beantwoord

Innuos en experiabox 10

• 18 september 2018
  • 19 reacties
  • 540 keer bekeken

Reputatie 1
In juli ben ik overgestapt naar Telfort en sindsdien kan ik geen verbinding meer maken met mijn muziekinstallatie Innuos. Heb nieuwe draden laten aanleggen. De leverancier van Innuos is diverse keren geweest en heeft alles bekeken en wist het ook niet meer en is gaan rondbellen. Hieruit bleek dat meer mensen met ditzelfde euvel blijken te zitten. Het advies was om naar de instellingen van de exp.box te gaan en de UPnP aan te zetten. Dat heb ik gedaan. Maar nog steeds kan de muziekinstallatie geen verbinding maken. Wie O wie kan mij helpen want ik zit nu al 2 maanden zonder muziek.
icon

Beste antwoord door Salima56 24 september 2018, 15:30

Kees-Jan, Dankzij Babylonia ben ik er uit gekomen. De enige die reageerde! Na allerlei aspecten te hebben bekeken, want waar zat nou precies het probleem?, opperde hij het vervangen van een kabel. Al te gemakkelijk om nu te zeggen “ het lag gewoon aan een brakke kabel”. Dankzij Babylonia weet ik nu hoe het zit met IP-adressen, hoe je via Fing en teamviewer kunt gaan afstrepen wat er mogelijk aan de hand is. En welke soorten kabels er zijn en dat zelfs goede kabels een mankement kunnen hebben. En wat de leverancier betreft, hij heeft ook zijn bijdrage geleverd door de stekker te vervangen aan een overigens goede kabel. En toen had ik muziek, voor slechts een paar uurtjes. Logisch dat je dan niet aan de kabel denkt als oorzaak. toch?!
Bekijk reactie

19 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hi Salima, welkom op ons forum! 2 maanden zonder muziek zitten is erg lang. Ik heb zelf geen ervaring met Innuos apparaten, maar het ziet er uit als een goede installatie. Wat hebben de monteurs van Innuos precies gedaan toen ze bij je thuis waren? Hebben zij behalve de UPnP ook andere dingen in de Experia Box aangepast?
Reputatie 1
dank voor reageren Jasper. Nee, verder wist men het niet. Als enige optie werd me nog geadviseerd om een extra modem aan te schaffen, speciaal hiervoor. Maar of het daarmee op te lossen is?
Reputatie 8
Kun je wat meer informatie geven over het soort apparatuur.
(Model/type), en waar evt. online informatie en/of handleiding.
Reputatie 1
Hallo Babylonia, Het betreft Innuos Zen MK II Music server. Als je zoekt op Innuos dan krijtje deze snel te zien.
Reputatie 8
Even wat zaken doorgenomen:
http://innuos.com/en/catalog/go/zenith-se-mk2-std

Kwalitatief erg hoogwaardig audio systeem / DAC, met een eigen server voor opslag muziek.
In een aantal opzichten met wat ik aan info doorneem is de wijze van verwerking van data in basis vergelijkbaar met andere netwerk servers, en/of een combinatie met audio versterker.

Zelf heb ik bijv. een NAS als opslag wat o.a als "server" wordt gebruikt voor media (muziek en films). Stream opgeslagen media vervolgens via een app op mijn smartphone als een soort van afstandbediening naar een Denon receiver.

Er wordt daarbij gebruik gemaakt van het DNLA (of Airplay) multicast protocol.

Heb hier als test een Experia Box V10 aangesloten, maar kom daar geen problemen tegen.
(Normaal heb ik een Experia Box V8 aangesloten, met daarachter een eigen router die ik voor alles gebruik, behalve TV en telefoon. Dat loopt via de V8).

Dus ik vermoed dat het aan een aantal instellingen ligt.
Welke internet provider had je eerst, welke modem/router gebruikte je toen, en wat was het standaard sub-net wat daarbij hoorde??

