beantwoord

Gebruik eigen router en VoIP via Experia Box

• 10 april 2019
  • 16 reacties
  • 845 keer bekeken

Reputatie 1
@Forum123 ik heb geen Experia 10 dus dat heb ik niet kunnen testen. Ik heb de Experian V10A vervangen door mijn eigen TP-LINK Archer C7 (versie 4) voor internet en TV en gebruik nu een voip telefoon voor de vaste lijn. Mijn VPN met het werk functioneert nu weer naar behoren.

Ik lees overal dat Telfort (tegen alle regels in) geen SIP data verstrekt als je zelf voip verzorgt.
Hoe heb je dit gedaan? De truc met modem uitlezen werkt toch alleen met een V8?
Of heb je naast dat toestel ook nog eens een voip account genomen voor je zorgeloze aansluiting?
Verder interessant dat ze bij Guidion niet eens weten dat een router mits goed ingesteld achter de V10x kan, daar denk ik ook over en het liefst zonder dat de V10a of welke dichtgetimmerde box dan ook.

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt en afgesplitst van dit topic.
icon

Beste antwoord door Enterprise 10 april 2019, 12:32

Ik lees overal dat Telfort (tegen alle regels in) geen SIP data verstrekt als je zelf voip verzorgt.

Het kan ook met de oude ZyXEL P2812-HNU modem, met een vrij eenvoudige telnet-sessie.

...daar denk ik ook over en het liefst zonder dat de V10a of welke dichtgetimmerde box dan ook.

Een Fritzbox met firmwareversie vanaf 7.0 is voorgeconfigureerd met alle gegevens voor een 'out of the box' werkende internet- en iTV verbinding voor Nederlandse providers waaronder ook Telfort DSL en glas.
De Fritz is voor zover mij bekend de enige modem (internationale versie) die dit biedt.
Welk type Fritzbox je nodig hebt hangt of van de verbinding, DSL of glas, maar kan direct op de genoemde verbindingen aangesloten worden zonder dat je een Telfort modem nodig hebt.

Vaste telefonie blijft een probleem, maar dat is zoals gezegd op te lossen door het SIP wachtwoord uit een Telfort modem te vissen...
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 1
@AndreM Je schijnt met een oude Experia box V8 de SIP gegevens te kunnen achter halen. Maar deze heb ik niet. Ik gebruik nu VOIP via een externe VOIP provider. Heb een tijdelijk nummer en mijn eigen nr heb ik portering aangevraagd. Hier heb ik wel extra kosten voor gemaakt.
Ik heb daarvoor gekozen omdat ik van Telfort als antwoord kreeg. "We supporten geenVPN en voorlopig komt er geen firmware update".
Ik werk gedeeltelijk thuis en voor het project waar ik aan werk is een werkende VPN noodzakelijk en daarom heb ik voor deze oplossing gekozen. Het alternatief was overstappen op een andere provider.
Reputatie 8
Badge +19

Het kan ook met de oude ZyXEL P2812-HNU modem, met een vrij eenvoudige telnet-sessie.

...daar denk ik ook over en het liefst zonder dat de V10a of welke dichtgetimmerde box dan ook.

Een Fritzbox met firmwareversie vanaf 7.0 is voorgeconfigureerd met alle gegevens voor een 'out of the box' werkende internet- en iTV verbinding voor Nederlandse providers waaronder ook Telfort DSL en glas.
De Fritz is voor zover mij bekend de enige modem (internationale versie) die dit biedt.
Welk type Fritzbox je nodig hebt hangt of van de verbinding, DSL of glas, maar kan direct op de genoemde verbindingen aangesloten worden zonder dat je een Telfort modem nodig hebt.

Vaste telefonie blijft een probleem, maar dat is zoals gezegd op te lossen door het SIP wachtwoord uit een Telfort modem te vissen...
Reputatie 1

Ik heb een Asus rt-ac87u omdat ik inmiddels meer dan 50 ip devices online heb met hun diverse eisen.
Vlans instellen kan met een (root) script zodat internet en tv zonder V10x brol kunnen, telefonie moet ik dan met een oude V8 of Zyxel achterhalen zodat mijn voip dect er op kan.
Maar aangezien alles ook nog eens Kpn wordt met zeer waarschijnlijk dito prijzen kijk ik naar andere providers op glas in Almere zoals Tweak of Jonaz (beide 1gbs maar met matige service/bereikbaarheid).
Mogelijk blijf ik even bij Telfort omdat ik het eerste jaar nog een normale prijs heb, bovendien is het al maandelijks opzegbaar dus vast zit ik niet. Als ik maar niet de ellende met Guidion krijg die ik overal zie.
Reputatie 8
Badge +19

Ik heb een Asus rt-ac87u omdat ik inmiddels meer dan 50 ip devices online heb met hun diverse eisen.

