beantwoord

Gebruik Ikea Trädfri op Experiabox8

• 31 december 2019
  • 20 reacties
  • 552 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds enige tijd maak ik gebruik van het Ikea Trädfri systeem voor de verlichtring thuis. De Hub van het syteem is direct aangesloten op de Experiabox8. Omdat de verbinding met de bijbehorende app vaak wegviel heb ik de Hub omgeruild bij Ikea. Echter met de nieuwe Hub loop ik tegen dezelfde problemen aan. Als ik de router reboot, de verbinding weer tot stand. Na verloop van tijd (ca 0,5 dag) is het weer hopeloos en moet ik de router weer reboten. Kan dit aan de ExperiaBox liggen of moet ik op de router iets specifieks instellen. Ikea geeft daar geen informatie, vandaar.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Wim    

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 9 januari 2020, 11:36

Wat balen dat het toch niet blijkt te werken. Ik heb intern overlegd en we willen een uitzondering maken om een ander type modem te testen. Deze komt zo snel mogelijk naar je toe. Hopelijk gaat het dan wel goed, ben benieuwd. 

Bekijk reactie

20 reacties

Reputatie 8

De gegevens op Ikea zijn inderdaad erg vaag, met o.a.:

https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/tradfri-driver-voor-draadloze-besturing__AA-2056402-1_pub.pdf

https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/tradfri-verbindingshub__AA-2197191-1_pub.pdf

https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/tradfri-verbindingshub__AA-2131078-2_pub.pdf

Daar kan ook ik weinig gegevens uithalen. Het lijkt een eigen draadloos connectie systeem te zijn.
Waarbij de maximale draadloze afstand 10 meter is als “vrij zicht” zonder obstakels.
Dat is niet veel als je daarvan afhankelijk bent. Meer details komen niet naar boven.
Kan je om die reden niet verder helpen.

Reputatie 1

Hoi Babylonia,

Bedankt voor je reactie, fijn dat je met me mee wilt denken.

Het systeem maakt wel gebruik van de WIFI via de ExperiaBox. Wanneer ik daarop namelijk de WIFI uitschakel vindt mijn telefoon het IKEA systeem helemaal niet.

Als de WIFI aan staat ‘ziet’ mijn telefoon het systeem wel, maar kan ik het niet verder benaderen. Na een reset van de Experiabox lukt dat opeens dan weer wel. Het lijkt dus alsof de Experiabox de connectie met de Ikea-HUB verliest.

Hartelijke groet, Wim  

Reputatie 8

Met die laatste alinea komen we wel weer verder in de informatie.

Die Ikea-HUB , is die wel in de Experia Box V8 terug te vinden met een IP-adres??
Anders wel via een handig hulptooltje wat je op je smartphone zou kunnen installeren < FING >

Als je daarmee het MAC-adres van die Ikea-HUB zou kunnen uitlezen,
zou je een vast IP-adres kunnen geven aan die Ikea-HUB.
Dat stel je dan in volgens het onderstaand plaatje (in dat voorbeeld div. vaste IP-adressen).
Misschien vindt je de Ikea-HUB reeds als voorkeuze in het veldje bij “DHCP Client List” ?
Die kun je dan direct kopiëren in de regel eronder.

Omdat ik vermoed dat er mogelijk tevens gebruik wordt gemaakt van “multicast” verwante protocollen om het lamp systeem te kunnen vinden met de app, zou je de volgende instelling m.b.t. DLNA nog kunnen activeren. (Staat als default niet geactiveerd).

Daarna de IKEA-hub een keer herstarten, om zeker te zijn dat die erna een vast IP-adres krijgt toegewezen wat je hebt ingesteld in de Experia Box V8.

Mocht het de eerste keer niet lukken, misschien nog een herstart van de Experia Box V8.

Wat levert dat op?

Verder met aanvullende instellingen in de Experia Box V8,
is het altijd handig van de instellingen een back-up te maken.

Reputatie 1

Hoi Babylonia,

Bedankt voor je bericht. Het enablen van de DLNA mediaserver is nieuw voor me, dat heb ik nu toegepast. Fing had ik al op m'n mobiel, maar nog nooit echt geprobeerd. Dat geeft wel meer duidelijkheid over wat er precies met de WIFI verbonden is.

Ik hou je op de hoogte en probeer nu een paar dagen hoe het gaat. Ik kom er daarna bij je op terug.

Hartelijke groet, Wim

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Wim Geerling, ik zie dat je al goed op weg geholpen bent. Heel erg fijn. Net als Babylonia ben ik heel benieuwd naar je ervaring de komende dagen. Want begrijp ik het goed dat alleen de IKEA hub de verbinding verliest? De WiFi is verder helemaal stabiel?

Reputatie 1

Dag Bart,

Bedankt voor je reactie

De WIFI is inderdaad wel stabiel, al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar verder nooit zoveel op let. Ik werk thuis op m'n desktop via een vaste aansluiting. Mijn vrouw gebruikt haar smartphone wel via de WIFI, ik hoor nooit dat daar problemen mee zijn. Vandaag ging het met de IKEA Trädfri overigens goed, ik kijk hoe het deze week verder gaat.  

Hartelijke groet,
Wim

Reputatie 8

Voor zover nog niet gedaan, zou ik de IKEA-hub, zoals voorgesteld, ook een vast IP-adres geven.
(Daar heb je namelijk niets over vermeld).

