beantwoord

Huidige sitecom wlr 4004 vervangen door wlr-8100

• 21 oktober 2017
  • 13 reacties
  • 321 keer bekeken

Op dit moment maak ik nog steeds zonder klachten gebruik van de door Telfort bijgeleverde wlr-4004 van Sitecom
Ik maak dus ook nog gebruik van de oude proposititie.
Ik denk er al langer aan om deze te vervangen en is mijn oog op het in de titel genoemde model gevallen.
Op Tweakers heb ik al diverse plus en min punten gelezen.

Nu wil ik het toch hier ook even in de groep gooien.
Een andere zou de Fritzbox 7490 of de 3490 zijn.
Wij hebben over het algemeen 2 apparaten via wifi in gebruik via smart tv bedraad netflix en zo af en toe een mmo spel via de pc.

De reden dat ik iets anders zoek is deels de 5ghz ondersteuning en deels mogelijkheid om een externe harde schijf aan te kunnen sluiten om centraal bij muziek (mp3) en foto's te kunnen zonder de verplichting de pc aan te zetten. Een Nas zou natuurlijk ideaal zijn maar is een hdd aan een router een redelijk alternatief?

Wat budget betreft wil ik liefst niet boven de €200,00 uitkomen gezien wat hij moet kunnen lijkt een high end exemplaar overkill.

Graag suggesties waarom wel of niet en eventueel binnen de eisen en wensen een alternatief.
icon

Beste antwoord door Enterprise 21 oktober 2017, 22:56

Die had ik vanwege het uiterlijk afgewezen maar aangezien we in een appartement women en de router in de meterkast komt toch mischien overwegen.
Die externe antenne's vind ik heel eerlijk gezegd lelijk. Maar komen het WiFi signaal natuurlijk wel ten goede.

Uiterlijk is voor mij ook van minder belang dat de kwaliteit... maar vergelijk de reviews eens van de door jou genoemde Sitecom en deze Netgear eens, wellicht kan je daar een beslissing uit destilleren.
En er zijn natuurlijk nog wat A-merken waaruit je kan kiezen waaronder ook de Sitecom wlr-8100...
De routers in deze prijsklasse zijn allemaal zonder meer goed te noemen, dus het komt op de details aan en welke dat zijn bepaal jij zelf.
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Een Fritzbox lijkt me weggegooid geld want je hebt geen modem nodig maar een router.
Bij de oude propostitie heb je een glasvezelmodem (Genexis denk ik) en daarachter heb je alleen een router nodig.
Binnen je budget is onderstaande high-end Netgear wifi-router een uitstekende keus.
Of deze ook goed presteert met een externe harde schijf is wellicht terug te vinden in de reviews.

https://tweakers.net/pricewatch/350946/netgear-nighthawk-r7000-ac1900-smart-wifi-router.html
Die had ik vanwege het uiterlijk afgewezen maar aangezien we in een appartement women en de router in de meterkast komt toch mischien overwegen.
Die externe antenne's vind ik heel eerlijk gezegd lelijk. Maar komen het WiFi signaal natuurlijk wel ten goede.
Reputatie 8
Badge +10

Uiterlijk is voor mij ook van minder belang dat de kwaliteit... maar vergelijk de reviews eens van de door jou genoemde Sitecom en deze Netgear eens, wellicht kan je daar een beslissing uit destilleren.
En er zijn natuurlijk nog wat A-merken waaruit je kan kiezen waaronder ook de Sitecom wlr-8100...
De routers in deze prijsklasse zijn allemaal zonder meer goed te noemen, dus het komt op de details aan en welke dat zijn bepaal jij zelf.
Ik ben inderdaad aan het lezen geslagen ook bij de https://tweakers.net/pricewatch/464749/synology-rt1900ac.html
Wat me bij veel van de reviews opvalt waar de 1 iets goed vind bijvoorbeeld de WiFi vind een ander dat een min punt.
Bij de Nighthawk wordt de prijs vaak als minpunt genoemd. Als ik puur naar de cijfers kijk zou de Sitecom het afleggen vanwege de max snelheid op de 2,4 ghz dus daarmee is nighthawk een goede suggestie Enterprise.
Reputatie 8
Badge +10
Ik ben inderdaad aan het lezen geslagen ook bij de https://tweakers.net/pricewatch/464749/synology-rt1900ac.html
Wat me bij veel van de reviews opvalt waar de 1 iets goed vind bijvoorbeeld de WiFi vind een ander dat een min punt.@

Dat kan zomaar te maken hebben met de bekende 'lokale omstandigheden en variabelen', zoals naburige storingsbronnen waarvan de reviewer geen weet heeft.