Het zou kunnen dat je een vast IP-adres in de Innuos server hebt vastgelegd, wat nog is afgestemd op je oude netwerk?? Dan is die nu onder het subnet van de Experia Box niet te bereiken. Voordat ik verdere suggesties doe graag eerst een antwoord op de voorgaande gevraagde informatie.
Reputatie 1
Wat fijn Babylonia. Ik heb vanaf het begin het idee gehad dat het aan instellingen lag maar weet niet waar en hoe ik dat kan veranderen. Ik had eerst experiabox (op achterzijde staat zxv10) van KPN. En ik had Hetnet.
Is dit voldoende voor de volgende stap?
O, ik kijk zo uit naar ontvangst van muziek en radio.
Heel fijn dat je me wil helpen.
met vriendelijke groet
Salima56
Reputatie 8
zxv10 van KPN is hetzelfde als de "Experia Box V10" van Telfort.
Ze gebruiken ook beide hetzelfde sub-net. Dus oplossing schud ik dan niet direct zo uit de mouw.

Misschien zouden we er een "babbeltje" en online < Teamviewer > sessie van kunnen maken, om door te nemen waar het hem in zou kunnen zitten, in combinatie met de rest aan te verbinden apparaten. Je zou alvast een appje genaamd < FING > op je smartphone kunnen zetten
(of FING voor iPhone).

(Via Teamviewer zijn al eerder mensen geholpen).

Zou je een telefoonnummer via een privébericht kunnen toesturen.
Reputatie 1
Hallo Babylonia, heb je een berichtje gestuurd. Met vriendelijke groet
Reputatie 8
Badge +11
Via Teamviewer kan zoiets vermoedelijk wat makkelijker besproken worden inderdaad, dank Babylonia :)
Is het daarmee ook gelukt en vult de muziek de kamer weer?
Reputatie 8
We zijn er via Teamviewer wel mee bezig geweest, maar nog niet tot een oplossing gekomen.

Het bewuste apparaat, de Innuos - ZENmini Mk.II XL is niet in het netwerk terug te vinden.
Niet als actief aangesloten apparaat in de Experia Box, alsook niet via de app FING (voor iPhone). Andere apparaten, zoals o.a. TV-ontvanger, Windows PC, iPad en iPhone (met Fing-app ook de Experia Box) zijn wel gewoon terug te vinden en werken allemaal zonder problemen.

Overigens wordt op de Innos website bij netwerkproblemen, de eerder door mij reeds voorgestelde methode om het apparaat via de FING app te achterhalen ook aangehaald.
Zie < support pagina >

"If you are accessing the innuOS Dashboard using an Android device, please use the Fing app which you can find on Google Play. The Fing app will list all devices on your network so if the music server is connected to the network, it will list it's IP number."

Het apparaat kent geen instelling om een vast IP-adres in het apparaat zelf vast te leggen.
Een eventueel "verkeerd" vastgelegd IP-adres in een ander sub-net is niet aan de orde. Vanuit DHCP zou er altijd een IP-adres moeten worden uitgegeven door een router aan het apparaat en altijd gevonden of gezien moeten worden. (Uiteraard alleen bij een correcte connectie).

Omdat de Innuos server het enige apparaat is wat niet wordt gezien, heb ik het vermoeden dat de netwerk kabelverbinding tussen Experia Box en die Innos server niet helemaal in orde is.
Alhoewel dat wordt tegengesproken, omdat een leverancier actief bezig is geweest om een bekabeling door het huis weg te werken en van kwalitatief goed materiaal gebruik is gemaakt.

Heb geopperd om dat te testen met een reserve netwerkkabel, om die (voor de duur van een test) los door het huis heen te leggen, en de Experia Box en Innuos rechtstreeks met elkaar te verbinden. (Je zou de Innuos ook van alle audio apparatuur kunnen loskoppelen en met een korte kabel vlakbij de Experia Box kunnen plaatsen om een test te kunnen uitvoeren).

Andere optie, is de bekabeling van TV-ontvanger en Innuos bij de Experia Box om te wisselen op de LAN poortjes waarop ze zijn aangesloten. Mocht bekabeling wel goed zijn, maar er zou sprake zijn van een defect LAN-poortje kom je er op die wijze achter of het daar aan ligt. (Bij omwisseling zou je dan geen TV-ontvangst meer hebben, maar wel weer connectie met de Innuos).

We zouden er later nog op terugkomen. (Pas gisterenmiddag het eerste gesprek gehad).

