNS. Is dit wat je bedoelt?

Yep... helemaal.

Ik begreep steeds dat het aanpassen van je DNS vooral handig was als bijvoorbeeld je verbinding niet helemaal stabiel was?
En in hoeverre is Telfort blij met het aanpassen van de DSN-servers?

Het kan inderdaad helpen om je verbinding te stabiliseren, maar verbetert ook de veiligheid van je verbinding.

Zoals gezegd weet ik hier niet zo veel over; wat zijn in mijn geval de voordelen om de DNS aan te passen?
Ik las ook het een en ander over de DNS van Google (in plaats van, of samen met OpenDNS?) gebruiken?

De voordelen geef ik al aan in bovenstaande...
De DNS van Google is net zo 'standaard' als die van Telfort, dus zonder extra features.
Twee verschillende DNS-servers gebruiken is niet aan te raden alhoewel het wel mogelijk is om twee verschillende aanbieders te gebruiken voor de primaire en secundaire server.

Tot slot heb je het over een aparte tool om automatisch het IP-adres te wijzigen.
Als check, ik vond deze link: https://support.opendns.com/entries/23282614-Where-do-I-download-an-OpenDNS-Dynamic-IP-updater-client-
Is dat degene die je bedoelt?

Die bedoel ik..!
Deze tool zorgt ervoor dat bij een wijziging van je externe (WAN) IP-adres het nieuwe adres wordt doorgegeven aan OpenDNS en je zodoende altijd een externe verbinding blijft behouden, zoals een VPN of (wat ik gebruik) een externe verbinding met Teamviewer.
Reputatie 8
ik kwam tijdens mijn zoektocht < HIER > wel informatie tegen over het instellen van de DNS. Is dit wat je bedoelt?
Nee, dat is iets anders.
Domeinnamen worden vertaald naar IP-adressen (en andersom). Dat wordt op DNS-servers bijgehouden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System

Met die "vertaling" kunnen we internetten (we gebruiken zelden IP-nummers, maar bijna bij voortduring domeinnamen). Bepaalde servers kunnen evenwel erg druk zijn in die omzetting, waardoor het langer duurt voordat er respons is bij het internetten naar websites elders. Bij een storing is het helemaal vervelend, dan zou je niet kunnen internetten omdat er dan niets wordt omgezet.

Gelukkig wordt het dan omgeleid naar een 2e of 3e DNS-server. Het kan zin hebben om voor je eigen situatie de meest snelle DNS-servers in te stellen, voor de hoogst mogelijke responsieve internetbeleving. (Voor online gamen kan dat prettig zijn). Maar dat staat los van een "domein-naam service" die je voor je eigen internetverbinding zou willen instellen.

Een DDNS service is een domeinnaam geven aan je WAN-IP adres, zodat je een meer makkelijk te onthouden naam kan gebruiken in de connectie met de NAS thuis. Die houdt tevens rekening met telkens veranderend IP-adres.
Een en ander zoals eerder beschreven verder bovenaan in de draad: < HIER >

Het gaat dus om twee verschillende dingen.
Dat Open DNS tevens een DDNS service heeft is mij niet bekend.
Wel dat achterliggend Open DNS allerlei filteringen kan toepassen op internet content.
Zou je specifiek van bepaalde DNS-servers gebruik moeten maken met die filtering ("family").
Reputatie 8
Badge +19

Nee, dat is iets anders.
Domeinnamen worden vertaald naar IP-adressen (en andersom). Dat wordt op DNS-servers bijgehouden.

In welk opzicht is dit 'anders' behalve dan dat wordt uitgelegd hoe de DNS-server in te stellen cq. te wijzigen naar een alternatieve DNS-server..?
Reputatie 8
Het gaat er de topic starter om dat hij een service kan benutten om een eigen domeinnaam te gebruiken in plaats van zijn WAN IP- adres. Dat stel je daar in de router echt niet mee in.
Het is slechts het achterliggende gebruik van die DNS-servers die voor alle te gebruiken domeinnamen op internet gebruikt worden, dat vertalen naar IP-adressen en andersom. Zonder een DNS-server geen internet.

Dat staat echter helemaal los van het gebruik van een DDNS service, zoals "No-IP" of bijv. Synology die aanbiedt.
Zelf stel ik geregeld anders DNS-servers in, in de router om de response te verhogen, niet meer, niet minder.
Mijn WAN-IP adres verandert er niet mee, mijn NL-domein registratie ook niet, de DDNS service van Synology ook niet.

