beantwoord

Geen 'Meer TV' met Routed IPTV (eigen modem)

• 3 augustus 2018
  • 26 reacties
  • 5904 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Ik heb een eigen modem (Draytek Vigor 2860) en ik wil daar graag routed IPTV werkend op hebben.

Met wat hulp en zoeken ben ik al een heel eind gekomen. Internet en televisie werken in routed mode. Maar 'meer tv' en uitzending gemist werken helaas nog niet.

Mijn configuratie is hier te vinden.

Is hier iemand die enig idee heeft wat ik nog niet goed heb ingesteld?
Ik las in een ander topic dat Telfort 2 verschllende MAC adressen wil zien voor IPTV en VDSL. Is dat dan specifiek nodig voor 'meer tv', of is dat oude info? Ik kan helaas op mijn virtuele wan5 geen MAC adres spoofen.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Samuel 8 augustus 2018, 13:12

Ik heb het werkend, hoera 😄

Ik kwam er achter dat de TV ontvanger een static IP vraagt, namelijk 192.168.1.10. Toen realiseerde ik mij ineens dat er wel meer static in de TV ontvanger kon staan. Ik heb daarop het volgende gewijzigd:
code:
LAN
-General Setup
--LAN1 Details Page
---Network Configuration For Nat Usage
----IP Address: 192.168.1.254
---DHCP Server Configuration
----Start IP Address: 192.168.1.20
----Gateway IP Address: 192.168.1.254
-Bind IP to MAC
--Enable: True
---IP Address: 192.168.1.10
---MAC Address: "MAC Address TV SetupBox"
---Comment: TV SetupBox

En nu kan ik ook 'Meer TV' ontvangen, en uitzending gemist.

Bedankt allemaal voor de hulp!

@SteveMcQueen ik hoop dat jij hier ook iets aan hebt.
De link in de beginpost is geüpdatet met de relevante info.
Bekijk reactie

26 reacties

Hier een topic, met een hoop info en doorverwijzingen:
https://forum.telfort.nl/internet-267/verbinding-experia-v8-in-bridge-mode-met-draytek-vigor-2132-68141
Reputatie 8
Badge +10
Het is een 'long shot' maar wijzig bij WAN5 (het IPTV VLAN) de VLAN Tag 4 eens in 34 en de Priority van 5 naar 0.
Ik heb op mijn Fritzbox dit zo staan en ik heb Routed TV...

code:
Multi-PVC/VLAN
5. WAN5
Enable: True
WAN Type: VDSL
VLAN Tag: 4
Priority: 5
Open WAN Interface for this Channel: True
WAN Application: IPTV
WAN Setup: Static or Dynamic IP
Obtain an IP address automatically: True
Router Name: IPTV_VDSL
Zeer waardevol dat je de config deelt Samuel.
Net sinds vandaag ook een Vigor 2860AC.. En jouw config over genomen voor een snelle start.
Van het weekend de VLAN config uit dokteren om een trunk te bouwen naar 5 ports netgear switchje bij de TV. Dan kan de 8 ports NetGear GS108V2 ook de meterkast uit.

Inderdaad werkt alles behalve MeerTV en Uitzending terug kijken.
Ik ga je tread zeker in de gaten houden want het zou fijn zijn dat ook aan de praat te krijgen.

In elk geval wil ik even bedankt zeggen tegen je!

Ps. hoe ben je aan de routing instellingen gekomen van IPTV? Daar valt niks over te vinden in de Zyxel Telfort router..
Reputatie 1
Badge +1
Er is redelijk wat info te vinden over bridged instellingen, maar relatief weinig over routed IPTV.

@Enterprise vandaag zal ik die instellingen even testen. Het lijkt me dat het niet werkt, maar daarmee is het juist het proberen waard ☺

@SteveMcQueen Graag gedaan. De config is nog niet af, en de onderstaande instellingen voegen niets toe zo lijkt het. Ik heb contact opgenomen met Draytek. Zij hebben een config gedeeld van KPN. Ook is hier op Tweakers veel info te vinden (voor KPN), inclusief doorverwijzingen. Daar wordt deze routing ook in genoemd.
code:
LAN
General Setup
DHCP Server Option
-
Interface: LAN1
Option: 28
Type: Address List
Data: 192.168.1.255
Routing
Load-Balance/Route Policy
2.
Comment: MeerTV
Destination: IP Range
Start: 10.142.64.0
End: 10.142.127.255
Interface: WAN: WAN5

Hopelijk hebben we aan het eind een werkende Telfort Draytek configuratie.