Denk je dat dat met een Fritzbox niet kan..? 😆

Vlans instellen kan met een (root) script zodat internet en tv zonder V10x brol kunnen, telefonie moet ik dan met een oude V8 of Zyxel achterhalen zodat mijn voip dect er op kan.
Maar aangezien alles ook nog eens Kpn wordt met zeer waarschijnlijk dito prijzen kijk ik naar andere providers op glas in Almere zoals Tweak of Jonaz (beide 1gbs maar met matige service/bereikbaarheid).
Mogelijk blijf ik even bij Telfort omdat ik het eerste jaar nog een normale prijs heb, bovendien is het al maandelijks opzegbaar dus vast zit ik niet. Als ik maar niet de ellende met Guidion krijg die ik overal zie.

Prima... als het je hobby is om zo te moeten klooien om werkende diensten te krijgen.
Je zou het in jouw geval af kunnen met de Fritzbox 4040 router, aansluiten op de NTU en gaan met die banaan.
De 4040 heeft geen phonepoort voor vaste telefonie maar heeft wel de FON software om via internet te bellen met mobiele telefoons.
En hij kost de helft van wat de ASUS rt-ac87u kost.

NB. ik schrijf dit specifiek om wat andere opties onder de aandacht te brengen, iedereen is natuurlijk vrij om het product van zijn/haar keuze aan te schaffen... 😉
Reputatie 1

Ik heb een Asus rt-ac87u omdat ik inmiddels meer dan 50 ip devices online heb met hun diverse eisen.Denk je dat dat met een Fritzbox niet kan..? 😆

Prima... als het je hobby is om zo te moeten klooien om werkende diensten te krijgen.
Je zou het in jouw geval af kunnen met de Fritzbox 4040 router, aansluiten op de NTU en gaan met die banaan.
De 4040 heeft geen phonepoort voor vaste telefonie maar heeft wel de FON software om via internet te bellen met mobiele telefoons.
En hij kost de helft van wat de ASUS rt-ac87u kost.

NB. ik schrijf dit specifiek om wat andere opties onder de aandacht te brengen, iedereen is natuurlijk vrij om het product van zijn/haar keuze aan te schaffen... 😉

Als ik die router al heb en hij is geschikt (te maken), waarom dan een andere zoeken om dan alles weer opnieuw te moeten doen en uitzoeken?
Bij Tweak 'krijg' je een 5490 waar de fiber direct in gaat, dat beperkt de locatie wel tot de meterkast.
Daar vandaan moet ik dan met zowel 1000mbs als 100mbs (tv) naar de huiskamer zien te komen waar de ac87u nu staat. Zonder de Asus vervalt er een switch op die plek dus die komt ook nog er bij.
Bij Telfort nieuw is de 1gbs nog niet aan de orde omdat ik nu 100/100 heb en iptv komt al uit de meterkast.
De door mij gekochte ac87u bevalt me prima en sleutelen gaat goed met de Merlin waar hij op draait.
Hopelijk komt dat vpn gebeuren nog goed, ook dat gaat bij mij mogelijk straks mis met de V10a.
Niks zorgeloos overstappen dus, je krijgt er gratis legio problemen bij en extra kosten omdat al het oude (waaronder coax en opnemen met eigen recorder) niet meer werkt.
En dat die asus goed werkt kan ik alleen maar beamen, zeer sterke wifi en stabiel als een betonblok, ik ben blij dat ik hem weer heb draaien wel achter een V10 ivm de telefoon.
Reputatie 6
Badge +9
Dag @AndreM. Welkom hier op het Forum. Het was je wellicht al opgevallen: ik heb even een nieuw topic aangemaakt voor je vraag, omdat die niet specifiek ging over de VPN-problemen met de Experia Box V10a.

Ik begrijp dat je benieuwd bent hoe je VoIP instelt voor je eigen router zonder gebruik te maken van de Experia Box. Klopt dat? Ik zie dat @Enterprise al enige uitleg heeft gegeven. Heb je naar aanleiding daarvan nog vragen?
Reputatie 1
Dag @AndreM. Welkom hier op het Forum. Het was je wellicht al opgevallen: ik heb even een nieuw topic aangemaakt voor je vraag, omdat die niet specifiek ging over de VPN-problemen met de Experia Box V10a.

Ik begrijp dat je benieuwd bent hoe je VoIP instelt voor je eigen router zonder gebruik te maken van de Experia Box. Klopt dat? Ik zie dat @Enterprise al enige uitleg heeft gegeven. Heb je naar aanleiding daarvan nog vragen?