M.b.t. die DNS instellingen in de router voor de meest responsieve werking zie o.a.:
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/nauwelijk-bruikbare-verbinding-sinds-vorige-week-55815/index1.html#post487289

De uitwerking van een slecht functionerende DNS-server (door storingen of DDOS aanvallen ??),
met datgene wat dat hulpprogramma dan als informatie oplevert.
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/korte-algemene-internetstoring-ddos-aanval--51442
Bedankt voor jullie bijdrage, weer wat bijgeleerd.

Het tooltje van Drobo werkt uitstekend, dus de DDNS-service is niet meer nodig.
Nu alleen nog iets meer uitzoeken over port forwarding in de Experia Box V8, maar dat is weer een ander verhaal.

@ Babylonia: Namebench geeft steeds goede resultaten met OpenDNS, zoals Enterprise ook al meldt, dus die heb ik nu geprobeerd in te stellen als DNS1 en DNS2; de DNS van Telfort heb ik nu als DNS3 ingesteld.
Ik vind het wel vreemd dat - ook na herstarten - de Experia Box V8 gewoon het 'oude' IP-adres blijft geven in het statusoverzicht (dus niet de nieuwe van OpenDNS vermeldt)? Moet ik na het instellen en herstarten van de router nog aanvullende actie ondernemen?
Toevallig geeft na het instellen de interactieve TV wat problemen, maar ik lees op de storingenpagina dat daar mogelijk wat problemen mee zijn. De komende dagen even in de gaten houden hoe het werkt, anders ga ik gewoon weer terug naar de oude instellingen. ;)
Dank voor nu in elk geval, ik kan weer verder!
Reputatie 8
Badge +19

Toevallig geeft na het instellen de interactieve TV wat problemen, maar ik lees op de storingenpagina dat daar mogelijk wat problemen mee zijn.

Mogelijk... ware het niet dat de TV-ontvanger een eigen IP-adres (WAN2) heeft en dus ook een eigen DNS.
Het zal (in theorie) dus niet aan de OpenDNS liggen, deze staat ingesteld op je internet-netwerk met het IP-adres van WAN1.
Reputatie 8

Ik vind het wel vreemd dat - ook na herstarten - de Experia Box V8 gewoon het 'oude' IP-adres blijft geven in het statusoverzicht (dus niet de nieuwe van OpenDNS vermeldt)?

Nu dat je het zegt, heb ik daar eigenlijk nooit zo op gelet.

Maar ik denk dat het een foutje is van de Status weergave van de Experia box.
In die zin dat het alleen de DNS-servers aangeeft die standaard van Telfort zijn?
Mijn 2e router neemt DNS-instellingen automatisch over van de Experia Box. Als die in de Experia Box naar andere instellingen zijn overgezet, krijg ik die te zien, en niet die van Telfort. Verder geven de testen met namebench ook uitsluitsel welke DNS-servers worden gebruikt.

Test namebench, met in de Experia Box een Telfort DNS-instelling.
(Die wordt dan overgenomen door mijn 2e router, wat dan als "replica" wordt weergegeven).
Let op de bovenste regel van de test die het snelste is en wordt geadviseerd om te gebruiken.

Wel een verwarrend advies voor de 2e DNS-server, om de systeem-instelling te nemen van mijn 2e router, omdat die altijd de replica is van hetgeen in de Experia Box wordt ingesteld. Maar dat zit hem dan wellicht in de situatie van twee routers achter elkaar (NAT achter NAT), wat dan door namebench niet als zodanig wordt opgevat. Dus men moet het wel goed voor jezelf in de gaten houden hoe men de adviezen naar de eigen situatie moet interpreteren.

Test namebench, nadat in de Experia Box de DNS-server die sneller was, en geadviseerd, was ingevuld.
(Die wordt dan overgenomen door mijn 2e router, wat dan als "replica" wordt weergegeven).

Overigens bij testen met twee routers achter elkaar, en men verandert de instellingen in de eerste router, moet erna de 2e router nog wel een keer herstart worden, om de nieuwe instellingen over te nemen.
Ik merk in elk geval wel dat de andere apparaten binnen mijn netwerk de nieuwe DNS-instellingen overgenomen hebben, dus dat gaat gewoon goed.
Bij de statuspagina van de Experia Box blijft het 'Telfort-adres' als DNS1 staan.
Gelukkig hoeven we niet alles te begrijpen... :8

Reageer