Reputatie 1

Dag Babylonia,

Ik had de Hub inderdaad al op een vast IP-adres gezet, nu maar afwachten!

Hartelijke groet,
Wim

Reputatie 8
Badge +11

Het begin ziet er dus goed uit. Fijn. Hopelijk zet dit voort. Zo niet, dan horen we graag weer van je en kunnen we meedenken. 

Reputatie 1

Helaas hebben de suggesties tot nu toe niet tot het gewenste resultaat geleid. Ik heb de router in de afgelopen dagen 2 keer moeten rebooten waarna er weer verbinding tot stand werd gebracht.

Omdat de HUB eerst via een switch op het netwerk was aangesloten heb ik deze nu rechtstreeks op de Experiabox aangesloten. Maar ook dat heeft niet geholpen. Ik begin me af te vragen of de ExperiaboxV8 ongeschikt of misschien zelfs defect is.      

Reputatie 8

Ik denk niet dat de V8 defect is, maar eerder niet echt geschikt ervoor? De techniek van een V8 is van “jaren terug”, waarbij meer hedendaags gebruikte protocollen daar niet goed in zijn voorzien.

Reputatie 1

Kan ik dan bij Telfort vragen om een router die wel geschikt is. Ik hoorde dat ze tegenwoordig de V10 uitleveren, die zal deze moderne protocollen toch wel ondersteunen?

Hartelijke groet,

Wim

Reputatie 8

Je kunt het vragen, maar of daarin tegemoet wordt gekomen?
En dan blijft nog de vraag of het daarna wel werkt?
De firmware van door providers geleverde spullen is aangepast en uitgekleed.
Dan werken misschien andere zaken weer niet?

Het zou niet mijn keus zijn om te vertrouwen op “provider geleverde” spullen.
Daar is altijd wel op een of andere wijze gedonder mee.
Schaf beter een eigen router aan waarbij je een netwerk naar eigen inzicht kunt inrichten.

Reputatie 1

Dan is mijn vermoeden blijkbaar dus niet zo vreemd.

Heb je een suggestie welke router ik dan het beste zou kunnen kopen. Ik heb al gelezen dat die dan in ieder geval via de UTP moet worden aangesloten. Omdat ik dan de switch er tussenuit wil halen moet het in ieder geval een router zijn met 5 of 6 poorten zijn. In ieder geval ga ik wel proberen om via Telfort een meer recente Experiabox te krijgen. Wie weet kom ik er daar toch mee uit. 

HArtelijke groet,

Wim   

Reputatie 8

Probeer inderdaad eerst maar eens een meer recent Experia Box model te krijgen.
(Het type V10 zonder A is dan de beste keuze). Eventueel via marktplaats te krijgen. Van oorsprong KPN of Telfort maakt niet uit. Met het tegelijkertijd resetten en inschakelen van de power, wordt de juiste firmware gepusht.

Kom je daar niet aan uit, en wil je de Telfort modem/router daarbij ook nog eens weglaten.
Dus een complete vervanging voor een eigen modem/router, voldoen daar niet zoveel modellen aan door de specifeke VLAN’s die bij een Telfort account worden gebruikt voor TV en internet.

Wil je dan ook nog kiezen voor een model met 5 of 6 LAN poorten,
er was er eentje van DrayTek. Maar die is niet meer leverbaar.

Als 2e router achter de Experia Box, zijn er veel meer mogelijkheden.
Maar ook daar zul je moeten zoeken naar de uitzonderingen met 5 of 6 LAN-poorten. Ze zijn er wel, maar hebben dan mogelijk geen WiFi aan boord, en komen meer in de vorm van een “rack” model.

Reputatie 8
Badge +11

Wat balen dat het toch niet blijkt te werken. Ik heb intern overlegd en we willen een uitzondering maken om een ander type modem te testen. Deze komt zo snel mogelijk naar je toe. Hopelijk gaat het dan wel goed, ben benieuwd. 

Reputatie 1

Bart,

Heb het modem inmiddels ontvangen, dank daarvoor. Omdat ik vanaf vrijdag een week op vakantie ga lukt het me niet om voor de tijd te testen. Dat ga ik dus daarna doen. Fijn dat jullie zo meedenken, hopelijk blijft jullie service onder de KPN-vlag in stand.  

Reputatie 8
Badge +11

Dat is jammer dat het niet meer lukt om te testen. Natuurlijk wel een hele fijne vakantie gewenst en ik hoor na je vakantie graag weer van je. 

Reputatie 1

Dag Bart,

Vorige week het nieuwe modem geïnstalleerd. Tot nu toe is de verbinding stabiel, en kan ik het Home Smart systeem gebruiken. Ik hoop dat we hiermee de definitieve oplossing hebben gevonden. 

Het oude modem is inmiddels conform verzoek geretourneerd.

Bedankt voor jouw medewerking en ook alle anderen bedankt die hebben meegeholpen om mijn 'probleem’ op te lossen.  

Reputatie 8
Badge +11

Dat klinkt goed. Ik ga er dan ook vanuit dat het probleem nu is opgelost. :)

In ieder geval graag gedaan. Mocht er nog weer eens iets zijn, dan hoor ik dat graag. 

Reageer