beantwoord

Geluid via analoge versterker niet via afstandsbediening te regelen

• 15 maart 2019
  • 19 reacties
  • 580 keer bekeken

Hallo, we hebben net een nieuwe decoder van Telfort gehad en nu kan ik het geluid niet meer via de afstandsbediening van de TV regelen. Dit kon eerst wel. Ik heb een analoog snoertje, in de decoder een koptelefoonstekkertje en twee tulpstekkers in de versterker. Dit gaat dus niet via de TV.
In het instellingenmenu, geluidinstellingen kun je alleen kiezen voor HDMI en optisch. Hier staat dus geen analoge bij.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
icon

Beste antwoord door Galdor68 15 maart 2019, 19:16

Dat werkt dan alleen met de volume regeling van de versterker. De versterker heeft begrijp ik geen optische ingang?

Als de TV een HDMI ingang dan is er de mogelijkheid de afstandsbediening van je tv kastje te koppelen aan de televisie zelf.
Bekijk reactie

19 reacties

Dat werkt dan alleen met de volume regeling van de versterker. De versterker heeft begrijp ik geen optische ingang?

Als de TV een HDMI ingang dan is er de mogelijkheid de afstandsbediening van je tv kastje te koppelen aan de televisie zelf.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @PimH, ik zie dat Galdor68 al antwoord op jouw vraag heeft gegeven. Hier heb ik niets aan toe te voegen. Kun je hier zo verder mee?
Idd geen optische aansluiting op de versterker, gelukkig heeft die ook een afstandsbediening dus voorlopig maar zo.
Allen bedankt voor de antwoorden en tips.
Topic mag op slot.
Reputatie 8
Op slot is geen aanleiding toe als er nog meer tips binnen komen.

En dan van daaruit (dus vanuit de TV) de audio met een audiokabel door te verbinden naar de versterker. Kun je mogelijk alsnog met de afstandbediening van de TV-ontvanger je geluid regelen?

is het wel even uitvogelen op welk basis-volume de versterker zelf moet staan.
Reputatie 8
Badge +11
Helaas dat er geen optische aansluiting op de versterker zit. Dan moet het inderdaad op een andere manier. Zoals je eigenlijk al gebruikt.

Mocht je nog weer andere vragen krijgen, laat het ons dan weten. Fijn weekend.
Wat ik wel vreemd vind is dat er drie mogelijkheden voor het geluid op het kastje zit:
  1. de HDMI aansluiting naar de TV. Geluid via de TV dus;
  2. optische aansluiting;
  3. de analoge aansluiting.
In de instellingen kan ik het geluid alleen via optie 1 en 2 regelen.
In het vorige kastje werkte het anders. Daar had ik een tulp-tulp koppeling, maar dat is ook een gewone analoge koppeling. De geluidsregeling zat daar echter in het kastje. De volume knop van de versterker bleef op dezelfde stand.

Jammer, de afstandbediening van de oude versterker is kapot en een vervanger bestaat niet meer.
De versterker versterkt het geluid nog voldoende en dat is stukken beter dan het geluid van de boxen van de televisie.
Misschien iets voor een software update. Tenslotte moet het kastje het geluid via de analoge uitgang uitsturen en het volume daarvan moet toch in het kastje aan te passen zijn. Immers het vorige kastje kon dit ook. Of staat de hardware het niet toe?
Anders dan maar het geluid vanaf de TV aftappen, maar dan moet de aansluiting het geluid via de eigen TV boxen wel afzetten. Want geluid via de TV boxen en de boxen van de versterker geeft een heel vreemd echo effect. Niet om aan te horen.
Andere oplossing blijft, heen en weer lopen als weer eens blijkt dat het volume van zenders en/of uitzendingen niet gelijk blijkt te zijn. Geeft ook weer wat beweging. We zijn gewoon te lui.
Reputatie 8
Anders dan maar het geluid vanaf de TV aftappen, maar dan moet de aansluiting het geluid via de eigen TV boxen wel afzetten.
Dat zou wel een optie kunnen zijn van tegenwoordige TV's.
Kijk eens in de handleiding van de TV.

Mocht dat niet lukken, en je TV heeft een koptelefoon aansluiting.
Zou je daar een "loos" / niet aangesloten koptelefoon plugje in kunnen steken.
Daarmee worden boxen van een TV in ieder geval uitgeschakeld.
Het audio signaal op tulp uitgangen van een TV blijven dan mogelijk gewoon werken.
(Die truc is door gebruikers wel meer toegepast).