Bij de Nighthawk wordt de prijs vaak als minpunt genoemd. Als ik puur naar de cijfers kijk zou de Sitecom het afleggen vanwege de max snelheid op de 2,4 ghz dus daarmee is nighthawk een goede suggestie Enterprise.

Graag gedaan, ik wens je veel wijsheid toe in je beslissing.
We hebben een winnaar https://tweakers.net/pricewatch/621627/sitecom-wlr-9500.html
Mede op basis van de tip van @Enterprise om de reviews te bekijken en producten te vergelijken ben ik op dit model uitgekomen.
Reputatie 8
Badge +10
We hebben een winnaar https://tweakers.net/pricewatch/621627/sitecom-wlr-9500.html
Mede op basis van de tip van @Enterprise om de reviews te bekijken en producten te vergelijken ben ik op dit model uitgekomen.

Een prima keuze..! 👍

Een prima keuze..! 👍

Het was of deze of de 9000 maar de Mu-Mimo en net iets betere cijfers heeft tot deze geleid, morgen ophangen en installeren als ik zolang kan wachten :8
Reputatie 8
Badge +10

Een prima keuze..! 👍

Het was of deze of de 9000 maar de Mu-Mimo en net iets betere cijfers heeft tot deze geleid, morgen ophangen en installeren als ik zolang kan wachten :8

Ik zag het in de specs... ;)
Multi-user MIMO is inderdaad een mooie feature voor wifi maar de aangesloten devices moeten MU-MIMO natuurlijk wel ondersteunen... :8
Over de cijfers van de maximale snelheden maak ik me altijd wat minder druk, dit zijn theoretisch haalbare waardes die in de praktijk niet zoveel zeggen.
En ik zou niet tot morgen wachten hoor... maar zo ben ik. :8;);)
Precies de verbinding naar buiten is 50Mb althans mijn glas abo maar ik gok dat de verbindings snelheid die nu in de mobiele devices op 72Mbps staat toch iets hoger zal zijn. Uiteindelijk in de praktijk zullen we er ongetwijfeld weinig van merken of juist wel.
Reputatie 8
Badge +10
Precies de verbinding naar buiten is 50Mb althans mijn glas abo maar ik gok dat de verbindings snelheid die nu in de mobiele devices op 72Mbps staat toch iets hoger zal zijn. Uiteindelijk in de praktijk zullen we er ongetwijfeld weinig van merken of juist wel.
Als je een abo hebt van 50 Mbps dan zal de WAN-internetsnelheid van je wifi op een aangesloten device natuurlijk ook nooit hoger zijn.
De getoonde snelheden zijn dan ook alleen maar (theoretisch) haalbaar in het lokale netwerk, niet via je internetverbinding van buitenaf.
Hieronder een afbeelding van een aantal van de devices in mijn netwerk (Fritzbox 7490), met daarachter de theoretische snelheden die hardwarematig door die devices haalbaar zijn.
Afhankelijk van de snelheid van de hardware van de overige devices in je lokale netwerk zijn sommige snelheden bij het transporteren van bestanden binnen je netwerk redelijk benaderbaar.

Ondertussen alles aangesloten en werkt meteen uit de doos.
Nu nog even uitpluizen waarom een usbstick wel wordt herkend en een harde schijf nog niet heeft wellicht iets met dlna certificatie te maken.
Het vreemde is in de log zie je wel dat beide aansluitingen in gebruik zijn en de hd heeft een usb3.0 aansluiting en zit in de juiste connector.
Minpuntje voor Sitecom geen lijst met ondersteunde harddisk of andere opslag media die van de usb optie gebruik kunnen maken. Bij andere router leveranciers vind je dergelijke lijstjes wel.
Een WD elements model wordt niet gezien een Lacie al wat ouder werkte wel.

Terzijde mijn IP naar buiten is van 77.xxx.xxx.xxx naar 85.xxx.xxx.xxx veranderd.

Reageer