Dit onderwerp is wel een eigen topic waard, dank je 🙂
De vraag aan Telfort zou kunnen zijn waarom iemand die weet hoe het werkt de SIP gegevens niet krijgt van Telfort.
Je betaalt voor telefonie, maar je kan het niet met je eigen apparatuur doen zonder de genoemde trucs.
Wel fijn dat die trucs hier worden genoemd, maar zonder technische achtergrond wordt het lastig.
Een van mijn overwegingen om de 'nieuwe' glasvezel met de brakke V10a niet te kiezen en elders te kijken naar aanbod met meer vrijheid van apparatuur (en 1000mbs voor het zelfde geld).
Die sipp gegevens krijg je niet omdat KPN vind dat dat de veiligheid aantast van het netwerk, en het klopt, formeel moeten ze gedeeld worden, maar dit is eventjes opgeschort door een beroeps procedure, en amtenaren molens draaien niet zo snel dus kan het nog even duren.

Ik vind het heel wat dat op hun fora deze info gedeeld mag worden, ze doen er dus niet al te moeilijk over als je ze zelf achterhaald.

Maar suces bij Tweak, @AndreM , is in communicatie een beetje bezweken aan hun succes, dus ik hoop dat je een storingsvrije verbinding daar krijgt, problemen oplossen kunnen wat langer duren.
Reputatie 1
Tweak is idd de 'minst slechte' keus in Almere omdat je dicht bij het vuur zit en op hun eigen netwerk.
Tv via Canal Digitaal is in een opzicht jammer: alleen iptv terwijl ik een mooie schotel heb.
Daar 'krijg' je een Fritz!box 5490 waar de vezel in gaat (en dect zit daar al in),
Jonaz zou nog kunnen met 1000mbs, maar dat bedrijf is echt een enorme chaos geworden ...
Ik heb ook naar tweak gekeken, maar iets teveel problemen als het mis gaat, en de oplossing is drama, net als de facturatie, innen gaat prima maar restitutie wil niet zo vlotten.
Plus de Canaal Digitaal TV, de kastje zijn ook niet de modernste heb ik begrepen.
Reputatie 6
Badge +9
Dag @AndreM. Terechte vraag hoor. Wat @Doornekamp33 zegt klopt: de veiligheid van het netwerk is een van de redenen om de SIP-gegevens niet te verstrekken. KPN en andere telecompartijen zijn nog steeds in gesprek met de ACM over de precieze regels rond eindapparaten. De uitkomst van dat overleg bepaalt hoe KPN de regels zal doorvoeren in haar diensten. Bij de huidige onduidelijkheid kunnen we niet overgaan tot het verstrekken van de SIP-gegevens, zoals ook in dit topic wordt uitgelegd.
Reputatie 8
Badge +17
Tja, als KPN niet eens eerlijk antwoord kan geven...

https://forum.telfort.nl/koetjes-en-kalfjes-249/routerdwang-mag-niet-meer-63642?postid=671386
Reputatie 8
Badge +19
KPN en andere telecompartijen zijn nog steeds in gesprek met de ACM over de precieze regels rond eindapparaten. De uitkomst van dat overleg bepaalt hoe KPN de regels zal doorvoeren in haar diensten.
En dat is het kwalijke van de zaak, ondanks Europese regelgeving heeft Brussel de bevoegdheid hierover aan de ACM teruggegeven.
En aangezien de ACM in de zak zit van de overheid en de grote spelers (zoals KPN) op de telecommarkt loopt hoef je hier dus weinig of niets van te verwachten.
'Pappen en nathouden' ten koste van de netneutraliteit en de rechten van de klant op 'zelfbeschikking' over de keus voor eigen hardware en de wijze van de gewenste dienstverlening...
Reputatie 1
Dit is een van de dingen waar je Telfort in de communicatie van oude glasvezel naar nieuw niet over hoort.
Telefonie via het Genexis kastje werkt prima, er is zelfs geen router nodig om te bellen.
Straks 'moet' ik via dat V10a brol bellen en zijn er maar 3 lan poorten waarvan 1 a 2 voor tv.
Dat is geen verbetering, ik ga er mega op achteruit als ik niet zelf zorg voor igmp switches enz. om nog te kunnen doen wat ik nu kan.
Goed om te zien waar de schoen wringt, een drogreden van Kpn aldus dat onderzoek.
Het slechte in de klant zien, je zal toch maar in theorie 2 gesprekken kunnen voeren waarvan 1 zichtbaar.
Ik voer toch al in principe geen uitgaande gesprekken voor 13ct/minuut + dito start tik, ik ben niet gek!
Met mobiel de 1e 10 minuten uit de bundel en verder gratis bij Telfort, hoe krom kan je het maken ...
Reputatie 6
Badge +9
Ik begrijp dat de overstap van het oude naar het nieuwe glasvezelpakket voor jou een hoop veranderingen met zich mee gaat brengen. Die veranderingen zijn nu niet in je voordeel en dat is frustrerend. Je kunt je altijd eens terug laten bellen om de mogelijkheden te bespreken. Als je nog vragen hebt over de nieuwe glasvezelverbinding, stel die dan ook gerust in dit topic.

Reageer