beantwoord

Hulp gezocht bij het instellen van een Edgerouter X

• 29 december 2018
  • 6 reacties
  • 429 keer bekeken

Hallo!

Ik heb een Edgerouter X aangeschaft om gebruik te maken van de Smart Queue Management feature. Dit werkt allemaal prima, internet werkt overal, echter krijg ik TV niet werkend. Ik krijg hier de melding dat de zender niet beschikbaar is.
Ik heb begrepen dat het licht aan bepaalde firewall rules die ik moet instellen en dat het te maken heeft met IGMP snooping. Ik heb wel wat verstand van networking maar niet genoeg om dit probleem op te lossen. Ik heb ook wel andere forums gevonden over dit probleem maar ik snap daar niet genoeg van om het zelf op te lossen.
Ik heb het een en ander geprobeerd, maar zonder succes.
Voor het geval dat het nodig is, dit is mijn netwerk:

glasvezelbox -> Experia box v10 -> Edgerouter X -> TP-Link TL-SG105 -> clients
->IPTV
-> TP-Link TL-SG105 -> clients
->IPTV
Als ik de TP-Link TL-SG105 met IPTV in de Experiabox steek dan werkt de tv wel uiteraard

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Babylonia 3 januari 2019, 01:24

De Experia Box ondersteunt op zichzelf reeds IGMP snooping, anders zou TV niet goed functioneren met de Experia Box. Alleen ondersteunen heel veel switches IGMP Snooping niet, wat in dat geval dan (alsnog) voor problemen kan zorgen als die erachter wordt gehangen. Jou switch ondersteunt het echter wel. Vandaar geen problemen als je die achter de Experia Box hangt.

Het probleem ligt evenwel in de combinatie van een Edgerouter X achter de Experia Box.
Ik ken de mogelijkheden niet van de Edge router, maar het komt aan op de juiste instellingen om "routed mode" correct te kunnen doorgeven. (Combinatie van gebruikte VLAN instellingen met "tagged" en "untagged" instellingen).

Omdat de data-connectie achter de Experia Box reeds is gereduceerd tot een aantal basis-verbindingen, vraag ik me af of het überhaupt wel goed is in te stellen achter een Edge-router??
De meest werkzame instelling bij vergelijkbarte routers lijkt te zijn om een LAN-poort van de router "achter" de Experia Box, om die in "bridge" te zetten. Wat in voorkomende benamingen mogelijk benoemd zou kunnen zijn als "IP-TV" streams doorgeven, of iets in die strekking.
Bekijk reactie

6 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hoi cyborgium, welkom bij ons op het Forum. Ik lees dat je de tv niet aan de praat krijgt via de Edgerouter X. Ik begrijp dat je deze achter de Experia Box wilt hangen en alles via die weg aan de praat wilt krijgen? Want je geeft aan dat als je de Edgerouter ertussen uit haalt dat de TV wel werkt.

De switch ondersteund wel IGMP snooping? Want dat is in ieder geval een belangrijke. Het kan echter ook nog zo zijn dat je iets moet instellen in de router om het aan de praat te krijgen. Ik weet zo echter niet hoe? Wij ondersteunen dit niet. Wellicht heeft @Babylonia een idee?
Hoi cyborgium, welkom bij ons op het Forum. Ik lees dat je de tv niet aan de praat krijgt via de Edgerouter X. Ik begrijp dat je deze achter de Experia Box wilt hangen en alles via die weg aan de praat wilt krijgen? Want je geeft aan dat als je de Edgerouter ertussen uit haalt dat de TV wel werkt.

De switch ondersteund wel IGMP snooping? Want dat is in ieder geval een belangrijke. Het kan echter ook nog zo zijn dat je iets moet instellen in de router om het aan de praat te krijgen. Ik weet zo echter niet hoe? Wij ondersteunen dit niet. Wellicht heeft @Babylonia een idee?

Bedankt voor je reactie!
Inderdaad, als ik de switch waar de tv aan hangt, rechtstreeks in de Experiabox stop werkt deze wel.

Wat betreft IGMP snooping, waarom zou de switch dit wel moeten ondersteunen voor de EdgeRouter, maar niet voor de Experiabox?
Reputatie 8
De Experia Box ondersteunt op zichzelf reeds IGMP snooping, anders zou TV niet goed functioneren met de Experia Box. Alleen ondersteunen heel veel switches IGMP Snooping niet, wat in dat geval dan (alsnog) voor problemen kan zorgen als die erachter wordt gehangen. Jou switch ondersteunt het echter wel. Vandaar geen problemen als je die achter de Experia Box hangt.

Het probleem ligt evenwel in de combinatie van een Edgerouter X achter de Experia Box.
Ik ken de mogelijkheden niet van de Edge router, maar het komt aan op de juiste instellingen om "routed mode" correct te kunnen doorgeven. (Combinatie van gebruikte VLAN instellingen met "tagged" en "untagged" instellingen).

Omdat de data-connectie achter de Experia Box reeds is gereduceerd tot een aantal basis-verbindingen, vraag ik me af of het überhaupt wel goed is in te stellen achter een Edge-router??
De meest werkzame instelling bij vergelijkbarte routers lijkt te zijn om een LAN-poort van de router "achter" de Experia Box, om die in "bridge" te zetten. Wat in voorkomende benamingen mogelijk benoemd zou kunnen zijn als "IP-TV" streams doorgeven, of iets in die strekking.
Reputatie 8
Badge +11
Bedankt @Babylonia voor de uitleg. @cyborgium maakt dit de situatie duidelijker? Kun je hier verder mee?
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia en @cyborgium
Eén van mijn TP-Link-routers heeft de mogelijkheid DSL en IPTV aan te vinken.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dan logisch dat met deze aangevinkte instellingen IGMP-snooping door de router ondersteunt wordt.
Reputatie 8
DSL heeft niets met IGMP Snooping te maken.
De instelling van IPTV zou kunnen dat een van je poorten dan voor IPTV wordt ingesteld.
Bij gebruik van één poort heeft IGMP Snooping echter geen functie.

Reageer