Dat 'Meer TV' en uitzending gemist, gaat dat over het IPTV-vlan, of over het gewone internet-vlan?
Reputatie 8
Badge +10
@Enterprise vandaag zal ik die instellingen even testen. Het lijkt me dat het niet werkt, maar daarmee is het juist het proberen waard
☺

Zo is het..!
Deze oplossingen worden vrijwel altijd d.m.v. 'trial and error' verkregen.

Meer TV' en uitzending gemist, gaat dat over het IPTV-vlan, of over het gewone internet-vlan?

Méér TV etc. is OTT (Over The Top) content en komt binnen over het gewone internet VLAN.
Vandaar ook mijn 'advies' om die instelling toch eens te proberen.
Ik heb mijn Fritzbox in Routed TV gekregen volgens onderstaande link op tweakers.net.
In de Fritzbox zitten een paar voorgeconfigureerde profielen (waaronder voor Telfort en XS4ALL) en door het XS4ALL profiel aan te passen zoals in de link staat hebben veel Fritzbox-gebruikers nu Routed TV van Telfort kunnen realiseren.

code:
onder vlancfg {
van

vlanid = 6;
vlanprio = 1;

naar

vlanid = 34;
vlanprio = 0;

VLAN ID 6 en Prio 1 zijn van XS4ALL en die gaan dan naar Telfort ID en Prio...

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45408804#45408804
Reputatie 1
Badge +1
Zojuist even geprobeerd. De VLAN tag van WAN5 kan ik niet wijzigen omdat tag 34 al is toegewezen aan WAN1.

Ik krijg op de tv ontvangen een DHCP adres van de router.
De Firewall heb ik uitgeschakeld, maar die zit niet in de weg.
Ik heb RIP ge-enabled op WAN1, maar ook dat doet niets.
Ik dacht nog de WAN1 VLAN tag te wijzigen naar Service, maar dan werkt TV helemaal niet meer ☺

Ik heb zelf het idee dat hij al het netwerkverkeer van de tv ontvangen op VLAN 4 gooit, ook het normale internet verkeer. Nu alleen de vraag hoe dat verkeer te scheiden.
Reputatie 8
Badge +10
Zojuist even geprobeerd. De VLAN tag van WAN5 kan ik niet wijzigen omdat tag 34 al is toegewezen aan WAN1.

Ik krijg op de tv ontvangen een DHCP adres van de router.
De Firewall heb ik uitgeschakeld, maar die zit niet in de weg.
Ik heb RIP ge-enabled op WAN1, maar ook dat doet niets.
Ik dacht nog de WAN1 VLAN tag te wijzigen naar Service, maar dan werkt TV helemaal niet meer ☺

Ik heb zelf het idee dat hij al het netwerkverkeer van de tv ontvangen op VLAN 4 gooit, ook het normale internet verkeer. Nu alleen de vraag hoe dat verkeer te scheiden.

Dan heb ik mijn best gedaan, meer weet ik niet... 😉
Nog wel één ding wat me opvalt... WAN 1 en WAN 5 in de config.
Waarom van WAN 1 naar WAN 5..?
Reputatie 1
Badge +1
Bedankt in ieder geval 👍. Mocht je nog een ingeving krijgen, dan hoor ik het graag.
Heb jij trouwens hetzelfde mac adres voor het internet VLAN en voor het IPTV VLAN? In de Zyxel zijn dat namelijk verschillende mac adressen. En ik las ergens dat dat noodzakelijk is.

WAN1 is de VDSL aansluiting. Daar komt de het internet binnen met VLAN tag 34
WAN5 is een virtuele WAN poort, gekoppeld aan WAN1, die VLAN tag 4 binnenhaalt voor de IPTV.