Je zou in de plaats van tulpstekkers bij de TV, ook rechtstreeks een koptelefoon naar tulp stekker kabelverbinding kunnen leggen van TV naar je versterker toe.

Dus er blijven nog steeds wel opties over, om tot een oplossing te komen die werkt.
@FransvK bedoel je met de vorige ontvanger een Motorola of heb je ook de Amino gebruikt? Ik meen dat ook de Amino geen interne volume regeling had.

Als de TV een HDMI ARC heeft en naar een HDMi van de versterker gaat kan je zo ook het geluid regelen met de afstandbediening van de tv ontvanger als deze is gekoppeld. Je zal dan wel of via het menu of met de tip die Babylonia geeft de luidspekers moeten uit schakelen.

De eerdere aanvulling door @Babylonia ben ik vergeten erbij te zetten het antwoord wat nu is gemarkeerd is daardoor niet compleet zonder die aanvulling.

Het eigenlijke bericht had moeten zijn:

Als de TV een HDMI ingang heeft dan is er de mogelijkheid de afstandsbediening van je tv kastje te koppelen aan de televisie zelf. Dan kan je het TV volume regelen met de witte afstandsbediening. Als er een geluidsuitgang aanwezig is op de tv in de vorm van tulp, jack(hoofdtelefoon) optisch(toslink) of een HDMI (ARC ) kan je deze aansluiten op de versterker. Wel indien mogelijk de interne luidsprekers uitschakelen.

Het nadeel om dit zo op te lossen is dat je dan wel altijd de tv aan moet hebben wil je radio kunnen luisteren via de TV ontvanger. Dat zal de achterliggende gedachte zijn geweest om dit oorspronkelijk niet te noemen.
Reputatie 8
Badge +11
Zijn dit opties waar je mee verder kan @FransvK? Bedankt heren!
Ik heb de TV koptelefoon - tulp geprobeerd, maar deze gaf geen geluid via de versterker.
De TV audio uitgang via tulp naar de tulp versterker helaas ook niet. Moet aan de TV liggen want als ik de audio uitgang van de Telfort TV ontvanger aan dezelfde tulp port van de versterker hang, dan krijg ik wel geluid via de versterker.
Alle instellingen van de TV nagelopen, maar nog geen sjoege. Het is daarmee ook geen Telfort probleem, maar meer te wijten aan verouderde apparatuur. De TV is denk ik al 15 jaar oud en de versterker wel 20. Maar de TV werkt nu alleen als monitor en met meer pixels worden de programma's ook niet beter.
Voor mij kunnen we dit item wel sluiten. Iedereen dank voor de input.
Mijn vermoeden is dat je enkel geluid op die tulp krijg met coax signaal.
Reputatie 8
De TV is denk ik al 15 jaar oud en de versterker wel 20.
Soms is het beter de knoop doort te hakken, en een keer wat nieuwe apparatuur aan te schaffen.
"Lijkt" duur, maar een TV die zo oud is kost naar ik vermoed zoveel stroom per jaar "extra", dat de besparing van stroom met een nieuwe TV over enkele jaren heen gerekend met de aanschaf van die nieuwe TV gewoon wordt terugverdiend. Wel met de voordelen van "nu".

Voor een audio-versterker geldt het mogelijk in mindere mate.
Maar het gemak en de universaliteit van tegenwoordige apparatuur, verlang je niet meer terug.
@FransvK het topic hoeft nog niet dicht. Dit is het soort topic waar aanhaken moet kunnen.
Ik heb wel een vraag na wat zoekwerk klopt het dat je de Amino 540 hebt gebruikt dit model heeft in tegenstelling tot de A140 inderdaad tulp uitgangen. Van de 140 dacht ik dat deze geen interne volume heeft dat kan ik niet met zekerheid zeggen omdat de afstandbediening aan de tv was gekoppeld hier thuis en niet anders dan voor tv is gebruikt.

Een andere vraag is je nieuwe TV ontvanger via HDMI op de tv aangesloten of via scart als je wel geluid uit de tv krijgt bij gebruik van scart dan ligt het dan niet aan de kabel. Je weet zeker dat de tulp aansluiting op de tv uitgang is niet de ingang voor een composiet apparaat?