Via Teamviewer zouden we nog wel testen kunnen doen met andere hulp-programmaatjes vanuit de PC, om de Innuos te vinden, maar ik denk dat dat hetzelfde oplevert als het appje FING reeds heeft laten zien. Testen met een andere kabel en een test om de kabels op de poortjes te verwisselen lijkt me toch de eerst aangewezen weg om te zien of het daar aan ligt.
(De leverancier van de Innuos opperde het advies om een extra router aan te schaffen).
Reputatie 1
Goedemiddag Babylonia,
ik heb zojuist een andere kabel gehaald. Ben bij techn. bedrijf geweest en heb probleem voorgelegd. Ook hij constateerde dat de kwaliteit van de kabel goed is toen ik hem liet zien wat de leverancier van de Innuos voor me als voorbeeld achter achtergelaten, dat hij had gebruikt. Ik heb toch een andere kabel meegekregen, om te testen. Eerst zal ik de kabels met de LAN-poorten verwisselen, eens kijken of dat wat oplevert.. Kortom, vanmiddag ga ik ermee aan de slag en kom er op terug. Met dankbare groet. Salima56
Reputatie 8
Zojuist een privébericht ontvangen.

Met een andere kabel is het probleem verholpen.
De Innuos server is nu ook terug te vinden als actief apparaat in de Experia Box (V10).
Er kan weer naar muziek geluisterd worden.
Reputatie 1
Ja zeker, ik had dit zelf even willen melden. Maar ik juig nog niet uit volle borst omdat het eens eerder een paar uur wel heeft gewerkt en toen weer niet. Maar inderdaad, ook al was de kwaliteit van de kabel goed (zie eerder bericht), toch heeft een nieuwe kabel met dezelfde kwaliteit het probleem verholpen. Heel fijn dat Babylonia me heeft geholpen. Ontdekt hoe handig ViewRanger is en de app Fing. Na 2 maanden van stilte, heb ik nu in ieder geval weer muziek.
Reputatie 8
Badge +11
Ik kan me voorstellen dat je nog niet uit volle borst juicht als het eerder ook kort heeft gewerkt. Is de muziek er nu nog steeds en kan je uit volle borst meezingen?
Reputatie 1
Jazeker Jasper, nog steeds muziek. Begin aarzelend mee te zingen. Geef mezelf nog een paar dagen en als er dan nog steeds muziek is, dan ga ik ervan uit dat het probleem opgelost is. En in het andere geval, dan helpt Babylonia me vast wel weer (hoop ik). Goed dat het forum er is, daar kan Telfort nog heel wat leren. Bijvoorbeeld de website aanvullen: heeft u problemen met randapparatuur? !!
Reputatie 8
Badge +17
feit is dat er gewoon een brakke kabel "in het spel" was; en een beetje jammer dat de leverancier dit ook niet opgemerkt heeft.
Als die Innuos door een defecte kabel geen IPadres toegewezen krijgt dan gaat 'ie nooit werken.

Maar goed, mooi dat eea opgelost is.

succes met zingen! Zien we je binnenkort bij "the voice"?
Reputatie 1
Kees-Jan, Dankzij Babylonia ben ik er uit gekomen. De enige die reageerde! Na allerlei aspecten te hebben bekeken, want waar zat nou precies het probleem?, opperde hij het vervangen van een kabel. Al te gemakkelijk om nu te zeggen “ het lag gewoon aan een brakke kabel”. Dankzij Babylonia weet ik nu hoe het zit met IP-adressen, hoe je via Fing en teamviewer kunt gaan afstrepen wat er mogelijk aan de hand is. En welke soorten kabels er zijn en dat zelfs goede kabels een mankement kunnen hebben. En wat de leverancier betreft, hij heeft ook zijn bijdrage geleverd door de stekker te vervangen aan een overigens goede kabel. En toen had ik muziek, voor slechts een paar uurtjes. Logisch dat je dan niet aan de kabel denkt als oorzaak. toch?!
Reputatie 8
Badge +17
Fijn dat je nu ook iets geleerd hebt.
Dit forum is grotendeels voor- en door klanten; soms reageert de één wat sneller dan de andere. Nogmaals: mooi dat Babylonie jouw heeft kunnen helpen.

Succes verder!
Reputatie 8
Badge +11
Jazeker Jasper, nog steeds muziek. Begin aarzelend mee te zingen. Geef mezelf nog een paar dagen en als er dan nog steeds muziek is, dan ga ik ervan uit dat het probleem opgelost is.

Het klinkt zo in ieder geval voorspoedig en goed! Hopelijk kan je over een aantal dagen wel ongeremd meezingen en vooral blijven meezingen. Nogmaals ook mijn dank aan Babylonia voor de ondersteuning hierbij 👍

Reageer