Ik zal binnenkort nog eens proberen alle route policies weg te doen. In de Zyxel vind ik ook geen route policies terug.
Reputatie 8
Badge +10
Bedankt in ieder geval 👍. Mocht je nog een ingeving krijgen, dan hoor ik het graag.
Heb jij trouwens hetzelfde mac adres voor het internet VLAN en voor het IPTV VLAN? In de Zyxel zijn dat namelijk verschillende mac adressen. En ik las ergens dat dat noodzakelijk is.

Doe ik.
Naar die mac-adressen zal ik later even moeten kijken want dat weet ik zo niet eens uit mijn hoofd (ik zit in de tuin (niet thuis) naast een heel aanlokkelijk zwembad)...
De webinterface van de Fritzbox is nogal uitgebreid dus verschillende mac -adressen moet ik even opzoeken...
Reputatie 8
Badge +10
Ik bedenk me ineens dat ik van buitenaf ook kan inloggen in de Fritzbox dus zojuist even gekeken.
Ik kan voor de VLAN's zelf geen mac-adressen vinden maar wel van de devices die per VLAN zijn aangesloten.
Maar daar heb je niks aan.
De Draytek vraagt blijkbaar andere instellingen dan de Fritz...
Reputatie 6
Badge +7
De Fritz is al uitgebreid in instellingen maar de Draytek is nog erger dat neemt niet weg dat het gewoon moet kunnen werken zelf heb ik geen TV van Telfort dus daar kan ik niet mee helpen zal eens kijken wat ik erover kan vinden.
Reputatie 6
Badge +7
https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=382

Misschien heb je hier wat aan ?
Laten we eerst eens antwoord krijgen waar dit dubbele mac verhaal gelezen is en in welk verband.
Zover ik weet heeft elk device zijn eigen specifieke mac adres.
In verband met de oude glaspropositie is het spoofen van een mac voor een htpc wel iets wat werd toegepast.

Als je de Vlan's goed inregelt zou het verder geen probleem mogen zijn.

Op wat voor pagina in de zyxel zag je die adressen, was dit bijvoorbeeld niet het adres van een tv ontvanger?
Reputatie 1
Badge +1
Zonder verschillende MAC adressen zou het dan ook moeten werken.

Op wat voor pagina in de zyxel zag je die adressen, was dit bijvoorbeeld niet het adres van een tv ontvanger?

Ik heb in 2017 ooit eens de configuratie uit de Zyxel getrokken via SSH. Een stukje daaruit is hier te vinden. Daar zie je dat er inderdaad 2 opeenvolgende MAC adressen worden gebuikt voor VDSL en IPTV_VDSL.
Edit: zojuist nog een keer de running configuration uit de Zyxel gehaald, en nog steeds 2 verschillende MAC adressen.
@Samuel bedankt man, ik ga me er binnenkort eens goed in verdiepen. Als ik wat leer, post ik het hier.

@Enterprise Ik had voorheen een trunk met vlan 1 & 4 tussen twee switches zitten. (Dus twee kabels van de router P1 en P4 naar een IEEE802.1Q switch -> Trunk naar switch 2)
Dus waarbij Internet traffic (vlan 1) en IPTV (vlan 4) naar de swich in de woonkamer worden gestuuurd.
Ik had op de STB gewoon ook de MeerTV en Netflix mogelijkheden zonder daarvoor intern nog een vlan config aan te hoeven passen.
Daarmee kan ik denk ik wel uitsluiten dat OTT ofwel over vlan 34 (buiten af) of via vlan 4 word mee gestuurd.

Ik zal onze netwerk architect op het werk ook eens vragen.. Dit is niet echt mijn vakgebied namelijk.
Reputatie 8
Badge +10
@SteveMcQueen
Hoe komt het dan binnen..?
Telfort gebruikt twee VLAN's (4 voor iTV en 34 voor internet) en data over een niet bestaand VLAN versturen gaat nou eenmaal niet.
@SteveMcQueen
Hoe komt het dan binnen..?
Telfort gebruikt twee VLAN's (4 voor iTV en 34 voor internet) en data over een niet bestaand VLAN versturen gaat nou eenmaal niet.