Derde vraag krijg je met de hoofd telefoon uitgang van de tv via een hoofdtelefoon wel geluid?
Dan kan het heel goed zijn dat het signaal te weinig is voor de versterker om mee te werken.

Wat betreft de audio instellingen een kleine aanvulling dat betreft de keuze uit stereo of dolby.
Dolby is voor die jack uitgang vermoedelijk niet gebruikt of niet van belang dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik sluit me bij Babylonia aan dat het tijd kan worden voor een recentere TV.
Poeh @Galdor68 hoop vragen.
OK we laten de topic open,
Ik moet de oude spullen nog terugsturen naar Telfort, dus ik kon nog even kijken. Ja het is een Animo 540.

De nieuwe ontvanger is via HDMI op de TV aangesloten. Ook de scart levert geen geluid op.

Ik heb via internet de handleiding van mijn TV (JVC 32) kunnen terugvinden om te controleren of het inderdaad de uitgang is. Ik had overigens ook andere tulp geprobeerd.
Ja ik krijg op mijn hoofdtelefoon wel geluid.

Nou ik ga maar eens kijken naar een recentere TV. Alleen het lastige is dat ik wel behoefte heb aan een goede monitor, maar niet aan andere mogelijkheden. Als ik bijvoorbeeld snel wil internetten dan doe ik dat op smartphone of tablet. Wil ik er eens rustig voor gaan zitten (zoals tijdens het tikken van deze reactie). Dan gebruik ik mijn macbook air aangesloten op een groot scherm.

Maar ja bij een goede kwaliteit scherm hoort tegenwoordig ook de smart functies van een TV, waarvan een groot gedeelte eigenlijk wordt afgevangen door mijn TV ontvanger. Plus nog alle privacy kwesties die daaraan zijn gekoppeld.

Bedankt voor de suggesties ook aan @Babylonia
Frans
Reputatie 8
Maar ja bij een goede kwaliteit scherm hoort tegenwoordig ook de smart functies van een TV,...
Staart je niet blind op die "Smart" functies van een TV. Die zijn meestal niet zo "Smart".

Je betaalt er een behoorlijk stuk extra voor, en levert navenant weinig op, met allerlei restricties die men inbouwt. Het is ook reeds gebleken dat nogal wat functies na enkele jaren niet meer worden ondersteund, of bij een update er zelfs worden uitgehaald.
https://nos.nl/artikel/2268478-laat-je-niet-leiden-door-de-apps-op-een-smart-tv-waarschuwt-consumentenbond.html

Alles wat je met een computer kunt ontvangen, benaderen, afspelen of wat dies meer zij, kun je de content ervan ook naar een TV scherm sturen.
Wil je het liever wat meer gestroomlijnd wel met "smart" opties in een apart apparaat, kun je beter een goede losse mediaspeler aanschaffen op basis van Android zoals bijv. een "NVDIA Shield TV". (Zal naar verwachting binnen niet al te lange tijd wel een nieuw model voor uitkomen. Deze draait al enkele jaren mee).
Of je nu een monitor wat een prima optie is koopt of anders je eigenlijke probleem blijft ik zou zeker ook een universele bediening voor je versterker aanraden of je moet deze meteen mee vervangen. Dan kom je ineens aan een flinke investering. Op de korte termijn is die afstandsbediening de goedkoopste oplossing het zal me sterk verbazen als er geen geschikt universeel model te vinden is.

Zoals we nu kijken via een extern kastje is een TV niet noodzakelijk een kale kwalitatieve monitor kan heel goed. De prijs en eisen kan daarbij van belang zijn. Monitoren zijn meestal net iets duurder dan Televisies gaat het alleen om tekst verwerken en ander vrij basis gebruik vanaf de imac is een televisie prima voor ander gebruik zal een monitor de voorkeur hebben.
Hallo @Babylonia ,

Waarschijnlijk ben ik niet genoeg duidelijk geweest. Geef mij een goede monitor en je mag al die smart functies in de bittenbak gooien.
Reputatie 8
Een goede TV (zonder smart opties) kan ook als goede monitor zijn dienst doen.
Vandaar precies de opties die ik voorstel. 😄
Reputatie 8
Badge +11
Aha, het euvel zit dus in de tv. Dan heb je dat in ieder geval gevonden. Daar is ook alweer goed op gereageerd. Leuk om over na te denken wat nu de volgende stap is. Wellicht dus een nieuwe tv.

Reageer