beantwoord

Haperend beeld bij Arris tv-ontvanger achter eigen router

• 16 januari 2019
  • 12 reacties
  • 496 keer bekeken

Ik heb onlangs mijn netwerkt vernieuwd/uitgebreid omdat de kinderen behoefte hadden aan een betere wifi dekking.
Alles draait prima en heb een goede stabiele verbinding, alleen werkt de Arris settopbox niet goed op het nieuwe netwerk, achter eigen router.
Als ik de Arris rechtstreeks op de experiabox aansluit werkt deze prima. Als ik deze aansluit op mijn eigen router hapert het beeld 2 a 3 keer en dan stopt de zender en krijg de foutmelding 'geen zender'.
Als ik via kanaal 200 over mijn eigen router Netflix kijk met de Arris, werkt dit wel. Het lijkt een buffer probleem van de TV beelden.
Via de Telfort app, kan ik gewoon via mijn mobiel kijken, dat werkt ook prima vanaf de eigen router.
Ik heb de verbinding getest met mijn eigen router via dezelfde aansluiting als de Arris en krijg de volgende waarden: Ping 6ms, Jitter 1ms, Down 98,1 Mbps, Up 118,8 Mbps
Alles werkt prima (wifi, laptops, gameconsoles, smartTV), stabiel en snel. Maar de Arris heeft ergens last van en ik kan de vinger niet op de zere plek leggen.

Mijn vraag is zijn er specifieke instellingen nodig om de Arris achter een eigen router te laten werken?

*Admin: titel aangevuld in verband met vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door AvdHeuvel 18 januari 2019, 19:33

IGMP proxy blijkt in de EdgeRouter uit te staan.
Via de config tree is dit te achterhalen.

Heb deze link gevonden:
UBNT Community: EdgeRouter/IPTV-IGMP-Multicast-Solution

Moet deze info nog even goed en rustig bestuderen, maar mijn verwachting is dat ik met deze info uit de link het eea wel kan configureren in de edge router, verwacht dat het dan wel opgelost is.
Bekijk reactie

12 reacties

Het kan handig zijn te noemen exact welk merk en model router. Voor meer of een betere wifi dekking was een wifi accespunt genoeg een router is dan niet altijd noodzakelijk.

Er zijn inderdaad wel specifieke eisen zoals het om kunnen gaan met Vlans niet elke router is geschikt een ander punt is de ondersteuning van IGMP.
Aangezien het netwerk op de Arris na prima werkt, wilde ik me voornamelijk daarop focussen vandaar mogelijk de beperkte omschrijving van mijn netwerk.

Ik heb drie accesspoints van ubiquiti hangen, welke zijn aangesloten op een managed switch van tp-link. De switch is verbonden met een Edge router X, welke zijn internet krijgt van de experiabox V10, deze heb ik laten hangen om de voip telefoon die erop aangesloten zit.
De router hangt er tussen om de VLAN's af te handelen.
Igmp snooping staat enabled, poort heeft prio hoog (streaming applicaties)

Als ik de Arris bedraad op de switch aansluit krijg ik bovenstaande probleem.
Rechtstreeks in de experia, geen probleem.
Echter Netflix via kanaal 200 werkt wel op de Arris bedraad via de switch.
Verder heb ik geen problemen, een 4K smart TV werkt feilloos als ik deze verwissel met de Arris.
Eerder geposte data is vanaf dezelfde draad via de switch, maar dan in een laptop geprikt.
Alles werkt hier als een tierelier, behalve de Arris settopbox.