@Enterprise Ik maak het er niet duidelijker mee merk ik. Sorry voor de onduidelijkheid en in retrospect, voegt ook helemaal niets aan het topic toe. :-S

Het vlan taggen gebeurt enkel op de twee (netgear) switches.
De Zyxel router van Telfort doet op het LAN gedeelte helemaal niets met vlans.

Ik realiseer me nu dan ook dat het OTT vlan enkel op de WAN1 of WAN5 moet aankomen. Tenzij er een nieuwe viruele WAN port bijgebouwd word. En dan is het een kwestie van testen op welke switchport het moet eindigen.
Trail & error weer..

NB. De Draytek Vigor 2860 heeft twee fysieke WAN poorten en twee virtuele WAN poorten gereserveerd voor USB (voor 3G/4G Backup). Vandaar dat verdere virtuele WAN poorten beginnen vanaf nummer 5.
Zag die vraag hier of op een ander gerelateerd topic voorkomen.
Dit is zinvol om de theorie beter te begrijpen betreffende Routed ITV. http://netwerkje.com/routed-iptv

www.draytek.nl/files/IGMP.pdf
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb het werkend, hoera 😄

Ik kwam er achter dat de TV ontvanger een static IP vraagt, namelijk 192.168.1.10. Toen realiseerde ik mij ineens dat er wel meer static in de TV ontvanger kon staan. Ik heb daarop het volgende gewijzigd:
code:
LAN
-General Setup
--LAN1 Details Page
---Network Configuration For Nat Usage
----IP Address: 192.168.1.254
---DHCP Server Configuration
----Start IP Address: 192.168.1.20
----Gateway IP Address: 192.168.1.254
-Bind IP to MAC
--Enable: True
---IP Address: 192.168.1.10
---MAC Address: "MAC Address TV SetupBox"
---Comment: TV SetupBox

En nu kan ik ook 'Meer TV' ontvangen, en uitzending gemist.

Bedankt allemaal voor de hulp!

@SteveMcQueen ik hoop dat jij hier ook iets aan hebt.
De link in de beginpost is geüpdatet met de relevante info.
Reputatie 8
De draad doorgenomen, haak ik nu in en kijk of ik nog een bijdrage kan geven.
In de eerste reactie geef je aan:

Ik heb een eigen modem (Draytek Vigor 2860) en ik wil daar graag routed IPTV werkend op hebben. Met wat hulp en zoeken ben ik al een heel eind gekomen. Internet en televisie werken in routed mode. Maar 'meer tv' en uitzending gemist werken helaas nog niet.

Mijn configuratie is hier te vinden.

Je schrijft dat internet en televisie in routed mode werken, maar met niet werkende "Meer TV" heb ik daar mijn twijfels over of we dan hetzelfde bedoelen. Want dan zou die optie (Meer TV) juist wel moeten werken.

Voor het begrip, kun je met je basis set-up op elke LAN-poort "standaard" zowel internet ontvangen alsook een TV-ontvanger aansluiten en dan direct TV-zenders ontvangen? (Bedoeld is zonder daarna nog individueel aanvullende instellingen voor de LAN-poorten in de router).

In Jip & Janneke taal:
Routed mode houdt in dat de TV-ontvanger "aan de buitenkant" als apparaat zelf onderdeel vormt van het normaal gebruikelijke LAN netwerk. Krijgt daarbij ook een IP-adres toegewezen in het standaard LAN sub-net bereik, waarbij ook je PC's, tablets etc. een IP-adres krijgen toegewezen. Je kunt de TV-ontvanger ook opmerken als apart apparaat in je netwerk. Een aantal functies van de TV-ontvanger zoals "Meer TV" loopt via die verbinding.

Daarnaast loopt er "ingepakt" binnen een "tagged" VLAN een TV-stream naar je TV-ontvanger.
Die ingepakte stream wordt in de TV-ontvanger "uitgepakt" (untagged).
Dat ingepakte "tagged" VLAN tbv IPTV wordt tevens ook op elke LAN-poort aangeboden.
(Althans bij de KPN/Telfort modem/routers).

Met vreemd merk modem/routers is het dus zaak om zowel internet als TV --wat bij KPN/Telfort als "WAN"-data - beide als "ingepakte" = "tagged" VLANS binnen te laten komen.
(Dus aan de WAN-zijde).
Aan de LAN-zijde poorten zodanig in te stellen dat internet voor elke LAN-poort wordt "uitgepakt".
De IPTV stream "ingepakt" te houden ("tagged"), zodat die erna in de TV-ontvanger wordt "uitgepakt".

En daar heb ik mijn twijfels over, of dat op dat niveau als zodanig ingesteld kan worden met de DrayTek Vigor 2860 modem/router?
Ik heb een "demo" web van de DrayTek router doorgenomen, waarbij je kunt spelen met instellingen:
http://eu.draytek.com:12860/

Mis bij de "LAN-zijde" een aantal opties mbt VLAN's.
Bij de demo-versie kan ik niet echt testen of er foutmeldingen komen naar typische instellingen die dan nog het meest voor de hand liggend zouden kunnen zijn, waarbij mogelijk achterliggend toch wat zaken "automatisch" meegenomen zouden kunnen worden, wat nu niet zichtbaar naar voren komt.
Kom er later op terug met wat schermafdrukken.
Reputatie 8
Mijn reactie kennelijk net de voorlaatste reactie gekruist met die van @Samuel
Mooi dat het uiteindelijk toch is opgelost.
@Samuel HELD!!!!
Goed werk verricht kerel!! 👌🏻

Ik heb je config overgenomen en het werkt inderdaad.
Moest nog wel de interne port binding van WAN5 naar switchport 4 verwijderen en de 802.1Q VLAN Trunk naar de netgear switch verwijderen, daarna werkt alles naar behoren.

De routing policy naar 10.220.192.0/16 heb je aangepast zie ik. Is dat het hele net waar MeerTV vandaan komt? En ben benieuwd hoe je daar achter bent gekomen?

@Babylonia Enkel de WAN viruele interface is nog geconfigureerd met VLAN 4.
Dus de switchport reservering van sw port 3 of 4 (KPN, Telfort) is vervallen in routing mode.
Intern hoeft ook niets getagged te worden met VLAN tags. (Dit deed ik omdat ik maar 1 ethernet kabel vanuit de meterkast naar de TV kon trekken. Daarover wilde ik IPTV en regulier internet traffic hebben voor de blueray speler en de Xbox en dergelijke. Zodoende stuurde ik IP traffic en IPTV traffic over een VLAN trunk.)
Voor de routing mode is dat niet meer nodig.

De Set-top box ontvangt nu van de DHCP server op de router een private IP adres ipv dat dit voorheen een public IP verkreeg van Telfort DCHP middels VLAN 4.
Samuel koos voor een DHCP reservation zodat de STB altijd hetzelfde adres ontvangt.

In de nieuwe setup ontvangt WAN interface 5 een private IP (10.238.x.x) adres van de Telfort DHCP server over VLAN 4.
Via de routing policy word IPTV traffic gerouteerd. Misschien kan iemand nader uitleg geven nog.
In elk geval is hier nog wat meer info te vinden: http://netwerkje.com/routed-iptv

Overigens kun je op de Arcadian STB via het Instellingen menu > Systeem Instellingen > Systeem informatie bekijken welke mode actief is.

Nogmaals dank Samuel!

PS. Denk je dat het scheiden van IPTV traffic aan de LAN zijde middels vlans nog zin heeft of de performance nog ten goede komt?
Bijgaand de screenshots van de config. Wellicht helpt het anderen.

Setup van de VDSL verbingen (Dus nog geen IPTV config)

Maak nu een nieuwe WAN interface aan onder Multi-PVC/VLAN.
WAN 1, 2 zijn fysieke poorten op de Vigor 2800 series. WAN 3 en 4 zijn gereserveerd voor 3G/4G backup middels USB dongle. WAN 3 en 4 zijn dus niet te gebruiken. WAN 5 is de eerst volgende mogelijke vrije virtuele interface.
Je kunt natuurlijk ook een hoger nummer gebruiken. Up to you...

Configureer de nieuwe virtuele WAN interface met VLAN 4 en priority 5. Schakel DCHP in.

Configureer DCHP option op WAN x.

Port based bridging dus niet meer nodig met Routing Mode.