Als ik de Arris op SD kwaliteit zet, blijft het beeld en geluid iets langer doorgaan, maar stopt er uiteindelijk ook mee, zelfde melding 'geen zender'.
Dan kom ik bij de switch uit is dit wel een model met igmp ondersteuning.
Nog iets anders het kan averrechts werken om op de Edge de snooping aan te zetten.
Dit wordt in principe door de Experia geregeld.
Heb even naar aanleiding van je reactie gegoogled op imgp snooping, tp-link, en iptv, maar daar wordt je niet vrolijk van :)
In de switch staat imgp snooping enabled, maar twijfel of dit wel goed werkt als ik de vele reacties mag geloven over tp-link.
Vraag me nu af of het een alternatief is als ik de settopbox op de switch een eigen vlan toeken en verder geen andere apparaten aan die vlan knoop. Zoals ik begrepen heb is het broadcasten het probleem naar alle aangesloten apparaten. Door de settopbox een eigen vlan te geven scherm ik de andere apparaten af van de broadcast. of maak ik een denk fout?
Heb in ieder geval wel een zoekrichting inmiddels, bedankt Galdor.
Hier nog een stuk leesvoer over dit onderwerp wat je mischien zelf al gevonden had.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301
Ja idd een van de documenten die ik al gelezen had. Verhelderend.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @AvdHeuvel. Leuk dat je jouw vraag hier stelt. Je geeft aan dat je Arris tv-ontvanger niet goed werkt achter je eigen router, maar alles wel naar behoren werkt als je de tv-ontvanger op je Experia Box aansluit. Ik kan je hierbij helaas niet helpen, maar ik zie dat @Galdor68 je al flink op weg heeft geholpen. 🙂 Wil/kan jij hier wellicht ook nog een blik op werpen, @Enterprise?
Reputatie 8
Vraag me nu af of het een alternatief is als ik de settopbox op de switch een eigen vlan toeken en verder geen andere apparaten aan die vlan knoop. Zoals ik begrepen heb is het broadcasten het probleem naar alle aangesloten apparaten. Door de settopbox een eigen vlan te geven scherm ik de andere apparaten af van de broadcast. of maak ik een denk fout?
Dat zou je op die wijze kunnen proberen.
Echter het gemakkelijkste zou ik eerste eens die TV-ontvanger eens buitenom die managed switch aansluiten. Dus rechtstreeks op de Edge router. weet je of het in de TP-Link swicth zit.

Overigens als je de Experia Box ervoor toch blijft gebruiken, denk ik dat er wel makkelijkere oplossingen zijn dan de set-up zoals je die nu hebt opgezet.
Het probleem kan de iprange nog zijn gezien deze niet uit de Experia zelf komt. Ik ben nu ook weer bezig geweest en ondervind een identiek probleem 2 tot 5seconden beeld bij lineair meer niet. Terugkijken en Apps op tv werkt wel.
Ik heb meerdere vaste netwerkaansluitingen in de woning. De bedoeling is dat ik de settopbox in kan pluggen 'waar ik wil' zodat de kinderen bijvoorbeeld een voetbal wedstrijd kunnen kijken in een andere kamer. Ik wil een bepaalde vorm van flexibiliteit hebben. Hierbij zie ik het als een groot experiment, ik ben niet afhankelijk van de settopbox op dit moment.
Er zijn meerdere manieren om het op te lossen, maar het is een tik dat ik het graag wil integreren in het totale netwerk en de flexibiliteit van overal inpluggen behouden.

Rechtstreeks in de experia box werkt, dus dat alternatief is er altijd nog :)

Vandaag heb ik een aparte vlan opgezet voor de Arris zodat deze 'geïsoleerd' wordt van de rest van het netwerk. De route loopt dan via de tp-link switch en de edge router naar de experia box. Dat maakt geen verschil, dwz de melding 'geen zender' blijft terugkomen.
Om maar eens wat anders te proberen, heb ik twee poorten een vlan toegewezen en op deze twee poorten de arris en de experia box aangesloten, zodat er een privé verbinding tussen deze twee ontstaat. Verbinding loopt dan ook over dezelfde tp-link switch, maar buiten de edge router om.
Dit werkt, dwz het beeld gaat niet haperen en de Arris blijft tv beelden streamen.
Hieruit trek ik voorzichtig de conclusie dat het probleem wordt veroorzaakt door de edge router.
Ik zou nog een verbinding tussen de Arris en de edge router kunnen proberen zoals Babylonia voorstelt, de switch overslaan om de voorzichtige conclusie te bevestigen. De verbinding zou dan weer moeten haperen.

Bedankt voor het meedenken tot zover.
Ook geprobeerd met IGMP uit op de Edge.
IGMP proxy blijkt in de EdgeRouter uit te staan.
Via de config tree is dit te achterhalen.

Heb deze link gevonden:
UBNT Community: EdgeRouter/IPTV-IGMP-Multicast-Solution

Moet deze info nog even goed en rustig bestuderen, maar mijn verwachting is dat ik met deze info uit de link het eea wel kan configureren in de edge router, verwacht dat het dan wel opgelost is.

Reageer