DHCP option 28:het broadcast adres van je subnet. Pas aan aan jouw subnet!!

Voeg routing policy toe

Configureer IGMP proxy voor Routed Mode IPTV.
NB. In bridge mode zet dit uit.

Maak je hier gebruik van, tag @Samuel even om te bedanken voor zijn harde werk 😉
Reputatie 8
@Babylonia Enkel de WAN viruele interface is nog geconfigureerd met VLAN 4.

Via de routing policy word IPTV traffic gerouteerd. Misschien kan iemand nader uitleg geven nog.

Met nog wat verder in die web-demo duiken en de functies die erachter zitten, had ik ook al de indruk dat alleen dat nog nodig zou zijn.

(Internet zou al op de LAN-poorten kunnen zitten, zou je alleen daar overheen "tagged" de VLAN van IP-TV er nog over moeten zetten. Dat wordt dan in een TV-ontvanger "uitgepakt").

Maar kan het niet expliciet testen, want heb hier thuis niet zo'n DrayTek model router.
Bij een ander netwerk waar ik het beheer over heb, wel ervaring met een DrayTek 2960 router.
Maar die zit in zijn menu's toch wat anders in elkaar. En daarbij wordt geen TV afgenomen. Bovendien een KPN account, waarbij een gebruikersnaam en wachtwoord voor de connectie wordt gebruikt. Dat wachtwoord wordt vooralsnog niet door KPN vrij gegeven. Vandaar dubbel NAT achter een Experia Box V10.

Hoe die functie met routed mode werkt, heb ik hierboven in mijn eerdere reactie proberen uit te leggen. (Vanaf de alinea: "In Jip & Janneke taal:").

Elders heb ik een vergelijking gemaakt met het inrichten van een Access Point waarbij meerdere SSID's worden gebruikt voor verschillende VLANS. Dat berust op een vergelijkbaar netwerk principe. Het beheer van het Access Point gaat over een eigen VLAN (vergelijk het "normale" LAN sub-net).
De andere netwerken (VLAN's) "ingepakt" (tagged) naar het Access Point gestuurd. Pas daar worden die VLAN's "uitgepakt" en onder een apart SSID als WiFi beschikbaar gesteld.

P.S.
Jammer dat je plaatjes niet zijn op te roepen in je vorige reactie.
(Misschien dat een moderator dat nog goed in de tekst kan corrigeren).
Reputatie 1
Badge +1
De routing policy naar 10.220.192.0/16 heb je aangepast zie ik. Is dat het hele net waar MeerTV vandaan komt? En ben benieuwd hoe je daar achter bent gekomen?

Samuel koos voor een DHCP reservation zodat de STB altijd hetzelfde adres ontvangt.

PS. Denk je dat het scheiden van IPTV traffic aan de LAN zijde middels vlans nog zin heeft of de performance nog ten goede komt?

De support van DrayTek heeft die routing policy toegevoegd. Je zou kunnen testen of dat wel nodig is. Ik heb zelf het idee van niet. Maar het draait dus 'if it ain't broke, don't fix it' 😉

Die DHCP reservation is niet echt een keuze. Ik had op een geven moment eerst mijn PC aangesloten, die DHCP adres 192.168.1.10 kreeg, en daarna pas de setupbox. De setupbox koos op eigen houtje ook voor 192.168.1.10. En dat gaf conflicten. Dus de setupbox eist schijnbaar 192.168.1.10 als static IP.

Ik hoor nog geen klachten over de TV hier thuis. Ik ben zelf hoofdzakelijk aan het internetten als anderen TV aan het kijken zijn. En dat lijkt zonder hiccups te werken. DrayTek gaf nog wel het volgende aan:
'Hardware Acceleration aan voor UDP. LET WEL OP de Vigor 2860 ondersteund geen Hardware Accelartion op Multicast dus wanneer er aanpassingen in de WUI/Vigor gebeurd kan dit een hikje in de stream veroorzaken. De Vigor 2762/2862/2926 ondersteunen dit wel.'
Maar ook daar heb ik nog geen hinder van ondervonden, en ik ben toch flink aan het testen met de Vigor interface terwijl er TV gekeken wordt.

Reageer